Gå til innhold

Er Marimekko interiør ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har kjøpt et nytt hus og tenker å svi av litt penger på nytt interiør og ønsker litt mer farger denne gangen, ikke så mye 50 shades of greige. Ser på salg på boozt at det ligger masse Marimekko ting og det er jo fargerikt. Men de lå der ifjor og. Og forifjor. Og egentlig så lenge jeg klarer å huske. Er det litt kjerring å innrede med tekstiler i den kjente marimekko mønster? Det er jo litt skrikende og veldig gjenkjenbart. Jeg liker ting med blomster på og litt farger, men ikke helt Kristin gjelsvik liksom. Og f.ex de populære blomster tallerkner og skåler som bl.annet Kid har kopiert som har vært over alt denne sommeren- det går rett min gate!

Men vil ikke være kjerring, er bare i 30 åra og prøver å skape et godt og koselig hjem til mine små og å være litt stolt når man får besøk. Ikke egentlig så opptatt av merketing men har råd til det. Ellers tips til interiør? 

Anonymkode: 0530a...a8f

• Hjerte 2
Skrevet

Oi, jeg hadde hata det i mitt hus. Har nesten ingen beige eller grå ting, men holder det fortsatt noe nøytralt. Brunt og grønt liker jeg.

Anonymkode: 0d8d1...237

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et da ungt familiemedlem hos meg, fikk innredet hele den nye leiligheten i Marimekko for ca 20 år siden. Da var det virkelig populært. Det var lett å finne dokost med det mønsteret til innflyttingsgave, for å ta noe. 

Mønsteret er litt klassisk, samtidig som det også er litt oppbrukt. Kommer litt an på hvem en spør. Jeg hadde ikke valgt det selv, hverken for 20 år siden eller nå, men synes heller ikke det er direkte stygt. Bare ikke helt min stil. 

Det viktigste er jo hva du liker og vil trives med. Jeg hadde ikke handlet alt på en gang da, men kanskje noe, også sett om det gav den riktige følelsen også tatt det derfra. Passer det til huset og resten av interiøret? Uansett lurt å bo seg litt inn før en går på storhandel 😊

Gratulerer med nytt hus 😊

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Marimekko er innarbeidet klassisk og aldri ut. Velg det du liker best og gi bengen i hva andre mener. De andre har uansett endret mening om tre år. Da risikerer du å sitte der med noe du egentlig aldri har likt veldig godt.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

etter min mening har det aldri vært in, det er som med den den kahler vasen oghusene alle skulle ha - tragisk.. 
Å ha stil betyr ikke å kjøpe merker hopen trår etter, det er å sette sammen fra alle mulige lag og pris sjikt en helt egen stil.. 

Anonymkode: 29aaa...a30

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg likte det veldig godt for 20 år siden, men ikke nå. 

Anonymkode: 76538...181

Skrevet

Jeg får skikkelig bestemor-hippie-følelse av Marimekko. Sliter med å tro på at det er "moderne" eller "klassisk".

Hvis du har mye grått, beige, hvitt og vil ha farger så vil jeg anbefale levende planter, ensfargede pynteputer/tepper i sterke farger, og kanskje et stort og fargerikt bilde eller to som blikkfang. Å bytte ut et møbel etter to med noe fargerikt kan også bli skikkelig fint - selv elsker jeg sitrongult og lime. 
Using Colors That Pop to Adorn a Pristine White Space - Ocean Home ...
Decorating Ideas: 12 White Rooms with Pops of Color

Skrevet

Marimekko er jo i utgangspunktet klassisk og retro og lever litt utenfor trendene.

Men, dessverre hadde jeg nær sagt, så hadde Unikkomønsteret en voldsom trendtopp for noen år siden, og da er det jo slik at det kjennes veldig oppbrukt akkurat nå, i tillegg til at mange som ikke kjenner marimekkos historie kanskje tenker på det som en trend a al Kählers stripevaser som ble nevnt over her.

Jeg løser det med at jeg fortsaa bruker marimekko i interiøret, men jeg bruker ikke Unikkomønsteret. Hvis du søker litt rundt på andre steder enn Boozt, vil du finne mange fine marimekkoting med andre mønstre, der noen kanskje er nye, mens andre er klassikere i nye opplag og kanskje nye farger.

Anonymkode: 782b0...74c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oi, jeg hadde hata det i mitt hus. Har nesten ingen beige eller grå ting, men holder det fortsatt noe nøytralt. Brunt og grønt liker jeg.

Anonymkode: 0d8d1...237

Jeg er lei av beige og greige og brunt. Grønt liker jeg godt 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

etter min mening har det aldri vært in, det er som med den den kahler vasen oghusene alle skulle ha - tragisk.. 
Å ha stil betyr ikke å kjøpe merker hopen trår etter, det er å sette sammen fra alle mulige lag og pris sjikt en helt egen stil.. 

Anonymkode: 29aaa...a30

Tror det var ganske så «in» da det ble lansert på 60-tallet.

Anonymkode: 83365...9f4

• Liker 1
Skrevet
Beloved skrev (15 minutter siden):

Jeg får skikkelig bestemor-hippie-følelse av Marimekko. Sliter med å tro på at det er "moderne" eller "klassisk".

Hvis du har mye grått, beige, hvitt og vil ha farger så vil jeg anbefale levende planter, ensfargede pynteputer/tepper i sterke farger, og kanskje et stort og fargerikt bilde eller to som blikkfang. Å bytte ut et møbel etter to med noe fargerikt kan også bli skikkelig fint - selv elsker jeg sitrongult og lime. 
Using Colors That Pop to Adorn a Pristine White Space - Ocean Home ...
Decorating Ideas: 12 White Rooms with Pops of Color

Det første bilde er jo sykt modernistisk med glass, glans, stål og farger 😅 trodde det var inn i 2000. Kunne uansett aldri hatt det nå. Mens den nr 2 er koselig, men jeg er f.ex. ikke så glad i teak, teppe er for lite. Putene er koselige :) jeg har maaaange grønne levendr planter, store og små, og mange puter i farger. Men er litt glad i litt sarte blomstermønster på noen ting. Og bare planlegger litt hvordan jeg skal male og innrede det nye huser vi snart overtar, uten å gå på modern beige smell. Eller andte "trendfarger".

• Liker 1
Skrevet
Daisy-love skrev (40 minutter siden):

Et da ungt familiemedlem hos meg, fikk innredet hele den nye leiligheten i Marimekko for ca 20 år siden. Da var det virkelig populært. Det var lett å finne dokost med det mønsteret til innflyttingsgave, for å ta noe. 

Mønsteret er litt klassisk, samtidig som det også er litt oppbrukt. Kommer litt an på hvem en spør. Jeg hadde ikke valgt det selv, hverken for 20 år siden eller nå, men synes heller ikke det er direkte stygt. Bare ikke helt min stil. 

Det viktigste er jo hva du liker og vil trives med. Jeg hadde ikke handlet alt på en gang da, men kanskje noe, også sett om det gav den riktige følelsen også tatt det derfra. Passer det til huset og resten av interiøret? Uansett lurt å bo seg litt inn før en går på storhandel 😊

Gratulerer med nytt hus 😊

Tror det er som har blitt du sier at det er lurt å bo seg litt i huset, er bare så fristende når det er salg over alt!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det første bilde er jo sykt modernistisk med glass, glans, stål og farger 😅

Ja det var slik jeg så for meg at huset til TS så ut, siden hun ville "myke det opp" med farger. Det er selvfølgelig mulig at huset hennes ser helt annerledes ut - poenget mitt var uansett at å tilføre noen små "fargeklatter" kan hjelpe mye på helheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror det var ganske så «in» da det ble lansert på 60-tallet.

Anonymkode: 83365...9f4

Haha det er ikke eldre nei. Ikle rart det ser bra ut med teak møbler. 

Skrevet
Beloved skrev (1 minutt siden):

Ja det var slik jeg så for meg at huset til TS så ut, siden hun ville "myke det opp" med farger. Det er selvfølgelig mulig at huset hennes ser helt annerledes ut - poenget mitt var uansett at å tilføre noen små "fargeklatter" kan hjelpe mye på helheten. 

Hahaha takk for det. Er jeg som er TS og aldri noen gang skrev jeg å "myke opp med farger". Spennende fantasi. Jeg skrev at jeg ikke ønsker så mye beige denne gangen men heller ikke Kristin Gjeldsvik som hadde kanarigult og knallrosa på veggene. Har ikke fulgt hun på mange år så det kan ha endret seg.. jeg har et veldig ordinært hjem med alt for mye beige. Ingen stål, ingen glass. Mye lysbeiset eik og beige og greige og marrakesh (farge, ikke stil)

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha takk for det. Er jeg som er TS og aldri noen gang skrev jeg å "myke opp med farger". Spennende fantasi. Jeg skrev at jeg ikke ønsker så mye beige denne gangen men heller ikke Kristin Gjeldsvik som hadde kanarigult og knallrosa på veggene. Har ikke fulgt hun på mange år så det kan ha endret seg.. jeg har et veldig ordinært hjem med alt for mye beige. Ingen stål, ingen glass. Mye lysbeiset eik og beige og greige og marrakesh (farge, ikke stil)

Hvorfor gjør du deg vanskelig å kjip når du ønsker råd? Ingen her kan vite nøyaktig hva du liker eller hvordan rommene dine ser ut, så velger du å henge deg opp i "glass og stål". Jeg synes ikke det var så vanskelig å tolke innlegget du svarer på som et forslag på interiør og detaljer i et relativt monokromt miljø, om det så måtte være lysegrå vegger eller glass og stål. 

Anonymkode: bc4fb...a58

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor gjør du deg vanskelig å kjip når du ønsker råd? Ingen her kan vite nøyaktig hva du liker eller hvordan rommene dine ser ut, så velger du å henge deg opp i "glass og stål". Jeg synes ikke det var så vanskelig å tolke innlegget du svarer på som et forslag på interiør og detaljer i et relativt monokromt miljø, om det så måtte være lysegrå vegger eller glass og stål. 

Anonymkode: bc4fb...a58

Jeg tok det kanskje som et  fornærmelse, et antakelse om at jeg bor i et 2000 talls Manhatten loft, når jeg synes det er veldig lett å forstå at jeg bor i et lunt 50 shades of graige 2023 bolig med beige ALT 😅

Skrevet

Jeg elsker de små Marimekko-koppene mine! Synes noe kan være veldig kult. Gå for det du vil ha, blir nok bra! :) 

Anonymkode: a9fb1...9f5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det er som har blitt du sier at det er lurt å bo seg litt i huset, er bare så fristende når det er salg over alt!

Ja skjønner den 😅 Er ofte salg da. Er ikke sånn som før hvor det var betraktelig mindre salg og en måtte gripe sjansen. Kjøp eventuelt noe du virkelig elsker, og vent med det som er mer «tja». 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns Unikko-mønsteret er litt oppbrukt, men liker veldig mye av det andre Marimekko har innenfor både tekstiler og kjøkkenservise. 

Anonymkode: 9572a...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...