AnonymBruker Skrevet 30. juni #41 Skrevet 30. juni Skjønner heller ikke hvorfor folk drar frem andre yrkesgrupper. Drt er ingen som har sagt at ingen andre grupper opplever sånt. Men kan man ikke ta den sammenligningen i en annen tråd? Jeg vil nå håpe at dere ønsker det beste for deres barn når de begynner på skolen. Og ikke at de skal gå i klasse med elever som slår både dem og læreren. Jeg jobber selv på en skole med et tøft miljø. Og jeg er glad for at mine barn ikke kommer til å gå på den skolen. For tro meg, det er virkelig ikke noe hyggelig å leve i et slikt miljø hver dag. Det er trist å se at enkelte ikke mener det er ille nok. De har vel barn som går i klasser med godt miljø og har vansker for å sette seg inn i hvor kjipt det motsatte kan være. Jeg syns alle barn bør fortjene gode klassemiljø. Men da må skolene ha hjelp. Ikke bare feie det vekk som et ikke-problem fordi "andre yrker har det tross alt like ille". De voldelige voksne som sykepleierne møter i psykiatrien, var kanskje voldelige da de var barn også. Hvorfor ikke starte med forebygging og behandling tidlig enn å vente til de blir myndige? Anonymkode: f68e8...c28 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #42 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): For ikke å snakke om leger og ambulansepersonell. De som har det i stillingsbeskrivelsen får garanter tillegg når de jobber med høyere risiko, det gjør vel ikke lærere? Det ville nok bidratt til å dokumentere problemet litt for grundig. Anonymkode: 1f502...bd4 Jeg har lært hvordan man kan komme inn bakfra og holde et barn som utagerer såpass at det må holdes fast. Gjett hvor jeg har lært det? Av ei venninne som jobber som lege på barneavdeling...... Har øvd meg hjemme på smårollingen når hun nekter å pusse tenner. Det er jo litt rart at vi ikke lærer sånt i skolen. Uansett har vi tidligere ikke hatt lov til å holde fast elever slik. En kollega av meg fortalte meg at hun pleide å gjøre avtaler med foreldre til voldelige og veldig utagerende elever om å få lov til å holde dem fast i enkelte situasjoner. Sa foreldrene nei, så måtte man bare la elevene slå løs. Da måtte man be alle elevene gå ut av klasserommet og vekk fra den ene eleven. Nå er jo heldigvis loven akkurat endret der.... Et annet spørsmål er jo hva man skal gjøre med de andre elevene og deres rett til opplæring når læreren må håndtere én utagerende elev. Her kan foreldre til medelever faktisk slå i bordet med loven og klage på skolen eller læreren. Anonymkode: f68e8...c28 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #43 Skrevet 30. juni Iht Arbeidsmiljøloven er alle arbeidsgivere ansvarlig for at det på alle arbeidsplasser foreligger en risikovurdering. Alle risiki ved hver arbeidsplass SKAL beskrives og risikoreduserende tiltak SKAL beskrives. Risikovurderingen skal utarbeides sammen med verneombud/tillitsvalgte, og ALLE ansatte skal gjøres kjent med den. For læreres del skal risiko for vold/trusler være beskrevet, samt tiltak (hva gjør arbeidsgiver helt konkret for å forhindre/forebygge). Tiltaket mitt ville startet med at alle lærere ble kurset i håndtering av vold/trusler. Om dette ikke er på plass på din arbeidsplass er det bare å ringe Arbeidstilsynet. Anonymkode: e127b...b98 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #44 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg visste ikke at det var så ille. Gjør meg vondt å lese. Hvilket skoletrinn er det snakk om her? Anonymkode: dbd22...7b2 I mitt tilfelle mellomtrinnet, 5.-7. klasse på barneskolen. Anonymkode: 439ce...b96
AnonymBruker Skrevet 30. juni #45 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Opplever du trakassering og trusler hele tiden omtrent, så er det på en måte som en kniv som kutter deg sakte helsemessig. Kroppen kommer til å reagere på alt dette når det har blitt samlet opp for mye og det tåler ikke mer. Det er faktisk sant. En av mine kollegaer ble langtidssykemeldt, fikk diagnosen PTSD og angst som følge av dette. Det var flere år med trusler, vold og trakassering av samme klasse og elevgruppe, hun fikk ikke lov å bytte. Det var på det nivået at de dukket opp utenfor huset hun bodde i for å lage kvalm. Helt forferdelig sak, hun fikk ikke hjelp hverken hos ledelsen eller foreldrene til disse elevene. Til slutt fikk hun grine seg til en time hos bedriftspsykologen og psykologen anbefalte sykemelding fordi hun var i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Min kollega hadde ikke skrevet ett eneste avvik, fordi disse truslene var ikke reelle, tenkte hun. Men det påvirket psyken hennes såpass at det knakk henne til slutt. Dette ble derfor ikke regnet som en yrkesskade. Anonymkode: 439ce...b96 1 2 1
mstyx Skrevet 30. juni #46 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan blir vi lærere egentlig tatt vare på når vi blir utsatt for vold, trusler og grov trakassering? Svaret er altfor ofte: Bygg bedre relasjon eller planlegg bedre. Vi vet at gode relasjoner er viktig, men en knyttneve i ansiktet er vold – uansett. Vi trenger ledelse og fagforening som faktisk stiller opp når vi blir utsatt for slag, spark og trusler. Ikke flere bortforklaringer. Jeg ble ikke lærer for å bli rik – men heller ikke for å tåle slag, spark og grove skjellsord foran en hel klasse. Likevel står vi for ofte alene, uten handlingsplaner, uten støtte, uten debrifing. Arbeidsmiljøloven sier klart og tydelig at vi har krav på et trygt arbeidsmiljø. Når skal skolene begynne å ta det på alvor? For meg er dette viktigere enn lønnsslippen. Vi lærere må stå sammen om å kreve tiltak som faktisk beskytter oss mot vold og trusler. Ingen skal stå alene i dette. Anonymkode: 439ce...b96 Det er like alvorlig å si stygge ting eller utøve vold mot lærer som mot politifolk. Det er offentlig tjenestepersjon. Lærer må anmelde.
AnonymBruker Skrevet 30. juni #47 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Iht Arbeidsmiljøloven er alle arbeidsgivere ansvarlig for at det på alle arbeidsplasser foreligger en risikovurdering. Alle risiki ved hver arbeidsplass SKAL beskrives og risikoreduserende tiltak SKAL beskrives. Risikovurderingen skal utarbeides sammen med verneombud/tillitsvalgte, og ALLE ansatte skal gjøres kjent med den. For læreres del skal risiko for vold/trusler være beskrevet, samt tiltak (hva gjør arbeidsgiver helt konkret for å forhindre/forebygge). Tiltaket mitt ville startet med at alle lærere ble kurset i håndtering av vold/trusler. Om dette ikke er på plass på din arbeidsplass er det bare å ringe Arbeidstilsynet. Anonymkode: e127b...b98 Det er dessverre mye som står i arbeidsmiljøloven som ikke skjer i praksis på skolen. Helt enig med deg i at det skal foreligge en risikovurdering med tiltak. Det morsomme er at vi lærere ofte ikke får info om ekstremt utagerende elever før vi står i klasserommet og får en knyttneve i fjeset. Saers saken er et horribelt eksempel, men jeg har selv opplevd at elever med ekstreme adferdsproblemer har utagert fordi vi ikke har fått info om dem. Hovedsakelig fordi ledelsen ikke vil at det skal bli en snakkis på skolen. Anonymkode: 439ce...b96 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #48 Skrevet 30. juni mstyx skrev (1 minutt siden): Det er like alvorlig å si stygge ting eller utøve vold mot lærer som mot politifolk. Det er offentlig tjenestepersjon. Lærer må anmelde. I utgangspunktet har du helt rett. I realiteten får ikke lærere lov til å anmelde av rektor på skolen. En av mine kollegaer ble utsatt for grov vold som i verste fall kunne endt med død. Kollegaen min fikk ikke lov til anmelde. Verneombud sa at anmeldelsen kunne gjøres som privatperson av læreren selv, men det er da ikke noe verdt i forhold til en anmeldelse på vegne av skolen. Dessuten ville saken bli henlagt umiddelbart da barnet var under strafferettslig alder. Anonymkode: 439ce...b96 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #49 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lært hvordan man kan komme inn bakfra og holde et barn som utagerer såpass at det må holdes fast. Gjett hvor jeg har lært det? Av ei venninne som jobber som lege på barneavdeling...... Har øvd meg hjemme på smårollingen når hun nekter å pusse tenner. Det er jo litt rart at vi ikke lærer sånt i skolen. Uansett har vi tidligere ikke hatt lov til å holde fast elever slik. En kollega av meg fortalte meg at hun pleide å gjøre avtaler med foreldre til voldelige og veldig utagerende elever om å få lov til å holde dem fast i enkelte situasjoner. Sa foreldrene nei, så måtte man bare la elevene slå løs. Da måtte man be alle elevene gå ut av klasserommet og vekk fra den ene eleven. Nå er jo heldigvis loven akkurat endret der.... Et annet spørsmål er jo hva man skal gjøre med de andre elevene og deres rett til opplæring når læreren må håndtere én utagerende elev. Her kan foreldre til medelever faktisk slå i bordet med loven og klage på skolen eller læreren. Anonymkode: f68e8...c28 Husker også fra min tid som ufaglært assistent på sykehjem, under studietiden. At vi fikk grundig opplæring i hvordan vi skal håndtere enkelte pasienter og tid til å skrive avvik ved vold og trusler. I skoleverket har jeg måtte bruke fritid på å skrive avvik og de blir lukket av nærmeste leder nesten før jeg har rukket å trykke send. I beste fall, etter mange nok avvik, får du en totalt ufaglært assistent som har friår vgs som «ressurs» til en svært utagerende elev, som man egentlig trenger spesped for å håndtere. Anonymkode: 439ce...b96
AnonymBruker Skrevet 30. juni #50 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husker også fra min tid som ufaglært assistent på sykehjem, under studietiden. At vi fikk grundig opplæring i hvordan vi skal håndtere enkelte pasienter og tid til å skrive avvik ved vold og trusler. I skoleverket har jeg måtte bruke fritid på å skrive avvik og de blir lukket av nærmeste leder nesten før jeg har rukket å trykke send. I beste fall, etter mange nok avvik, får du en totalt ufaglært assistent som har friår vgs som «ressurs» til en svært utagerende elev, som man egentlig trenger spesped for å håndtere. Anonymkode: 439ce...b96 Da var du heldig med sykehjem. Sånn var det ikke der jeg jobbet, voldtektsforsøk ble bare ledd av og neste vakt var det bare å kjøre på med samme pasient, alene nok en gang... Ikke at gisselsituasjonen på skolen jeg jobbet på ble tatt på alvor heller, ledelsen ringte ikke en gang politiet men bare ventet et par timer til eleven ble lei eller sulten eller hva enn som skjedde. Jeg var beklagligvis ikke på jobb, ellers hadde jeg ringt politiet. Anonymkode: c8fe1...c80
AnonymBruker Skrevet 30. juni #51 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er lærer selv. Jeg er enig i at det trengs mer hjelp og veiledning til de voksne på skolen rundt når barn får så sterke følelser at de ender opp med å slå eller sparke. Læreren klarer sjeldent å løse situasjonen alene, men at læreren er en del av løsningen - det mener jeg bestemt. Å plassere barn med utagerende atferd i spesialskoler eller i egne klasser blir jo en voldsomt dyr løsning på sikt. Å skape samfunnstapere med vilje allerede fra ung alder høres uklokt ut for meg. Et barn slår eller sparker ikke fordi det er ondt, det er fordi det ikke ser noen andre løsninger der og da, for eksempel fordi de ikke har lært å håndtere sterke emosjoner. Det kan også være på bakgrunn av lav sosial kompetanse, men man løser jo ikke en slik problemstilling ved å ta barnet ut av det fellesskapet det faktisk kan lære seg sosial kompetanse. Da dømmer man de til å ikke lykkes videre i livet allerede i småskolen. Løsningen er ikke å fjerne barnet, men å styrke stillaset rundt barnet og de voksne som skal hjelpe barnet. Flere varme og kloke voksne inn i klasserommene vil være en riktig vei å gå mener jeg, må ikke nødvendigvis være lærere. Og de voksne i skolen må også få kursing og utdanning i lav-affektiv tilnærming, jeg har vært borti et titalls situasjoner hvor en voksens atferd har eskalert situasjonen unødvendig inn i utagerende atferd fordi de har gått (det jeg mener er) uklokt inn i situasjoner med elever. Og når alt dette er sagt så synes jeg det er helt avgjørende å ha tydelige forventninger til både barn og foreldre, det vil aldri være innafor å slå, sparke eller spytte verken andre voksne eller barn - men løsningen er å øve på andre strategier for emosjonshåndtering, ikke straff/«konsekvenser» eller utestengelse fra fellesskapet. Da lærer man ingenting om hva som ER lure måter å håndtere følelsene på, og når man blir større og sterkere volder man mer skade og havner til slutt i fengsel. Og blir en dyr utgift for staten istedenfor å være en skattebetaler. Flere voksne med kompetanse på området inn i skolen, og kompetanse på området inn i lærerutdanningen! Anonymkode: 93ed0...84d Nå har jeg vært lærer i 10 år allerede og ser enda langt etter den kompetansen som skal inn i skolen for å ivareta de utagerende elevene. I realiteten er den kompetansen for dyr, hvis du skriver mange og alvorlige nok avvik får du tilslutt en ufaglært, stakkars 19 åring med friår fra videregående. Det er den «ressursen» du får på min skole, nesten uavhengig av diagnose, adferd og risiko. Jeg beklager, men jeg har ikke trua på at vi får folk inn med riktig kompetanse noen gang. Jeg er redd for at vi fortsetter i samme spor som før, med rovdrift på lærere, stadig mer utagerende elever og foreldre som klager på manglende opplæringsloven. Jeg tenker også på de andre elevene, de som ikke er utagerende, voldelige og som egentlig har det bra på skolen. Du sier så fint at de utagerende barna må øve på å god oppførsel og sosial kompetanse. Men i den prosessen så greier de å ødelegge skolehverdagen til mange andre. Jeg har selv stått igjen med en voldelig elev som har fått rasere hele klasserom, mens jeg har sendt 27 unger ut i skolegården for å ivareta deres trygghet. Det måtte mange sånne episoder til, før vi fikk en assistent, 19 år gammel, til å passe på den utagerende eleven. Det endte ikke bra. Anonymkode: 439ce...b96 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #52 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lært hvordan man kan komme inn bakfra og holde et barn som utagerer såpass at det må holdes fast. Gjett hvor jeg har lært det? Av ei venninne som jobber som lege på barneavdeling...... Har øvd meg hjemme på smårollingen når hun nekter å pusse tenner. Det er jo litt rart at vi ikke lærer sånt i skolen. Uansett har vi tidligere ikke hatt lov til å holde fast elever slik. En kollega av meg fortalte meg at hun pleide å gjøre avtaler med foreldre til voldelige og veldig utagerende elever om å få lov til å holde dem fast i enkelte situasjoner. Sa foreldrene nei, så måtte man bare la elevene slå løs. Da måtte man be alle elevene gå ut av klasserommet og vekk fra den ene eleven. Nå er jo heldigvis loven akkurat endret der.... Et annet spørsmål er jo hva man skal gjøre med de andre elevene og deres rett til opplæring når læreren må håndtere én utagerende elev. Her kan foreldre til medelever faktisk slå i bordet med loven og klage på skolen eller læreren. Anonymkode: f68e8...c28 Det er akkurat dette som er problemet, vi har en skole der vi enten får ivaretatt de utagerende elevene som egentlig ikke hører hjemme der, eller de vanlige elevene som faktisk er der for å få undervisning. Det er enten eller, fordi jeg alene ikke har kompetanse til å håndtere 27 elever samtidig som jeg roer ned han som vil drepe en medelev. Fordi vi mangler kunnskap og nok folk i skolen, rett og slett. Når enhetsskolen så fint ble opprettet var tanken at andre yrkesgrupper som f.eks vernepleiere, psykologer og spesialpedagoger skulle samarbeide tett med oss lærere. Slik at alle elever kunne bli ivaretatt på en og samme skole. Men i praksis så har vi bare lærere og ufaglærte assistenter i skolen. Hos oss er to-tre lærere på hele skolen med spesped i fagkretsen, men da er det snakk om 15-30 studiepoeng. PPT og BUP er bare tilstede på møter 2-3 ganger i året. Sorry, men det er realiteten. Og min erfaring tilsier at en del av de veldig utagerende elevene trigges av skolehverdagen i seg selv, altså alle timene, fagene, lydene og undervisningen som overholde ikke er tilpasset dem. Dette er hovedgrunnen til at de utagerer, det bobler over i hodet deres, de fikser det ikke. Jeg har stått med en elever som har gått bananas, mens hele klasser har blitt sendt ut for å ta frilek, slik at han kan rasere klasserommet alene. Da sier jeg igjen, hvor inkluderende er egentlig dette? Hva lærer egentlig de andre elevene når de stadig må «evakueres» fra klasserommet og mister undervisning? Og hvor bra har han som utagerer det? Og så blir det verre, fordi etter hvert så blir de faste lærerne sykemeldt og inn kommer ufaglærte vikarer, som håndterer dette enda dårligere. Så har du det gående. Og vondt blir verre. Anonymkode: 439ce...b96 1 1
Knirke Skrevet 1. juli #53 Skrevet 1. juli Hva forventer du at KG skal gjøre med saken? Oppdra drittungene sine selv? Alle foreldre tror at deres egne barn er uskyldige engler som ikke ville skadet så mye som en flue. Det er alltid noen annens feil hvis poden har angrepet, slått, bitt og sparket lærere eller medelever. Hadde det vært opp til meg hadde man hatt celler på skolen der man kan låse inn elever i 2-3 timer uten mobiltelefon, slik at englebarna kunne fått tenkt seg litt om. Kunne gjerne også vært ansatt noen store sterke vektere for å bære dem dit.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #54 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 12.22): Er det mange andre yrker der man blir utsatt for slag, spark, vold og trusler, daglig? Anonymkode: 439ce...b96 Blir du faktisk utsatt for vold daglig? Det er jo helt absurd i så fall, langt verre enn jeg trodde. Har hørt om vold i skolen, men daglig!? Enig i at dette burde gjøres noe med. Anonymkode: 6d145...932
AnonymBruker Skrevet 1. juli #55 Skrevet 1. juli Knirke skrev (9 timer siden): Hva forventer du at KG skal gjøre med saken? Oppdra drittungene sine selv? Alle foreldre tror at deres egne barn er uskyldige engler som ikke ville skadet så mye som en flue. Det er alltid noen annens feil hvis poden har angrepet, slått, bitt og sparket lærere eller medelever. Hadde det vært opp til meg hadde man hatt celler på skolen der man kan låse inn elever i 2-3 timer uten mobiltelefon, slik at englebarna kunne fått tenkt seg litt om. Kunne gjerne også vært ansatt noen store sterke vektere for å bære dem dit. Jeg synes at ja, man burde forvente at foreldre oppdrar drittungene selv. Celler på skolen blir bare å lesse ansvaret i enda større grad dit det ikke skal være; altså over på skole og lærere. Foreldre må virkelig ta et tak og faktisk drive oppdragelse. Barnet er ikke din neste bestevenn, tror jeg kanskje mange må få inn. Det er lov å korrigere, sette regler og lage konsekvenser (og faktisk utføre det man "truer med" - mange "konsekvenser" som bare er tomme ord). Og det er ikke en læreres jobb, noe skal man ha med seg fra hjemmet også, tross alt. Anonymkode: 6d145...932 1
mstyx Skrevet 2. juli #56 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 23.57): I utgangspunktet har du helt rett. I realiteten får ikke lærere lov til å anmelde av rektor på skolen. En av mine kollegaer ble utsatt for grov vold som i verste fall kunne endt med død. Kollegaen min fikk ikke lov til anmelde. Verneombud sa at anmeldelsen kunne gjøres som privatperson av læreren selv, men det er da ikke noe verdt i forhold til en anmeldelse på vegne av skolen. Dessuten ville saken bli henlagt umiddelbart da barnet var under strafferettslig alder. Anonymkode: 439ce...b96 Hvor er tillitsvalgt? Verneombud?
AnonymBruker Skrevet 3. juli #57 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 16.14): Ja, faktisk. Ett enkelt googlesøk viser at vernepleiere, fengselsbetjenter og sykepleiere har dette i utdanningsløpet sitt. Jeg har familiemedlemmer som er sykepleiere, vernepleiere og fengselsbetjenter, de forteller at de har vært igjennom dette både gjennom teori og praksis. Som sykepleier og vernepleier må man gjennom flere praksisperioder, inkludert praksis i psykiatrien. Er dog enig i påstanden din om at lærere, slik skolen har blitt nå, burde få minst ett år med spesialpedagogikk. Håper vi kan forholde oss til tema i denne tråden heretter. Du må gjerne diskutere sykepleiere og vernepleiere sine arbeidsvilkår i en annen tråd. Anonymkode: 439ce...b96 Jeg er vernepleier og jobber i psykiatrien, vi hadde ingenting i vår grunnutdanning som handlet om hvordan vi kan forsvare oss mot vold, til tross for at vi er en yrkesgruppe som er svært utsatt for dette. Vi lærer dog mye om forebygging og deeskalerende tiltak, men når angrepet er under oppseiling så må du ikke tro at vi har noen "politi"-utdanning, eller skjold eller batong til å beskytte oss med. Så den påstanden der må du lenger ut på landet med. Anonymkode: a8671...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå