AnonymBruker Skrevet 30. juni #21 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er det nok du som er veldig heldig. Anonymkode: 1a057...a2f Du må lese hva jeg faktisk kommenterer, nemlig ts som snakker om lærere som daglig opplever vold osv. Da tenker jeg man er svært uheldig, og mener også det ikke er representativt for lærere generelt. Aldri opplevd dette på skoler/klasser jeg har hatt. Har selvfølgelig erfart enkeltepisoder. Anonymkode: f874f...600 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #22 Skrevet 30. juni Hvorfor er det så mange som i stedet for å forholde seg til problemstillingen i HI, ikke har noe annet å bidra med enn "det er andre som har det like ille eller verre"? Totalt irrelevant, da ingen lærere får det lettere av å vite at det også er problemer i andre yrker. Eller omvendt. Det er ingen konkurranse i å ha det verst der de det er mest synd på får en premie. Hva med å heller støtte hverandre og jobbe for at både lærere og andre yrker får en tryggere arbeidshverdag? Og siden det er lærere som diskuteres her i tråden, så bør man klare å holde seg til å diskutere lærernes hverdag. Anonymkode: 6bf30...5b2 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #23 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, faktisk. Ett enkelt googlesøk viser at vernepleiere, fengselsbetjenter og sykepleiere har dette i utdanningsløpet sitt. Jeg har familiemedlemmer som er sykepleiere, vernepleiere og fengselsbetjenter, de forteller at de har vært igjennom dette både gjennom teori og praksis. Som sykepleier og vernepleier må man gjennom flere praksisperioder, inkludert praksis i psykiatrien. Er dog enig i påstanden din om at lærere, slik skolen har blitt nå, burde få minst ett år med spesialpedagogikk. Håper vi kan forholde oss til tema i denne tråden heretter. Du må gjerne diskutere sykepleiere og vernepleiere sine arbeidsvilkår i en annen tråd. Anonymkode: 439ce...b96 Er utdannet innen rus og psykiatri. Dette er ikke et ledd i utdanningen, det er kurs man kan få på jobb. Var ute i jobb i 2 år før første mulighet til slikt kurs ble tilgjengelig på mitt arbeidstid. Men det er et 2 timers kurs, som er bra, men absolutt ingen garanti mot noe. Alle ansatte som utsettes for vold burde hatt bedre beskyttelse og oppfølging. Den enkelte arbeidsplass har et ansvar der. Anonymkode: 2a9d6...aee 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #24 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sier igjen at formålet med tråden var ikke å si at ingen andre yrkesgrupper opplever vold og trakassering. Denne tråden handler om lærere som opplever vold og trusler. Regner med at du ikke opplevde arbeidssituasjonen ovenfor som trygg og forsvarlig? Og at du ikke unner noen, uavhengig av yrke å være i en slik situasjon? Anonymkode: 439ce...b96 Selvsagt ikke, men det er viktig å være klar over at det ikke er slik at det kun er lærere som kan være utsatt for vold, uten opplæring eller beskyttelse, for slik framstilles det ofte. Jeg tar for øvrig knyttneven over hagla any day. Anonymkode: f3fd9...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #25 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det mange andre yrker der man blir utsatt for slag, spark, vold og trusler, daglig? De jeg kommer på er, ansatte innen psykiatri , politi og vektere? Alle disse har både utdannelse og kompetanse i å håndtere vold og trusler. Det er en del av jobben i disse yrkene, ofte står det i jobbannonser og stillingsbeskrivelser. Det står ingenting i min stillingsinstruks om å håndtere grov vold og trakassering, ikke har jeg noe utdanning eller kompetanse til å håndtere dette. Jeg kan undervise i engelsk, matte og naturfag i følge min utdanning, det er faktisk det eneste jeg har kompetanse til. Det gjelder 90% av de ansatte på skolen jeg jobber på, vi har kun utdanning og kompetanse til å undervise, tilrettelegge for elever med særskilte faglige behov og samarbeide med foreldre om faglig utvikling. Jeg har ingen kompetanse til å håndtere vold og trusler, eller å kunne bygge relasjoner til elever med svært utagerende adferd og store psykososiale utfordringar. Likevel blir jeg pålagt å gjøre det daglig, og hvis jeg feiler i dette så er det min feil fordi jeg ikke har vært i «forkant» nok. Anonymkode: 439ce...b96 For ikke å snakke om leger og ambulansepersonell. De som har det i stillingsbeskrivelsen får garanter tillegg når de jobber med høyere risiko, det gjør vel ikke lærere? Det ville nok bidratt til å dokumentere problemet litt for grundig. Anonymkode: 1f502...bd4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #26 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er utdannet innen rus og psykiatri. Dette er ikke et ledd i utdanningen, det er kurs man kan få på jobb. Var ute i jobb i 2 år før første mulighet til slikt kurs ble tilgjengelig på mitt arbeidstid. Men det er et 2 timers kurs, som er bra, men absolutt ingen garanti mot noe. Alle ansatte som utsettes for vold burde hatt bedre beskyttelse og oppfølging. Den enkelte arbeidsplass har et ansvar der. Anonymkode: 2a9d6...aee AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Selvsagt ikke, men det er viktig å være klar over at det ikke er slik at det kun er lærere som kan være utsatt for vold, uten opplæring eller beskyttelse, for slik framstilles det ofte. Jeg tar for øvrig knyttneven over hagla any day. Anonymkode: f3fd9...0f9 Fullt klar over at andre yrkesgrupper også utsettes for vold og trusler. Må bare understreke enda en gang at denne tråden handler om lærere og jeg vil at man forholder seg til det. Dere må gjerne opprette flere tråder der dere diskuterer de andre yrkesgruppenes arbeidsvilkår. Anonymkode: 439ce...b96 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #27 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er utdannet innen rus og psykiatri. Dette er ikke et ledd i utdanningen, det er kurs man kan få på jobb. Var ute i jobb i 2 år før første mulighet til slikt kurs ble tilgjengelig på mitt arbeidstid. Men det er et 2 timers kurs, som er bra, men absolutt ingen garanti mot noe. Alle ansatte som utsettes for vold burde hatt bedre beskyttelse og oppfølging. Den enkelte arbeidsplass har et ansvar der. Anonymkode: 2a9d6...aee Ja, sykepleiere og vernepleiere får opplæring i håndtering av vold og trusler i utdanningen sin. I både sykepleier- og vernepleierutdanningen i Norge er det et krav at studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter i å håndtere vold og trusler. Dette er ikke valgfritt – det er forankret i de nasjonale retningslinjene for utdanningene, fastsatt i forskrift. I rammeplanen for sykepleierutdanningen står det blant annet at studentene skal kunne “forebygge, avdekke og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt” (Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning, §3). For vernepleierutdanningen er det enda tydeligere formulert: “Studentene skal ha kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende atferd, herunder vold og trusler om vold” (Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning, §3). Dette betyr at disse yrkesgruppene er forberedt på å møte slike situasjoner i arbeidslivet, og det tas høyde for det allerede i utdanningsløpet. Det burde være en selvfølge at lærere, som også står i fare for å utsettes for vold og trusler, får samme form for forberedelse og støtte – både under utdanning og i arbeidslivet. Anonymkode: 439ce...b96 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #28 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt ikke, men det er viktig å være klar over at det ikke er slik at det kun er lærere som kan være utsatt for vold, uten opplæring eller beskyttelse, for slik framstilles det ofte. Jeg tar for øvrig knyttneven over hagla any day. Anonymkode: f3fd9...0f9 Hvis du daglig eller ofte blir truet hagler på jobb, så har du nok et risikotillegg og garantert fått beskjed om dette før du takket ja til stillingen. Lurer dog på om du snakker sant eller overdriver noe ekstremt. Min far var politimann og opplevde aldri å bli truet med skytevåpen noen gang. Anonymkode: 439ce...b96 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #29 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er det slettes ikke 😅 Har du lest om innholdet i hver utdanning? Å håndtere vold er ikke en del av læringsutbytte, verken hos sykepleien, vernepleien eller fengselsbetjentutdanningen. Kanskje på videreutdanninger, men ikke på selve grunn utdanningen. De som jobber med utagerende pasienter/brukere, får opplæring, kurs eller sikkerhetstrening på arbeidsplassen. Eller ingenting. Det burde vært obligatorisk for alle lærere å ha 1 år med spesped. Anonymkode: f86c5...72c Jeg har to år med spesped, og det var ingen opplæring i å håndtere utagerende elever der. Når det er sagt, har jeg kun opplevd vold mot meg tre ganger i løpet av min lærerkarriere. Det er lite, når jeg sammenlikner med enkelte andre kolleger jeg har. Jeg tror de aller fleste lærere har opplevd vold en gang eller to i løpet av et langt lærerliv. Noen ganger tilsiktet, andre utilsiktet. Noen står i det hver eneste dag. Dette gjelder ikke bare lærere, jeg tror nok assistenter og hjelpepersonell får seg en trøkk eller femten i løpet av en arbeidsdag, spesielt i de små trinnene. Hos oss er det assistentene som tar den verste støyten, de yngste barna lugger, biter, sparker og klorer. Men siden de er små er det visst helt ok, og ingenting gjøres. At det er folk som opplever vold hver eneste dag i skolen er helt sant. Og det er helt hinsides at det er tillatt i norsk skole. For det er det - det trekkes på skuldrene og noteres i et notat et sted. Anonymkode: 9590c...b8f 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #31 Skrevet 30. juni Av og til må du være villig til å drite i om du mister jobben, og villig til å forsvare deg selv hvis du blir angrepet eller er i ferd med å bli angrepet. Så enkelt er det faktisk. Du fjerner redselen for jobb - driter i om du mister den fordi å leve er viktigere enn jobb på skolen. Mange skoler er ganske crazy nå, det er Gen Z og Gen Alpha som har vokst opp med sosiale medier hvor vold florerer og det er "konkurranse" om alt. F eks: om jeg hadde vært en lærer, ser at en elev er på vei mot meg med en kniv, så står jeg ikke og snakker der. Jeg tar bare den nærmeste stolen og nøytraliserer den voldelige grisen man kaller for "elev" som har kniv og er på vei mot meg med den. Man mister jobben og sikkert andre sanksjoner, men who gives a shit hvis det er snakk om livet. Opplever du trakassering og trusler hele tiden omtrent, så er det på en måte som en kniv som kutter deg sakte helsemessig. Kroppen kommer til å reagere på alt dette når det har blitt samlet opp for mye og det tåler ikke mer. Anonymkode: 1fd4b...2cb 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #32 Skrevet 30. juni Jeg er lærer selv. Jeg er enig i at det trengs mer hjelp og veiledning til de voksne på skolen rundt når barn får så sterke følelser at de ender opp med å slå eller sparke. Læreren klarer sjeldent å løse situasjonen alene, men at læreren er en del av løsningen - det mener jeg bestemt. Å plassere barn med utagerende atferd i spesialskoler eller i egne klasser blir jo en voldsomt dyr løsning på sikt. Å skape samfunnstapere med vilje allerede fra ung alder høres uklokt ut for meg. Et barn slår eller sparker ikke fordi det er ondt, det er fordi det ikke ser noen andre løsninger der og da, for eksempel fordi de ikke har lært å håndtere sterke emosjoner. Det kan også være på bakgrunn av lav sosial kompetanse, men man løser jo ikke en slik problemstilling ved å ta barnet ut av det fellesskapet det faktisk kan lære seg sosial kompetanse. Da dømmer man de til å ikke lykkes videre i livet allerede i småskolen. Løsningen er ikke å fjerne barnet, men å styrke stillaset rundt barnet og de voksne som skal hjelpe barnet. Flere varme og kloke voksne inn i klasserommene vil være en riktig vei å gå mener jeg, må ikke nødvendigvis være lærere. Og de voksne i skolen må også få kursing og utdanning i lav-affektiv tilnærming, jeg har vært borti et titalls situasjoner hvor en voksens atferd har eskalert situasjonen unødvendig inn i utagerende atferd fordi de har gått (det jeg mener er) uklokt inn i situasjoner med elever. Og når alt dette er sagt så synes jeg det er helt avgjørende å ha tydelige forventninger til både barn og foreldre, det vil aldri være innafor å slå, sparke eller spytte verken andre voksne eller barn - men løsningen er å øve på andre strategier for emosjonshåndtering, ikke straff/«konsekvenser» eller utestengelse fra fellesskapet. Da lærer man ingenting om hva som ER lure måter å håndtere følelsene på, og når man blir større og sterkere volder man mer skade og havner til slutt i fengsel. Og blir en dyr utgift for staten istedenfor å være en skattebetaler. Flere voksne med kompetanse på området inn i skolen, og kompetanse på området inn i lærerutdanningen! Anonymkode: 93ed0...84d 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #33 Skrevet 30. juni Jeg har bakgrunn fra helsevesenet, og selv ufaglært ringevikar får betalt oppmøte på praktiske kurs i å håndtere vold og utagering. Jeg har tatt det flere ganger, i tillegg til aktiv trening på jobb. Volden er "felles', selv om kanskje bare 1 blir angreretten, og mye av treninga går ut på å hjelpe kolleger ut av en voldelig situasjon. En leverer også avvik med fokus på hva kolleger, sjef og arbeidsfellesskapet kunne gjort for å forebygge, hindre eller begrense vold og skader fra vold. Faktisk har jeg også et sånt kurs i aggresjonsmestring fra skolen. Men da er alt fokuset på individet, ikke på kollegafelleskapet. Ingen trening på jobb i ettertid, og nå er kurset også lagt ned. I en voldelig situasjon i skolen vet jeg at jeg hadde stått helt aleine, selv om det hadde vært vitner. En må trene kroppen og sinnet, og vite hva man går til. Anonymkode: 680db...7df 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #34 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for at du skjønner! Jeg mener også at vi bør ha egne avdelinger og spesialskoler for barn med utagerende adferd og store psykososial utfordringer slik at folk med spisskompetanse kan håndtere elevene på forsvarlig måte. Dette vil på sikt skape bedre og tryggere skolemiljø for alle elever. En del av disse elevene har en væremåte som gjør at de ikke fungerer sosialt med medelever. De er ofte voldelige og utagerende mot medelever og lærere. De få gangene vi har fått noe kursing, i form av en times foredrag av en mellomleder. Så har det vært hovedfokus på å imøtekomme den voldelige elevens behov slik at hen ikke utagerer, men det er umulig å gjennomføre i ett klasserom med 27 andre elever og en lærer. Da må man få inn flere voksne som kan ivareta eleven som er voldelig. Hovedargumentet for å ikke ha barna på spesialskoler eller i egne avdelinger med spisskompetanse er «diskriminering» og «stigmatisering». Men det er jo mer stigmatiserende for eleven å bli tvunget til å være i ett klasserom uten reell tilpasning og dermed bli stemplet som «voldelig og farlig». Og så er det ingen som tørr å snakke om de andre elevene i det samme klasserommet som før undervisningen og skolehverdagen øydelagt pga konstant utrygghet og frykt for å bli slått. Jeg føler at vi nå har fått skole for de få utagerende elevene, mens majoriteten blir nedprioritert. Så har du de stakkarslige elevene med faglige utfordringer som vi ikke får hjulpet fordi energien går med på å skape trygge rammer for hen som er så utagerende at skolen egentlig ikke er riktig arena i det hele tatt. Men kall det inkludering og tving alle sammen igjennom det samme systemet kalt enhetsskolen. Anonymkode: 439ce...b96 100% enig, det er ikke inkluderende i det hele tatt. Ingen barn vil leke med disse barna for de stemples som slemme og barna er redde for de. Skole der de blir ivaretatt, sett, forstått har masse tid til de ville vært mye mer inkluderende. I dag skaper vi skoletapere av de barna, men kanskje med riktig skole ville de mestret å få en utdannelse, jobb og et liv der de fungerte som alle andre. Alle taper på en slik inkludering. Anonymkode: ae38d...a57 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #35 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis du daglig eller ofte blir truet hagler på jobb, så har du nok et risikotillegg og garantert fått beskjed om dette før du takket ja til stillingen.... Anonymkode: 439ce...b96 Risikotillegg som lærer? Du drømmer visst søte drømmer. Som lærer får man stilling først, og blir tildelt klasse og andre oppgaver etterpå, når kabalen er lagt. Ofte får man informasjon om enkeltelever tidligst samme dag som man starter, og ofte må man oppsøke informasjon selv, tom også om eleven er under oppsyn av politiet. Dette er igjen helt motsatt av helsevesenet, hvor man gudene får vite detaljer om brukere som et premiss for å si ha til ei stilling. Anonymkode: 680db...7df 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #36 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er lærer selv. Jeg er enig i at det trengs mer hjelp og veiledning til de voksne på skolen rundt når barn får så sterke følelser at de ender opp med å slå eller sparke. Læreren klarer sjeldent å løse situasjonen alene, men at læreren er en del av løsningen - det mener jeg bestemt. Å plassere barn med utagerende atferd i spesialskoler eller i egne klasser blir jo en voldsomt dyr løsning på sikt. Å skape samfunnstapere med vilje allerede fra ung alder høres uklokt ut for meg. Et barn slår eller sparker ikke fordi det er ondt, det er fordi det ikke ser noen andre løsninger der og da, for eksempel fordi de ikke har lært å håndtere sterke emosjoner. Det kan også være på bakgrunn av lav sosial kompetanse, men man løser jo ikke en slik problemstilling ved å ta barnet ut av det fellesskapet det faktisk kan lære seg sosial kompetanse. Da dømmer man de til å ikke lykkes videre i livet allerede i småskolen. Løsningen er ikke å fjerne barnet, men å styrke stillaset rundt barnet og de voksne som skal hjelpe barnet. Flere varme og kloke voksne inn i klasserommene vil være en riktig vei å gå mener jeg, må ikke nødvendigvis være lærere. Og de voksne i skolen må også få kursing og utdanning i lav-affektiv tilnærming, jeg har vært borti et titalls situasjoner hvor en voksens atferd har eskalert situasjonen unødvendig inn i utagerende atferd fordi de har gått (det jeg mener er) uklokt inn i situasjoner med elever. Og når alt dette er sagt så synes jeg det er helt avgjørende å ha tydelige forventninger til både barn og foreldre, det vil aldri være innafor å slå, sparke eller spytte verken andre voksne eller barn - men løsningen er å øve på andre strategier for emosjonshåndtering, ikke straff/«konsekvenser» eller utestengelse fra fellesskapet. Da lærer man ingenting om hva som ER lure måter å håndtere følelsene på, og når man blir større og sterkere volder man mer skade og havner til slutt i fengsel. Og blir en dyr utgift for staten istedenfor å være en skattebetaler. Flere voksne med kompetanse på området inn i skolen, og kompetanse på området inn i lærerutdanningen! Anonymkode: 93ed0...84d Hvorfor skal spesialskoler skape tapere? Der har de tilrettelagt undervisning som passer de, der har man også folk som kan jobbe med utagerende barn og unge. Her i området har vi en vgs som spesialiserer seg på barn med utfordringer. Ungdommene søker seg ditt for de ønsker å bli en del av samfunnet. Der foregår det mer praktisk undervisning, og omtrent alle kommer i jobb etter det har gått der. Ja, det er dyrt. Det er dyrt å drive et velfungerende samfunn, i dag blir stadig fler og fler psyke. De har falt utenfor allerede på barneskolen. Du skal ikke glemme at barn velger selv hvem de vil være med, barn som er slemme blir utestengt fra lek som små. Allerede der kjenner disse barna på hvordan det føles å være utenfor samfunnet. Anonymkode: ae38d...a57 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #37 Skrevet 30. juni Jeg visste ikke at det var så ille. Gjør meg vondt å lese. Hvilket skoletrinn er det snakk om her? Anonymkode: dbd22...7b2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #38 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal spesialskoler skape tapere? Der har de tilrettelagt undervisning som passer de, der har man også folk som kan jobbe med utagerende barn og unge. Her i området har vi en vgs som spesialiserer seg på barn med utfordringer. Ungdommene søker seg ditt for de ønsker å bli en del av samfunnet. Der foregår det mer praktisk undervisning, og omtrent alle kommer i jobb etter det har gått der. Ja, det er dyrt. Det er dyrt å drive et velfungerende samfunn, i dag blir stadig fler og fler psyke. De har falt utenfor allerede på barneskolen. Du skal ikke glemme at barn velger selv hvem de vil være med, barn som er slemme blir utestengt fra lek som små. Allerede der kjenner disse barna på hvordan det føles å være utenfor samfunnet. Anonymkode: ae38d...a57 Dersom 7 av 10 lærere opplever at de blir utsatt for vold på jobb, så er omfanget såpass stort at man er nødt til å se på hvilke samfunnsstrukturer som gjør at barna har det sånn, i tillegg til å ruste skolene og lærerne med nok folk og nok kunnskap, slik at de får den oppfølgingen de trenger i normalskolen. For øvrig er jeg enig i at det er vel verdt pengene å investere i god oppvekst for alle barn, slik at de kommer ut igjen som lønnsomme samfunnsborgere etter endt utdanning. Den dyre løsningen tenker jeg at er den enkle «få de ut av mitt klasserom når de ikke kan oppføre seg, de får gå på spesialskole til de kan oppføre seg som folk». Men du har helt rett, alt avhenger jo av hva den ekstra oppfølgingen består av - dersom det er tett bemanning, høy kompetanse og tilrettelagt til hver elev, så kan jeg også se på det som en god løsning. Dessverre er det jo det motsatte som skjer rundt om, nesten alle norske kommuner må dekke opp for underskudd som igjen betyr kutt i skolebudsjetter. Så verken flere folk, mer kompetanse eller i ytterste fall spesialskoler med tilpasset og god oppfølging blir en realitet.. Anonymkode: 93ed0...84d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #39 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): I rammeplanen for sykepleierutdanningen står det blant annet at studentene skal kunne “forebygge, avdekke og håndtere vold, overgrep og omsorgssvikt” (Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning, §3). Anonymkode: 439ce...b96 Du har jo misforstått det som står her fullstendig. Les det en gang til. Anonymkode: c8fe1...c80 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #40 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kan gjerne legge til flere. Jeg jobbet i en statlig etat, hvor vi dro hjem til folk på tilsyn. Ofte folk i vanskelige livssituasjoner. Dette var for eksempel folk vi visste hadde våpen, som trakasserte oss og som ikke var psykisk stabile. Vi var på deres hjemmebane - enkle å ta. Å få med politiet var veldig vanskelig, hvis ikke folk hadde dommer på seg fra før. Null opplæring i slike situasjoner, ikke av noe slag. Anonymkode: f3fd9...0f9 Regner da med at du dro alene, måtte tilbake dit hver dag i ett år, og fikk beskjed om at du måtte jobbe med relasjoner når du fortalte om vold til leder? Anonymkode: f68e8...c28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå