AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Hvordan blir vi lærere egentlig tatt vare på når vi blir utsatt for vold, trusler og grov trakassering? Svaret er altfor ofte: Bygg bedre relasjon eller planlegg bedre. Vi vet at gode relasjoner er viktig, men en knyttneve i ansiktet er vold – uansett. Vi trenger ledelse og fagforening som faktisk stiller opp når vi blir utsatt for slag, spark og trusler. Ikke flere bortforklaringer. Jeg ble ikke lærer for å bli rik – men heller ikke for å tåle slag, spark og grove skjellsord foran en hel klasse. Likevel står vi for ofte alene, uten handlingsplaner, uten støtte, uten debrifing. Arbeidsmiljøloven sier klart og tydelig at vi har krav på et trygt arbeidsmiljø. Når skal skolene begynne å ta det på alvor? For meg er dette viktigere enn lønnsslippen. Vi lærere må stå sammen om å kreve tiltak som faktisk beskytter oss mot vold og trusler. Ingen skal stå alene i dette. Anonymkode: 439ce...b96 11 14 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Tror du det er hjelp å få i andre yrker? Det er likt. Anonymkode: 91e7e...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror du det er hjelp å få i andre yrker? Det er likt. Anonymkode: 91e7e...fb6 Er det mange andre yrker der man blir utsatt for slag, spark, vold og trusler, daglig? De jeg kommer på er, ansatte innen psykiatri , politi og vektere? Alle disse har både utdannelse og kompetanse i å håndtere vold og trusler. Det er en del av jobben i disse yrkene, ofte står det i jobbannonser og stillingsbeskrivelser. Det står ingenting i min stillingsinstruks om å håndtere grov vold og trakassering, ikke har jeg noe utdanning eller kompetanse til å håndtere dette. Jeg kan undervise i engelsk, matte og naturfag i følge min utdanning, det er faktisk det eneste jeg har kompetanse til. Det gjelder 90% av de ansatte på skolen jeg jobber på, vi har kun utdanning og kompetanse til å undervise, tilrettelegge for elever med særskilte faglige behov og samarbeide med foreldre om faglig utvikling. Jeg har ingen kompetanse til å håndtere vold og trusler, eller å kunne bygge relasjoner til elever med svært utagerende adferd og store psykososiale utfordringar. Likevel blir jeg pålagt å gjøre det daglig, og hvis jeg feiler i dette så er det min feil fordi jeg ikke har vært i «forkant» nok. Anonymkode: 439ce...b96 7 3 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det mange andre yrker der man blir utsatt for slag, spark, vold og trusler, daglig? De jeg kommer på er, ansatte innen psykiatri , politi og vektere? Alle disse har både utdannelse og kompetanse i å håndtere vold og trusler. Det er en del av jobben i disse yrkene, ofte står det i jobbannonser og stillingsbeskrivelser. Det står ingenting i min stillingsinstruks om å håndtere grov vold og trakassering, ikke har jeg noe utdanning eller kompetanse til å håndtere dette. Jeg kan undervise i engelsk, matte og naturfag i følge min utdanning, det er faktisk det eneste jeg har kompetanse til. Det gjelder 90% av de ansatte på skolen jeg jobber på, vi har kun utdanning og kompetanse til å undervise, tilrettelegge for elever med særskilte faglige behov og samarbeide med foreldre om faglig utvikling. Jeg har ingen kompetanse til å håndtere vold og trusler, eller å kunne bygge relasjoner til elever med svært utagerende adferd og store psykososiale utfordringar. Likevel blir jeg pålagt å gjøre det daglig, og hvis jeg feiler i dette så er det min feil fordi jeg ikke har vært i «forkant» nok. Anonymkode: 439ce...b96 Dette var naivt og kunnskapsløst. Anonymkode: 02a4a...042 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var naivt og kunnskapsløst. Anonymkode: 02a4a...042 Fordi? Anonymkode: 439ce...b96 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det mange andre yrker der man blir utsatt for slag, spark, vold og trusler, daglig? De jeg kommer på er, ansatte innen psykiatri , politi og vektere? Alle disse har både utdannelse og kompetanse i å håndtere vold og trusler. Det er en del av jobben i disse yrkene, ofte står det i jobbannonser og stillingsbeskrivelser. Det står ingenting i min stillingsinstruks om å håndtere grov vold og trakassering, ikke har jeg noe utdanning eller kompetanse til å håndtere dette. Jeg kan undervise i engelsk, matte og naturfag i følge min utdanning, det er faktisk det eneste jeg har kompetanse til. Det gjelder 90% av de ansatte på skolen jeg jobber på, vi har kun utdanning og kompetanse til å undervise, tilrettelegge for elever med særskilte faglige behov og samarbeide med foreldre om faglig utvikling. Jeg har ingen kompetanse til å håndtere vold og trusler, eller å kunne bygge relasjoner til elever med svært utagerende adferd og store psykososiale utfordringar. Likevel blir jeg pålagt å gjøre det daglig, og hvis jeg feiler i dette så er det min feil fordi jeg ikke har vært i «forkant» nok. Anonymkode: 439ce...b96 Dette stemmer jo ikke, ansatte i psykriatri har ikkeopplæring i å håndtere vold, det har heller ikke fengselsbetjenter for eksemep, og ikke egentlig vektere heller egentlig, den eneste gruppen som kanskje har noe opplæring er politiet. Men de opplever også mye mindre av dette enn noen andre fordi de i sin rolle ofte får en hvis respekt pga uniformen de bærer osvosv.. I tillegg kommer mange offentlig ansatte, NAV for eksempel, BV for å nevne noe, sykepleiere og hjelpearbeidere, ansatte i omsorgsboliger med utagerende pasienter - listen er lang, og å tro at lærere er den ene gruppen som har det værre enn andre er naivt. De aller fleste lærerer opplever ikke vold hver dag. Anonymkode: ef029...2b4 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tror du det er hjelp å få i andre yrker? Det er likt. Anonymkode: 91e7e...fb6 At det er likt i andre yrker, gjør det da ikke noe mer greit. Anonymkode: d58ac...674 10 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette stemmer jo ikke, ansatte i psykriatri har ikkeopplæring i å håndtere vold, det har heller ikke fengselsbetjenter for eksemep, og ikke egentlig vektere heller egentlig, den eneste gruppen som kanskje har noe opplæring er politiet. Men de opplever også mye mindre av dette enn noen andre fordi de i sin rolle ofte får en hvis respekt pga uniformen de bærer osvosv.. I tillegg kommer mange offentlig ansatte, NAV for eksempel, BV for å nevne noe, sykepleiere og hjelpearbeidere, ansatte i omsorgsboliger med utagerende pasienter - listen er lang, og å tro at lærere er den ene gruppen som har det værre enn andre er naivt. De aller fleste lærerer opplever ikke vold hver dag. Anonymkode: ef029...2b4 Hvordan rettferdiggjør det at lærere blir utsatt for vold? Og jo faglærte ansatte innen psykiatri, fengselsbetjenter, vernepleiere og sykepleiere, skal ha kompetanse i å håndtere vold. Det er en del av utdanningsløpet i Norge. Siden du nevner politiet. Så har du rett i at de muligens sjeldnere blir utsatt for vold enn andre, pga uniform og den enkle grunn av vold mot en politimann har store konsekvenser for deg juridisk sett. Vold mot en lærer har i praksis ingen konsekvenser, hverken for elever eller foresatte. Poenget med tråden er ikke å si at lærere er de eneste som blir utsatt for vold og trusler. Heller ikke å poengtere at lærere er den yrkesgruppen som har det verst i samfunnet. Men å belyse et problem i norsk skole, økende vold og trusler mot lærere. Anonymkode: 439ce...b96 6 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Har jobbet på flere skoler, både barneskole og ungdomsskole, i flere år. Aldri opplevd det du beskriver. Du må være svært uheldig med skolen og klassene du har hatt om du opplever dette, i tillegg til hver dag?? Anonymkode: f874f...600 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jobbet på flere skoler, både barneskole og ungdomsskole, i flere år. Aldri opplevd det du beskriver. Du må være svært uheldig med skolen og klassene du har hatt om du opplever dette, i tillegg til hver dag?? Anonymkode: f874f...600 Da har du vært heldig! Fordi 7 av 10 lærere melder om at de har opplevd vold og trusler på skolen. Jeg opplever ikke vold og trusler daglig, men har kollegaer som gjør det. Jeg dog opplevd det ofte nok til at jeg anser det som ett reelt problem i norsk skole. Anonymkode: 439ce...b96 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer jo ikke, ansatte i psykriatri har ikkeopplæring i å håndtere vold, det har heller ikke fengselsbetjenter for eksemep, og ikke egentlig vektere heller egentlig, den eneste gruppen som kanskje har noe opplæring er politiet. Men de opplever også mye mindre av dette enn noen andre fordi de i sin rolle ofte får en hvis respekt pga uniformen de bærer osvosv.. I tillegg kommer mange offentlig ansatte, NAV for eksempel, BV for å nevne noe, sykepleiere og hjelpearbeidere, ansatte i omsorgsboliger med utagerende pasienter - listen er lang, og å tro at lærere er den ene gruppen som har det værre enn andre er naivt. De aller fleste lærerer opplever ikke vold hver dag. Anonymkode: ef029...2b4 Jeg kan gjerne legge til flere. Jeg jobbet i en statlig etat, hvor vi dro hjem til folk på tilsyn. Ofte folk i vanskelige livssituasjoner. Dette var for eksempel folk vi visste hadde våpen, som trakasserte oss og som ikke var psykisk stabile. Vi var på deres hjemmebane - enkle å ta. Å få med politiet var veldig vanskelig, hvis ikke folk hadde dommer på seg fra før. Null opplæring i slike situasjoner, ikke av noe slag. Anonymkode: f3fd9...0f9 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Da har du vært heldig! Fordi 7 av 10 lærere melder om at de har opplevd vold og trusler på skolen. Jeg opplever ikke vold og trusler daglig, men har kollegaer som gjør det. Jeg dog opplevd det ofte nok til at jeg anser det som ett reelt problem i norsk skole. Anonymkode: 439ce...b96 Jeg skriver ikke at jeg aldri har opplevd det, men at jeg aldri har opplevd det slik ts beskriver det. Laangt mellom å daglig oppleve det, og sjeldne enkeltepisoder. Så er det noen klasser som er svært utfordrende, men selv der hører det vel til sjeldenhetene at slag og spark skjer daglig. Anonymkode: f874f...600 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni Ta den ene og deng den andre med! Anonymkode: f2e80...a09 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni At andre opplever det gjør det ikke mer greit; vi kan ikke godta vold i samfunnet fordi sånn er det. Det må bekjempes, og da må f.eks lærere bli rustet til å stå i slike situasjoner. Jeg mener spesialskoler til så utagerende barn er bra, da kan man beskytte de andre og man kan ha personalet som håndterer og har lært å håndtere vold. Det er en økning i vold i mitt yrke også, jeg har fått kurs. Et kurs der jeg lærer å ikke trigge voldspersonen, det er noe alle burde hatt da jeg ser mange trigger situasjoner som da eskalerer. Likevel det er ikke løsningen å føye voldsmannen etter hårene for å unngå bråk. Vi må begynne i barnehager med forebyggende arbeid. Anonymkode: ae38d...a57 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg kan gjerne legge til flere. Jeg jobbet i en statlig etat, hvor vi dro hjem til folk på tilsyn. Ofte folk i vanskelige livssituasjoner. Dette var for eksempel folk vi visste hadde våpen, som trakasserte oss og som ikke var psykisk stabile. Vi var på deres hjemmebane - enkle å ta. Å få med politiet var veldig vanskelig, hvis ikke folk hadde dommer på seg fra før. Null opplæring i slike situasjoner, ikke av noe slag. Anonymkode: f3fd9...0f9 Jeg sier igjen at formålet med tråden var ikke å si at ingen andre yrkesgrupper opplever vold og trakassering. Denne tråden handler om lærere som opplever vold og trusler. Regner med at du ikke opplevde arbeidssituasjonen ovenfor som trygg og forsvarlig? Og at du ikke unner noen, uavhengig av yrke å være i en slik situasjon? Anonymkode: 439ce...b96 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni #16 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): At andre opplever det gjør det ikke mer greit; vi kan ikke godta vold i samfunnet fordi sånn er det. Det må bekjempes, og da må f.eks lærere bli rustet til å stå i slike situasjoner. Jeg mener spesialskoler til så utagerende barn er bra, da kan man beskytte de andre og man kan ha personalet som håndterer og har lært å håndtere vold. Det er en økning i vold i mitt yrke også, jeg har fått kurs. Et kurs der jeg lærer å ikke trigge voldspersonen, det er noe alle burde hatt da jeg ser mange trigger situasjoner som da eskalerer. Likevel det er ikke løsningen å føye voldsmannen etter hårene for å unngå bråk. Vi må begynne i barnehager med forebyggende arbeid. Anonymkode: ae38d...a57 Takk for at du skjønner! Jeg mener også at vi bør ha egne avdelinger og spesialskoler for barn med utagerende adferd og store psykososial utfordringer slik at folk med spisskompetanse kan håndtere elevene på forsvarlig måte. Dette vil på sikt skape bedre og tryggere skolemiljø for alle elever. En del av disse elevene har en væremåte som gjør at de ikke fungerer sosialt med medelever. De er ofte voldelige og utagerende mot medelever og lærere. De få gangene vi har fått noe kursing, i form av en times foredrag av en mellomleder. Så har det vært hovedfokus på å imøtekomme den voldelige elevens behov slik at hen ikke utagerer, men det er umulig å gjennomføre i ett klasserom med 27 andre elever og en lærer. Da må man få inn flere voksne som kan ivareta eleven som er voldelig. Hovedargumentet for å ikke ha barna på spesialskoler eller i egne avdelinger med spisskompetanse er «diskriminering» og «stigmatisering». Men det er jo mer stigmatiserende for eleven å bli tvunget til å være i ett klasserom uten reell tilpasning og dermed bli stemplet som «voldelig og farlig». Og så er det ingen som tørr å snakke om de andre elevene i det samme klasserommet som før undervisningen og skolehverdagen øydelagt pga konstant utrygghet og frykt for å bli slått. Jeg føler at vi nå har fått skole for de få utagerende elevene, mens majoriteten blir nedprioritert. Så har du de stakkarslige elevene med faglige utfordringer som vi ikke får hjulpet fordi energien går med på å skape trygge rammer for hen som er så utagerende at skolen egentlig ikke er riktig arena i det hele tatt. Men kall det inkludering og tving alle sammen igjennom det samme systemet kalt enhetsskolen. Anonymkode: 439ce...b96 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #17 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og jo faglærte ansatte innen psykiatri, fengselsbetjenter, vernepleiere og sykepleiere, skal ha kompetanse i å håndtere vold. Det er en del av utdanningsløpet i Norge. Anonymkode: 439ce...b96 Det er det slettes ikke 😅 Har du lest om innholdet i hver utdanning? Å håndtere vold er ikke en del av læringsutbytte, verken hos sykepleien, vernepleien eller fengselsbetjentutdanningen. Kanskje på videreutdanninger, men ikke på selve grunn utdanningen. De som jobber med utagerende pasienter/brukere, får opplæring, kurs eller sikkerhetstrening på arbeidsplassen. Eller ingenting. Det burde vært obligatorisk for alle lærere å ha 1 år med spesped. Anonymkode: f86c5...72c 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #18 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er det slettes ikke 😅 Har du lest om innholdet i hver utdanning? Å håndtere vold er ikke en del av læringsutbytte, verken hos sykepleien, vernepleien eller fengselsbetjentutdanningen. Kanskje på videreutdanninger, men ikke på selve grunn utdanningen. De som jobber med utagerende pasienter/brukere, får opplæring, kurs eller sikkerhetstrening på arbeidsplassen. Eller ingenting. Det burde vært obligatorisk for alle lærere å ha 1 år med spesped. Anonymkode: f86c5...72c Ja, faktisk. Ett enkelt googlesøk viser at vernepleiere, fengselsbetjenter og sykepleiere har dette i utdanningsløpet sitt. Jeg har familiemedlemmer som er sykepleiere, vernepleiere og fengselsbetjenter, de forteller at de har vært igjennom dette både gjennom teori og praksis. Som sykepleier og vernepleier må man gjennom flere praksisperioder, inkludert praksis i psykiatrien. Er dog enig i påstanden din om at lærere, slik skolen har blitt nå, burde få minst ett år med spesialpedagogikk. Håper vi kan forholde oss til tema i denne tråden heretter. Du må gjerne diskutere sykepleiere og vernepleiere sine arbeidsvilkår i en annen tråd. Anonymkode: 439ce...b96 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni Hva i all verden er det du vil med dette innlegget? Er du like lite tydelig i kommunikasjon med elevene? Anonymkode: c40a2...694 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #20 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har jobbet på flere skoler, både barneskole og ungdomsskole, i flere år. Aldri opplevd det du beskriver. Du må være svært uheldig med skolen og klassene du har hatt om du opplever dette, i tillegg til hver dag?? Anonymkode: f874f...600 Her er det nok du som er veldig heldig. Anonymkode: 1a057...a2f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå