Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avdragsfrihet på mitt boliglån, men innbetaler likevel noen tusen her og der. Siste innbetaling var 15 000 kr for eks. Jeg gjør innbetalinger nesten hver måned, og styrer selv hvor mye jeg vil innbetale.

Dette har jeg gjort i flere år, samtidig som jeg har hatt avdragsfrihet. Liker denne friheten til å betale når jeg vil, og er det en måned jeg ikke har penger til denne ekstra innbetalingen, betaler jeg bare rentene som vanlig (hver mnd).

Skulle til å betale en ekstra innbetaling nå i dag. Har betalt en tidligere i juni, men hadde penger til en til, så jeg satte meg ned med mobilen og skulle gjøre innbetalingen. Da kommer denne meldingen plutselig opp (ikke sett den før, etter flere år som kunde):

"Ekstra betaling ikke tilgjengelig

Grunnet fremtidig endring av terminbeløp og avdragsfrihet kan du

dessverre ikke gjøre ekstra betaling på lånet

Ønsker du likevel å sette inn ekstra penger, ta kontakt med oss"

Det er imidlertid ikke bare-bare å komme i kontakt med banken. De er svært vanskelige å nå på telefon, og å sende melding kan ta timesvis å få svar på chat. Chat-svar er uansett ikke så bra som en telefonsamtale.

Hva kommer dette av? Har en bank i det hele tatt LOV å nekte en kunde å gjøre ekstra innbetalinger når de vil? Jeg trodde ikke det var lov.

Det er Bulder bank det er snakk om.

Anonymkode: 56b37...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har en bank i det hele tatt LOV å nekte en kunde å gjøre ekstra innbetalinger når de vil? Jeg trodde ikke det var lov.

Hva med å lese låneavtalen din?
Står der.
Første boliglånet mitt kunne jeg ikke betale ekstra uten å snakke med banken først.
Men brukte en ordentlig bank, så sendte bare en melding i nettbanken dagen før. så ordnet det seg.

Er veldig vanlig når det er avdragsfrihet, eller fastrente.
Med fastrente må man som regel betale "strafferente" om man betaler ekstra.

Så igjen les låneavtalen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De endringene de nevner, har du ikke fått noe varsel om dette?

Det høres jo ut som du heller burde hatt rammelån enn vanlig boliglån. Dette er dog litt dyrere hos Bulder, så det er kanskje derfor du ikke har skaffet det?

Anonymkode: f9495...07e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er avtaleregulert. Du kan avtale at ekstra avdrag ikke kan innbetales. 

Anonymkode: 231a2...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare alternativet med å betale ned for kortere lånetid som ikke er tilgjengelig? Jeg betalte ned for noen dager siden (ja, i Bulder), og kunne kun velge alternativet med lavere terminbeløp. Men man kan vel etterpå gå inn å justere opp månedlige kostnader, slik at man får kortere lånetid. Mulig det ikke går når du har avdragsfrihet?

Jeg synes det er rart at du har så dårlig erfaring med kundeservice. De gangene jeg har ringt har de svart ganske fort. Og senest på fredag skrev jeg et spørsmål i chatten og fikk svar på mindre enn ett minutt.

Anonymkode: 7d33a...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står på nettsidene under ekstra innbetaling... 

"Begrensninger for valget "Kortere lånetid"

Det er ikke mulig å velge "Kortere lånetid" dersom det finnes en registrert fremtidig endring i terminbeløpet. Dette inkluderer blant annet varslede renteendringer som påvirker lånet frem i tid." 

Anonymkode: be02d...b31

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har avdragsfrihet på mitt boliglån, men innbetaler likevel noen tusen her og der. Siste innbetaling var 15 000 kr for eks. Jeg gjør innbetalinger nesten hver måned, og styrer selv hvor mye jeg vil innbetale.

Dette har jeg gjort i flere år, samtidig som jeg har hatt avdragsfrihet. Liker denne friheten til å betale når jeg vil, og er det en måned jeg ikke har penger til denne ekstra innbetalingen, betaler jeg bare rentene som vanlig (hver mnd).

Skulle til å betale en ekstra innbetaling nå i dag. Har betalt en tidligere i juni, men hadde penger til en til, så jeg satte meg ned med mobilen og skulle gjøre innbetalingen. Da kommer denne meldingen plutselig opp (ikke sett den før, etter flere år som kunde):

"Ekstra betaling ikke tilgjengelig

Grunnet fremtidig endring av terminbeløp og avdragsfrihet kan du

dessverre ikke gjøre ekstra betaling på lånet

Det er imidlertid ikke bare-bare å komme i kontakt med banken. De er svært vanskelige å nå på telefon, og å sende melding kan ta timesvis å få svar på chat. Chat-svar er uansett ikke så bra som en telefonsamtale.

Hva kommer dette av? Har en bank i det hele tatt LOV å nekte en kunde å gjøre ekstra innbetalinger når de vil? Jeg trodde ikke det var lov.

Det er Bulder bank det er snakk om.

Hvorfor har du da en så vanskelig bank? Du kan fint ringe tidlig på morgenen og komme greit igjennom. 

Må da være mye bedre å ha fast beløp som du betaler? 

En mulig forklaring er at du har betalt inn ekstra denne måneden. Prøv igjen i morgen. Banker og andre har automatiske meldinger, uansett hva du gjør som ikke passer inn i systemet, så kommer samme feilmelding opp, fordi systemet ikke forstår de ulike feilene.

Anonymkode: 1676d...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bevis på hvor ufyselige visse banker er. 

Anonymkode: aaa2a...944

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet fra DNB til Bulder i fjor. Har vært en fryd å få kontakt med Bulder ift DNB. Raskt har de også svart. Det er min erfaring.

Men ekstra innbetaling på lånet har jeg ikke erfaring med.

Anonymkode: 04456...9bd

Skrevet

Du har avdragsfritt lån, men behandler det som et rammelån. Kanskje de vil at du skal bytte til riktig type lån? 

Men det kan også være fordi Bulder har sendt ut varsel om endring av rentenivå i august, og at innbetaling av avdrag på et avdragsfritt lån lager krøll i systemet? 

Merkelig at du har så negativ erfaring med kundeservice i Bulder. Jeg synes de svarer fort, ihvertfall på chat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det står på nettsidene under ekstra innbetaling... 

"Begrensninger for valget "Kortere lånetid"

Det er ikke mulig å velge "Kortere lånetid" dersom det finnes en registrert fremtidig endring i terminbeløpet. Dette inkluderer blant annet varslede renteendringer som påvirker lånet frem i tid." 

Anonymkode: be02d...b31

Her ser det jo ut som årsaken er at de forbereder en renteendring. Da vil det vel gå an etter at den er gjort.

Anonymkode: 988b4...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er nok pga rente endring som er på gang.

Men skjønner ikke hvorfor du har avdragsfrihet når du driver å betaler inn ekstra utenom. 

Mener rammelån da hadde vært mer aktuelt, der er det hvis jeg har forstått en kan sjonglere mer slik

Anonymkode: e5b7b...a00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (På 30.6.2025 den 11.45):

Hva med å lese låneavtalen din?
Står der.
Første boliglånet mitt kunne jeg ikke betale ekstra uten å snakke med banken først.
Men brukte en ordentlig bank, så sendte bare en melding i nettbanken dagen før. så ordnet det seg.

Er veldig vanlig når det er avdragsfrihet, eller fastrente.
Med fastrente må man som regel betale "strafferente" om man betaler ekstra.

Så igjen les låneavtalen din.

Les litt nøyere du også. Jeg skriver at jeg har hatt dette lånet sånn i flere år. Det er ikke noe som plutselig er endret. Og jeg har ikke fastrente, aldri hatt. Tror du ikke jeg hadde visst det ved låneinngåelsen og etter flere års kundeforhold med ekstra innbetalinger?

Uansett, det har løst seg. Bulder bank var litt travle i går, tenker jeg, derfor det tok litt ekstra tid å få svar på tlf og chat (sto "svar i løpet av to timer" responstid på chatten)

Det er ikke vanlig i Bulder bank at man må kontakte banken før man "får lov" å betale inn det man ønsker. I Bulder bank, i appen, har man en tast merket "Ekstra innbetaling" å trykke på, så fyller man ut ønsket beløp,  så går resten automatisk. Gjort dette i årevis.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ingen bank kan nekte deg å innfri lånet i morgen, men uansett er det veldig rotete å ha avdragsfrihet + betale mer.....

Anonymkode: e66bf...139

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les litt nøyere du også. Jeg skriver at jeg har hatt dette lånet sånn i flere år. Det er ikke noe som plutselig er endret. Og jeg har ikke fastrente, aldri hatt. Tror du ikke jeg hadde visst det ved låneinngåelsen og etter flere års kundeforhold med ekstra innbetalinger?

Uansett, det har løst seg. Bulder bank var litt travle i går, tenker jeg, derfor det tok litt ekstra tid å få svar på tlf og chat (sto "svar i løpet av to timer" responstid på chatten)

Det er ikke vanlig i Bulder bank at man må kontakte banken før man "får lov" å betale inn det man ønsker. I Bulder bank, i appen, har man en tast merket "Ekstra innbetaling" å trykke på, så fyller man ut ønsket beløp,  så går resten automatisk. Gjort dette i årevis.

ts

"Uansett", svaret du lurte på står nok i avtalen, og har gjort det hele tiden. Ja, selv om du har hatt lånet "sånn i flere år".

Anonymkode: 8ab54...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 11.27):

Svaret stod jo i første innlegg.

Anonymkode: 0f6cc...5cd

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Du har avdragsfritt lån, men behandler det som et rammelån. Kanskje de vil at du skal bytte til riktig type lån? 

Men det kan også være fordi Bulder har sendt ut varsel om endring av rentenivå i august, og at innbetaling av avdrag på et avdragsfritt lån lager krøll i systemet? 

Merkelig at du har så negativ erfaring med kundeservice i Bulder. Jeg synes de svarer fort, ihvertfall på chat. 

Dette er årsaken. Hilsen bankansatt

Anonymkode: 72577...221

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun fordi en fremtidig renteøkning er lagt inn. I august når rentenedgangen er gjort, vil du kunne betale inn som vanlig igjen. 

Anonymkode: fc57d...2b1

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette.

Elaine Marley, mod

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi det er en renteendring på gang. Så snart endringen har trådd i kraft kan du betale ekstra igjen.

Forøvrig enig med de som sier at det hadde vært enklere for deg å ha et rammelån. 

Anonymkode: 64128...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...