AnonymBruker Skrevet 30. juni #1 Skrevet 30. juni Hadde diskusjon med noen for en tid siden, hvor vedkommende bestemt mener at det er en overrepresentasjon av folk på spekteret i dungons and dragon miljøet. Personen har selv spilt det i mange år og ser tendensen går igjen. Jeg har ikke tenkt over det, for jeg spiller ikke selv. Men når jeg tenker meg om, ser jeg det ganske tydelig for meg av de jeg kjenner som spiller og at de er på spekteret. Har dere samme erfaring? Selvfølgelig betyr det ikke at alle som spiller dnd er det, men at det er forholdsvis mange i forhold til andre miljø. Anonymkode: fad58...718
AnonymBruker Skrevet 30. juni #2 Skrevet 30. juni Jeg har inntrykk av det samme. Anonymkode: 2a1cf...e6c
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Jeg har også fått det inntrykket, litt på samme måte som at det virker å være forholdsvis mange LHBT-personer som er opptatt av Eurovision. Noen miljøer eller interesser ser bare ut til å tiltrekke seg bestemte grupper i litt større grad, uten at det selvfølgelig betyr at alle som driver med det tilhører den gruppen. Anonymkode: 11d3f...fea
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli Jeg er det, og jeg spilte veldig mye som ungdom. Visste ikke om diagnosen før lenge etterpå. Anonymkode: a5d9b...269
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Helt klart samme inntrykk, og det finnes også noen tall som underbygger teorien. Som her og her. Kanskje litt tynt grunnlag å konkludere ut fra, men tendensen var ganske klar. Absolutt ingenting negativt i det, jeg tror det er en veldig fin greie. For mange på autismespekteret kan det nok være litt behagelig at man sosialiserer rundt noe, ikke kun prat og samtaler der fokuset er på den som tar plass fremfor at det beveger seg rundt på omgang. Mindre sosialt kaos, rett og slett. Man kan potensielt også øve litt på sosiale ferdigheter, som øyekontakt og denslags, i egenskap av å "være" en karakter fremfor seg selv. Det kan kanskje føles litt enklere da. Det er en viss struktur på spillet, samtidig som man ikke "går tom" for varianter og emner. I tillegg er det jo et miljø der man virkelig kan "nerde i vei", imponere med detaljkunnskap som i en del sammenhenger kanskje vil fremstå vel så påfallende å gå langt inn som det vil være imponerende. Så tror jeg jo også det kan være selvforsterkende, det her. Det er et miljø som er kjent for å være inkluderende og åpent og lett å dukke opp i selv hvis du har bekymringer i andre deler av livet. Jeg har spilt en eneste gang, da for å bli med min daværende kjæreste og se hva det hele dreiet seg om, og det var en ualminnelig hyggelig gjeng. Selv om det ikke var helt for meg. Anonymkode: 6f189...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 11.24): Hadde diskusjon med noen for en tid siden, hvor vedkommende bestemt mener at det er en overrepresentasjon av folk på spekteret i dungons and dragon miljøet. Personen har selv spilt det i mange år og ser tendensen går igjen. Jeg har ikke tenkt over det, for jeg spiller ikke selv. Men når jeg tenker meg om, ser jeg det ganske tydelig for meg av de jeg kjenner som spiller og at de er på spekteret. Har dere samme erfaring? Selvfølgelig betyr det ikke at alle som spiller dnd er det, men at det er forholdsvis mange i forhold til andre miljø. Anonymkode: fad58...718 Rollespill, fantasy, gaming, er som en magnet på folk med bokstavdiagnoser og traumer. Source: har traumer. Anonymkode: 64dec...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå