Gå til innhold

Er Alaskan malamute er verdens farligste hunderase?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På bestattorney.com kom jeg over en artikkel som viser at det skjer 6.79 farlige angrep per 100 000 hund. Det er dobbelt så høyt som noen annen hunderase. Pitbull har rundt halvparten. De biter ofte, men skadene er sjeldent like alvorlige. Hvorfor er ikke dette kjent? Jeg så det ved en tilfeldighet. Er det en spesiell årsak til at disse hundene biter? Er det feil det som står selv om jeg søkte det opp flere steder for å bekrefte det? Alle hundene jeg har møtt har vært snille og gode 

Anonymkode: 97d3f...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regner med dette er tall fra USA? Siden vi i Norge ikke fører statistikk over hundebitt.

Alaskan Malamute er ikke farligere enn andre hunder, men det er hunder som er selvstendige og krever mye fysisk mosjon. 

Nå generaliserer og dømmer jeg veldig, men ser ikke bort fra at mange (kanskje spesielt i USA) kjøper dem som familiehunder fordi de er søte og ser ut som store, fluffy bamser. Uten å ta høyde for å respektere dem som individer eller gi dem den mosjonen de har behov for.

Jeg vet heller ikke hvordan avlen på rasen er i USA, det kan også ligge noe der.

Endret av Tabris
Skriveleifer
  • Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Polarhunder ble veldig populære for noen år siden, og da dessverre blant folk som ikke driver med det som rasen er avlet for. Da blir de brukt som familiehunder og det er forventet at de skal passe inn i stue og få en liten trimtur hver dag. Da blir det mye frustrasjon og hunden ender opp med å bite - forenklet sagt kanskje, men det er nok dessverre en faktor som bidrar til at desse hundene ender opp med å bite. Skulle ønske at folk tenkte mer på genetikk og hva hunden er avlet for, fremfor utseendet når de kjøper hund.

Anonymkode: 7f636...1c0

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi i Amerika er det mange late folk som sitter på ræva og ikke liker morsjon. Da er Alaskan malamute den siste huden du bør ha. Får den ikke nok skikkelig morsjon blir den frustrert og dårlig mental helse. 

Anonymkode: d1db7...967

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg leste en gang at amerikanere ofte er av den oppfatning at mosjon, det er noe hunden skaffer seg selv i den inngjerdede bakhagen bak huset. De går ofte ikke på lufteturer med hundene sine, det er veldig vanlig å overlate det til hagen, der er all friluften familiehunden får.

Kan tenke meg at gjør man dette med polarhunder, er veien kort til galskap og aggresjon for de hundene, i mangel på å få ut energien sin, som de har så mye av.

Endret av Million
glemte et ord
  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (34 minutter siden):

Jeg leste en gang at amerikanere ofte er av den oppfatning at mosjon, det er noe hunden skaffer seg selv i den inngjerdede bakhagen bak huset. De går ofte ikke på lufteturer med hundene sine, det er veldig vanlig å overlate det til hagen, der er all friluften familiehunden får.

Kan tenke meg at gjør man dette med polarhunder, er veien kort til galskap og aggresjon for de hundene, i mangel på å få ut energien sin, som de har så mye av.

Nettopp. Slike hunder elsker å slite i naturen. Ikke tusle rundt i hagen bak huset. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tabris skrev (På 30.6.2025 den 10.34):

Regner med dette er tall fra USA? Siden vi i Norge ikke fører statistikk over hundebitt.

Alaskan Malamute er ikke farligere enn andre hunder, men det er hunder som er selvstendige og krever mye fysisk mosjon. 

Nå generaliserer og dømmer jeg veldig, men ser ikke bort fra at mange (kanskje spesielt i USA) kjøper dem som familiehunder fordi de er søte og ser ut som store, fluffy bamser. Uten å ta høyde for å respektere dem som individer eller gi dem den mosjonen de har behov for.

Jeg vet heller ikke hvordan avlen på rasen er i USA, det kan også ligge noe der.

Stress som følge av understimulering lider nok dessverre veldig mange slike hunder av, men jeg tenker det er sjelden det gir seg utslag i direkte menneskerettet aggresjon, det er mer at de river istykker huset, hagen, stikker av.. eller de blir helt passive.

Jeg tør påstå det har med hvordan man behandler slike hunder. Behandler man den type hund med mye (spesielt positiv) straff, så finner de seg til slutt gjerne ikke i det, og "tar igjen". Altså, bruk av straff medfører økt risiko for menneskerettet aggresjon.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fordi i Amerika er det mange late folk som sitter på ræva og ikke liker morsjon. Da er Alaskan malamute den siste huden du bør ha. Får den ikke nok skikkelig morsjon blir den frustrert og dårlig mental helse. 

Slik er det jo dessverre i Norge også. Mange velger kun ut ifra utseende og ikke hva de kan tilby. Er jo haugevis av snutter der polarhunder har ødelagt inventaret. Er tydeligvis kjempemorsomt! Grunnen er jo at de/den ikke får det den trenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 30.6.2025 den 10.34):

Siden vi i Norge ikke fører statistikk over hundebitt.

Polarhunder er den rasen som har drept flest mennesker i Norge i nyere tid. 3 barn.
At denne rasen dominerer er fordi vi har hundelov med raseforbud.

3 fedre som har fått sønnene drept laget i sin tid en webside. Eksisterer nå som arkiv.

Anonymkode: 256ad...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Polarhunder er den rasen som har drept flest mennesker i Norge i nyere tid. 3 barn.
At denne rasen dominerer er fordi vi har hundelov med raseforbud.

3 fedre som har fått sønnene drept laget i sin tid en webside. Eksisterer nå som arkiv.

Anonymkode: 256ad...75b

Vi fører fortsatt ikke statistikk over hundebitt i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Bet meg merke i noe jeg hørte for mange år siden, og det gjaldt statistikk på episoder eller hundeangrep/bitt i Norge. Husker det var noe sånt som 4000 episoder i året. Husker godt at jeg reagerte på det høye tallet.  

https://www.dagbladet.no/nyheter/hunder-biter-4000-mennesker-i-aret/65782984

Men mange av dem er ikke aggresjon mot mennesker. Jeg har vært hos legen tre ganger, to var under lek (drakamp med ivrig unghund) og en gang da jeg skilte to hunder som sloss. Så langt i fra alle er aggressive hunder. 

Anonymkode: 67c91...4d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...