Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ei kollega som uansett hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det har en kommentar til at det kan gjøres annerledes, ofte i betydningen sånn som hun gjør det. Det har pågått i lang tid. Jeg har begynt å unngå henne i arbeidstida, og jeg har også begynt å bytte vakter for å slippe denne pirkinga på meg. Kall meg følsom, men jeg syns det er slitsomt og det tar bort fokuset på arbeidet mitt. Og det får meg til å føle meg som en fjorten-åring, som ikke er noen god følelse når jeg hele tiden skal ta vurderinger som gjelder andre menneskers liv.

Det må jo være noe med meg siden hun har valgt meg ut til å motta alt dette, det må koste henne en del energi også, men jeg veit ikke hva som ligger bak. Og jeg søker råd om hvordan jeg kan møte henne og dette behovet hun har for å rette opp alt jeg gjør. Og når jeg sier alt mener jeg faktisk alt, fra eggkoking til vurderinger på liv og død. 

Bør jeg snakke med leder om dette og få leder til å "megle", ha en samtale med en tredjepart, er det verdt det? Noen som har noen praktiske tips? Jeg er blitt oppfordra til å søke en større, fast stilling, men er veldig usikker på om jeg har lyst til i det hele tatt å fortsette så det er litt viktig å se om det er mulighet for å gjøre noe med dette.  

Anonymkode: e0dab...081

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde begynt å gjøre det tilbake, så kan hun se hvor gøy det er.

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (3 minutter siden):

Hadde begynt å gjøre det tilbake, så kan hun se hvor gøy det er.

Men kanskje det er nettopp det som er problemet, at jeg holder på sånn med henne og at hun bare reagerer på meg? Jeg syns det er så utrolig vanskelig å vite hvordan andre oppfatter meg (beklager, det er sånn jeg er!). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ei kollega som uansett hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det har en kommentar til at det kan gjøres annerledes, ofte i betydningen sånn som hun gjør det. Det har pågått i lang tid. Jeg har begynt å unngå henne i arbeidstida, og jeg har også begynt å bytte vakter for å slippe denne pirkinga på meg. Kall meg følsom, men jeg syns det er slitsomt og det tar bort fokuset på arbeidet mitt. Og det får meg til å føle meg som en fjorten-åring, som ikke er noen god følelse når jeg hele tiden skal ta vurderinger som gjelder andre menneskers liv.

Det må jo være noe med meg siden hun har valgt meg ut til å motta alt dette, det må koste henne en del energi også, men jeg veit ikke hva som ligger bak. Og jeg søker råd om hvordan jeg kan møte henne og dette behovet hun har for å rette opp alt jeg gjør. Og når jeg sier alt mener jeg faktisk alt, fra eggkoking til vurderinger på liv og død. 

Bør jeg snakke med leder om dette og få leder til å "megle", ha en samtale med en tredjepart, er det verdt det? Noen som har noen praktiske tips? Jeg er blitt oppfordra til å søke en større, fast stilling, men er veldig usikker på om jeg har lyst til i det hele tatt å fortsette så det er litt viktig å se om det er mulighet for å gjøre noe med dette.  

Vet du hva -sånne mennesker må du bare ta det opp med dirkete. Ta det når du får ett sånt stikk. Det er ikke deg det er noe galt med men den personen som holder på sånn. Jeg hadde en slik kollega, det gikk ikke utover meg men ett par andre kollegaer. Var veldig tydelig og de turde ikke si i fra så jeg sa i fra når de stikkene kom og da ble hun paff og ovenfor meg ble hun som smør. Men uansett ta det opp videre også, folk skal ikke få lov å lage kvalm for andre på jobben. 

Anonymkode: 08912...23a

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan er du på jobb? Er du 0 (altså som de fleste), +1 (litt bedre enn de fleste) eller +2 (stikker deg ut)? Jeg opplever at det er +2, -1 og -2 som blir utsatt for mest tull

Skrevet

Si det til henne!

AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (11 minutter siden):

Si det til henne!

Jeg veit at hvis det er meg som irriterer andre ville jeg blitt veldig glad for å høre det fra den det gjelder, så strengt tatt er dette er råd jeg bør følge. Jeg er bare litt bekymra for at jeg lager gufs på jobben, og om jeg klarer å gjennomføre det med verdighet. 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (18 minutter siden):

Hvordan er du på jobb? Er du 0 (altså som de fleste), +1 (litt bedre enn de fleste) eller +2 (stikker deg ut)? Jeg opplever at det er +2, -1 og -2 som blir utsatt for mest tull

Hvordan veit man hvordan man er på jobben uten å ha fått en til å se på dynamikken utenfra? Beklager, jeg veit ikke. Jeg bare prøver å gjøre jobben min så godt jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det må jo være noe med meg siden hun har valgt meg ut til å motta alt dette

Vet du hvordan hun er med alle andre på tomannshånd? Tviler. Dette handler om henne og ikke deg. Du trenger ikke ta det personlig.

Anonymkode: 4923d...943

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men kanskje det er nettopp det som er problemet, at jeg holder på sånn med henne og at hun bare reagerer på meg? Jeg syns det er så utrolig vanskelig å vite hvordan andre oppfatter meg (beklager, det er sånn jeg er!). 

Ta eksempelet med eggkoking. Kommer hun bort og sier at du gjør det feil uten at du sier noe først? Eller slenger du ut en kommentar med at "når jeg koker egg koker jeg dem sånn og sånn"? For i siste tilfellet ville det ikke vært unaturlig å svare hvordan man selv gjør det, men hvis hun kommer bort og bare "du må x og y", så er det jo hun som starter det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Jaha, så det mener du ja». Og så ser du på henne med et skeptisk blikk. 

Anonymkode: c0490...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (41 minutter siden):

Kan du utdype hva du mener med dette? 

Anonymkode: 088f6...d19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være ulike grunner til dette. I hovedsak handler det om henne og at behov for å styre/kontrollere andre. Det er ikke sikkert det bare er deg. Ville tatt en prat med din kollega direkte og sagt det som det er. At du gjerne vil ha det hyggelig på jobb, men at de negative kommentarene bidrar ikke til noe godt (sagt på en annen måte kanskje) og at du vet hvordan du gjør jobben din og trenger ikke at noen skal fortelle deg det. Eventuelt også gitt beskjed til lederen din

Anonymkode: 088f6...d19

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det, bare at det var sjefen som holdt på. Og hun kommenterte stort sett ikke på jobben jeg gjorde, men på meg som person. Jeg ble syk av det, og var sykemeldt i et halvt år. Brukte masse tid og penger på behandling. Til slutt bytta jeg jobb, beste jeg noensinne har gjort. 

Hun var ikke sånn mot noen andre, bare meg.

Anonymkode: 704cd...727

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Kan du ikke bare si at "Ja, det er nok mange måter å gjøre det på, jeg foretrekker det sånn." eller noe. Med mindre hun faktisk har et poeng, og hennes måte er bedre.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en sånn kollega. Hun fulgte opp arbeidet mitt og sjekket og kontrollerte og kritiserte. ( hun var ikke min leder ) Jeg svarte og satt grenser men hun fortsatte og det var veldig utmattende. Jeg søkte ny jobb for jeg orket ikke mer. Jeg tror direkte konfrontasjon er eneste vei ut.

Anonymkode: 99c40...a3a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er en besserwisser. En grei løsning at du bytter vakter og prøver å unngå henne. Det blir neppe noen forandring med henne. Hun er den hun er. Du kan evt begynne å svare henne, si at "nå holder det" eller liknende. 

Jo, hun vet hva hun gjør. Hun gjør det mot nettopp deg fordi hun slipper unna med det.

Anonymkode: 0861b...9d1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bør jeg snakke med leder om dette og få leder til å "megle", ha en samtale med en tredjepart, er det verdt det? Noen som har noen praktiske tips?

Jeg tror du bør begynne på en minst mulig konfliktskapende måte. Spør med undring, ikke anklage.

"Jeg har lagt merke til at du ofte kommer med uoppfordede råd. Har du tenkt over det?"

Leder og megling bør være bortimot siste løsning.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er voksen, du har begynt i jobb, sannsynligvis på en typisk kvinnearbeidsplass? Da opplever du slikt, gjerne når du er ny, og det er en verdensmester på arbeidsplassen som har jobbet der i 100 år. 
Disse verdensmesterne kan ikke endres, de må læres å takles og å leve med, uten at man tar seg nær av deres nærvær, selv om man kan ha lyst til å ta rennefart og sende dem til månen. 
Bytter du arbeidsplass, vil du høyst sannsynlig finne en ny verdensmester med tilsvarende oppførsel. De er nemlig overalt. 

Anonymkode: cb26a...5a0

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å tenke at hun trigger deg, kan du prøve å snu perspektivet og si til deg selv: "Jeg skal ikke la denne personen trigge meg." På den måten tar du tilbake kontrollen, i stedet for å la henne styre hvordan du har det. Jeg ville forsøkt å være som en grå stein overfor henne – nøytral, uinteressert og uten reaksjon. Ikke gi henne noen emosjonell respons på kommentarene hennes. Over tid vil hun kanskje oppfatte deg som kjedelig å "pirke på" og miste interessen for å fortsette.

Anonymkode: 97914...3ae

• Liker 5
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...