Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mer enn 30 år sammen, har vi nå tatt fatt på 50-årene. Barna har flyttet ut, og på mange måter står vi på terskelen til et nytt kapittel. Og det er jo spennende!

Men vi ønsker så ulike ting for oss selv og veien videre, til en slik grad at jeg er usikker på om det faktisk kan løses gjennom kompromiss. 

En vil bygge nytt hus forberedt for alderdommen her hjemme, den andre vil kjøpe hus i Spania (en liker varme, den andre  ikke). En vil ha mye nærhet og sex, den andre vil ha lite. En vil ta nye steg i jobb og karriere, den andre søker roligere dager. En vil bruke mye tid i omsorgsarbeid for aldrende foreldre, den andre føler for å oppleve litt frihet nå som barna har flyttet ut. En vil reise mer til varme strøk, den andre liker ikke varme. En vil kjøpe bobil, den andre absolutt ikke. 

Vi ønsker så ulike ting for årene som kommer, at jeg er usikker på om vi finner veien sammen. 

Noen som har opplevd det samme? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: 4488d...898

Skrevet (endret)

er det noe som sier at ikke den som vil tilbringe mer tid i spania ikke kan gjøre dette alene? Eller at den som vil hjelpe foreldrene sine ikke kan gjøre dette uten at partneren skal være med? At man er gift trenger ikke bety at alt må gjøres sammen og at den ene må gi mens den andre tar. Man kan fint fortsette være gift uten å henge sammen ved hoften. Det eneste som er utfordrende i dine scenarios er husbygging vs kjøp i Spania, bobil osv og hvor mye sex skal man ha når man er sammen.. Livet er slik at man ikke kan få i pose og sekk, men det er også slik at som gift har man større muligheter for finansiering av fremtiden enn som enslig for de aller fleste.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel ikke en egentlig midtlivskrise, men snarere en aktualisering av ulikheter i preferanser og interesser som alltid har vært der. Denne typen ulikheter blir jo ofte mer synlige når man ikke lenger har fanget fullt med etablering og drift av familie og karriere. Når forskjellene er så fundamentale som det som skisseres her, er nok det beste å gå hver til sitt.  Jo før, jo heller.

Anonymkode: 0340e...a68

• Nyttig 1
Skrevet

Det jeg merker er at den ene part vil ha mer sex og den andre ikke.

Når det økonomiske er på plass, er nok dette den største utfordringen. 

Et godt sexliv fikser det meste. Et hvor den ene parten ikke orker..... huff.  En utfordring ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 7.45):

Etter mer enn 30 år sammen, har vi nå tatt fatt på 50-årene. Barna har flyttet ut, og på mange måter står vi på terskelen til et nytt kapittel. Og det er jo spennende!

Men vi ønsker så ulike ting for oss selv og veien videre, til en slik grad at jeg er usikker på om det faktisk kan løses gjennom kompromiss. 

En vil bygge nytt hus forberedt for alderdommen her hjemme, den andre vil kjøpe hus i Spania (en liker varme, den andre  ikke). En vil ha mye nærhet og sex, den andre vil ha lite. En vil ta nye steg i jobb og karriere, den andre søker roligere dager. En vil bruke mye tid i omsorgsarbeid for aldrende foreldre, den andre føler for å oppleve litt frihet nå som barna har flyttet ut. En vil reise mer til varme strøk, den andre liker ikke varme. En vil kjøpe bobil, den andre absolutt ikke. 

Vi ønsker så ulike ting for årene som kommer, at jeg er usikker på om vi finner veien sammen. 

Noen som har opplevd det samme? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: 4488d...898

Hva med å fokusere på likheter og det dere kan dele sammen?

Anonymkode: f916a...35e

AnonymBruker
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Det jeg merker er at den ene part vil ha mer sex og den andre ikke.

Når det økonomiske er på plass, er nok dette den største utfordringen. 

Et godt sexliv fikser det meste. Et hvor den ene parten ikke orker..... huff.  En utfordring ja.

Det tror jeg faktisk er å sette kjerra foran hesten. Sex fungerer ikke i lengden når interesser, preferanser og personligheter spriker. 

Anonymkode: 0340e...a68

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sånn som ikke er noe problem når man elsker hverandre.

Da finner man kompromisser- en kjøligere del av Frankrike eller Italia. Leie bobil et par uker. 

så hvorfor fortsette sammen egentlig?

Anonymkode: 11e20...c87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...