AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Jobber i ett stort og kjent firma i Norge som nå skal nedbemmane, jeg har nå blitt innkalt til drøftelsemøte.. jeg har i 3 uker vært totalt utkjørt pga dette. Jeg har blitt trukket 5 ukers ferie nå i juni og avtalt å ha 3 uker ferie i juli. Så med andre ord 2 ukers ferie tilgode hvis de sier meg opp. Jeg har 3 mnd oppsigelse hvis de sier meg opp. Jeg kommer nå etter møtet til å sykemelde meg for har gått på veggen under denne prosessen. Hva skjer da, hvis jeg blir sykemeldt i hele oppsigelsestiden? Er da sykemeldt også når jeg har avtalt ferie i juli. Vil jeg få dette betalt ut når jeg er ferdig med oppsigelsestiden? Eller forsvinner de bare disse ferieukene jeg da i utgangspunktet ikke har fått hatt ferie men vært syk? Anonymkode: 9c128...fa7
monican94 Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni så lenge du kan ha ferie må du ta ut ferie selv om du er sykmeldt..kan så gå tilbake til sykemeldt etter ferien.. høres jo jobbrelatert ut så du er vel ikke for syk til ferie ?
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Men hvis jeg blir sykemeldt i ferien også? Anonymkode: 9c128...fa7
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni Men hvorfor skal du bli sykemeldt? Nedbemanning rammer mange av oss, og det er fælt, men det betyr jo ikke at man blir midlertidig arbeidsufør. Du skal jo til og med ha ferie snart. Slik jeg leser det, har du tre mnd oppsigelse, ca tretten uker. Herav skal du ha tre uker ferie, da er det ti igjen. Kanskje du også får ta ut de to ukene de har til gode? Da er det åtte igjen. I tillegg kan det hende de lar deg gå før om du finner deg en ny jobb. Uansett trenger du vel litt tid til å avslutte, rydde, overlevere? Ta nå ferien din i juli og så går du tilbake på jobb. Det er lov å ta litt lengre pause, gråte litt om det trengs, bearbeide sorgen det faktisk er ❤️ Men ikke «sykemeld deg» bare fordi du er lei deg og tar det tungt. Dette klarer du, ts! Anonymkode: e7fc3...45e 4 1 8
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobber i ett stort og kjent firma i Norge som nå skal nedbemmane, jeg har nå blitt innkalt til drøftelsemøte.. jeg har i 3 uker vært totalt utkjørt pga dette. Jeg har blitt trukket 5 ukers ferie nå i juni og avtalt å ha 3 uker ferie i juli. Så med andre ord 2 ukers ferie tilgode hvis de sier meg opp. Jeg har 3 mnd oppsigelse hvis de sier meg opp. Jeg kommer nå etter møtet til å sykemelde meg for har gått på veggen under denne prosessen. Hva skjer da, hvis jeg blir sykemeldt i hele oppsigelsestiden? Er da sykemeldt også når jeg har avtalt ferie i juli. Vil jeg få dette betalt ut når jeg er ferdig med oppsigelsestiden? Eller forsvinner de bare disse ferieukene jeg da i utgangspunktet ikke har fått hatt ferie men vært syk? Anonymkode: 9c128...fa7 Å spekulere i sykemelding på denne måten er ikke ok. Bruker du denne løsningen nå, så sender det ut dårlige signaler både i bedriften du er ansatt i, (Telia?) og til fremtidige arbeidsgivere. Du skal jo og ha med deg referanser videre? Anonymkode: 74efa...6b8 7 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni Det er veldig vanlig å bli «syk» like før eller i en nedbemanningsprosess ja. Det tjener du masse på. Anonymkode: ee555...e79
Pilleville Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Å spekulere i sykemelding på denne måten er ikke ok. Bruker du denne løsningen nå, så sender det ut dårlige signaler både i bedriften du er ansatt i, (Telia?) og til fremtidige arbeidsgivere. Du skal jo og ha med deg referanser videre? Anonymkode: 74efa...6b8 Dette👍 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni Svekling, snylter eller hypokonder. Anonymkode: 5665b...034 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Tenk på at du skal ha referanser derfra. Gå med rak rygg, vet at sånne prosesser er fæle!! Men, du finner deg en ny jobb, og livet går videre! ❤️ Selv om du ikke føler det nå. Anonymkode: ee59c...6df 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvis jeg blir sykemeldt i ferien også? Anonymkode: 9c128...fa7 hvis målet ditt med sykemeldingen er å få tilbakebetalt lønn for ferien er jeg redd du kjemper i motvind.. Anonymkode: 66b84...133
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni Så lenge man har full stilling og fastlønn så blir man alltid trukket fem uker ferie i juni. Ferie som ikke er avviklet vil man få utbetalt i sluttoppgjør. Det er greit å tenke på at både arbeidsgiver og nav kan bestride sykemeldingen når du blir sykemeldt rett etter ett drøftelsemøte. Det øker mistanken om at årsaken til sykemelding er arbeidskonflikt, og ikke reell syk. Det er heller ikke sikkert at lege vil gi deg sykemelding over den tidsperioden du selv ønsker. Og ikke minst er det lettere få ny jobb når man ikke er sykemeldt. Anonymkode: 3bdb8...52d 4 1
Saltwatertaffy Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Og ikke minst er det lettere få ny jobb når man ikke er sykemeldt. Anonymkode: 3bdb8...52d Kan jeg spørre hva du mener med dette?
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jobber i ett stort og kjent firma i Norge som nå skal nedbemmane, jeg har nå blitt innkalt til drøftelsemøte.. jeg har i 3 uker vært totalt utkjørt pga dette. Jeg har blitt trukket 5 ukers ferie nå i juni og avtalt å ha 3 uker ferie i juli. Så med andre ord 2 ukers ferie tilgode hvis de sier meg opp. Jeg har 3 mnd oppsigelse hvis de sier meg opp. Jeg kommer nå etter møtet til å sykemelde meg for har gått på veggen under denne prosessen. Hva skjer da, hvis jeg blir sykemeldt i hele oppsigelsestiden? Er da sykemeldt også når jeg har avtalt ferie i juli. Vil jeg få dette betalt ut når jeg er ferdig med oppsigelsestiden? Eller forsvinner de bare disse ferieukene jeg da i utgangspunktet ikke har fått hatt ferie men vært syk? Anonymkode: 9c128...fa7 det er nå legen som sykmelder deg og ikke du selv. Og arbeidsgiver kan bestride sykmeldingen også Anonymkode: aa419...b4c 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni Er du for syk til å avvikle ferie? Her høres det ikke ut som om vilkårene for sykmelding er til stede, og særskilt ikke i planlagt ferie. Hvorfor ikke forsøke å forhandle deg fram til å bli fritatt for arbeidsplikt i oppsigelsestiden i steden? Anonymkode: 6d346...938 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 12.52): Det er veldig vanlig å bli «syk» like før eller i en nedbemanningsprosess ja. Det tjener du masse på. Anonymkode: ee555...e79 Er det forskjell på å "tjene på" og å "svindle til seg"? Her ser vi sistnevnte, nemlig. Anonymkode: 67d1e...cdc
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli Reis deg og stå i dette. Nedbemanning er ikke uvanlig og folk kan ikke bli sykemeldt av alt mulig. Du skal ha referanser også. Anonymkode: 8bc87...1e3
Firefine Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli Det aller beste for deg er å stå i jobben, lære, få gode referanser og så søke deg videre. Medarbeidere som ryker i sånne prosesser er for mye arbeidsgivere ikke veldig attraktive. Dette skjer mange og det er kjipt, men folk kan jo ikke knele hver gang det skjer heller.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli Det letteste i verden er å stå i en jobb man skal slutte i. Oppsigelse alene bør gjøre det bedre. Anonymkode: 69a18...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #19 Skrevet 1. juli Hvis du klarer å stå i situasjonen på en ryddig og profesjonell måte, vil det: Øke sjansen for gode referanser fra leder og kolleger. Signalisere styrke, integritet og evne til å håndtere motgang, noe som er verdsatt i arbeidslivet. Øke muligheten for intern anbefaling videre (om ledelsen får mulighet til å hjelpe personen til en annen jobb eller prosjekt). Jeg tenker også at du kan få spørsmål om hvordan du taklet nedbemanningen i intervju for en eventuell ny stilling. Det høres ikke så bra ut å si at du ble sykemeldt og at du ikke var involvert etter drøftingsmøtet. Det er en situasjon som er tøff for samtlige og kan du forlate arbeidsplassen med hodet hevet og hatt et bra samarbeid til slutten vil dette bli sett på som positivt. Tenker som mange andre, at det kan lønne seg å stå i dette om mulig. Uansett, det er lov å være syk og bli sykemeldt. Men jeg tror ikke du skal forvente deg at du blir sykemeldt hele perioden. Det er normalt å starte med enten delvis sykemelding eller en-to uker full sykemelding når noen er utbrente. Man ønsker at folk skal komme raskt tilbake på arbeidsplassen. Det forventes også aktiv oppfølging fra arbeidsgiver og tiltak for å tilrettelegge arbeid (f.eks. redusert ansvar, hjemmekontor, færre møter). Hvis sykemeldingen oppfattes som en unngåelse av situasjonen, kan både arbeidsgiver og NAV begynne å stille spørsmål – spesielt i oppsigelsestid. Anonymkode: 070ce...890 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #20 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 12.52): Det er veldig vanlig å bli «syk» like før eller i en nedbemanningsprosess ja. Det tjener du masse på. Anonymkode: ee555...e79 Du mener man kan tjene økonomisk på å være sykemeldt i en lengre periode i stedet for å gå over på arbeidsledighetspenger? Det stemmer i noen tilfeller, forutsatt at man fortsatt er arbeidsufør etter oppsigelsesdatoen. De som ikke faktisk er syke, må da klare å overbevise legen om at de er det, samtidig som de håper at NAV ikke oppdager det. Da er det også verdt å huske at slik praksis kan medføre en ekstra belastning for samfunnet. De som vurderer dette, bryr seg kanskje ikke så mye om det etiske.... Anonymkode: 070ce...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå