Gjest Linneah2013 Skrevet 1. juli #161 Skrevet 1. juli Tartufo skrev (På 29.6.2025 den 23.58): Hvorfor sliter plutselig så mange med å definere hva en kvinne er? Alle burde vel kunne svare på det? Ikke bruk selve ordet (kvinne) i ditt svar. Hunkjønn, kvinnelige kjønnskromosom XX, vagina og kan produsere egg.
Katten.2.0 Skrevet 1. juli #162 Skrevet 1. juli linsejesus skrev (48 minutter siden): Hva mener du er definisjonene på, og forskjellene mellom, sosialt kjønn, kjønnsrolle og kjønnsuttrykk? Nå er det noen år siden jeg leste om dette, og begrepene er nærliggende hverandre. Av det jeg husker, og svært grovt forenklet: Kjønnsroller er de forventningene/normene samfunnet, grupperinger og individer har til hvordan kjønn skal være. Alt fra jobb, interesser og framtreden. Kjønnsuttrykk er hvordan man 'gjør' sitt kjønn, gjennom f.eks. klær. Det sosiale kjønnet er en blanding av kjønnsroller, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet. Altså både hvordan man føler seg, hvilke kjønnsroller man selv ilegger seg, hvordan man uttrykker dette etc. Om noen har bedre peiling på dette enn meg står de fritt til å rette på meg. Uansett er kjønnsroller bare en liten del av hva kjønn - som helhet - er i samfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #163 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 2.41): En kvinne er en av de 7 kjønnene vitenskapsfolkene på NRK forklarer oss at mennesket har. Anonymkode: da0e8...291 Han er ikke «vitenskapsfolk», det er ikke basert på forskning, kun hva pasienter har fortalt at de føler. Han sier jo også at hvis noen skulle føle noe som ennå ikke er beskrevet, blir det bare enda et kjønn til. Og jeg sier han, for det går ikke an å bli et annet kjønn enn det man er født med, tilførsel av hormoner og dårlig kjerringstil endrer ikke på det. Anonymkode: baa68...df1 2
Tartufo Skrevet 1. juli Forfatter #164 Skrevet 1. juli Memorangen skrev (2 timer siden): Du kan ikke konkludere med å si at det ikke går an å føle seg som et annet kjønn. Det er det faktisk kun de det gjelder som vet. Som sagt har jeg barn på mellomtrinnet, og dette er en setning i en lærebok og ikke et stort tema på skolen. Ingen kan vite hvordan det er å være noe man ikke er. En kvinne kan ikke vite hvordan det føles å være mann. Heller ikke hvordan det føles å være en annen kvinne. Alle er ulike uavhengig av kjønnet de er. Men som tidligere skrevet, så forstår jeg at noen tror at de føler seg som et annet kjønn. Kanskje fordi de ikke føler de oppfyller samfunnets forventninger til det kjønnet de er, og føler seg annerledes enn flertallet i sitt kjønn. Men det er naturlig med mangfold innenfor hvert kjønn. En kvinne som liker og føler annerledes enn flertallet, er like mye kvinne som de som er kjønnsstereotype. 2 1
Rotemor Skrevet 1. juli #165 Skrevet 1. juli Linneah2013 skrev (1 time siden): Hunkjønn, kvinnelige kjønnskromosom XX, vagina og kan produsere egg. Igjen: ikke alle kvinner har livmor eller kan produsere egg. Vi trenger ikke å snevre inn kategorien unødvendig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #166 Skrevet 1. juli En kvinne er et menneske som identifiserer seg som kvinne. Veldig lett, spør du meg. Anonymkode: e2e4b...073 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #167 Skrevet 1. juli Linneah2013 skrev (2 timer siden): Hunkjønn, kvinnelige kjønnskromosom XX, vagina og kan produsere egg. produserer egg? Noen mennesker er født med egg, men Inger menneske produserer egg.. Anonymkode: e2e4b...073
Tartufo Skrevet 1. juli Forfatter #168 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En kvinne er et menneske som identifiserer seg som kvinne. Veldig lett, spør du meg. Anonymkode: e2e4b...073 Du kan ikke bruke selve ordet i definisjonen av et ord. Du må bruke andre ord enn kvinne for å forklare hva en kvinne er! 1 1
miamiamia Skrevet 1. juli #169 Skrevet 1. juli Verden er blitt helt gal. En kvinne har sine kromosomer, menstruerer og kan føde barn. Ferdigsnakka. De som ikke kan det KLER SEG BARE UT som kvinner. 1
miamiamia Skrevet 1. juli #170 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En kvinne er et menneske som identifiserer seg som kvinne. Veldig lett, spør du meg. Anonymkode: e2e4b...073 BULLSHIT. Så om jeg identifiserer meg som en agurk, er jeg da en agurk? 2
Gjest Linneah2013 Skrevet 1. juli #171 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): produserer egg? Noen mennesker er født med egg, men Inger menneske produserer egg.. Anonymkode: e2e4b...073 Haha, nei
AnonymBruker Skrevet 1. juli #172 Skrevet 1. juli Tartufo skrev (7 minutter siden): Du kan ikke bruke selve ordet i definisjonen av et ord. Du må bruke andre ord enn kvinne for å forklare hva en kvinne er! Man er det kjønnet man identifiserer seg som. Veldig lett spør du meg. Anonymkode: e2e4b...073 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #173 Skrevet 1. juli miamiamia skrev (5 minutter siden): BULLSHIT. Så om jeg identifiserer meg som en agurk, er jeg da en agurk? Du virker trigget..? CAPS LOCK brukes som regel bare når man er fryktelig engasjert.. Du må jo gjerne identifisere deg som hva som helst. Det er mange mennesker som har menstruasjon, men ikke kan bære frem barn. Det finnes også mennesker som er født med vagina og ikke har menstruasjon. Hva kaller du disse? Anonymkode: e2e4b...073 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #174 Skrevet 1. juli Tartufo skrev (19 minutter siden): Du kan ikke bruke selve ordet i definisjonen av et ord. Du må bruke andre ord enn kvinne for å forklare hva en kvinne er! Må ikke vedkommende under meg det også? Eller gjelder det kun enkelte av oss? Anonymkode: e2e4b...073 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #175 Skrevet 1. juli miamiamia skrev (14 minutter siden): Verden er blitt helt gal. En kvinne har sine kromosomer, menstruerer og kan føde barn. Ferdigsnakka. De som ikke kan det KLER SEG BARE UT som kvinner. Dette må være utrolig sårt å høre for cis-kvinner som sliter med å bli/forbli gravide, og som faktisk ønsker seg barn. Det du sier her er at cis-kvinner (som jeg antar du generelt sett ser som "ekte kvinner") kun er kvinner om de føder barn? En ekte kvinne er en ekte kvinne basert på helt andre ting enn kromosomer og fertilitet. Anonymkode: d5610...0fc 3 1
Tartufo Skrevet 1. juli Forfatter #176 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man er det kjønnet man identifiserer seg som. Veldig lett spør du meg. Anonymkode: e2e4b...073 Forstår at du mener det, men du svarer jo ikke på spørsmålet. Hva er en kvinne? 1 1
Katten.2.0 Skrevet 1. juli #177 Skrevet 1. juli Tartufo skrev (På 30.6.2025 den 2.12): Ja, men det å mene at kjønn ikke er binært, men flytende og mangfoldig, kalles radikal kjønnsteori. Selv om sosialt kjønn/kjønnsidentitet har blitt snakket om og vært en del av språket lenge, har det blitt mer snakk om det de siste årene. Jeg finner fortsatt ikke kilder på at dette er et genuint begrep som brukes av andre en i debatter. Eller mener du bare at du og dine meningsfeller kaller det radikal kjønnsteori? 2
Tartufo Skrevet 1. juli Forfatter #178 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Må ikke vedkommende under meg det også? Eller gjelder det kun enkelte av oss? Anonymkode: e2e4b...073 Alle som skal definere et ord må selvsagt bruke andre ord enn selve ordet i forklaringen. Trodde det sa seg selv. Eks.: Hva er en ferie? Svar: Flere dager sammenhengende uten skole og/eller jobb. Men du ønsker ikke å svare på spørsmålet? 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #179 Skrevet 1. juli Biologisk kjønn handler om gener / kromosomer. Så er det enkelte som føler seg som sitt biologiske kjønn, og det er jo greit. Folk må slutte å hisse seg opp over dette. Så lenge det ikke skader andre, hvorfor bry seg? Anonymkode: b8d13...836
Tartufo Skrevet 1. juli Forfatter #180 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette må være utrolig sårt å høre for cis-kvinner som sliter med å bli/forbli gravide, og som faktisk ønsker seg barn. Det du sier her er at cis-kvinner (som jeg antar du generelt sett ser som "ekte kvinner") kun er kvinner om de føder barn? En ekte kvinne er en ekte kvinne basert på helt andre ting enn kromosomer og fertilitet. Anonymkode: d5610...0fc Tror vedkommende du siterte så bort fra unntak. Vi sier at mennesker har ti fingre og ti tær. De som er født med et annet antall, eller har mistet f.eks. en finger, er fortsatt mennesker. Regner med du forsto hva vedkommende mente. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå