Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Katten.2.0 skrev (23 timer siden):

Hva er radikalt ved å skille mellom biologisk og sosialt kjønn?

Hvorfor synes du det er radikalt? 

Ikke meg du henvender deg til, men...

Det som er radikalt er jo nettopp at man IKKE skiller. At alt sauses sammen og begrepene blir brukt om hverandre som om de var like. 
Ta idrett som eksempel. Er det noen som helst god grunn til at det er din kjønnsrolle og ikke ditt kjønn som avgjør om du skal stille i dame- eller herreklassen? Likevel er det nå et utall kontroverser med biologiske menn i dameklasser i idrett (pussig nok svært få i det motsatte tilfellet....)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Det som er radikalt er jo nettopp at man IKKE skiller. At alt sauses sammen og begrepene blir brukt om hverandre som om de var like. 
Ta idrett som eksempel. Er det noen som helst god grunn til at det er din kjønnsrolle og ikke ditt kjønn som avgjør om du skal stille i dame- eller herreklassen? Likevel er det nå et utall kontroverser med biologiske menn i dameklasser i idrett (pussig nok svært få i det motsatte tilfellet....)

Personlig mener jeg at mange idrettsklasser delt etter kjønn kunne vært avskaffet. Hvorfor skal det for eksempel være separate klasser for kvinne- og herresjakk? Kjønn spiller jo ingen rolle i sjakk, verken biologisk eller sosialt.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er viktig å skille mellom fysisk og psykisk helse. Selv om kroppen er fysisk frisk, betyr ikke det at en person nødvendigvis har det godt mentalt. Kjønnsinkongruens er en psykosomatisk tilstand.

Men tenker du det er en god løsning å operere og behandle fysisk friske kropper, dersom man sliter psykisk? Og kan ikke en kvinne leve nøyaktig samme liv som en mann? 

Endret av Tartufo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Men tenker du det er en god løsning å operere og behandle fysisk friske kropper, dersom man sliter psykisk? Kan ikke en kvinne leve nøyaktig samme liv som en mann? 

Ja, når man ser på selvmordsstatistikken blant transpersoner som ikke får behandling, blir det tydelig at en av de beste løsningene er å la dem leve i samsvar med kjønnet de identifiserer seg med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Personlig mener jeg at mange idrettsklasser delt etter kjønn kunne vært avskaffet. Hvorfor skal det for eksempel være separate klasser for kvinne- og herresjakk? Kjønn spiller jo ingen rolle i sjakk, verken biologisk eller sosialt.

Men nå  har vel det store flertallet av idrettsgrener lite til felles med sjakk.

Testosteronbygd muskelmasse er nok en fordel i de aller fleste idretter. Men mulig man kunne vurdere å slå sammen klassene i synkronsvømming.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, når man ser på selvmordsstatistikken blant transpersoner som ikke får behandling, blir det tydelig at en av de beste løsningene er å la dem leve i samsvar med kjønnet de identifiserer seg med.

Så  var det det med årsak og virkning da....

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kommer jo an på behandlingen de får. Hadde det blitt brukt like mye ressurser på psykisk hjelp i stedet for hormoner og operasjoner, ville kanskje det hjulpet minst like bra. Noen som opererer angrer også, og da står de igjen med en ødelagt kropp og lite hjelp videre.

Hvordan mener du forresten at noen kan identifisere seg som noe de ikke er? En kvinne vet ikke hvordan det føles å være mann, og alle menn føler ulikt. 

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Enda en tulling skrev (36 minutter siden):

Men nå  har vel det store flertallet av idrettsgrener lite til felles med sjakk.

Testosteronbygd muskelmasse er nok en fordel i de aller fleste idretter. Men mulig man kunne vurdere å slå sammen klassene i synkronsvømming.

Muskelmasse bygget opp under påvirkning av testosteron kan gi en fordel, men ikke alle transkvinner har denne fordelen. Emma Ellingsen, som startet kjønnsbekreftende behandling i ung alder, har ingen slik fordel innen idrett. Caitlyn Jenner, derimot, gjennomgikk kjønnsskifte i 60-årene og har klart hatt en fordel. Derfor bør slike saker vurderes på individuelt grunnlag.

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (36 minutter siden):

Det kommer jo an på behandlingen de får. Hadde det blitt brukt like mye ressurser på psykisk hjelp i stedet for hormoner og operasjoner, ville kanskje det hjulpet minst like bra. Noen som opererer angrer også, og da står de igjen med en ødelagt kropp og lite hjelp videre.

Hvordan mener du forresten at noen kan identifisere seg som noe de ikke er? En kvinne vet ikke hvordan det føles å være mann, og alle menn føler ulikt. 

Å hevde at kjønnsskiftebehandling er problematisk på grunn av at noen angrer, er misvisende. Forskning viser at under 1 % av pasientene angrer etter kjønnsskifteoperasjoner, en andel som er betydelig lavere enn for mange andre vanlige inngrep.

Majoriteten av de som gjennomgår kjønnsskifte (>99 %) rapporterer bedret livskvalitet, og angreprosenten alene er derfor ikke et solid grunnlag for å avvise eller kritisere behandlingen. Til sammenligning angrer rundt 10 % etter laseroperasjoner på øyne, omtrent like mange etter mandelfjerning, 14 % angrer på å ha fått barn, og 25 % angrer på tatoveringer.

Skrevet
Tartufo skrev (6 timer siden):

Jo, mange har problemer med å definere hva en kvinne er. Enkelte mener til og med at menn kan være lesbiske. Det er en grunn til at folk reagerer. 

Greier virkelig ikke å se problemet. Spiller jo ingen rolle. La nå folk holde på. Det påvirker vel ikke deg personlig? Om du reagerer på sånne ting har du virkelig ikke store bekymringer i livet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 0.20):

Så hvis jeg definerer meg som katt, så er jeg en katt?

Anonymkode: 565ca...123

Jeg mener det er veldig forskjellig  å ville være et annet kjønn og ville være en dyreart . Å ville være et annet kjønn handler jo sikkert mye om hvordan kjønnsforskjellene er i samfunnet. Hvis en person  er født jente men ønsker å kle seg som og se ut som en mann og stereotypiske maskuline ting skader det noen om vedkommende ønsker å bli omtalt som han og mann? 

Som en med intersex og  x kromosom poblenatikk har jeg lurt mye på hva en kvinne er og ofte følt at jeg er ikke feminin og kvinne nok nok blah blah.. Det utrolig kjip følelse. 

Anonymkode: dbdfb...96d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 0.04):

Vagina og to X-kromosomer (46, XX) 

Anonymkode: 81c1a...dbb

Ja noe annet ville jo egentlig  antyde at kvinner er en bestemt stereotypisk prrsonlighet. Kvinne er jo på ingen måte hva du føler tenker, fakter etc.  Det er enkelt og greit vagina, xx og muliheter for å få barn. Og det gjelder jo uansett hva du ser ut som , føler deg som  etc. 

Om du har byttet kjønn, så har man fortstr ikke  mulighet  til å føde feks.

Hva man definerer seg som, føler seg som etc må jo være opp til hver enkelt.

Anonymkode: 8fef8...5e0

Skrevet (endret)
Memorangen skrev (8 timer siden):

Greier virkelig ikke å se problemet. Spiller jo ingen rolle. La nå folk holde på. Det påvirker vel ikke deg personlig? Om du reagerer på sånne ting har du virkelig ikke store bekymringer i livet.

En stor del av problemet er at mange ikke klarer å se at utviklingen også har negative konsekvenser. Det påvirker meg personlig, men hovedproblemet er jo at det påvirker oss alle, selv om du ikke ser det. Og det må virkelig være lov å diskutere ting, selv om det finnes større problemer i verden!

Kvinner som kjempet for likestilling, brukte tiår på å få folk til å forstå at KUN biologiske ulikheter skiller kvinner fra menn. Kvinner kan like, føle og interessere seg for akkurat det samme som menn. Selv om det er forskjeller mellom kjønnene på flere måter enn de fysiske, så er disse forskjellene (ulikheter i hjernen) enda større innenfor hvert kjønn. Det blir altså vitenskapelig feil å definere hva en kvinne er ut fra følelser. Kjønn bestemmes kun biologisk.

Det å snakke så mye om kjønnsidentitet, og at barn/unge kan føle seg som noe annet enn det kjønnet de er født som, bekrefter jo gamle, feilaktige holdninger om at kvinner er annerledes enn menn også på andre områder enn de fysiske. Det kan få unge, usikre jenter som ikke er kjønnsstereotype til å føle seg mindre kvinnelige. Noen av dem kan tro de er ikke-binære, eller født i feil kropp, fordi de får høre at de ikke passer inn, og ikke har de følelsene, interessene og personligheten som en kvinne «skal ha». Dette er å gå langt tilbake i tid. INGEN skal føle at de ikke passer inn i samfunnets forventninger om hvordan en kvinne skal være. Det samme gjelder menn.

Identitet har ingenting med kjønn å gjøre, kjønn bestemmes kun biologisk. Å snakke om kjønnsidentitet og sosialt kjønn legger føringer for hvordan en kvinne skal oppføre seg, noe de før oss kjempet så lenge for å fjerne. Jenter/kvinner som ikke er kjønnsstereotype, er like mye kvinne som alle andre kvinner. Det samme gjelder selvsagt gutter/menn som ikke er kjønnsstereotype.

Det å knytte identitet til kjønn, kan føre til mindre mangfold innenfor hvert kjønn, og kan gjøre det vanskeligere for barn og unge som ikke er kjønnsstereotype. At barn helt ned i barneskolealder lærer om kjønnsidentitet og forventninger basert på kjønn, kan føre til at flere faller utenfor. Flere og flere unge forteller at de ikke føler seg som det kjønnet de er.

Irreversible operasjoner av fysisk friske kropper, burde ikke bli sett på som en god løsning i 2025. Ingen skal føle at de må operere seg for å passe inn. Da er det noe feil med samfunnets forventninger basert på kjønn.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (1 time siden):

En stor del av problemet er at mange ikke klarer å se at utviklingen også har negative konsekvenser. Det påvirker meg personlig, men hovedproblemet er jo at det påvirker oss alle, selv om du ikke ser det. Og det må virkelig være lov å diskutere ting, selv om det finnes større problemer i verden!

Kvinner som kjempet for likestilling, brukte tiår på å få folk til å forstå at KUN biologiske ulikheter skiller kvinner fra menn. Kvinner kan like, føle og interessere seg for akkurat det samme som menn. Selv om det er forskjeller mellom kjønnene på flere måter enn de fysiske, så er disse forskjellene (ulikheter i hjernen) enda større innenfor hvert kjønn. Det blir altså vitenskapelig feil å definere hva en kvinne er ut fra følelser. Kjønn bestemmes kun biologisk.

Det å snakke så mye om kjønnsidentitet, og at barn/unge kan føle seg som noe annet enn det kjønnet de er født som, bekrefter jo gamle, feilaktige holdninger om at kvinner er annerledes enn menn også på andre områder enn de fysiske. Det kan få unge, usikre jenter som ikke er kjønnsstereotype til å føle seg mindre kvinnelige. Noen av dem kan tro de er ikke-binære, eller født i feil kropp, fordi de får høre at de ikke passer inn, og ikke har de følelsene, interessene og personligheten som en kvinne «skal ha». Dette er å gå langt tilbake i tid. INGEN skal føle at de ikke passer inn i samfunnets forventninger om hvordan en kvinne skal være. Det samme gjelder menn.

Identitet har ingenting med kjønn å gjøre, kjønn bestemmes kun biologisk. Å snakke om kjønnsidentitet og sosialt kjønn legger føringer for hvordan en kvinne skal oppføre seg, noe de før oss kjempet så lenge for å fjerne. Jenter/kvinner som ikke er kjønnsstereotype, er like mye kvinne som alle andre kvinner. Det samme gjelder selvsagt gutter/menn som ikke er kjønnsstereotype.

Det å knytte identitet til kjønn, kan føre til mindre mangfold innenfor hvert kjønn, og kan gjøre det vanskeligere for barn og unge som ikke er kjønnsstereotype. At barn helt ned i barneskolealder lærer om kjønnsidentitet og forventninger basert på kjønn, kan føre til at flere faller utenfor. Flere og flere unge forteller at de ikke føler seg som det kjønnet de er.

Irreversible operasjoner av fysisk friske kropper, burde ikke bli sett på som en god løsning i 2025. Ingen skal føle at de må operere seg for å passe inn. Da er det noe feil med samfunnets forventninger basert på kjønn.

Tror du oppkonstruerer problem som ikke eksisterer her nå. Jeg er enig med det med at vi alle er ulike individer uavhengig av kjønn, og at man ikke skal sette noen i «bås» på grunnlag av kjønn. Men de lærer virkelig ikke mye om dette på skolen. Jeg har barn i mellomtrinnet og det er hittil en setning i en bok om at noen kjenner seg født i feil kjønn. Dette var mine barn fullt klar over fra før, da vi har snakket en del om disse tingene + at de er super nysgjerrige. Min erfaring er heller at det gir mer aksept for at vi er ulike. At voksne folk ønsker å operere kroppen sin kan vi faktisk ikke hindre, da må man også forby en del andre plastiske operasjoner. Det er uansett en lang prosess som involverer spesialisthelsetjenesten og er ikke vanlig på noen som helst måte. Du gjør dette til et veldig større problem enn det er. Ja det er selfølgelig helt greit å diskutere ting, men det det voldsomme fokuset på «at det finnes bare to kjønn» og «definer en kvinne/mann» gjenspeiler noen holdninger som jeg mistenker handler om andre ting en nysgjerrighet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å hevde at kjønnsskiftebehandling er problematisk på grunn av at noen angrer, er misvisende. Forskning viser at under 1 % av pasientene angrer etter kjønnsskifteoperasjoner, en andel som er betydelig lavere enn for mange andre vanlige inngrep.

Majoriteten av de som gjennomgår kjønnsskifte (>99 %) rapporterer bedret livskvalitet, og angreprosenten alene er derfor ikke et solid grunnlag for å avvise eller kritisere behandlingen. Til sammenligning angrer rundt 10 % etter laseroperasjoner på øyne, omtrent like mange etter mandelfjerning, 14 % angrer på å ha fått barn, og 25 % angrer på tatoveringer.

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? Det har noe å si om folk er spurt en uke, et halvt år eller et fem år etter inngrepene.

Så spørs det også hvor relevant det er å sammenline en tatovering eller laseroperasjon på øyet med å fjerne kjønnsorganer og modifisere kroppen ugjenopprettelig, gjerne med sterilitet som konsekvens - og at dette er avgjørelser som skal kunne tas av unge mennesker med alvorlige psykiske problemer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du gjør deg kjent med ratingsystemet og ratingen på topp 100 sjakkspillere så forstår du hvorfor det sjakk også rr inndelt i kjønn. 

Anonymkode: 631b7...b45

Skrevet
Memorangen skrev (12 minutter siden):

Tror du oppkonstruerer problem som ikke eksisterer her nå. Jeg er enig med det med at vi alle er ulike individer uavhengig av kjønn, og at man ikke skal sette noen i «bås» på grunnlag av kjønn. Men de lærer virkelig ikke mye om dette på skolen. Jeg har barn i mellomtrinnet og det er hittil en setning i en bok om at noen kjenner seg født i feil kjønn. Dette var mine barn fullt klar over fra før, da vi har snakket en del om disse tingene + at de er super nysgjerrige. Min erfaring er heller at det gir mer aksept for at vi er ulike. At voksne folk ønsker å operere kroppen sin kan vi faktisk ikke hindre, da må man også forby en del andre plastiske operasjoner. Det er uansett en lang prosess som involverer spesialisthelsetjenesten og er ikke vanlig på noen som helst måte. Du gjør dette til et veldig større problem enn det er. Ja det er selfølgelig helt greit å diskutere ting, men det det voldsomme fokuset på «at det finnes bare to kjønn» og «definer en kvinne/mann» gjenspeiler noen holdninger som jeg mistenker handler om andre ting en nysgjerrighet. 

Men hvorfor lærer barn at de kan føle at de er født i feil kjønn? Da må de jo ha lært at gutter og jenter føler og liker ulike ting. Ingen jenter kan vite hvordan det føles å være gutt, og alle gutter er ulike. Man kan ikke føle seg som et annet kjønn.

Det er kun det biologiske som skiller gutter fra jenter, og det kan ikke forandres, så alle er det kjønnet de er født som. Dersom noen føler annerledes, kan det skyldes at samfunnet har ulike forventninger til hvordan man skal være basert på kjønn. Og i tillegg lærer barn om det.

Jeg synes skolen heller burde lære bort at jenter og gutter kan like og gjøre akkurat det samme. Man er helt normal selv om man er en jente som har mer til felles med de fleste gutter enn de fleste andre jenter, og man er like mye jente selv om man ikke har langt hår og et «feminint» uttrykk og «feminine» interesser. Alle har sin egen identitet uavhengig av kjønn.

Jeg gjør ikke problemet større enn det er. Flere og flere barn og unge føler at de ikke passer i egen kropp, selv om kroppen er fysisk frisk og helt perfekt. Er ikke det et problem? Barn er ikke født i feil kropp, men helt perfekte som de er. De trenger bekreftelse på at de kan være den de er i den kroppen de har, ikke en bekreftelse på at noe er feil med dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Iallefall ikke Emma Ellingsen, Caitlin Jenner, og andre som må gjennom haugevis av kosmetiske inngrep på å ligne på noe de ikke er.

• Liker 1
Skrevet
Tartufo skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor lærer barn at de kan føle at de er født i feil kjønn? Da må de jo ha lært at gutter og jenter føler og liker ulike ting. Ingen jenter kan vite hvordan det føles å være gutt, og alle gutter er ulike. Man kan ikke føle seg som et annet kjønn.

Det er kun det biologiske som skiller gutter fra jenter, og det kan ikke forandres, så alle er det kjønnet de er født som. Dersom noen føler annerledes, kan det skyldes at samfunnet har ulike forventninger til hvordan man skal være basert på kjønn. Og i tillegg lærer barn om det.

Jeg synes skolen heller burde lære bort at jenter og gutter kan like og gjøre akkurat det samme. Man er helt normal selv om man er en jente som har mer til felles med de fleste gutter enn de fleste andre jenter, og man er like mye jente selv om man ikke har langt hår og et «feminint» uttrykk og «feminine» interesser. Alle har sin egen identitet uavhengig av kjønn.

Jeg gjør ikke problemet større enn det er. Flere og flere barn og unge føler at de ikke passer i egen kropp, selv om kroppen er fysisk frisk og helt perfekt. Er ikke det et problem? Barn er ikke født i feil kropp, men helt perfekte som de er. De trenger bekreftelse på at de kan være den de er i den kroppen de har, ikke en bekreftelse på at noe er feil med dem. 

Helt enig!! Hvorfor lære dem at gresset er grønnere på andre siden, hvorfor ikke være fornøyd med den man er??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
linsejesus skrev (12 timer siden):

Med forbehold om at jeg ikke er en ekspert på kritisk kjønnsteori og alt det innebærer: hvis det innebærer påstander om at kjønn er et spekter eller at det finnes flere enn to, så vil jeg absolutt at det skal ignoreres ja, for slike påstander er ikke bare rent faktisk feil på linje med at jorden er flat, men også like galt å ta inn i noen form for "vitenskap" eller offentlig diskurs.

At noe forskes på betyr ikke at det er sant. Det finnes mengder av doktorgrader og professorer i islamsk teologi, for eksempel. Da har man funnet ut noe om hvordan enkelte tenker om Gud, men man har ikke faktisk funnet ut noe om Gud. Man kan godt studere folks forskjellige ideer og synspunkter på kjønn, men hvis man skal drive forskning for å for eksempel finne et tredje kjønn, så er det jo åpenbart at et slikt prosjekt kan forkastes med det samme.

Så er det da heller ingen som har funnet et tredje eller fjerde kjønn eller på noen måte vist at kjønn er et "spekter". Men det finnes enkelte, også i akademia, som får seg til å si at for eksempel en misdannet penis, et kromosomavvik, eller til og med en persons følelsesliv på en eller annen måte viser at det finnes flere kjønn, at mennesker kan endre kjønn, eller at kjønn ikke engang eksisterer. For å kunne gjøre det må man fullstendig ignorere både åpenbare biologiske realiteter og forkaste etablerte begreper for å beskrive virkeligheten.

Jeg kjenner heller ikke til kritisk kjønnsteori eller radikal kjønnsteori. Jeg kjenner til biologisk og sosialt/kulturelt kjønn, kjønnsroller, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Dette er ting som har vært en del av samfunnsvitenskapen i 50 år (en kan argumentere for at det kom for 70 år siden, men slik vi i hovedsak kjenner til det i dag er det 50 år), og jeg skjønner derfor ikke hvorfor dette er "radikalt" eller "kritisk". Jeg har heller ikke fått dokumentasjon på disse begrepene.

At vi har hatt sosiale kjønn som ikke nødvendigvis stemmer overens med ens biologiske har jo vært en del av menneskets historie siden i hvert fall antikkens Hellas. Dette er ikke nytt.

Innenfor de artiklene og bøkene jeg har lest om temaene er det ingen som hevder at det finnes flere biologiske kjønn enn mann og kvinne - og selvfølgelig avvik, uten at disse er definert som egne biologiske kjønn.

Hvis du mener at man må stryke all forståelse av sosialt kjønn, kjønnsroller, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, så anbefaler jeg at du engasjerer deg i samfunnsvitenskapen og tar til ordet for det.

Enda en tulling skrev (11 timer siden):

Du påpeker på en av svakhetene ved å sause sammen "kjønn" til å skulle dekke samtlige begreper. For meg er det naturlig at man skiller mellom biologiske kjønn i idrett - i hvert fall idrett hvor ens prestasjoner kan negativt påvirke andre mennesker i form av f.eks. skade, tapte muligheter etc.

Det er jo ingen hemmelighet at biologiske menn som har gjennomført puberteten har vesentlige fysiske fortrinn ovenfor biologiske kvinner.

At menneskers sosiale kjønn har vært et annet enn deres biologiske kjønn har vært en del av menneskets historie i flere tusen år, men det er utrolig kort tid siden kjønnskorrigerende prosedyrer oppnådde det nivået de har nå. I tillegg til at lover mot diskriminering har kommet på plass etc. Dermed har vi nye utfordringer forbundet med situasjonen, og disse utfordringene blir ikke mindre av at folk nekter å bruke korrekt terminologi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...