Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er denne besettelsen med hva en kvinne er? Kunne man ikke like gjerne spurt hva en mann er?

Hvorfor plages så mange menn av tanken på at det finnes personer uten livmor som opplever seg som kvinner?

For å si det sånn, som en relativt mannhaftig person med livmor så plager det meg virkelig forferdelig lite at enkelte personer uten livmor opplever seg som kvinner? Jeg tenker det er et typisk luksusproblem å ikke ha større problemer å ergre seg over?

Anonymkode: f68ec...cdd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er denne besettelsen med hva en kvinne er? Kunne man ikke like gjerne spurt hva en mann er?

Hvorfor plages så mange menn av tanken på at det finnes personer uten livmor som opplever seg som kvinner?

For å si det sånn, som en relativt mannhaftig person med livmor så plager det meg virkelig forferdelig lite at enkelte personer uten livmor opplever seg som kvinner? Jeg tenker det er et typisk luksusproblem å ikke ha større problemer å ergre seg over?

Alle som opplever seg som kvinner, ER jo ikke kvinner. Eller mener du at vi er det vi føler oss som? Og ja, jeg kunne like gjerne spurt «hva er en mann?».

Det at mange overser negative sider ved radikal kjønnsteori, er ikke kun et luksusproblem. Som jeg har skrevet i flere innlegg så kan det få negative konsekvenser for bl.a. barn og unge som ikke er kjønnsstereotype. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (3 minutter siden):

Alle som opplever seg som kvinner, ER jo ikke kvinner. Eller mener du at vi er det vi føler oss som? Og ja, jeg kunne like gjerne spurt «hva er en mann?».

Det at mange overser negative sider ved radikal kjønnsteori, er ikke kun et luksusproblem. Som jeg har skrevet i flere innlegg så kan det få negative konsekvenser for bl.a. barn og unge som ikke er kjønnsstereotype. 

Du tar feil. "Radikal kjønnsteori" er et hatbegrep fra ytre høyre, og meg bekjent er det ingen ting som tilsier at barn og unge blir mentalt skadet av å tenke over og diskutere temaer som kjønnsidentitet. Snarere tvertimot.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (5 minutter siden):

I dag lærer vi at gutter kan være feminine og jenter kan være maskuline, uten at det utfordrer deres kjønnsidentitet. Samfunnet har ikke lenger like strenge kjønnsroller som før, og barn og unge som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsstereotypier opplever mindre forvirring rundt hvem de er. Tidligere fikk feminine gutter høre at de ikke kunne gå med kjole – i dag står det dem fritt å kle seg som de vil, uavhengig av kjønn. Denne forståelsen av kjønn er heller ikke en ny eller radikal idé, slik du hevder – den har eksistert i flere tiår og har bred støtte i forskningsmiljøer.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I dag lærer vi at gutter kan være feminine og jenter kan være maskuline, uten at det utfordrer deres kjønnsidentitet. Samfunnet har ikke lenger like strenge kjønnsroller som før, og barn og unge som ikke passer inn i tradisjonelle kjønnsstereotypier opplever mindre forvirring rundt hvem de er. Tidligere fikk feminine gutter høre at de ikke kunne gå med kjole – i dag står det dem fritt å kle seg som de vil, uavhengig av kjønn. Denne forståelsen av kjønn er heller ikke en ny eller radikal idé, slik du hevder – den har eksistert i flere tiår og har bred støtte i forskningsmiljøer.

Barn og unge har aldri vært så kjønnsstereotype som nå. Se på klassebilder fra vgs på 80 og 90- tallet, og du finner mange guttejenter med kort hår. Ingen så på dem som noe annet enn jenter. Nå er det få med kort hår, og hvis du ser noen, definerer de seg gjerne som ikke-binære eller de tror de er født i feil kropp. Når de som ikke er kjønnsspesifikke skifter kjønn, blir det mindre mangfold innenfor hvert kjønn. Fokuset på kjønnsidentitet og informasjon om at man kan være et annet kjønn enn det man er født som, kan også gjøre barn og unge som ikke er kjønnsstereotype usikre, siden de ikke føler og liker det samme som flertallet i sitt kjønn.

Identitet har ingenting med kjønn å gjøre. Alle mennesker har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de er. 

Endret av Tartufo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (2 minutter siden):

Barn og unge har aldri vært så kjønnsstereotype som nå. Se på klassebilder fra vgs på 80 og 90- tallet, og du finner mange guttejenter med kort hår. Ingen så på dem som noe annet enn jenter. Nå er det få med kort hår, og hvis du ser noen, definerer de seg gjerne som ikke-binære eller de er født i feil kropp. Når de som ikke er kjønnsspesifikke skifter kjønn, blir det mindre mangfold innenfor hvert kjønn. Fokuset på kjønnsidentitet og informasjon om at man kan være et annet kjønn enn det man er født som, kan også føre til at barn og unge som ikke er kjønnsstereotype føler det er noe galt med dem, siden de ikke føler og liker det samme som flertallet i sitt kjønn. Identitet har ingenting med kjønn å gjøre. Alle mennesker har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de er. 

Jeg jobber faktisk på en videregående skole i dag, og kan forsikre deg om at det fortsatt finnes mange jenter med kort hår og en maskulin stil – akkurat som på 80- og 90-tallet. Forskjellen nå er at vi har mer kunnskap og åpenhet rundt kjønnsidentitet, noe som gjør at de som faller utenfor tradisjonelle kjønnskategorier, også har ord og rom for å uttrykke det. At du mener det «aldri har vært så kjønnsstereotypisk som nå» sier kanskje mer om avstanden mellom virkeligheten og det bildet du får gjennom nettdebatter og tabloider, enn om hvordan det faktisk er blant ungdom i dag. Kanskje det hadde vært lurt å basere seg på mer enn gamle klassebilder og nettartikler før man trekker så bastante konklusjoner?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (35 minutter siden):

Så du vil bare at man skal ignorere "kritisk kjønnsteori"?

Igjen, det har vært en del av samfunnsvitenskapen i over femti år, så jeg synes fortsatt det er imponerende at randoms på kvinneguiden tenker de har bedre kontroll på dette enn de som har forsket på det.

Med forbehold om at jeg ikke er en ekspert på kritisk kjønnsteori og alt det innebærer: hvis det innebærer påstander om at kjønn er et spekter eller at det finnes flere enn to, så vil jeg absolutt at det skal ignoreres ja, for slike påstander er ikke bare rent faktisk feil på linje med at jorden er flat, men også like galt å ta inn i noen form for "vitenskap" eller offentlig diskurs.

At noe forskes på betyr ikke at det er sant. Det finnes mengder av doktorgrader og professorer i islamsk teologi, for eksempel. Da har man funnet ut noe om hvordan enkelte tenker om Gud, men man har ikke faktisk funnet ut noe om Gud. Man kan godt studere folks forskjellige ideer og synspunkter på kjønn, men hvis man skal drive forskning for å for eksempel finne et tredje kjønn, så er det jo åpenbart at et slikt prosjekt kan forkastes med det samme.

Så er det da heller ingen som har funnet et tredje eller fjerde kjønn eller på noen måte vist at kjønn er et "spekter". Men det finnes enkelte, også i akademia, som får seg til å si at for eksempel en misdannet penis, et kromosomavvik, eller til og med en persons følelsesliv på en eller annen måte viser at det finnes flere kjønn, at mennesker kan endre kjønn, eller at kjønn ikke engang eksisterer. For å kunne gjøre det må man fullstendig ignorere både åpenbare biologiske realiteter og forkaste etablerte begreper for å beskrive virkeligheten.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber faktisk på en videregående skole i dag, og kan forsikre deg om at det fortsatt finnes mange jenter med kort hår og en maskulin stil – akkurat som på 80- og 90-tallet. Forskjellen nå er at vi har mer kunnskap og åpenhet rundt kjønnsidentitet, noe som gjør at de som faller utenfor tradisjonelle kjønnskategorier, også har ord og rom for å uttrykke det. At du mener det «aldri har vært så kjønnsstereotypisk som nå» sier kanskje mer om avstanden mellom virkeligheten og det bildet du får gjennom nettdebatter og tabloider, enn om hvordan det faktisk er blant ungdom i dag. Kanskje det hadde vært lurt å basere seg på mer enn gamle klassebilder og nettartikler før man trekker så bastante konklusjoner?

Min erfaring også. Oppegående ungdommer tematiserer kjønn som aldri før enten det er på den ene eller den andre måten, og godt er det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For noen er det kanskje som med rasisme og homofobi, at det stammer fra en frykt for det som er ukjent og annerledes. Men jeg tror ikke det handler så mye om at enkelte føler seg som det ene eller det andre. Det som er problematisk er om man forventer at resten av samfunnet skal føye seg etter enkeltpersoners virkelighetsoppfatning og selvopplevde identitet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men de faller ikke utenfor kjønnskategoriene selv om de har kort hår og ikke er kjønnsstereotype. De er like mye kvinne, selv om de har et annet uttrykk, og liker og føler annerledes enn flertallet innenfor sitt kjønn. De er ikke ikke-binære, eller født i feil kropp, men KVINNER. 

Mange lesbiske som var guttejenter som unge, står jo fram å sier de er glade for at de ikke er unge i dag, for da hadde de nok trodd at de var født i feil kropp. Dessverre blir ikke disse kvinnene hørt, men sett på som transfobe. Det er ikke lov å påpeke noe negativt ved utviklingen.

Jeg baserer meg på mye mer enn klassebilder, det var kun et eksempel. Se på statistikk over hvor mange som definerer seg som et annet kjønn enn det de er født som. Økningen har vært enorm etter 2000-tallet. Tror du virkelig alle disse er født i feil kropp? Og ser du ikke risikoen ved å behandle/operere fysisk friske kropper for at de skal passe bedre inn?

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber faktisk på en videregående skole i dag, og kan forsikre deg om at det fortsatt finnes mange jenter med kort hår og en maskulin stil – akkurat som på 80- og 90-tallet. Forskjellen nå er at vi har mer kunnskap og åpenhet rundt kjønnsidentitet

Ser du på maskulin stil og kort hår som en kjønnsidentitet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kapt.Chat skrev (1 time siden):

Hvordan en kvinne føler kan jeg ikke svare på, av den enkle grunnen at jeg er født mann.

Ok. Så hvordan føler en mann da?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du tar feil. "Radikal kjønnsteori" er et hatbegrep fra ytre høyre, og meg bekjent er det ingen ting som tilsier at barn og unge blir mentalt skadet av å tenke over og diskutere temaer som kjønnsidentitet. Snarere tvertimot.

Antallet barn og unge som blir medisinert og operert for kjønnsdysfori har eksplodert de siste 10 årene. At du påstår at dette ikke er skadelig er jo totalt hodeløst. Dette er medisiner og operasjoner som har irreversibel og skadelig effekt på de som blir utsatt for det.

Anonymkode: da0e8...291

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (4 minutter siden):

Men de faller ikke utenfor kjønnskategoriene selv om de har kort hår og ikke er kjønnsstereotype. De er like mye kvinne, selv om de har et annet uttrykk, og liker og føler annerledes enn flertallet innenfor sitt kjønn. De er ikke ikke-binære, eller født i feil kropp, men KVINNER.

Mange lesbiske som var guttejenter som unge, står jo fram å sier de er glade for at de ikke er unge i dag, for da hadde de nok trodd at de var født i feil kropp. Dessverre blir ikke disse kvinnene hørt, men sett på som transformer. Det er ikke lov å påpeke noe negativt ved utviklingen.

Jeg baserer meg på mye mer enn klassebilder, det var kun et eksempel. Se på statistikk over hvor mange som definerer seg som et annet kjønn enn det de er godt som. Økningen har vært enorm etter 2000-tallet. Tror du virkelig alle disse er født i feil kropp? Og ser du ikke risikoen ved å behandle/operere fysisk friske kropper for at de skal passe bedre inn?

Det er ingen uenighet om at kvinner fortsatt er kvinner, selv om de har kort hår eller ikke følger stereotype kjønnsuttrykk. Ingen seriøse stemmer i debatten sier at du automatisk er ikke-binær eller trans fordi du bryter med kjønnsnormer. Men forskjellen i dag er at de som faktisk opplever sterk kjønnsdysfori eller ikke kjenner seg hjemme i de tradisjonelle kategoriene, har et språk og en mulighet til å uttrykke det. Det betyr ikke at alle med avvikende stil eller interesser blir definert som noe annet enn sitt biologiske kjønn – det er en overforenkling av hvordan dette faktisk fungerer i praksis.

Når det gjelder lesbiske og andre som sier de er glade for at de vokste opp før dagens åpenhet – ja, de stemmene finnes, og de fortjener å bli lyttet til. Men det finnes også transpersoner som sier de er glade for at de fikk tilgang til behandling tidlig. Skal vi bare høre på den ene gruppen og ignorere den andre?

Når du viser til økt statistikk på kjønnsidentitet, tror jeg det handler mye om at det i dag finnes mer kunnskap, mer åpenhet og mindre stigma. Akkurat som man ser med for eksempel psykisk helse eller seksuell orientering. Synliggjøring betyr ikke nødvendigvis at det «skapes» flere transpersoner, men at flere tør å være åpne om det de alltid har kjent på.

Når det gjelder medisinsk behandling, er det nettopp derfor det finnes strenge utredningsløp og krav i helsevesenet – nettopp for å ivareta dem det gjelder og hindre forhastede avgjørelser. Men å bruke det som argument for å kneble all informasjon om kjønnsidentitet, er verken konstruktivt eller rettferdig overfor dem som faktisk trenger den informasjonen for å forstå seg selv.

Jeg synes vi skylder ungdommen å møte dem med nyanser, ikke fryktretorikk.

AnonymBruker
Skrevet

Medfødt vagina er en ganske god indikator.

Anonymkode: d6f5c...b86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det noe som er fryktretorikk så er det å forvente at samfunnet skal tilpasse seg etter enkeltpersoners krenkelsesnivå, og faktisk forsøke å kvele debatter og de som ikke sier eller mener det som er "Pride-vennlig".

Anonymkode: 1857b...0d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
linsejesus skrev (18 minutter siden):

For noen er det kanskje som med rasisme og homofobi, at det stammer fra en frykt for det som er ukjent og annerledes. Men jeg tror ikke det handler så mye om at enkelte føler seg som det ene eller det andre. Det som er problematisk er om man forventer at resten av samfunnet skal føye seg etter enkeltpersoners virkelighetsoppfatning og selvopplevde identitet.

Jeg tenker at du kommer langt ve)d å gjøre din greie og la andre gjøre sin? Om det andre velger å gjøre (såfremt det ikke er skadelig eller ulovlig), kan du enten ignorere det eller være åpent nysgjerrig, uten forutinntatte holdninger.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ingen uenighet om at kvinner fortsatt er kvinner, selv om de har kort hår eller ikke følger stereotype kjønnsuttrykk. Ingen seriøse stemmer i debatten sier at du automatisk er ikke-binær eller trans fordi du bryter med kjønnsnormer. Men forskjellen i dag er at de som faktisk opplever sterk kjønnsdysfori eller ikke kjenner seg hjemme i de tradisjonelle kategoriene, har et språk og en mulighet til å uttrykke det. Det betyr ikke at alle med avvikende stil eller interesser blir definert som noe annet enn sitt biologiske kjønn – det er en overforenkling av hvordan dette faktisk fungerer i praksis.

Når det gjelder lesbiske og andre som sier de er glade for at de vokste opp før dagens åpenhet – ja, de stemmene finnes, og de fortjener å bli lyttet til. Men det finnes også transpersoner som sier de er glade for at de fikk tilgang til behandling tidlig. Skal vi bare høre på den ene gruppen og ignorere den andre?

Når du viser til økt statistikk på kjønnsidentitet, tror jeg det handler mye om at det i dag finnes mer kunnskap, mer åpenhet og mindre stigma. Akkurat som man ser med for eksempel psykisk helse eller seksuell orientering. Synliggjøring betyr ikke nødvendigvis at det «skapes» flere transpersoner, men at flere tør å være åpne om det de alltid har kjent på.

Når det gjelder medisinsk behandling, er det nettopp derfor det finnes strenge utredningsløp og krav i helsevesenet – nettopp for å ivareta dem det gjelder og hindre forhastede avgjørelser. Men å bruke det som argument for å kneble all informasjon om kjønnsidentitet, er verken konstruktivt eller rettferdig overfor dem som faktisk trenger den informasjonen for å forstå seg selv.

Men tror du virkelig alle de som definerer seg som noe annet enn det kjønnet de er født som, er født i feil kropp? Og hvorfor tror du de føler at noe er feil, på tross av at kroppene er fysisk friske? Når kroppen er fysisk frisk er det dramatisk å starte en livsvarig behandling og gå igjennom irreversible operasjoner som fører til bl.a sterilitet. 

Er det ikke bedre å formidle at det er store ulikheter innenfor hvert kjønn? Ingen skal føle at de ikke passer inn. Og ingen skal trenge å fjerne/operere fysisk friske kjønnsorganer. Noen angrer også, hva med dem?

Jeg bruker ikke mislykkede operasjoner som argument mot prat om kjønnsidentitet. Men når man prater om kjønnsidentitet så sier man også at gutter og jenter liker og føler forskjellig. Dette kan gjøre de barna som ikke er kjønnsstereotype mer usikre. Dessuten er det direkte feil å knytte identitet til kjønn. Nyere forskning viser at det er større ulikheter i hjernen innenfor hvert kjønn enn mellom kjønnene.

Du kan ikke sammenlikne seksuell orientering med radikal kjønnsteori. Alle må selvsagt få elske den de vil, og det er viktig å vise homofil kjærlighet. Seksuell legning og hvem man forelsker seg i, handler om følelser, men hvilket kjønn man er, bestemmes kun biologisk. Du kan også forelske deg i en gutt, men senere forelske deg i en jente, uten at noen skade er skjedd. Men du kan altså ikke bare bytte kjønn og så bytte tilbake, dersom du har gjennomgått operasjoner. Da er man skadet for livet.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du kommer langt ve)d å gjøre din greie og la andre gjøre sin? Om det andre velger å gjøre (såfremt det ikke er skadelig eller ulovlig), kan du enten ignorere det eller være åpent nysgjerrig, uten forutinntatte holdninger.

Helt enig. Live and let live. Det blir som med religion, vi kan ha et stort mangfold av det. Men vi kan ikke la noen få personers religion diktere hvordan resten skal snakke eller formulere seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 1.13):

Ja, men er man en "kvinne" om man oppfyller ca 5 % av konnotasjonene "kvinne"innebærer? Problemet er i hovedsak at vi på norsk ikke skiller mellom kjønnsrolle og biologisk kjønn, og at mange (særlig konservative menn) benekter at det er en forskjell der. Kjønnsrolle er viktigere enn biologisk kjønn, spør du meg.

Eeeh... jo. Det er jo nettopp det du selv gjør i den setningen.

Kan ikke folk snart parkere dette "norsk har ikke gender og sex"-argumentet. For det første har vi tilstrekkelige ord på norsk og for det andre er denne debatten nøyaktig den samme i engelsktalende land. "gender" og "sex" til tross.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (5 minutter siden):

Men tror du virkelig alle de som definerer seg som noe annet enn det kjønnet de er født som er født i feil kropp? Og hvorfor tror du de føler at noe er feil, på tross av at kroppene er fysisk friske? Når kroppen er fysisk frisk er det dramatisk å starte en livsvarig behandling og gå igjennom irreversible operasjoner som fører til bl.a sterilitet.

Det er viktig å skille mellom fysisk og psykisk helse. Selv om kroppen er fysisk frisk, betyr ikke det at en person nødvendigvis har det godt mentalt. Kjønnsinkongruens er en psykosomatisk tilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...