Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tartufo skrev (7 minutter siden):

Mener du virkelig at det er hat å mene at det finnes to kjønn, og at man er det kjønnet man er født som?

Mener du at man hater transpersoner dersom man mener dette?

Det går an å respektere transpersoner selv om man ikke er enig i at de er det kjønnet de tror de føler seg som. Man kan både respektere og like personer selv om man ikke er enige i alt.

Det må være lov å være kritisk til radikal kjønnsteori. 

Nei, det finnes bare to kjønn.

Det er tråden som legger opp til hat, redsel og fordommer.

Det er ikke vits å sparke inn åpne dører

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke det personen mener.

Hun skriver jo at hun har mange «maskuline»  egenskaper som at hun liker å snekre, er tøff, og uredd. Dette gjør henne ikke til mann. Kvinner kan være kvinner på ulike måter, og alle kvinner er forskjellige. Hun er like mye kvinne som en kvinne med mer «feminine» interesser og uttrykk. Det kvinner har til felles er bl.a livmor og eggstokker, vagina og xx kromosomer, og det er disse fysiske/biologiske likhetene som gjør dem til kvinner.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (Akkurat nå):

Hun skriver jo at hun har mange «maskuline»  egenskaper som at hun liker å snekre, er tøff, og uredd. Dette gjør henne ikke til mann. Kvinner kan være kvinner på ulike måter, og alle kvinner er forskjellige. Hun er like mye kvinne som en kvinne med mer «feminine» interesser og uttrykk. Det kvinner har til felles er bl.a livmor og eggstokker, vagina og xx kromosomer, og det er disse fysiske/biologiske likhetene som gjør dem til kvinner.

Men poenget er at det norske språket (som jeg vanligvis er veldig glad i) har en svakhet i og med at det ikke skiller mellom biologisk "sex" og sosialt "gender". Menneske først, kjønn deretter.

Anonymkode: f68ec...cdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men poenget er at det norske språket (som jeg vanligvis er veldig glad i) har en svakhet i og med at det ikke skiller mellom biologisk "sex" og sosialt "gender". Menneske først, kjønn deretter.

Vi har faktiske egne ord for det på norsk også, «sex» er fødselskjønn, mens «gender» er kjønnsidentitet.

Men kjønn i seg selv kan bety så mangt. Vi har f.eks. grammatiske kjønn på objekter.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forøvrig: Jeg er et menneske med lesebriller, hofteslitasje, akademiske interesser, livmor OG parkerte eggstokker som ikke virker lenger. "Kvinne" er langt ned på lista.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har faktiske egne ord for det på norsk også, «sex» er fødselskjønn, mens «gender» er kjønnsidentitet.

Men kjønn i seg selv kan bety så mangt. Vi har f.eks. grammatiske kjønn på objekter.

Jeg vet det, men konservativgutta vil benekte at der finnes noe sånt som representasjon, og at representasjonen rett som det er er villedende.

• Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (7 minutter siden):

Nei, det finnes bare to kjønn.

Det er tråden som legger opp til hat, redsel og fordommer.

Det er ikke vits å sparke inn åpne dører

Men mange påstår jo at det finnes mer enn to kjønn, og at man kan definere seg som det kjønnet man vil.

Hat, redsel og fordommer tror jeg ingen ønsker å legge opp til. Man kan respektere hverandre selv om man er uenige.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinne er bidragsyter ovenfor mannen slik at han ikke føler seg alene. Kvinnen viser omsorg og kjærlighet 

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (2 minutter siden):

Kvinne er bidragsyter ovenfor mannen slik at han ikke føler seg alene. Kvinnen viser omsorg og kjærlighet 

Nei, vi er subjekter. Jeg krever selvfølgelig like mye omsorg og kjærlighet som jeg gir. Mannen min er verken hovedperson i mitt personlige liv eller i vårt felles liv.

• Liker 2
Skrevet
Tartufo skrev (4 minutter siden):

Men mange påstår jo at det finnes mer enn to kjønn, og at man kan definere seg som det kjønnet man vil.

Hat, redsel og fordommer tror jeg ingen ønsker å legge opp til. Man kan respektere hverandre selv om man er uenige.

Den åpne døra du sparker inn er vel ikke interessant, egentlig? At det finnes en subgruppe som mener noe annet bringer frem bunnslammet som skal gir uttrykk for hat av transpersoner. Les din egen tråd!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prat om kjønnsidentitet kan føre til at barn og unge som ikke er kjønnsstereotype blir mer usikre på seg selv og sitt kjønn. Forstår ikke hvorfor man har konstruert et slikt ord i det hele tatt. Det er jo kun det fysiske/biologiske som skiller kvinner fra menn. En kvinne kan gjøre, like og føle akkurat det samme som en mann. Alle har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de har.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En kvinne i et dikt kan være en kilde til styrke, sårbarhet, skjønnhet, mystikk eller motstand, og kan representere alt fra kjærlighet og lengsel til sorg og tap.

Skrevet
Rotemor skrev (2 minutter siden):

Den åpne døra du sparker inn er vel ikke interessant, egentlig? At det finnes en subgruppe som mener noe annet bringer frem bunnslammet som skal gir uttrykk for hat av transpersoner. Les din egen tråd!! 

Å hate transpersoner er like ille som å hate andre mennesker eller grupper av mennesker. Ser ikke noen innlegg i denne tråden som uttrykker hat, heldigvis.

Mener du at det ikke bør være lov å være kritisk til radikal kjønnsteori? Jeg tror ekstremistene vil hate mer dersom man ikke kan diskutere på en saklig måte. Å forby normale meninger vil ikke gjøre ting bedre, men føre til en enda større polarisering der ytterkantene blir mer og mer ekstreme.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Er jo ikke verre enn å følge samfunnsvitenskapen, som har operert med biologisk og sosialt kjønn i ~50 år. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (6 minutter siden):

Prat om kjønnsidentitet kan føre til at barn og unge som ikke er kjønnsstereotype blir mer usikre på seg selv og sitt kjønn. Forstår ikke hvorfor man har konstruert et slikt ord i det hele tatt. Det er jo kun det fysiske/biologiske som skiller kvinner fra menn. En kvinne kan gjøre, like og føle akkurat det samme som en mann. Alle har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de har.

Jeg tror barn blir mer forvirret over at de både har religion og naturfag som skolefag. I naturfag lærer de at universet har eksistert i milliarder av år, mens de i religion kan bli presentert for fortellinger om at jorden ble skapt for bare noen tusen år siden av en guddommelig skaper. Slike motstridende perspektiver kan være vanskelig å forholde seg til for unge barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Å hate transpersoner er like ille som å hate andre mennesker eller grupper av mennesker. Ser ikke noen innlegg i denne tråden som uttrykker hat, heldigvis.

Mener du at det ikke bør være lov å være kritisk til radikal kjønnsteori? Jeg tror ekstremistene vil hate mer dersom man ikke kan diskutere på en saklig måte. Å forby normale meninger vil ikke gjøre ting bedre, men føre til en enda større polarisering der ytterkantene blir mer og mer ekstreme.

Slutt å tillegg meg masse greier!! Ærlig talt, Catcher du ikke at jeg synes hele tråden er dritt?? Slutt og siter meg, du klarer det jo ikke.

Skrevet
Tartufo skrev (3 minutter siden):

Hva er radikalt med biologisk og sosialt kjønn? Det har jo vært en del av språket, samfunnet og forskning i flere tiår. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tillegg meg masse greier!! Ærlig talt, Catcher du ikke at jeg synes hele tråden er dritt?? Slutt og siter meg, du klarer det jo ikke.

Han benytter seg av stråmannsargumentasjon. Siden han innser at han ikke klarer å argumentere mot det du faktisk skriver, tillegger han deg i stedet meninger du ikke har, for så å argumentere mot disse.

Skrevet

Beklager, jeg ser ikke at jeg har tillagt deg meninger, jeg har bare tolket dine innlegg etter beste evne, svart og stilt spørsmål.

Ikke meningen å spre dritt i det hele tatt, så beklager igjen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Hva er radikalt med biologisk og sosialt kjønn? Det har jo vært en del av språket, samfunnet og forskning i flere tiår. 

Ja, men det å mene at kjønn ikke er binært, men flytende og mangfoldig, kalles radikal kjønnsteori. Selv om sosialt kjønn/kjønnsidentitet har blitt snakket om og vært en del av språket lenge, har det blitt mer snakk om det de siste årene.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...