Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
LiseTV skrev (11 minutter siden):

Forumet burde stenges, bar mye tull.

Mange er tydeligvis interessert i den diskusjonen du kaller "tull". 
Det er uansett drøyt å kreve forumet stengt fordi du ikke liker diskusjonen, det er da ingen som tvinger deg til å være her?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enda en tulling skrev (26 minutter siden):

Du er bare opptatt av et tema dersom du hater noen som omfattes av dette temaet?

Javel, men ikke alle er like følelsesstyrt som du da åpenbart er.

Haha nei😆 Men det er noe spesielt å henge seg så ekstremt opp i dette. Det angår fint lite andre enn de det gjelder. Jeg henger meg generelt lite opp i hvordan folk lever å velge livene sine, om du gjør det så er det vel du som er styrt av følelser.. 

Skrevet
Memorangen skrev (13 minutter siden):

Haha nei😆 Men det er noe spesielt å henge seg så ekstremt opp i dette. Det angår fint lite andre enn de det gjelder. Jeg henger meg generelt lite opp i hvordan folk lever å velge livene sine, om du gjør det så er det vel du som er styrt av følelser.. 

Men "hvordan andre velger å leve livene sine" er en mikroskopisk, om ikke ikke-eksisterende del av diskusjonen her, så dette blir bare en stråmann.
Debatten har imidlertid mange andre sider, bl.a
- Konsekvenser av tvetydig språk og logiske absurditeter i den offentlige debatten
- Konsekvenser av at følelser trumfer fakta
- Konsekvenser for barn og unge når diffuse følelser av utenforskap blir hengt på en knagg merket "feil kropp"
- Konsekvenser for spesielt kvinner når kjønnsskilte arenaer i praksis åpnes for alle
Samtlige burde etter min mening være både interessante og nødvendige å  diskutere i et samfunnsmessig perspektiv.
Om du mener disse spørsmålene er uvesentlige får det jo være opp til deg, men det er da allikevel ikke noe grunnlag for å beskylde folk for hat.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (På 1.7.2025 den 16.59):

Ja?

Jeg foretrekker å lese forskning om temaer enn å lytte til andres meninger.

For alle de som ikke synes at sosialt kjønn og kjønnsidentitet er reelt, anbefaler jeg dem å engasjere seg i forskningsmiljøene.

Da burde du kanskje orientere deg litt om forskningen selv? En begynnelse kan jo være å sette seg inn i grunnbegrepene på området.

Anonymkode: de307...f05

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (10 minutter siden):

Men "hvordan andre velger å leve livene sine" er en mikroskopisk, om ikke ikke-eksisterende del av diskusjonen her, så dette blir bare en stråmann.
Debatten har imidlertid mange andre sider, bl.a
- Konsekvenser av tvetydig språk og logiske absurditeter i den offentlige debatten
- Konsekvenser av at følelser trumfer fakta
- Konsekvenser for barn og unge når diffuse følelser av utenforskap blir hengt på en knagg merket "feil kropp"
- Konsekvenser for spesielt kvinner når kjønnsskilte arenaer i praksis åpnes for alle
Samtlige burde etter min mening være både interessante og nødvendige å  diskutere i et samfunnsmessig perspektiv.
Om du mener disse spørsmålene er uvesentlige får det jo være opp til deg, men det er da allikevel ikke noe grunnlag for å beskylde folk for hat.

Jo men nå er jo ingen vi disse problemstillingene du fremhever her reelle. 

• Liker 1
Skrevet
Memorangen skrev (2 minutter siden):

Jo men nå er jo ingen vi disse problemstillingene du fremhever her reelle. 

Det var en frisk påstand....

Da følger du nok ikke mye med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke. Om noen sier til meg at de vil bli behandlet som en kvinne, så behandler jeg dem som en kvinne. Det vil si; slik jeg behandler begge kjønn. Det er ingen forskjell.

Anonymkode: 443fd...0e1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 minutter siden):

Det var en frisk påstand....

Da følger du nok ikke mye med.

Jo det vil jeg absolutt påstå at jeg gjør. Sikkert over snittet. Men disse du nevner her er ikke-eksisterende. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere får det til å høres ut som alle barn som bryter med kjønnsstereotypier automatisk ender opp med å gjennomgå kjønnskorrigerende operasjoner. I virkeligheten er det kun rundt 20 personer i året i Norge som faktisk får utført slike inngrep – og det skjer først etter grundig utredning av psykologer og andre fagpersoner. Dette fremstilles som et enormt fenomen, men i praksis er det en storm i et vannglass.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere får det til å høres ut som alle barn som bryter med kjønnsstereotypier automatisk ender opp med å gjennomgå kjønnskorrigerende operasjoner. I virkeligheten er det kun rundt 20 personer i året i Norge som faktisk får utført slike inngrep – og det skjer først etter grundig utredning av psykologer og andre fagpersoner. Dette fremstilles som et enormt fenomen, men i praksis er det en storm i et vannglass.

Anonymkode: 8f764...d1d

Nei, ingen sier at alle endrer opp med operasjoner, men flere og flere definerer seg som noe annet enn det de er født som, selv om ikke alle går hele veien. Barn som er usikre og annerledes fra før, kan ble mer usikre når de lærer om kjønnsidentitet og at de kan være et annet kjønn. 

Noen av de som gjennomgår operasjoner angrer, og noen kunne kanskje fått det like bra med annen behandling, uten risiko og bivirkninger. Å operere fysisk friske kropper, er drastisk og irreversibelt. Ingen skal føle at de må operere for å passe inn, alle bør kunne leve som de ønsker, i den kroppen de er født med.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Donald Trump har nå bestemt at Lia Thomas mister sine rekorder og medaljer i svømming (kvinneklassen). DT ser på LT som mann, og har som de fleste vet, ekstreme meninger mot skeive, men får allikevel stor støtte i sitt land. Hvorfor?

Mange reagerte på at Lia Thomas fikk delta i kvinneklassen. Kvinner som hadde trent i årevis til mesterskap, fikk ikke gullmedaljene de hadde drømt om, pga dette. Andre mistet sine rekorder. Kanskje er det at alt gikk for langt, en av grunnene til at hat mot skeive i USA har vokst?

Det er viktig å lytte til flere meninger, og se en sak fra flere sider, ellers er det lett å overse negative sider i kampen for enkelte grupper. Og det er ikke alltid slik at mer er bedre uansett.

De fleste som stiller spørsmål ved, eller kritiserer deler av det Pride/Fri står for, ønsker like rettigheter for alle, er positive til homofile, lesbiske og bifile, og ønsker at alle skal bli respektert for den de er. Det er allikevel vanskelig å komme med kritikk, andre synspunkter, og upopulære meninger, når man lett blir satt i bås, og tillagt meninger man ikke har, av enkelte. Men det er utrolig viktig. Ingen ønsker et samfunn der kun én side blir hørt. Det er verken sunt, positivt eller konstruktivt!

Det er viktig å jobbe mot hat og diskriminering av både enkeltpersoner og grupper. Da må man klare å skille mellom hat, og helt vanlige meninger, selv om de ikke samsvarer med dine. Og vitenskaplige fakta bør respekteres, ikke motarbeides og forandres.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...