Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at I begrepet "kvinne" ligger det en skokk av ting, hvorav to er "livmor" og "eggstokker". De har jeg, selv om eggstokkene er inaktive pga alder, men resten av kvinnepakka har jeg aldri identifisert meg med fordi jeg alltid har tjent mer enn mannen min, liker bedre å snekre enn å vaske hus, elsker jobben min, er supertøff og uredd, relativt ufølsom og fryktelig nysgjerrig på hvordan ting henger sammen.

Sminke og pynt og omsorg er bare ikke min tekopp, og vet mange damer har det som meg.

Anonymkode: f68ec...cdd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kan være som mangt av hva man føler seg som. Selvom man er født det kjønnet man er så trenger man ikke identifisere seg som det, derfor er det så viktig med kjønnsnøytrale titler i samfunnet

Anonymkode: 894a3...1f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at I begrepet "kvinne" ligger det en skokk av ting, hvorav to er "livmor" og "eggstokker". De har jeg, selv om eggstokkene er inaktive pga alder, men resten av kvinnepakka har jeg aldri identifisert meg med fordi jeg alltid har tjent mer enn mannen min, liker bedre å snekre enn å vaske hus, elsker jobben min, er supertøff og uredd, relativt ufølsom og fryktelig nysgjerrig på hvordan ting henger sammen.

Sminke og pynt og omsorg er bare ikke min tekopp, og vet mange damer har det som meg.

Jeg har et familiemedlem som måtte fjerne livmoren på grunn av kreft. Hun er fremdeles kvinne, selv uten livmor.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er faktisk oss selv som har definisjonsmakten. Ord forandrer betydning hele tiden, noen ganger blir de mer omfattende, andre ganger mer snevert. Det finnes folk som studerer dette på fulltid og det kalles etymologi.

«Gay» betydde opprinnelig «glad». Det ble brukt som navn på personer. Idag betyr det «homofil».

Nei, konkrete ting, substantiv, forandrer ikke betydning hele tiden. Tenker du at man plutselig kan velge at en katt man synes ligner litt på en hund ER en hund? Kunne man solgt den katten som hund? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har et familiemedlem som måtte fjerne livmoren på grunn av kreft. Hun er fremdeles kvinne, selv uten livmor.

Det finnes medisinske unntak, og sykdom/skader kan forandre et menneske, men de er fortsatt mennesker.

Poenget var at det er konkrete fysiske/biologiske forskjeller på menn og kvinner.

Endret av Tartufo
  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (Akkurat nå):

Nei, konkrete ting, substantiv, forandrer ikke betydning hele tiden. Tenker du at man plutselig kan velge at en katt man synes ligner litt på en hund ER en hund? Kunne man solgt den katten som hund? 

Språklige endringer skjer gradvis, ikke over natten. For eksempel omfattet ordet «meat» tidligere all mat, ikke bare kjøtt. På samme måte ble «telefon» tidligere definert som noe man kunne ringe med, men jeg ville ikke kalt en Playstation/Xbox en telefon, selv om man kan ringe med den. Ord skifter betydning over tid, ofte uten at vi egentlig legger merke til det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Språklige endringer skjer gradvis, ikke over natten. For eksempel omfattet ordet «meat» tidligere all mat, ikke bare kjøtt. På samme måte ble «telefon» tidligere definert som noe man kunne ringe med, men jeg ville ikke kalt en Playstation/Xbox en telefon, selv om man kan ringe med den. Ord skifter betydning over tid, ofte uten at vi egentlig legger merke til det.

Ja, ord kan forandre eller få en utvidet eller mer spesifikk betydning, men det vil alltid være forskjell på en katt og en hund, og det vil alltid være forskjell på en mann og en kvinne. Du kan ikke plutselig si at katten din er en hund, kan du vel?

Playstation og X-box har aldri vært en telefon selv om man kan ringe med dem. De har alltid vært spillkonsoller, så forstår ikke forklaringen din. Både katter, hunder og mennesker kan spise, det betyr ikke at katter, hunder og mennesker er det samme.

Mener du ordet kvinne har skiftet betydning de senere årene? Kan du isåfall beskrive hva en kvinne er i 2025?

Endret av Tartufo
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men er man en "kvinne" om man oppfyller ca 5 % av konnotasjonene "kvinne"innebærer? Problemet er i hovedsak at vi på norsk ikke skiller mellom kjønnsrolle og biologisk kjønn, og at mange (særlig konservative menn) benekter at det er en forskjell der. Kjønnsrolle er viktigere enn biologisk kjønn, spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Ja, ord kan forandre eller få en utvidet eller mer spesifikk betydning, men det vil alltid være forskjell på en katt og en hund, og det vil alltid være forskjell på en mann og en kvinne. Du kan ikke plutselig si at katten din er en hund, kan du vel?

Misforstår du meg med vilje? Selvfølgelig kan begrepene «mann» og «kvinne» endre betydning, men isåfall skjer det gradvis, over tid. Historisk sett ble f.eks. ikke mørkhudede mennesker alltid regnet som en del av definisjonen «menneske». De ble sett på som mindreverdige – nærmest som dyr – det var kun hvite som ble ansett som fullt ut menneskelige. Heldigvis lever vi ikke i den tiden lenger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (5 minutter siden):

Mener du ordet kvinne har skiftet betydning de senere årene? Kan du isåfall beskrive hva en kvinne er i 2025?

En kvinne er et menneske med eggstokker og livmor. Annet ligger det ikke i betegnelsen.

• Liker 5
Skrevet

Nok en tråd under dekke av å være en samfunnsdebatt, men er kun skapt for å gi uttrykk for hat, redsel og fordommer.

Foff.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Misforstår du meg med vilje? Selvfølgelig kan begrepene «mann» og «kvinne» endre betydning, men isåfall skjer det gradvis, over tid. Historisk sett ble f.eks. ikke mørkhudede mennesker alltid regnet som en del av definisjonen «menneske». De ble sett på som mindreverdige – nærmest som dyr – det var kun hvite som ble ansett som fullt ut menneskelige. Heldigvis lever vi ikke i den tiden lenger.

Kvinner ble også sett på som mindreverdige tidligere, men de fysiske/biologiske forskjellene mellom kvinner og menn er de samme i dag som tidligere.

Mørkhudede har fortsatt mørk hud, selv om de heldigvis blir sett på som mennesker med lik verdi som hvite i dag.

Hva er en kvinne ifølge deg? 

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En kvinne er et menneske med eggstokker og livmor. Annet ligger det ikke i betegnelsen.

Så de som er født uten livmor, men xx kromosomer er ikke kvinner? Altså de som er født sterile? 
Det er så kunnskapsløst at det er pinlig.

• Nyttig 1
Skrevet
MariaIsabel skrev (56 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å slutte å bruke denne definisjonen.

Så lenge en transkvinne klarer å oppføre seg, og ikke krever å få alle kvinners rettigheter bare ved å si han/hun er en kvinne, så kan jeg godt si "hun/henne" og et kvinnelig navn. Jeg har ingenting imot transindivider som har et snev av ydmykhet - kjenner et par stykker, og tenker de må få lov til å leve det livet de ønsker selv om jeg personlig ikke forstår det, så lenge de ikke plager noen. Men jeg har noe imot LGBTQIA++bevegelsen, hva Pride har blitt, og FRI, og jeg tenker vi er nødt til å forholde oss til fakta selv om vi kan la folk leve i bobla si om de ønsker det. Vi andre trenger ikke å bli med inn i bobla. Det har gått alt for langt, og er ekstremt forvirrende for de som vokser opp nå. Fakta er ikke flytende, fakta er fakta, uansett hva folk føler. Jeg har hørt folk mene i fullt alvor at matematikk er subjektivt. Vi må roe ned litt nå, og ha fakta i bunnen. Så kan man si at noen føler noe annet, og at selv om en biologisk mann alltid vil være en biologisk mann, så kan han føle seg som en kvinne, og ønske å leve som en kvinne, og at det skal man respektere. Men jeg mener vi skal kunne stoppe ved aksept og respekt. Vi trenger ikke feire det i en måned hvert år, og vi trenger ikke viske ut biologisk fakta.

Helt enig med deg.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Nok en tråd under dekke av å være en samfunnsdebatt, men er kun skapt for å gi uttrykk for hat, redsel og fordommer.

Foff.

Mener du virkelig at det er hat å mene at det finnes to kjønn, og at man er det kjønnet man er født som?

Mener du at man hater transpersoner dersom man mener dette?

Det går an å respektere transpersoner selv om man ikke er enig i at de er det kjønnet de tror de føler seg som. Man kan både respektere og like personer selv om man ikke er enige i alt.

Det må være lov å være kritisk til radikal kjønnsteori. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Rotemor skrev (8 minutter siden):

Så de som er født uten livmor, men xx kromosomer er ikke kvinner? Altså de som er født sterile? 

Tror vedkommende du siterte så bort fra unntak. Poenget hennes var at det er fysiske/biologiske ulikheter mellom menn og kvinner, og at det er dette som definerer hva en mann og hva en kvinne er.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt, som jeg nok ikke klarte å få tydelig fram, er at biologisk kvinne har de egenskapene, men at en "kvinne" som det brukes i ...dagligtalen av visse folk har en haug egenskaper som ikke er knytta til livmor. Det er det jeg, som biologisk kvinne (og ukjønna menneske med fler "mannlige" egenskaper enn kvinnelige) vil ta avstand til. Nettopp fordi eggstokker og livmor er en fryktelig liten del av hvem jeg er.

Jeg er menneske først, og livmor eller testikler er relativt uinteressant.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt, som jeg nok ikke klarte å få tydelig fram, er at biologisk kvinne har de egenskapene, men at en "kvinne" som det brukes i ...dagligtalen av visse folk har en haug egenskaper som ikke er knytta til livmor. Det er det jeg, som biologisk kvinne (og ukjønna menneske med fler "mannlige" egenskaper enn kvinnelige) vil ta avstand til. Nettopp fordi eggstokker og livmor er en fryktelig liten del av hvem jeg er.

Jeg er menneske først, og livmor eller testikler er relativt uinteressant.

Så formuler deg korrekt.

Skrevet
Tartufo skrev (3 minutter siden):

Tror vedkommende du siterte så bort fra unntak. Poenget hennes var at det er fysiske/biologiske ulikheter mellom menn og kvinner, og at det er dette som definerer hva en mann og hva en kvinne er.

Nei, det er ikke det personen mener.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Så formuler deg korrekt.

Tar den innover meg:-)

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...