Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (37 minutter siden):

Tror det er høy terskel for å si høyt at man angrer etter å ha forandret kroppen totalt, og gjennomgått irreversibel behandling og operasjoner. Mange av de som angrer, forteller om manglende støtte i miljøet.

Noe av det de sliter med, kan være å få kjæreste.

Alle hetero kvinner her inne som ser på transkvinner på linje med andre kvinner, ser dere på også på transmenn på samme måte som biologiske menn? Og ville dere datet og gått inn i et forhold med dem på lik linje som med biologiske menn? Isåfall er det rart at det ikke er enklere for dem å finne en partner. Noen blir sammen med andre transpersoner, men mange er single. Hvorfor?

Som lesbisk kunne jeg fint datet en transkvinne, forutsatt at hun var operert, siden jeg ikke har noe ønske om å bli penetrert. En positiv side ved en transkvinne er at det kan være mulig å få biologiske barn sammen, dersom hun hadde fryst ned sæd før operasjonen – noe jeg ikke har mulighet til med en annen ciskvinne.

Anonymkode: 8f764...d1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Det er større forskjeller i hjernen innenfor hvert kjønn enn mellom kjønnene, så hvordan kan du si at det er store forskjeller?

Det eneste som sikkert skiller kvinner fra menn, er biologiske ulikheter som kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Å mene at en kvinne er en mann pga måten hun tenker på, er feil, de individuelle forskjellene er for store til at det går an.

Om en mann føler seg som en kvinne, født i feil kropp eller identifiserer seg med en kvinne, så er ikke det ditt området, uansett hvor høyt utdannet du er. Jeg synes du har veldig snevert menneskesynt, og mer bastant enn åpen for at det er mye du ikke vet.

"Jeg vet alt om dette" HALLO!? Du må være den eneste i verden...

"Det eneste som sikkert skiller kvinner fra menn, er biologiske ulikheter som kjønnskromosoner og kjønnsorganer"

Hehe... I rest my case

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kvinner som ikke kan få barn er dårlige eksemplar av kvinner, men likefullt kvinner. De har jo verktøyene til å gjøre det, de bare fungerer ikke.

Anonymkode: d1164...b77

Jeg er en kvinne, og jeg kan ikke gå barn mer pga overgangsalder. Er jeg da  et "dårlig eksemplar"  av en kvinne? Bare svar ærlig om du synes der, det affiserer ikke meg, ettersom reproduksjon absolutt ikke er det viktigste for meg.

Jeg har barn også, flere stykker, og er gift for andre gang. Ekteskap er definitivt ikke det viktigste for meg, parrelasjoner er en del av livet, men langt fra den viktigste. Det å være en forelder er viktig for meg, men ikke essensen av livet det heller.

Det viktigste for meg er å være fri, drive med interessante ting (lese, skrive, snekre, lære meg nye ting), ikke ekteskap eller foreldreskap eller huslige sysler.

Jeg er først og fremst menneske med det det innebærer, og jeg ønsker å bli oppfattet slik av folk jeg møter på min vei.

Kjønn er ikke viktig.

Anonymkode: f68ec...cdd

• Liker 2
Skrevet
Catch22 skrev (35 minutter siden):

Om en mann føler seg som en kvinne, født i feil kropp eller identifiserer seg med en kvinne, så er ikke det ditt området, uansett hvor høyt utdannet du er. Jeg synes du har veldig snevert menneskesynt, og mer bastant enn åpen for at det er mye du ikke vet.

"Jeg vet alt om dette" HALLO!? Du må være den eneste i verden...

"Det eneste som sikkert skiller kvinner fra menn, er biologiske ulikheter som kjønnskromosoner og kjønnsorganer"

Hehe... I rest my case

De fleste i verden mener det samme som meg, og er sikre på at kjønn er binært og bestemmes biologisk, ikke av følelser.

Så jeg er ikke den eneste, selv om mange har forandret synspunkt på dette de siste årene.

Det viktigste for meg er ikke å få fram hva som er rett eller galt, men at flere ser både fordeler og ulemper ved utviklingen vi ser nå, slik at det blir best mulig for flest mulig. Det viktigste er at de som ikke har det bra, får riktig hjelp, så de får det bedre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er en kvinne, og jeg kan ikke gå barn mer pga overgangsalder. Er jeg da  et "dårlig eksemplar"  av en kvinne? Bare svar ærlig om du synes der, det affiserer ikke meg, ettersom reproduksjon absolutt ikke er det viktigste for meg.

Jeg har barn også, flere stykker, og er gift for andre gang. Ekteskap er definitivt ikke det viktigste for meg, parrelasjoner er en del av livet, men langt fra den viktigste. Det å være en forelder er viktig for meg, men ikke essensen av livet det heller.

Det viktigste for meg er å være fri, drive med interessante ting (lese, skrive, snekre, lære meg nye ting), ikke ekteskap eller foreldreskap eller huslige sysler.

Jeg er først og fremst menneske med det det innebærer, og jeg ønsker å bli oppfattet slik av folk jeg møter på min vei.

Kjønn er ikke viktig.

Kjønn er ikke viktig for hvem man er som person, men det at du er kvinne, er årsaken til at du har fått barn, som jeg regner med er viktige i livet ditt.

Det å kunne bli gravid, er noe kun kvinner kan, ikke menn. 

Tror ikke vedkommende mener at alle kvinner som ikke kan få barn er dårlige, men at kvinner i fruktbar alder som ikke kan få barn, har en eller annen medisinsk årsak som gjør at de ikke kan det. Dårlig, i form av f.eks. sykdom, skade, eller noe medfødt, ikke dårlig som i et menneske som er mindre verdt. 

Endret av Tartufo
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Som lesbisk kunne jeg fint datet en transkvinne, forutsatt at hun var operert, siden jeg ikke har noe ønske om å bli penetrert. En positiv side ved en transkvinne er at det kan være mulig å få biologiske barn sammen, dersom hun hadde fryst ned sæd før operasjonen – noe jeg ikke har mulighet til med en annen ciskvinne.

Måtte du bli penetrert selv om personen ikke var operert? Hvorfor måtte du det i såfall?

Anonymkode: 6732f...94f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Måtte du bli penetrert selv om personen ikke var operert? Hvorfor måtte du det i såfall?

Teknisk sett må jeg ingenting, men jeg ønsker ikke å ha et sexliv med noen som har utovertiss.

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (15 minutter siden):

Kjønn er ikke viktig for hvem man er som person, men det at du er kvinne, er årsaken til at du har fått barn, som jeg regner med er viktige i livet ditt.

Det å kunne bli gravid, er noe kun kvinner kan, ikke menn. 

Tror ikke vedkommende mener at alle kvinner som ikke kan få barn er dårlige, men at kvinner i fruktbar alder som ikke kan få barn, har en eller annen medisinsk årsak som gjør at de ikke kan det. Dårlig, i form av f.eks. sykdom, skade, eller noe medfødt, ikke dårlig som i et menneske som er mindre verdt. 

Det er viktig, men ikke viktigst å ha fått barn. Det er ikke definerende for meg, men en del av livet. Det viktigste er det som er spennende og interessant for meg, ikke omsorg og/eller reproduksjon, og definitivt ikke parforhold. 

Jeg kjenner jeg blir ordentlig sur når summen av meg blir kroppslige funksjoner, ikke det andre, som er det viktigste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hva er en kvinne" er et spørsmål som melkes av X, kommentarfelt og internasjonale politiske pundits, og som omfavnes av enkelte politikere som en perfekt avsporing for å distrahere massene fra de sakene som egentlig vil påvirke folks liv. 

Men det er populært! Denne tråden har 19 sider 😄 Transsaken, som er ganske ubetydelig i det store og det hele fordi det rammer en promille av befolkningen, er populær! Folk som aldri har møtt en transperson i sitt liv blir ekstra ivrige i å mene noe om kjønn :popcorn:

Anonymkode: 8d8d9...0e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Hva er en kvinne" er et spørsmål som melkes av X, kommentarfelt og internasjonale politiske pundits, og som omfavnes av enkelte politikere som en perfekt avsporing for å distrahere massene fra de sakene som egentlig vil påvirke folks liv. 

Men det er populært! Denne tråden har 19 sider 😄 Transsaken, som er ganske ubetydelig i det store og det hele fordi det rammer en promille av befolkningen, er populær! Folk som aldri har møtt en transperson i sitt liv blir ekstra ivrige i å mene noe om kjønn :popcorn:

Anonymkode: 8d8d9...0e1

Hvorfor bagatelliserer du denne saken? Transsaken påvirker flere enn de som er trans. At du ikke ønske å diskutere eller se negative konsekvenser av utviklingen, er en ting, men du burde forstå at andre ønsker det.

Denne saken er viktig for mange av de som er trans, kjenner noen som er trans, eller har barn som vokser opp nå.

Å bli kalt stygge ting fordi man har helt vanlige meninger, sier mye om hvordan samfunnet har blitt. Politikere kan ikke engang stille spørsmål ved utviklingen, pga dette er en så populistisk sak, og de som ikke er 100% for alt, mister velgere.

At noen stiller spørsmål er bra. For det er sjeldent sånn at en utvikling kun har positive konsekvenser. Alle emner skal kunne diskuteres, og flere meninger bør komme fram. Det er utrolig viktig.

At en side ikke blir hørt, fører til polarisering og ytterliggående grupper. Se f.eks. i USA, der er det ikke kun vanskelig å være trans, men også homofile og lesbiske føler seg truet. Et slikt samfunn er det få som ønsker seg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (15 timer siden):

Dessuten lyser de mannlige trekkene igjennom. 

Selvfølgelig, og vedkommende er gjennomoperert overalt. Det er nesten ingenting ekte som er igjen på denne kroppen. Det er også det jeg ikke forstår med mange av transkvinner - hvorfor operere på seg svære lepper, smal nese og alt det andre som man forbinder med en bimbo?

Anonymkode: 1fc8c...bb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forstår du hva lesbisk er? Det er en kvinne som tenner på og har sex med kvinner. Kvinner har biologisk ikke en penis. Ergo tenner de fleste kvinner ikke på det.

Skrevet
Catch22 skrev (13 timer siden):

Jeg mener bestemt at seksuell, og ikke familiær kjærlighet, er mellom det maskuline og det feminine prinsipp, og at dette samspillet kan operere i to av samme fysisk kjønn. Det er denne tiltrekningen som gjør at man faller for hverandre. Jeg kan selvsagt ta feil, men har ingen troverdig dokumentasjon på noe annet.

Her tror jeg du er inne på noe. Både menn og kvinner består av en maskulin og en feminin energi. Samspill og relasjonsdynamikk kan bestemme hvilken side som kommer fram hos hvem og når.

Eks. Hun får han til å føle seg som en mann, og han får henne til å føle seg som en kvinne. Summen av dette gjør at det ofte kan oppstå en seksuell attraksjon mellom dem. Et usynlig bånd som ikke er synlig for det blotte øyet.

Denne fascinasjonen og attraksjonen de har for hverandre kan føre til kjærlighet. 

Klarer man ikke å få fram dette hos hverandre så er man bare gode venner.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Undersøkelsene ble gjennomført i tidsrommet fra 10 måneder til 9 år etter. Det var altså stor variasjon i oppfølgingstid blant deltakerne. Totalt var det 7928 deltakere i studien.

Og samtidig dør folk i helsekø fordi det ikke er nok ressurser til å gi livreddende behandling. 

• Liker 1
Skrevet
Catch22 skrev (13 timer siden):

Ah, du minte meg på noe viktig. Alle menn har vært kvinner! Det spesielle med menn er at de har både X og Y kromosonet, altså både det mannlige og det kvinnelige. Kvinner har bare XX.

I tillegg er alle gutter jenter i begynnelsen av fosterstadiet. Det er derfor menn har brystvorter. De blir utviklet før kjønnet bestemmes i ca 6 uke. De første ukene er derfor alle praktisk talt jenter.

Den streken som menn har på pungen var i utgangspunktet den sprekken kvinnekjønnet har, men den vokser sammen hos guttebarnet. Penis og klitoris er i utgangspunktet det samme, men den knoppen endrer seg hos guttebarnet og vokser seg til en penis.

Derfor endrer guttefosteret seg gradvis fra XX til XY. Det kan kanskje forklare at en del menn identifiserer seg som kvinner. Jeg tror ikke det er like vanlig at kvinner kan føle seg som menn, men vi har jo mennesker som både føler seg som, eller faktisk er født i feil kropp. 

Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil.

Så du tar nok litt feil her, da dette er kompliserte greier...

Dette er feil. Det stemmer at jente- og guttefostre ser like ut de første ukene, men det betyr ikke at alle ER jenter. Kjønnet blir bestemt ved befruktning, og så tar det noen uker med utvikling før det går an å skille mellom dem. 

• Liker 3
Skrevet
linsejesus skrev (12 timer siden):

Jeg støtter @Tartufoi at det på ingen måte er et ytre-høyre-fenomen å mene at kjønn er binært og uforanderlig, slik vi jo har gjort siden vi ble i stand til å oppfatte at det finnes to forskjellige kjønn, altså siden før vi kravlet opp fra vannet og ble pattedyr.

Ellers, denne påstanden om at man mener "transpersoner ikke eksisterer" er i beste fall misvisende, men det er nok aller mest en billig hersketeknikk fra enkelte aktivister. Og det er ironisk: For er det noen som benekter at transpersoner eksisterer, så er det jo dem som mener at kjønn er noe man definerer selv. Hvis du i det hele tatt bruker begrepet transkvinne så bekrefter du jo at en transkvinne ikke er det samme som en kvinne.

Men det er uansett bare en hersketeknikk, for det er ingen på hverken høyre- eller venstresiden som benekter at transpersoner eksisterer. Det de benekter, er at en persons kjønn (og, som en konsekvens av det, personens rettigheter) bestemmes av den enkeltes egen påstand om hvem de er.

Det er iallfall et voldsomt oppheng i dette hos en del konservative folk. Du hørte vel Trumpen selv si: «There are only two genders».

Dette behovet for å proklamere dette og fokusere så mye på det i politikken bunner i lite annet enn hat mot den minoriteten som transpersoner er. Det er et lite steg i retningen av dehumaniseringen av andre mennesker som fører til at enda mer stigmatisering av denne allerede utsatte gruppen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Memorangen skrev (1 minutt siden):

Det er iallfall et voldsomt oppheng i dette hos en del konservative folk. Du hørte vel Trumpen selv si: «There are only two genders».

Dette behovet for å proklamere dette og fokusere så mye på det i politikken bunner i lite annet enn hat mot den minoriteten som transpersoner er. Det er et lite steg i retningen av dehumaniseringen av andre mennesker som fører til at enda mer stigmatisering av denne allerede utsatte gruppen.

Hvorfor må det bunne i hat? Bare fordi man kun mener det finnes to kjønn så betyr jo ikke det at man hater transpersoner. Det syns jeg blir drøyt å si.

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, og vedkommende er gjennomoperert overalt. Det er nesten ingenting ekte som er igjen på denne kroppen. Det er også det jeg ikke forstår med mange av transkvinner - hvorfor operere på seg svære lepper, smal nese og alt det andre som man forbinder med en bimbo?

Det er ikke så mange transkvinner som oppfører seg som bimboer, men det er ofte nettopp de (bimboer) som tiltrekker seg mest medieoppmerksomhet, og som dermed også blir mest synlige i media. Dette gjelder ikke bare transpersoner, men mennesker generelt – det er gjerne de som er mest opptatt av utseende og image som får mest plass på TV og i mediebildet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og samtidig dør folk i helsekø fordi det ikke er nok ressurser til å gi livreddende behandling. 

Jeg ser ikke helt sammenhengen? Det er ikke de som gir livreddende behandling som behandler transpersoner – det er det hormonleger og psykologer som gjør.

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (2 timer siden):

Hvorfor bagatelliserer du denne saken? Transsaken påvirker flere enn de som er trans. At du ikke ønske å diskutere eller se negative konsekvenser av utviklingen, er en ting, men du burde forstå at andre ønsker det.

Denne saken er viktig for mange av de som er trans, kjenner noen som er trans, eller har barn som vokser opp nå.

Å bli kalt stygge ting fordi man har helt vanlige meninger, sier mye om hvordan samfunnet har blitt. Politikere kan ikke engang stille spørsmål ved utviklingen, pga dette er en så populistisk sak, og de som ikke er 100% for alt, mister velgere.

At noen stiller spørsmål er bra. For det er sjeldent sånn at en utvikling kun har positive konsekvenser. Alle emner skal kunne diskuteres, og flere meninger bør komme fram. Det er utrolig viktig.

At en side ikke blir hørt, fører til polarisering og ytterliggående grupper. Se f.eks. i USA, der er det ikke kun vanskelig å være trans, men også homofile og lesbiske føler seg truet. Et slikt samfunn er det få som ønsker seg.

1 promille?  Tull. ca 5 % er transer. Når jeg går ute som dame er det ingen som ser at jeg har mannlege kjønsorganer. Andre vil du kunne se og så har du transer som kun bruker dametruser, strømper eller BH under manneklær. Jeg har vert på jakt med dametøy innerst.

Anonymkode: bb2af...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...