Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (4 timer siden):

Jeg har forklart deg like mange ganger at hjernen ikke kan brukes til å definere om noen er mann eller kvinne, det er kun kjønnskromosoner og kjønnsorganer som skiller tydelig mellom kjønnene.

Det er ikke kun ytre-høre folk som mener at kjønn er binært, og at man ikke kan bytte kjønn. Det er heller ikke kun ytre-høyre folk som ser negative konsekvenser av fokusering på kjønnsidentitet. Som skrevet tidligere er det flere lesbiske som er negative til utviklingen. Teller ikke deres historier noe?

Det finnes også mange lesbiske som er positive til utviklingen, altså økt aksept for transpersoner. Derfor vil jeg sette pris på om du unngår å snakke på vegne av alle lesbiske, for vi er mange som støtter transpersoner – meg selv inkludert.

Anonymkode: 8f764...d1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
linsejesus skrev (7 minutter siden):

Ikke at dette er spesielt viktig (forhåpentligvis), men dette er en myte som har spredt seg som ild i tørt gress de siste årene. At gutte- og jentefostere er like helt i starten betyr ikke at alle er hunkjønn. Kjønnet er bestemt ved befruktningen, men utviklingen av kjønnsorganene starter ikke helt med en gang, det er derfor det ser likt ut. Eventuelt kan man si at fosteret ikke har noe kjønn før kjønnsorganene utvikler seg, men å ikke ha et kjønn er altså ikke det samme som å være hunnkjønn.

Det er nok ingen myte. I de første 4-5 ukene er alle jenter. Det er derfor guttene har den streken på pungen og knotten jentene har utvikler seg til penis. Det er først i uke 5-7, (avhengi av kilde) at det mannlige Y kromosonet aktiveres. Dette ble grundig forklart av ekspertisen på vitenskapsprogrammet Abels tårn.

Så kjønn har de begge, begge utvikler seg til jenter, bare at Y kromosonet aktiveres etter uke 5.

Jeg viser likevel til en litt tynnere artikkel på Forskning.no, men det finnes også i Illustrert vitenskap, hos Andreas Wahl som leder folkeopplysningen på NRK, og hos National Library of Medicine.

Jeg ble selv overrasket for et tid tilbake for jeg har alltid lurt på hvorfor menn har brystvorter.

I tillegg har menn, og kvinner, både en feminin og en maskulin side fordi de er sammensatt av far og mor, men menn er også bygget av mor og har mye av det kvinnelige i seg. De har dermed mange forutsetninger for å forstå hvordan en kvinne føler, og kanskje også identifisere seg med kvinner.

Mange kreative intuitive menn føler at de har en sterk kontakt til sin feminine side (høyre hjernehalvdel), og mange litt mer maskuline menn vil ikke vedkjenne at de har en feminin side. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes også mange lesbiske som er positive til utviklingen, altså økt aksept for transpersoner. Derfor vil jeg sette pris på om du unngår å snakke på vegne av alle lesbiske, for vi er mange som støtter transpersoner – meg selv inkludert.

Jeg snakker ikke på vegne av alle, jeg sier at noen ser også negative sider ved utviklingen. Det er naivt å tro at alt som skjer på et område, kun er positivt for alle.

Det jeg har nevnt som negative sider ved fokus på kjønnsidentitet, er at flere ikke-stereotype barn kan bli usikre og tro at de er født i feil kropp. Jeg ønsker mer fokus på mangfoldet innenfor hvert kjønn, og at alle kan være som de er i den kroppen de er født med.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var et dårlig forsøk på humor og ingen ting som var ment seriøst. Så beklager innspillet og spesielt om du tok det seriøst. Jeg trodde det var så opplagt at jeg ikke trengte å forklare det i parantes.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker ikke på vegne av alle, jeg sier at noen ser også negative sider ved utviklingen. Det er naivt å tro at alt som skjer på et område, kun er positivt for alle.

Det jeg har nevnt som negative sider med fokus på kjønnsidentitet er at flere ikke-stereotype barn kan bli usikre og tro at de er født i feil kropp. Jeg ønsker mer fokus på mangfoldet innenfor hvert kjønn, og at alle kan være som de er i den kroppen de er født med.

Jeg registrerer at du gjentar denne påstanden flere ganger, men jeg har ennå ikke sett at du viser til gode, pålitelige kilder. For meg fremstår det derfor mer som synsing enn fakta. Når det gjelder kjønnsbekreftende behandling, viser forskning at dette er blant de medisinske inngrepene med lavest angrerate – under 1 prosent. Derfor er det vanskelig for meg å forstå hvorfor vi ikke heller snakker om de 99 prosentene som faktisk opplever økt livskvalitet etter kjønnsbekreftende behandling.

https://journals.lww.com/prsgo/fulltext/2022/04000/regret_after_gender_affirmation_surgery__a.63.aspx

• Liker 1
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (16 minutter siden):

Det er nok ingen myte. I de første 4-5 ukene er alle jenter. Det er derfor guttene har den streken på pungen og knotten jentene har utvikler seg til penis. Det er først i uke 5-7, (avhengi av kilde) at det mannlige Y kromosonet aktiveres. Dette ble grundig forklart av ekspertisen på vitenskapsprogrammet Abels tårn.

Så kjønn har de begge, begge utvikler seg til jenter, bare at Y kromosonet aktiveres etter uke 5.

Jeg viser likevel til en litt tynnere artikkel på Forskning.no, men det finnes også i Illustrert vitenskap, hos Andreas Wahl som leder folkeopplysningen på NRK, og hos National Library of Medicine.

Jeg ble selv overrasket for et tid tilbake for jeg har alltid lurt på hvorfor menn har brystvorter.

I tillegg har menn, og kvinner, både en feminin og en maskulin side fordi de er sammensatt av far og mor, men menn er også bygget av mor og har mye av det kvinnelige i seg. De har dermed mange forutsetninger for å forstå hvordan en kvinne føler, og kanskje også identifisere seg med kvinner.

Mange kreative intuitive menn føler at de har en sterk kontakt til sin feminine side (høyre hjernehalvdel), og mange litt mer maskuline menn vil ikke vedkjenne at de har en feminin side. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

Hvorfor tenker du at høyre hjernehalvdel er feminin? Alle menn er ulike, og alle kvinner er ulike. Forskning viser at det er minimale forskjeller på hjernene til menn og kvinner, og det er faktisk større variasjoner innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kan vi ikke slutte å snakke om kvinnelige og mannlige følelser? Fokus på dette kan føre til at flere ikke-kjønnsstereotype barn tror de er født i feil kropp. Følelser har ingenting med kjønn å gjøre. 

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder kjønnsbekreftende behandling, viser forskning at dette er blant de medisinske inngrepene med lavest angrerate – under 1 prosent.

Hvor lenge etter inngrepene ble de undersøkt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (14 minutter siden):

Hvorfor tenker du at høyre hjernehalvdel er feminin? Alle menn er ulike, og alle kvinner er ulike. Forskning viser at det er minimale forskjeller på hjernene til menn og kvinner, og det er faktisk større variasjoner innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kan vi ikke slutte å snakke om kvinnelige og mannlige følelser? Fokus på dette kan føre til at flere ikke-kjønnsstereotype barn tror de er født i feil kropp. Følelser har ingenting med kjønn å gjøre. 

Feminint er ikke synonymt med å være kvinne. Det finnes mange feminine menn, både heterofile og homofile.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg registrerer at du gjentar denne påstanden flere ganger, men jeg har ennå ikke sett at du viser til gode, pålitelige kilder. For meg fremstår det derfor mer som synsing enn fakta. Når det gjelder kjønnsbekreftende behandling, viser forskning at dette er blant de medisinske inngrepene med lavest angrerate – under 1 prosent. Derfor er det vanskelig for meg å forstå hvorfor vi ikke heller snakker om de 99 prosentene som faktisk opplever økt livskvalitet etter kjønnsbekreftende behandling.

https://journals.lww.com/prsgo/fulltext/2022/04000/regret_after_gender_affirmation_surgery__a.63.aspx

Jeg ser du viser til tall som viser at de som gjennomgår behandling og operasjoner opplever økt livskvalitet. Det kan skyldes andre ting enn akkurat operasjonene. De som opererer har jo slitt i mange år med å ikke føle seg hjemme i egen kropp, så det å se nye muligheter og håp er nok til god hjelp bare det. Kanskje kunne de også fått bedre livskvalitet om de samme ressursene ble lagt i annen hjelp.

Mange transpersoner som er operert, kan ha det bra i starten, men det er ikke sikkert det varer, og noen angrer. Hormoner og operasjoner er irreversible, annen hjelp er ikke skadelig på samme måte. Hjelp til å bli fornøyd med seg selv og den kroppen man opprinnelig har, kan vare livet ut, og har ingen bivirkninger.

Det å behandle og operere fysiske kropper er ekstremt, og noe som bør unngås om det er mulig. Derfor er jeg opptatt av å ikke lære barn om kjønnsidentitet og at de kan være født i feil kropp, men heller om mangfoldet innenfor hvert kjønn, at de kan gjøre og like akkurat det samme om de er gutt eller jente, og at de er perfekte som de er. Ikke at noe er feil ved dem. Alle barn er perfekte som de er.

Det beste ville jo være om alle kunne være som de er, og leve det livet de ønsker i den kroppen de har. Ingen skal føle at de trenger å operere for å passe inn.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
linsejesus skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge etter inngrepene ble de undersøkt?

Undersøkelsene ble gjennomført i tidsrommet fra 10 måneder til 9 år etter. Det var altså stor variasjon i oppfølgingstid blant deltakerne. Totalt var det 7928 deltakere i studien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feminint er ikke synonymt med å være kvinne. Det finnes mange feminine menn, både heterofile og homofile.

Selvfølgelig. Hva som blir sett på som feminint og maskulint, kan også variere med tid og sted.

Det jeg mener er at man kan ikke si at kvinner er slik og menn sånn, og at det føles på en bestemt måte å være et av kjønnene. Variasjonene innenfor hvert kjønn er store.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Undersøkelsene ble gjennomført i tidsrommet fra 10 måneder til 9 år etter. Det var altså stor variasjon i oppfølgingstid blant deltakerne. Totalt var det 7928 deltakere i studien.

Tror det er høy terskel for å si høyt at man angrer etter å ha forandret kroppen totalt, og gjennomgått irreversibel behandling og operasjoner. Mange av de som angrer, forteller om manglende støtte i miljøet.

Noe av det de sliter med, kan være å få kjæreste.

Alle hetero kvinner her inne som ser på transkvinner på linje med andre kvinner, ser dere på også på transmenn på samme måte som biologiske menn? Og ville dere datet og gått inn i et forhold med dem på lik linje som med biologiske menn? Isåfall er det rart at det ikke er enklere for dem å finne en partner. Noen blir sammen med andre transpersoner, men mange er single. Hvorfor?

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (På 29.6.2025 den 23.58):

Hvorfor sliter plutselig så mange med å definere hva en kvinne er? Alle burde vel kunne svare på det?

Ikke bruk selve ordet (kvinne) i ditt svar.

en kvinne er en person som er født som biologisk hun-kjønn, eller en person som er født som biologisk mann, der noe, som skjer med en liten promille av befolkningen, har skjedd i kjønnsutviklingen på fosterstadiet, som gjør at vedkommende føler seg som et annet kjønn enn det vedkommende var født som. det er virkelig ikke så vanskelig ☺️ 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (48 minutter siden):

Hvorfor tenker du at høyre hjernehalvdel er feminin? Alle menn er ulike, og alle kvinner er ulike. Forskning viser at det er minimale forskjeller på hjernene til menn og kvinner, og det er faktisk større variasjoner innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kan vi ikke slutte å snakke om kvinnelige og mannlige følelser? Følelser har ingenting med kjønn å gjøre. 

Fordi vi er todelte personer og nærmest delt i to på langs. To øyne hvor hvert er koblet til hver sin hjernehalvdelSe på hender og føtter, de er speilvendte. To ører, to nesebor, to lunger, nyrer, to eggstokker eller testikler. selv hjertet er todelt, og tegnes ofte i en rød og en blå side.

Det går likevel ikke an å dele det slik da alt sammarbeider, men ofte så legges det feminine prinsipp til høyre hjernehalvdel som styrer den noe fysisk svakere venstresiden av kroppen. Det er mer en billedlig tale enn en anatomisk nøyaktig beskrivelse.

Det finnes derfor undersøkelser på om man er en venstre eller høyrehjerne tenker, akkurat slik man kan måle introverte eller ekstroverte. Venstre hjernehalvdel som ligger til det maskuline prinsipp er den rasjonelle intelligens (IQ) og høyre hjernehalvdel, eller hemisfære ligger til det feminine prinsipp og rasjonell intelligens

Du kan lese mer om hjernens oppbygging og de to halvdelene her. Og her

Teorien om venstre og høyre hjernehalvdel ble utviklet av nevroforskeren Roger W. Sperry, som vant Nobelprisen i fysiologi og medisin i 1981 for å ha oppdaget teorien om at hjernens to hjernehalvdeler fungerer forskjellig når det gjelder læring, funksjon og kontroll av deler av kroppen. I følge teorien kontrollerer venstre og høyre hjernehalvdel kroppens organer vekselvis (bilateralt symmetrisk). Venstre hjernehalvdel kontrollerer bevegelsene til høyre side av kroppen, mens høyre hjernehalvdel kontrollerer bevegelsene til venstre side av kroppen. Begge hjernehalvdelene bestemmer også egenskaper, spesifikke evner, tanker og generell personlig atferd.

I følge endel en del er er dette bare en myte eller en teori, men hvis man interesserer seg for det og er godt kjent merd seg selv så er det ikke så vanskelig. Spesielt når man jobber med musikk og bruker begge hender som på gitar eller piano. Da kan man merke at hver hånd har et forskjellig utgangspunkt i hjernen. 

hjernehalvdelene2.jpg

Endret av Catch22
Skrevet
Tartufo skrev (7 minutter siden):

Tror det er høy terskel for å si høyt at man angrer etter å ha forandret kroppen totalt, og gjennomgått irreversibel behandling og operasjoner. Mange av de som angrer, forteller om manglende støtte i miljøet.

Noe av det de sliter med, kan være å få kjæreste.

Alle hetero kvinner her inne som ser på transkvinner på linje med andre kvinner, ser dere på også på transmenn på samme måte som biologiske menn? Og ville dere datet og gått inn i et forhold med dem på lik linje som med biologiske menn? Isåfall er det rart at det ikke er enklere for dem å finne en partner. Noen blir sammen med andre transpersoner, men mange er single. Hvorfor?

det finnes single ikke-transpersoner også. hvorfor?

for å besvare spørsmålene dine - ja jeg ser på transmenn som menn (hvorfor skulle kun transkvinner være «gyldig»?) og ja jeg kunne absolutt gått inn i et forhold med en transmann, hvis han var maskulin, for det er dét jeg liker i menn. på samme måte jeg kan inngå et forhold med en cis- mann, hvis han er maskulin, for det er dét jeg liker i menn. Med «maskulin» mener jeg kropp, størrelse, behåring, skjegg, mørk stemme, fysisk styrke etc., som er «kvaliteter» både cis-menn og trans-menn kan inneha. de må veldig gjerne tørre å vise følelser, så det var altså ikke dét jeg mente med maskulinitet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (7 minutter siden):

Fordi vi er todelte personer og nærmest delt i to på langs. To øyne hvor hvert er koblet til hver sin hjernehalvdelSe på hender og føtter, de er speilvendte. To ører, to nesebor, to lunger, nyrer, to eggstokker eller testikler. selv hjertet er todelt, og tegnes ofte i en rød og en blå side.

Det går likevel ikke an å dele det slik da alt sammarbeider, men ofte så legges det feminine prinsipp til høyre hjernehalvdel som styrer den noe fysisk svakere venstresiden av kroppen. Det er mer en billedlig tale enn en anatomisk nøyaktig beskrivelse.

Det finnes derfor undersøkelser på om man er en venstre eller høyrehjerne tenker, akkurat slik man kan måle introverte eller ekstroverte. Venstre hjernehalvdel som ligger til det maskuline prinsipp er den rasjonelle intelligens (IQ) og høyre hjernehalvdel, eller hemisfære ligger til det feminine prinsipp og rasjonell intelligens

Du kan lese mer om hjernens oppbygging og de to halvdelene her. Og her

Teorien om venstre og høyre hjernehalvdel ble utviklet av nevroforskeren Roger W. Sperry, som vant Nobelprisen i fysiologi og medisin i 1981 for å ha oppdaget teorien om at hjernens to hjernehalvdeler fungerer forskjellig når det gjelder læring, funksjon og kontroll av deler av kroppen. I følge teorien kontrollerer venstre og høyre hjernehalvdel kroppens organer vekselvis (bilateralt symmetrisk). Venstre hjernehalvdel kontrollerer bevegelsene til høyre side av kroppen, mens høyre hjernehalvdel kontrollerer bevegelsene til venstre side av kroppen. Begge hjernehalvdelene bestemmer også egenskaper, spesifikke evner, tanker og generell personlig atferd.

I følge endel en del er er dette bare en myte eller en teori, men hvis man interesserer seg for det og er godt kjent merd seg selv så er det ikke så vanskelig. Spesielt når man jobber med musikk og bruker begge hender som på gitar eller piano. Da kan man merke at hver hånd har et forskjellig utgangspunkt i hjernen. 

hjernehalvdelene2.jpg

Jeg har høyere utdanning, og vet alt dette. Det jeg lurer på er hvorfor noen tror at det er store forskjeller på en kvinnelig og en mannlig hjerne.

Kjønn har ingenting med hjerne eller hjernehalvdeler å gjøre, og det føles ikke annerledes ut å være kvinne enn det gjør å være mann.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (50 minutter siden):

Kan vi ikke slutte å snakke om kvinnelige og mannlige følelser? Følelser har ingenting med kjønn å gjøre. 

Det handlet vel om at noen føler/identifiserer seg med menn og andre med kvinner. Selv tror jeg vi kan dele det i to. Fysisk kjønn som er fast og mentalt kjønn som er bevegelig. Jeg er ikke alene om den teorien. 

"Mentalt kjønn" eller psykologisk kjønn refererer til en persons opplevelse av sin egen kjønnsidentitet, altså hvordan de opplever seg selv i forhold til kjønn, uavhengig av biologisk kjønn eller det kjønnet andre måtte tillegge dem. Dette er en viktig del av den enkeltes identitet og kan inkludere å identifisere seg som mann, kvinne, ikke-binær, eller en rekke andre kjønn

Skrevet (endret)
massi skrev (13 minutter siden):

det finnes single ikke-transpersoner også. hvorfor?

for å besvare spørsmålene dine - ja jeg ser på transmenn som menn (hvorfor skulle kun transkvinner være «gyldig»?) og ja jeg kunne absolutt gått inn i et forhold med en transmann, hvis han var maskulin, for det er dét jeg liker i menn. på samme måte jeg kan inngå et forhold med en cis- mann, hvis han er maskulin, for det er dét jeg liker i menn. Med «maskulin» mener jeg kropp, størrelse, behåring, skjegg, mørk stemme, fysisk styrke etc., som er «kvaliteter» både cis-menn og trans-menn kan inneha. de må veldig gjerne tørre å vise følelser, så det var altså ikke dét jeg mente med maskulinitet. 

Selv om alle har ulike preferanser, tror jeg mange kvinner føler som deg. Da kan det bli problematisk for transmenn, som ofte er lave,  renere hofter, har mindre hender og føtter osv.

Mange kunne nok lettere funnet en partner av samme kjønn uten å operere. Sier ikke at det å ha en partner betyr alt, men det kan være viktig for mange, spesielt personer som kanskje er usikre på seg selv og ikke ser sin egenverdi.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (12 minutter siden):

Jeg har høyere utdanning, og vet alt dette. Det jeg lurer på er hvorfor noen tror at det er store forskjeller på en kvinnelig og en mannlig hjerne.

Kjønn har ingenting med hjerne eller hjernehalvdeler å gjøre, og det føles ikke annerledes ut å være kvinne enn det gjør å være mann.

Det er jo stor forskjell på menn og kvinner. De tenker også ulikt og har ulike interesser, men det gjelder selvsagt ikke alle. Noen kvinner er som sagt mer maskuline enn feminine, og menn mer feminine enn maskuline, og hele spekteret i mellom.

Men jeg tror neppe du vet alt om dette. Vi er fortsatt uvitne om mye. Det er derfor dette debatteres mye, og det forskes enda mye. Fantes det en fasit så ville vi ikke hørt om det, eller vært uenige. Da hadde alle visst det.

Endret av Catch22
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (7 minutter siden):

Det er jo stor forskjell på menn og kvinner. De tenker også ulikt og har ulike interesser, men det gjelder selvsagt ikke alle. Noen kvinner er som sagt mer maskuline enn feminine, og menn mer feminine enn maskuline, og hele spekteret i mellom.

Men jeg tror neppe du vet alt om dette. Vi er fortsatt uvitne om mye. Det er derfor dette debatteres mye, og det forskes enda mye. Fantes det en fasit så ville vi ikke hørt om det, eller vært uenige

Det er større forskjeller i hjernen innenfor hvert kjønn enn mellom kjønnene, så hvordan kan du si at det er store forskjeller?

Å mene at en kvinne er en mann pga måten hun tenker på, er feil. De individuelle forskjellene er for store til at man kan tenke sånn. Gjennomsnittlige forskjeller kan ikke brukes til å bestemme kjønn.

Det eneste som tydelig skiller kvinner fra menn, er biologiske ulikheter som kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...