Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tartufo skrev (På 29.6.2025 den 23.58):

Hvorfor sliter plutselig så mange med å definere hva en kvinne er? Alle burde vel kunne svare på det?

Ikke bruk selve ordet (kvinne) i ditt svar.

Hva en kvinne er?

Jeg tror det er en merkelig skapning i løpestreng mellom kjøkkenbenken og soverommet. Jeg tror denne løpestrengen er så lang at hun rekker ut til godstolen i stua og kan servere øl under tippekampen.

Har jeg rett? Kan man vinne noe?

Når det er sagt benytter jeg anledningen til å kjempe for at alle kjøpesentre og offentlige steder må legge til rette for alle som identifiserer seg med katt. Vi ønsker toaletter for hankatter, hunkatter og henkatter, og ved siden av toaletter for Mann, Kvinne og Hen.

Men folk som identifiserer seg med hunder er ikke mitt område, så her får andre ta sin tørn. Det er nok av områder å kjempe for...

Skolen nekter å tilby kattedo til elever som identifiserer seg som katter

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Nei, så hvordan definerer du hva en kvinne er da? Om du er uenig i at det er kjønnskromosoner og kjønnsorgsner? Du velger konsekvent å ikke svare på spørsmålet. 

Jeg er ingen biolog eller lege, men jeg ser på det biologiske kjønnet kvinne som en person født med det kjønnsuttrykket som gjør at leger vil definere personen som kvinne (mtp variasjoner/avvik man har innenfor kjønn).

Angående folks sosiale kjønn legger jeg meg ikke så mye oppi det, annet enn at jeg gjør mitt beste for å omtale folk som det kjønnet de selv ønsker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De færreste gjør kjønn eller seksualitet til hele personligheten sin. Dette er Emma Ellingsen:

image.png.25bfe1bd165153eb80b689adc5c2ff04.png

Anonymkode: 8f764...d1d

Så hva i all verden er det du roter med da? Både hyggelige og sure kvinner er samme type kvinne, nemlig kvinne.

Anonymkode: d1164...b77

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere betydde kvinne et menneske av hunkjønn som hadde hatt sex med en mann. Inntil hun ble kvinne så var hun pike uansett alder.

Jeg hørte om en gammel misjonærdame som det ble holdt tale for og hvor taleren kom til å omtale henne som kvinne. Hun protesterte gråtkvalt da hun ikke vil ha det på seg. Hun var fortsatt en pike - ingen mann hadde kommet til der!

Anonymkode: 95eac...4d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ciskvinner er kvinner. Transkvinner er kvinner. Lave kvinner er kvinner. Høye kvinner er kvinner. Blonde kvinner er kvinner. Eldre kvinner er kvinner. Yngre kvinner er kvinner. Hva er denne fobien mot adjektiv?

Mentalt. 

Anonymkode: 631b7...b45

Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (18 minutter siden):

Jeg er ingen biolog eller lege, men jeg ser på det biologiske kjønnet kvinne som en person født med det kjønnsuttrykket som gjør at leger vil definere personen som kvinne (mtp variasjoner/avvik man har innenfor kjønn).

Angående folks sosiale kjønn legger jeg meg ikke så mye oppi det, annet enn at jeg gjør mitt beste for å omtale folk som det kjønnet de selv ønsker.

Da er vi jo ganske enige, bortsett fra at jeg mener kjønn kun handler om biologi.

Fokus på kjønnsidentitet og sosialt kjønn, kan føre til at ikke-stereotype barn/unge blir mer usikre, og kan tro de er født i feil kropp.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
Skrevet

En person med innovertiss og xx-kromosomer. 

At det finnes noen ekstremt få unntak av kombinasjoner av kjønnskromosomer, betyr ikke at det finnes flere kjønn. Det er som at det ikke blir feil å si at "mennesker har to armer og to bein" selv om det blir født noen få uten.

• Liker 1
Skrevet
Tartufo skrev (Akkurat nå):

Da er vi jo ganske enige, bortsett fra at jeg mener kjønn kun handler om biologi.

Fokus på kjønnsidentitet og sosialt kjønn kan føre til at ikke-stereotype barn/unge blir mer usikre, og kan tro de er født i feil kropp.

Har du kilder på dette?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (30 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med deg, men vil gå litt lengre. Jeg tror man kan dele dette i to. Mentalt og fysisk kjønn. Det betyr at man kan være født som mann, men mentalt føle seg som kvinne, og omvendt.

Dette kan sannsynligvis endre seg over ett liv, slik en person som har barn og har ansett seg som hetrofil i yngre alder blir homofil og går i et forhold med en av samme fysisk kjønn. Kanskje også motsatt. At man følte seg som skeiv i ungdom, men fant seg til rette i en hetrofil tilværelse.

Det gjelder selvsagt ikke alle, men jeg lurer på om Rimihagen som hadde familie og barn før han i godt voksen alder gikk ut og sa at han hadde fått en ny partner. Følte han seg som homofil da han stiftet familie? Jeg vet i hvert fall at det finnes de som endrer seg.

Uansett må vi ha tolleranse for at folk føler seg annerledes. Jeg er for kjærlighet og den kan ingen bestemme over. Kjærligheten finner sin egen vei.

Endret av Catch22
  • Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet vil jeg definere hvem som er kvinner ut fra biologisk kjønn. Men vi mennesker, og spesielt moderne mennesker, er veldig ivrig på å definere sosiale kjønn og å skille kvinner fra menn. Vi har regler for navn, hva man skal være interessert i, hvordan  man skal snakke, hvem skal spille på lag med, og hvem man skal dele garderobe med. Hvis vi hadde mindre kjønnsaparteid og mindre klare kjønnsroller ville kanskje færre vært usikre?

Det pussige er de som er mest negative til å snakke om transgendere er de som er de ivrigste på å ha klare og skarpe sosiale kjønnsroller.

Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (25 minutter siden):

Har du kilder på dette?

Det blir nok ikke engang forsket på. Og ikke enkelt å forske på heller. Vanskelig å bekrefte at de som tror de er født i feil kropp ville følt annerledes om det var mindre fokus på kjønnsidentitet. Men det har jo vært en drastisk økning av de som tror de er noe annet enn kjønnet de ble født som de siste årene…

Flere godt voksne lesbiske har jo stått fram og sagt de er glade for at de ikke vokser opp i dag, for da ville de mest sannsynlig trodd de var født i feil kropp. Men deres historier blir ikke hørt, og enkelte har til og med blitt truet om de står fram med sine synspunkt.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Catch22 skrev (14 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med deg, men vil gå litt lengre. Jeg tror man kan dele dette i to. Mentalt og fysisk kjønn. Det betyr at man kan være født som mann, men mentalt føle seg som kvinne, og omvendt.

Dette kan sannsynligvis endre seg over ett liv, slik en person som har barn og har ansett seg som hetrofil i yngre alder blir homofil og går i et forhold med en av samme fysisk kjønn. Kanskje også motsatt. At man følte seg som skeiv i ungdom, men fant seg til rette i en hetrofil tilværelse.

Uansett må vi ha tolleranse for at folk føler seg annerledes. Jeg er for kjærlighet og den kan ingen bestemme over. Kjærligheten finner sin egen vei.

Så du mener det føles annerledes å være kvinne enn mann? Hvordan føles det å være kvinne etter din mening? Og hvordan vet du at alle kvinner føler det samme?

Det er kun biologi som kan definere om et menneske er kvinne eller mann, men alle kan selvsagt være den de er, uavhengig av kjønnet de er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 1.14):

En kvinne er et menneske med eggstokker og livmor. Annet ligger det ikke i betegnelsen.

Anonymkode: f68ec...cdd

Men n kvinne som har fjernet dette er fortsatt en kvinne!

Anonymkode: 0b3e2...daf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De færreste gjør kjønn eller seksualitet til hele personligheten sin. Dette er Emma Ellingsen:

image.png.25bfe1bd165153eb80b689adc5c2ff04.png

Alt ved Emma er uekte - lepper, bryster, sår mellom beina (nei, du kan ikke lage en fullt funksjonell vagina av penis), nese, bryn osv. 

Anonymkode: 1fc8c...bb1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 0.19):

De som definerer seg som kvinne.

Anonymkode: 7dfd4...62d

Dust,er jo ikke bare å "definere" ivei.Det er 2 kjønn,hva du "føler" deg som må du ta opp psykologen din.

Anonymkode: 46cef...84e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En kvinne er et menneske som identifiserer seg som kvinne. Veldig lett, spør du meg.

Anonymkode: e2e4b...073

Si at jeg erklærer at jeg identifiserer meg som en bramtre.
Kanskje ikke du, men gjennomsnittspersonen, vil da si noe sånn som "Hæ? Hva er en bramtre?".
Om jeg da forklarer at en bramtre er en som identifiserer seg som en bramtre, tror du vedkommende føler seg noe mer opplyst?

Eller, for å gå tilbake til utgangspunktet og ta det i klartekst:
Jeg identifiserer meg som kvinne, sier du.
Så spør jeg, jammen hva er en kvinne, hva er det du identifiserer deg som?
"En kvinne er en som identifiserer seg som kvinne".
Men ok, da kan man bytte ut "kvinne", da.
Så hva er en kvinne? 
En som identifiserer seg som kvinne
-> en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en kvinne
-> en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en kvinne
-> en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en som identifiserer seg som en kvinne

Osv osv osv i det uendelige.

Du ser ingen problemer her?
Nei kanskje ikke, for du er kanskje ikke typen som er opptatt av at ting skal gi mening. Men veldig mange andre er det, inkludert meg selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har aldri vært et stygt jentebarn, forstår jeg. Les min erfaring over. Jeg hadde garantert skiftet kjønn ved hjelp av hormoner og kirurgi, eventuelt blitt mobbet til å skifte kjønn. Heldigvis fantes det ikke transbevegelse da jeg var ung, og jeg forble kvinne.

Anonymkode: 1fc8c...bb1

Så flott for deg! Men dette gjelder jo ikke alle. Om du ble mobbet til å skifte kjønn ville dette sannsynligvis blitt avdekket under de psykiatriske undersøkelsene man må gjennom. Hva mitt utseende som barn har med dette å gjøre skjønner jeg ikke. 

• Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (2 timer siden):

Forskning viser at det er større forskjeller på hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kvinner er ikke like, og noen kvinner har mer til felles med de fleste menn, men de er allikevel 100% kvinne.

Jeg mener at kjønn bestemmes kun biologisk, hva er det du ikke forstår med det?

Jeg er enig, men biologisk inkluderer også hjernen. Det er tredje gangen jeg skriver dette nå tror jeg. 

Skrevet (endret)
Memorangen skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig, men biologisk inkluderer også hjernen. Det er tredje gangen jeg skriver dette nå tror jeg. 

Ja, hjernen er en biologisk faktor, men siden den er så lik hos kvinner og menn, kan den ikke brukes til å definere kjønn.

Kjønnskromosoner og kjønnsorganer er det eneste som tydelig skiller kvinner fra menn. 

Ja, du skriver at hjernen er biologisk flere ganger, men hjernen kan ikke brukes til å definere kjønn. Ikke høyde, vekt eller skostørrelse heller, selv om menn gjennomsnittlig er større. Kvinner som er nærmere menns høyde, blir ikke definert som menn pga det. Kvinner med skostørrelse 41 er ikke menn.

Jeg forstår ikke hva du vil med å nevne at hjernen er en biologisk faktor. Som jeg har skrevet x antall ganger, så er det en liten forskjell mellom en gjennomsnittlig manns hjerne og en gjennomsnittlig kvinnes hjerne. Men pga at det er større forskjeller på hjernen innenfor hvert kjønn, kan ikke hjernen brukes for å definere om en person er mann eller kvinner.

Pga forholdsvis like hjerner, og forskjeller innenfor hvert kjønn, er det umulig å si at det føles annerledes å være mann enn kvinne.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann!!!!! MEN jeg liker å klæ meg i dameklær som kjoler og skjørt.  Jeg går på damedo, men går ikke inn i damegarderode på badeanlegg, der bruker jeg HC garderobe.   Jeg bruker mitt jentenamn når ejg er dame og mannenamn

Alt etter hva klær jeg bruker.  

Anonymkode: bb2af...981

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...