Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Memorangen skrev (4 minutter siden):

Men folk med "feil" kjønn har jo eksistert i alle tider. Det handler vel om noe mer enn bare følelser. Som jeg har sagt tidligere så glemmer du at hjernen er en del av biologien vår. Rent vitenskaplig så eksisterer det jo faktisk nyanser i kjønn. Det er en del genetiske ting involvert i at noen f eks blir homofil. Så har du de som kalles for intersex, tidligere kalt tvekjønnet. Det er jo rart at det som regel er de ytterst til høyre som fornekter vaksiner, ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, tror at noen "raser" er bedre enn andre og er aller mest religiøse, men akkurat når det gjelder denne saken er de plutselig voldsomt opptatt av biologi og vitenskap. Mistenker at det ligger noe litt annet bak. 

Ikke vits i å blande inn ytre høyre, det er en marginal gruppe, og de fleste som mener det finnes to kjønn, tilhører ikke dem.

Ingen har feil kjønn. Mener du at det er noe feil med mennesker fordi de føler seg annerledes?

Det finnes ikke nyanser av kjønn, og lesbiske kvinner er like mye kvinner som heterofile kvinner.

Intersex er medisinske unntak som kun bekrefter at kjønn er binært.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tartufo skrev (1 time siden):

Dessverre så formidles det til barn i barneskolealder at de kan føle seg som et annet kjønn enn det de er. Da prates det selvsagt også om ikke-biologiske ulikheter mellom kjønnene, selv om forskning viser at slike forskjeller ikke finnes.

Barn og unge trenger å høre at de er perfekte som de er, ikke at noe er galt med dem.

Noen eldre lesbiske sier de er glade de ikke er unge i dag, for da hadde de kanskje trodd de var født i feil kropp. 

Ja men vi som er voksne nå fikk jo aldri høre dette da vi gikk på skolen. Og iallfall ikke den generasjonen som er eldre enn oss. Og da var det jo enda mer stereotypiske holdninger til hva en kvinne og en mann er/kunne gjøre. Så jeg ser ikke helt logikken din her? Savner også litt kilder på dette med at forskning viser at det ikke finnes ikke-biologiske forskjeller mellom kjønnene. Jeg forstår heller ikke helt hva du mener med dette, for hjernen vår er en del av kroppen. Hormonene våre påvirker hjernen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er både pattedyr, primat, menneske, kvinne og datter. Det er ikke feil å kalle meg noen av disse betegnelsene.

Anonymkode: 8f764...d1d

Da kaller jeg deg primat fra nå av. "Primaten Vera" eller "pattedyret Silje" :) 

Anonymkode: 1fc8c...bb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ytrehøyre konservative holdninger er en motsvar mot det organisasjonen FRI og deres likesinnede driver med. 

Jo men det er jo stort sett disse som er så opptatt av å definere hva en mann og kvinne er. Det er jo de som snevrer det inn. Ytrehøyre holdninger finner man over hele verden, FRI er en liten norsk organisasjon, så tviler på det har så mye sammenhng. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruce Jenner med omvendt penis

Anonymkode: c6b0e...c73

AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (2 minutter siden):

Ja men vi som er voksne nå fikk jo aldri høre dette da vi gikk på skolen. Og iallfall ikke den generasjonen som er eldre enn oss. Og da var det jo enda mer stereotypiske holdninger til hva en kvinne og en mann er/kunne gjøre. Så jeg ser ikke helt logikken din her? Savner også litt kilder på dette med at forskning viser at det ikke finnes ikke-biologiske forskjeller mellom kjønnene. Jeg forstår heller ikke helt hva du mener med dette, for hjernen vår er en del av kroppen. Hormonene våre påvirker hjernen. 

Du har aldri vært et stygt jentebarn, forstår jeg. Les min erfaring over. Jeg hadde garantert skiftet kjønn ved hjelp av hormoner og kirurgi, eventuelt blitt mobbet til å skifte kjønn. Heldigvis fantes det ikke transbevegelse da jeg var ung, og jeg forble kvinne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Memorangen skrev (5 minutter siden):

Forskning viser at det er større forskjeller på hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kvinner er ikke like, og noen kvinner har mer til felles med de fleste menn, men de er allikevel 100% kvinne.

Jeg mener at kjønn bestemmes kun biologisk, hva er det du ikke forstår med det?

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Memorangen skrev (7 minutter siden):

Jo men det er jo stort sett disse som er så opptatt av å definere hva en mann og kvinne er. Det er jo de som snevrer det inn. Ytrehøyre holdninger finner man over hele verden, FRI er en liten norsk organisasjon, så tviler på det har så mye sammenhng. 

Nei, det er ikke stort sett ytre høyre-folk som er opptatt av å definere hva en kvinne er. De fleste som mener at kjønn er binært, tilhører ikke ytre høyre. Å mene at det finnes to kjønn, og at man ikke kan bytte kjønn, er kun fakta, ikke ekstreme meninger.

Dersom du ikke mener det er biologi som definerer kjønn, hvordan vil du da definere hva en kvinne er? Du unngår hele tiden å svare på dette spørsmålet.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (7 minutter siden):

Forskning viser at det er større forskjeller på hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Kvinner er ikke like, og noen kvinner har mer til felles med de fleste menn, men de er allikevel 100% kvinne.

Jeg ser du gjentar dette gang på gang. Det er en sannhet med modifikasjoner: Det er større forskjell mellom hjernene innad i kjønnene enn mellom en gjennomsnittlig hjerne fra begge kjønn.

Det er ikke logisk mulig at man både kan ha større forskjell innad i kjønnene enn mellom kjønnene.

Ikke at det har noe å si, du har et veldig lemfeldig forhold til vitenskap og underbygge dine påstander.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor skriver du «hva er denne fobien mot adjektiv?», om du ikke mener at de som mener det kun finnes to kjønn er transfobe?

Og hvordan definerer du hva en kvinne er?

Men fint om jeg bare misforsto deg.

Jeg skrev «fobi mot adjektiv» fordi det virker som om dere glemmer at en kvinne fremdeles er en kvinne, selv når man legger til et adjektiv – eller i dette tilfellet, et prefiks – foran ordet. Det virker som om dere tror at begrepene «ciskvinne» og «kvinne» utelukker hverandre, når de i realiteten kan være sanne samtidig.

For sammenligning: Når jeg omtaler noen som en «politikvinne», betyr ikke det at hun slutter å være kvinne. Hun blir ikke noe mindre kvinne fordi jeg legger til ordet «politi». Alt jeg gjør, er å gi litt mer informasjon om hvilken type kvinne det er snakk om. En politikvinne er en kvinne som jobber i politiet. På samme måte er en ciskvinne en kvinne som ble født som kvinne.

Gir dette mening?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da kaller jeg deg primat fra nå av. "Primaten Vera" eller "pattedyret Silje" :) 

Det kan du gjerne gjøre. Jeg skal ikke benekte fakta. Alle i denne tråden er pattedyr – både du og meg.

Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (14 minutter siden):

Jeg ser du gjentar dette gang på gang. Det er en sannhet med modifikasjoner: Det er større forskjell mellom hjernene innad i kjønnene enn mellom en gjennomsnittlig hjerne fra begge kjønn.

Det er ikke logisk mulig at man både kan ha større forskjell innad i kjønnene enn mellom kjønnene.

Ikke at det har noe å si, du har et veldig lemfeldig forhold til vitenskap og underbygge dine påstander.

Nyere forskning viser at forskjellene i hjernen mellom kvinner og menn er mindre enn tidligere antatt, noe forskning viser sågar at forskjellene er større innad i hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Det vil si at gjennomsnittlig er det mindre forskjell mellom kjønnene enn det man finner innenfor samme kjønn.

Derfor kan ikke ulikheter i hjernen, følelser osv brukes til å definere kjønn. Til det er ulikhetene innenfor hvert kjønn alt for store.

Hvordan mener du at man kan definere kjønn ut fra hvordan hjernen er, eller ut fra følelser en person har?

Det eneste som tydelig skiller kvinner fra menn, er jo biologiske forskjeller i kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (8 minutter siden):

Nyere forskning viser at forskjellene i hjernen mellom kvinner og menn er mindre enn tidligere antatt, noe forskning viser sågar at forskjellene er større innad i hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Det vil si at gjennomsnittlig er det mindre forskjell mellom kjønnene enn det man finner innenfor samme kjønn.

Ja, en gjennomsnittlig hjerne fra hvert kjønn har mindre forskjeller enn innad i kjønnene. Men du kan ikke si at det er større forskjell innad i kjønnene enn mellom kjønnene, for det er ikke logisk mulig.

Derfor kan ikke ulikheter i hjernen, følelser osv brukes til å definere kjønn. Til det er ulikhetene innenfor hvert kjønn alt for store.

Dette har du ikke belegg for å hevde.

Hvordan mener du at man kan definere kjønn ut fra hvordan hjernen er, eller ut fra følelser en person har?

Det eneste som tydelig skiller kvinner fra menn, er jo biologiske forskjeller i kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Jeg mener svært lite om temaet, det er du som kommer med bombastiske fasiter uten å kunne henvise til kilder. Jeg forholder meg til faglitteraturen hvor man skiller mellom biologisk og sosialt kjønn. Det at folk, og spesielt du i denne tråden, sauser sammen begrepene er bare fordummende for diskusjonen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skrev «fobi mot adjektiv» fordi det virker som om dere glemmer at en kvinne fremdeles er en kvinne, selv når man legger til et adjektiv – eller i dette tilfellet, et prefiks – foran ordet. Det virker som om dere tror at begrepene «ciskvinne» og «kvinne» utelukker hverandre, når de i realiteten kan være sanne samtidig.

For sammenligning: Når jeg omtaler noen som en «politikvinne», betyr ikke det at hun slutter å være kvinne. Hun blir ikke noe mindre kvinne fordi jeg legger til ordet «politi». Alt jeg gjør, er å gi litt mer informasjon om hvilken type kvinne det er snakk om. En politikvinne er en kvinne som jobber i politiet. På samme måte er en ciskvinne en kvinne som ble født som kvinne.

Gir dette mening?

Det gir ikke mening når de du diskuterer med mener det finnes én type kvinne, nemlig kvinne. Disse tilleggsbokstavne kan men legge på uekte kvinner, trankvinner feks, for ekte kvinner holder det å si kvinne. Alle vet hva en kvinne er.

Det var akuratt der det gikk slutt på tålmodigheten min med alle disse folka med identitetskriser skulle begynne å kødde med oss kvinner. Vi er kvinner, så kan dere kalle dere akuratt hva dere vil. 

Anonymkode: d1164...b77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gir ikke mening når de du diskuterer med mener det finnes én type kvinne, nemlig kvinne. Disse tilleggsbokstavne kan men legge på uekte kvinner, trankvinner feks, for ekte kvinner holder det å si kvinne. Alle vet hva en kvinne er.

Det var akuratt der det gikk slutt på tålmodigheten min med alle disse folka med identitetskriser skulle begynne å kødde med oss kvinner. Vi er kvinner, så kan dere kalle dere akuratt hva dere vil. 

Nei, det finnes ikke bare én type kvinne. Akkurat som alle andre mennesker, er kvinner forskjellige. Jeg har møtt både varme og hyggelige kvinner, og jeg har møtt sure og gretne kvinner – men de er alle like mye ekte kvinner.

Hvordan kan du se på noen som Emma Ellingsen og påstå at hun ikke er en «ekte kvinne»?

Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (26 minutter siden):

Ja, en gjennomsnittlig hjerne fra hvert kjønn har mindre forskjeller enn innad i kjønnene. Men du kan ikke si at det er større forskjell innad i kjønnene enn mellom kjønnene, for det er ikke logisk mulig.

Dette har du ikke belegg for å hevde.

Jeg mener svært lite om temaet, det er du som kommer med bombastiske fasiter uten å kunne henvise til kilder. Jeg forholder meg til faglitteraturen hvor man skiller mellom biologisk og sosialt kjønn. Det at folk, og spesielt du i denne tråden, sauser sammen begrepene er bare fordummende for diskusjonen.

Gjennomsnittlig er det marginale ulikheter i hjernen mellom kjønnene, men disse ulikhetene er mye større innad i hvert kjønn. Gjennomsnittlige ulikheter kan derfor ikke brukes til å definere kjønnet på et enkeltindivider. Det håper jeg du forstår. Eller mener du at alle de jentene som er litt nærmere guttenes gjennomsnitt egentlig er gutter, og motsatt?

Skremmende at du ser det som en mulighet at mange kvinner som er født kvinner egentlig er menn. Forstår du ikke at kvinner er ulike? Menn har høyere gjennomsnittshøyde enn kvinner også. Tenker du at de kvinnene som er nærmere menns snitthøyde egentlig er menn?

Det eneste som tydelig definerer kjønn, er ulike kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det finnes ikke bare én type kvinne. Akkurat som alle andre mennesker, er kvinner forskjellige. Jeg har møtt både varme og hyggelige kvinner, og jeg har møtt sure og gretne kvinner – men de er alle like mye ekte kvinner.

Hvordan kan du se på noen som Emma Ellingsen og påstå at hun ikke er en «ekte kvinne»?

Men nå snakker du om personlighet. Og det er der det går så sinnsykt galt med hodene til folk. Enkelte baserer hele sin verden på kjønn og seksualitet, mens for friske folk er det bare en liten del av det som gjør et menneske til et menneske. 

Vet ikke hvem Emma Ellingsen er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nå snakker du om personlighet. Og det er der det går så sinnsykt galt med hodene til folk. Enkelte baserer hele sin verden på kjønn og seksualitet, mens for friske folk er det bare en liten del av det som gjør et menneske til et menneske. 

Vet ikke hvem Emma Ellingsen er.

De færreste gjør kjønn eller seksualitet til hele personligheten sin. Dette er Emma Ellingsen:

image.png.25bfe1bd165153eb80b689adc5c2ff04.png

Skrevet
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Gjennomsnittlig er det marginale ulikheter i hjernen mellom kjønnene, men disse ulikhetene er mye større innad i hvert kjønn. Gjennomsnittlige ulikheter kan derfor ikke brukes til å definere kjønnet på et enkeltindivider. Det håper jeg du forstår. Eller mener du at alle de jentene som er litt nærmere guttenes gjennomsnitt er gutter, og motsatt? 

Det eneste som tydelig definerer kjønn er kjønnskromosoner og kjønnsorganer.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar dette opp, for det er vel ingen andre som har tatt dette opp? Man kan ikke se komplekse følelser i hjernen.

Jeg har ikke hevdet at gjennomsnittlige ulikheter i hjernen kan brukes til å definere kjønn, så skjønner ikke hvorfor du marer om dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar dette opp, for det er vel ingen andre som har tatt dette opp? Man kan ikke se komplekse følelser i hjernen.

Jeg har ikke hevdet at gjennomsnittlige ulikheter i hjernen kan brukes til å definere kjønn, så skjønner ikke hvorfor du marer om dette.

Jeg tar det opp for å bekrefte at man ikke kan føle seg som et annet kjønn. Det føles ikke på en bestemt måte å være kvinne, siden alle kvinner er ulike.

Hvordan definerer du hva en kvinne er da? Om du er uenig i at det er kjønnskromosoner og kjønnsorganer som definerer hvilket kjønn man er? Du velger konsekvent å ikke svare på spørsmålet. 

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...