Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det gjør jo ikke det. For oss som ER kvinner, så er det ikke noe som heter "å føle seg som kvinne". Da må man anta at alle kvinner føler seg likedan. Det gjør vi altså ikke. Jeg har flere venninner som føler seg og oppfører seg helt annerledes enn meg. For eksempel så får jeg aldri PMS, jeg har alltid sexlyst, jeg bryr meg ikke om smykker, interiør, negler og lignende. Er det da slik at det "føler meg som mann" fordi jeg ikke har PMS eller kvinnelige interesser, og burde egentlig skifte kjønn til mann? Hva med min mekanikervenninne som hater husarbeid og elsker å skru motorsykler - føler hun seg som en mann og er født i feil kropp? Eller har disse woke-folkene snevret kjønnskategoriene så mye inn, at ingen kommer til å passe inn i dem snart?

På 1970-tallet kunne gutter gå med hæler, sminke og langt hår (puddelrock, hippie osv), uten at de ble puttet i kategorien "født i feil kropp" eller "oppfører seg/føler seg som en kvinne". Så har man snevret inn kjønnskategoriene mer og mer. Hvorfor?

Anonymkode: 1fc8c...bb1

Så enig. Fokuset på kjønnsidentitet og ikke-biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, kan føre til trangere kjønnsbåser, og flere som tror de er født i feil kropp.

Det er kun biologi som skiller kvinner fra menn. Identitet handler om hvem man er som person, og har ingenting med kjønn å gjøre. En kvinne kan føle og like akkurat det samme som en mann.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (Akkurat nå):

Så enig. Fokuset på kjønnsidentitet og ikke-biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, kan føre til trangere kjønnsbåser og flere som tror de føler seg som noe annet enn det de er.

Det er kun biologi som skiller kvinner fra menn. Identitet handler om hvem man er som person, og har ingenting med kjønn å gjøre. En kvinne kan føle og like akkurat det samme som en mann.

Det er vel derfor man fant på dette ikke binær-tullet. Båsene har blitt så små at man nå må finne på nye begrep og kategorier for dem som ikke passer inn i dem. Så blir det også mye hype blant kjendiser. Flere kjendismødre har SAMTLIGE av sine barn trans/gay/osv. Det er en statistisk umulighet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke vite hvordan andre kvinner føler. Selv om jeg føler meg sikker på at jeg er annerledes enn de fleste, så er det kun min subjektive oppfatning. Alle vet kun hvordan det er å være den de er, og det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål ved hvordan noen kan vite at de føler seg som et annet kjønn.

Jeg synes det bør være mindre fokus på kjønnsidentitet og at det er ikke-biologiske forskjeller på kvinner og menn. Forskning viser at det er større forskjell i hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Derfor blir det feil å  knytte identitet til kjønn. Alle har sin egen identitet uavhengig av kjønnet de er.

Mindre fokus på kjønnsidentitet/sosialt kjønn, og mer fokus på at alle er ulike, også innenfor hvert kjønn, vil kanskje føre til at færre tror at de er født i feil kropp.

Jeg synes i utganspunktet at det er en dårlig løsning å behandle og operere fysisk friske kropper. Siden det ikke er noe fysisk galt ved personer med kjønnsinkongriens, er dette en diagnose det er vanskelig å fastsette.

Utviklingen vi ser i dag skjer uten at mange stopper opp og ser de negative konsekvensene. Derfor ser heller ikke like mange etter andre løsninger og annen hjelp til personer som ikke føler seg hjemme i egen kropp. Usikre barn/unge trenger å høre at de er perfekte som de er, ikke at noe kan være feil med dem.

Men er det så mye fokus på det sånn egentlig? De som kjenner på dette må allerede gjennom et langt løp med psykiatriske undersøkelser. Det er ikke noe som noen tar lett på tror jeg. Men jeg er absolutt helt enig i dette fokuset på å være mannlig og kvinnelig. Jeg er kvinne men opplever stadig at menn blir overrasket over at jeg liker å game f eks. Fordi det er liksom mer en manneting å gjøre. Det var bare et eksempel. Så jeg er enig i mye av tankegangen her. Det er jo også i enkelte miljø helt krise om en mann bruker sminke eller oppfører seg feminint. Da er det skjellsord og «homo» med en gang. Dette ser man veldig mye på ulike kommentarfelt. Og det er stort sett alltid menn som kommenterer dette. Det virker som mange menn er ekstremt redd for å være feminine mens kvinner ikke har denne frykten for å være maskuline i samme grad. Men man  får høre det likevel. F eks jeg trener mye styrke. Da kan man få høre at jeg burde roe ned fordi jeg får for mye muskler og blir for «mandig». Sånne holdninger kan jeg ikke fordra. Og vist det er dette du vil fram til så er jeg helt enig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Det jeg gjør, er å vise konsekvenser av frislipp for å identifisere alle som vil, som kvinner. Det er selvfølgelig ikke misvisende, særlig ikke for kvinnene som blir berørt. Hadde du som innsatt i et kvinnefengsel syntes det var fint at du måtte dele dusj, garderobe og lufteområdet med en person med penis, som personen brukte for å begå gjentatte overgrep?

Jo. Det blir som å påstå at alle etnisk norske menn er farlige terrorister fordi vi har hatt enkelttilfeller som Breivik og Manshaus. De fleste forstår instinktivt at et slikt resonnement er både urimelig og feil. Likevel ser vi at når det gjelder transpersoner, er det langt færre som har den samme kritiske sansen – rett og slett fordi mange ikke kjenner noen transpersoner personlig og derfor lettere lar seg påvirke av fryktbasert propaganda.

Faktum er at flertallet av transkvinner aldri har begått voldtekt. Det finnes noen svært sjeldne tilfeller, men for hver transkvinne som har begått et overgrep, finnes det tusenvis av ikke-trans personer som har gjort det samme. Statistisk sett er det faktisk langt vanligere at overgrep begås av ikke-transpersoner enn av transpersoner.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel derfor man fant på dette ikke binær-tullet. Båsene har blitt så små at man nå må finne på nye begrep og kategorier for dem som ikke passer inn i dem. Så blir det også mye hype blant kjendiser. Flere kjendismødre har SAMTLIGE av sine barn trans/gay/osv. Det er en statistisk umulighet. 

Ja, ikke rart det er vanskelig å være ung i dag. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det gjør jo ikke det. For oss som ER kvinner, så er det ikke noe som heter "å føle seg som kvinne". Da må man anta at alle kvinner føler seg likedan. Det gjør vi altså ikke. Jeg har flere venninner som føler seg og oppfører seg helt annerledes enn meg. For eksempel så får jeg aldri PMS, jeg har alltid sexlyst, jeg bryr meg ikke om smykker, interiør, negler og lignende. Er det da slik at det "føler meg som mann" fordi jeg ikke har PMS eller kvinnelige interesser, og burde egentlig skifte kjønn til mann? Hva med min mekanikervenninne som hater husarbeid og elsker å skru motorsykler - føler hun seg som en mann og er født i feil kropp? Eller har disse woke-folkene snevret kjønnskategoriene så mye inn, at ingen kommer til å passe inn i dem snart?

På 1970-tallet kunne gutter gå med hæler, sminke og langt hår (puddelrock, hippie osv), uten at de ble puttet i kategorien "født i feil kropp" eller "oppfører seg/føler seg som en kvinne". Så har man snevret inn kjønnskategoriene mer og mer. Hvorfor?

Akkurat dette er jeg helt enig i men jeg er uenig i at det er den såkalte woke-kulturen som er skyldig i dette. Det er vel heller de med motsatte holdninger som er så voldsomt opptatt av å være kvinnelig og feminin eller mandig og maskulin. Det er dette miljøet som har størst hat mot alle som ikke passer inn i A4-boksen om det nå er en homofil eller en feminin mann eller en dame som ikke ser perfekt feminin ut. Det er en kraftig overvekt av menn som sier dette også. Dette handler mer om ytrehøyre konservative holdninger som er på full fremmarsj i hele den vestlige verden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Det blir som å påstå at alle etnisk norske menn er farlige terrorister fordi vi har hatt enkelttilfeller som Breivik og Manshaus. De fleste forstår instinktivt at et slikt resonnement er både urimelig og feil. Likevel ser vi at når det gjelder transpersoner, er det langt færre som har den samme kritiske sansen – rett og slett fordi mange ikke kjenner noen transpersoner personlig og derfor lettere lar seg påvirke av fryktbasert propaganda.

Faktum er at flertallet av transkvinner aldri har begått voldtekt. Det finnes noen svært sjeldne tilfeller, men for hver transkvinne som har begått et overgrep, finnes det tusenvis av ikke-trans personer som har gjort det samme. Statistisk sett er det faktisk langt vanligere at overgrep begås av ikke-transpersoner enn av transpersoner.

Men problemet oppstår når overgrepet er et faktum, slik det er i den reelle saken i Norge. Du har ikke svart på spørsmålet. Hadde du syntes det var fint å dele dusj, garderobe og lufteområde med en biologisk mann med penis, som han brukte for å begå overgrep flere ganger? Hadde du følt deg trygg i dette fengselet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (Akkurat nå):

Akkurat dette er jeg helt enig i men jeg er uenig i at det er den såkalte woke-kulturen som er skyldig i dette. Det er vel heller de med motsatte holdninger som er så voldsomt opptatt av å være kvinnelig og feminin eller mandig og maskulin. Det er dette miljøet som har størst hat mot alle som ikke passer inn i A4-boksen om det nå er en homofil eller en feminin mann eller en dame som ikke ser perfekt feminin ut. Det er en kraftig overvekt av menn som sier dette også. Dette handler mer om ytrehøyre konservative holdninger som er på full fremmarsj i hele den vestlige verden.

Ytrehøyre konservative holdninger er en motsvar mot det organisasjonen FRI og deres likesinnede driver med. 

Skrevet (endret)
Memorangen skrev (9 minutter siden):

Men er det så mye fokus på det sånn egentlig? De som kjenner på dette må allerede gjennom et langt løp med psykiatriske undersøkelser. Det er ikke noe som noen tar lett på tror jeg. Men jeg er absolutt helt enig i dette fokuset på å være mannlig og kvinnelig. Jeg er kvinne men opplever stadig at menn blir overrasket over at jeg liker å game f eks. Fordi det er liksom mer en manneting å gjøre. Det var bare et eksempel. Så jeg er enig i mye av tankegangen her. Det er jo også i enkelte miljø helt krise om en mann bruker sminke eller oppfører seg feminint. Da er det skjellsord og «homo» med en gang. Dette ser man veldig mye på ulike kommentarfelt. Og det er stort sett alltid menn som kommenterer dette. Det virker som mange menn er ekstremt redd for å være feminine mens kvinner ikke har denne frykten for å være maskuline i samme grad. Men man  får høre det likevel. F eks jeg trener mye styrke. Da kan man få høre at jeg burde roe ned fordi jeg får for mye muskler og blir for «mandig». Sånne holdninger kan jeg ikke fordra. Og vist det er dette du vil fram til så er jeg helt enig 

Dessverre så formidles det til barn i barneskolealder at de kan føle seg som et annet kjønn enn det de er. Da prates det selvsagt også om ikke-biologiske ulikheter mellom kjønnene, selv om forskning viser at slike forskjeller ikke finnes.

Barn og unge trenger å høre at de er perfekte som de er, ikke at noe er galt med dem.

Noen eldre lesbiske sier de er glade de ikke er unge i dag, for da hadde de kanskje trodd de var født i feil kropp. 

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men problemet oppstår når overgrepet er et faktum, slik det er i den reelle saken i Norge. Du har ikke svart på spørsmålet. Hadde du syntes det var fint å dele dusj, garderobe og lufteområde med en biologisk mann med penis, som han brukte for å begå overgrep flere ganger? Hadde du følt deg trygg i dette fengselet?

I de aller fleste moderne fengsler i Skandinavia har man egen dusj på cellen. Det er altså ikke som i USA, hvor innsatte dusjer i fellesområder. Når det er sagt, har jeg aldri vært i fengsel selv – og jeg har heller ingen planer om å havne der.

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (2 minutter siden):

Dessverre så formidles det til barn i barneskolealder at de kan føle seg som et annet kjønn enn det de er. Da prates det selvsagt også om ikke-biologiske ulikheter mellom kjønnene, selv om forskning viser at slike forskjeller ikke finnes.

Barn og unge trenger å høre at de er perfekte som de er, ikke at noe er galt med dem.

Noen eldre lesbiske sier de er glade de ikke er unge i dag, for da hadde de kanskje trodd de var født i feil kropp. 

Jeg personlig hadde sikkert skiftet kjønn hvis jeg var ung i dag. Jeg var et usedvanlig stygt barn, mange fortalte meg at jeg så ut som en gutt, og at jeg aldri ville få meg kjæreste siden jeg var så stygg. Jeg har typisk "mannlig" kroppsform, uten definert midje og med brede skuldre. Jeg har også mer maskuline enn feminine interesser. Heldigvis fantes det ikke noe "trans" og "kjønnsskifte" da jeg gikk på skolen, og jeg forble ei jente. I dag er resultatet er at jeg er gift med en god mann og har fire barn. Dette hadde jeg aldri hatt hvis jeg skiftet kjønn den gangen.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I de aller fleste moderne fengsler i Skandinavia har man egen dusj på cellen. Det er altså ikke som i USA, hvor innsatte dusjer i fellesområder. Når det er sagt, har jeg aldri vært i fengsel selv – og jeg har heller ingen planer om å havne der.

Så du nekter fortsatt å svare på spørsmålet. Fordi du vet svaret. Du hadde ikke følt deg trygg sammen med en mannlig overgriper. Mange som havner i fengsel i Norge, har for øvrig blitt utsatt for seksuelle overgrep. 

https://www.kriminalomsorgen.no/kvinnefengsler.518722.ny.html

Fire av ti innsatte i kvinnefengsler har blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn. Sjansen for at de blir trigget av å sitte sammen med en biologisk mann som har begått overgrep mot barn, er skyhøy. Og nei, ikke alle norske fengsler har praktisert dusj på cella. 

Her er saken fra 2018:

https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekker-inn/sesong/2018/episode/MDHP12700218

Kvinnene i fengselet måtte bo på firemannsrom, altså risikerer man å sove i samme rom som en biologisk mannlig overgriper.

Kan du rett og slett svare på spørsmålet om du hadde følt deg trygg i en slik situasjon? Hvorfor unngår du å svare?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du nekter fortsatt å svare på spørsmålet. Fordi du vet svaret. Du hadde ikke følt deg trygg sammen med en mannlig overgriper. Mange som havner i fengsel i Norge, har for øvrig blitt utsatt for seksuelle overgrep. 

https://www.kriminalomsorgen.no/kvinnefengsler.518722.ny.html

Fire av ti innsatte i kvinnefengsler har blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn. Sjansen for at de blir trigget av å sitte sammen med en biologisk mann som har begått overgrep mot barn, er skyhøy. Og nei, ikke alle norske fengsler har praktisert dusj på cella. 

Her er saken fra 2018:

https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekker-inn/sesong/2018/episode/MDHP12700218

Kvinnene i fengselet måtte bo på firemannsrom, altså risikerer man å sove i samme rom som en biologisk mannlig overgriper.

Kan du rett og slett svare på spørsmålet om du hadde følt deg trygg i en slik situasjon? Hvorfor unngår du å svare?

Jeg er ikke kriminell, og jeg har ingen planer om å tilbringe livet i fengsel. Men hvorfor er du egentlig så redd for å havne der?

Skrevet (endret)
Memorangen skrev (22 minutter siden):

Det finnes det en marginal gruppe ytterst til høyre som mener dette. Dessverre fører både de ytterst til høyre og woke-kulturen til noe av det samme.

De fleste som er skeptiske til utviklingen vi ser nå, har lite til felles med de få ytterst til høyre. Det vi er skeptiske til er å se bort fra vitenskapen og det faktum at kjønn er noe biologisk og binært. Ved å mene at kjønn handler om følelser, hva man liker, og hvordan man oppfører seg, så sier man også noe om at det er ulike forventninger til hvordan en jente og hvordan en gutt skal være. Barn som ikke er kjønnsstereotype kan da tro at de er født i feil kropp, og flere kan føle at de ikke passer inn. Det at noen identifiserer seg som ikke-binære er kanskje et resultat av dette. 

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke kriminell, og jeg har ingen planer om å tilbringe livet i fengsel. Men hvorfor er du egentlig så redd for å havne der?

ALLE kan havne der, uansett. Jeg er heller ikke kriminell, men jeg kan ikke vite at jeg ikke en gang i fremtiden havner i en situasjon der noe blir gjort ved et uhell, for eksempel at man kjører på en person som springer ut i kjørebanen fra en snøskavel, uten at man har sjanse til å stoppe. Da blir man dømt for uaktsomt bildrap, og havner i fengsel. Eller hvis man forsvarer seg mot et angrep, og overtrer det som er tillatt av nødverge. Da havner man også i fengsel. Jeg er ikke redd for å havne der. Altså, bare fordi man ikke liker noe/er uenig, betyr ikke at man er redd. Har du hørt om empati? Jeg har empati med kvinner som sitter i fengsel, da flere av dem har vært utsatt for overgrep som barn (noe som er en av grunnene til at de har havnet på skråplanet). Å dele rom, dusj, fellesområdet osv med en biologisk mann som har begått overgrep mot barn vil for flere av disse kvinnene medføre stor risiko for retraumatisering. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men du sier jo at kvinner kun er de som har  mensen og kan få barn. Her har jeg alltid gått og trodd at jeg var kvinne, de sa til moren min  på sykehuset da jeg ble født at hu hadde fått ei jente, men siden jeg ikke får mensen og ikke kan få barn så er jeg visst man. Greit det altså🤷‍♂️ Greit jeg fant ut det da,

Anonymkode: dbdfb...96d

Nei, det sier jeg ikke, nå blander du meg med noen andre. Dette sier jeg er "en kvinne som ikke får mensen og ikke kan få barn" det er fortsatt en kvinne. Les om kromosomer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det handler faktisk ikke alltid om seg selv og sitt. Man er bekymret for hva som kan skje sine medsøstre.

• Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (3 timer siden):

Du får holde deg til fakta. Kvinner uten livmor er fortsatt kvinner. 

Det er jo det jeg skriver, hvorfor svarer du som om jeg har skrevet noe annet? Så veldig rart. Les igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette må være utrolig sårt å høre for cis-kvinner som sliter med å bli/forbli gravide, og som faktisk ønsker seg barn. Det du sier her er at cis-kvinner (som jeg antar du generelt sett ser som "ekte kvinner") kun er kvinner om de føder barn?

En ekte kvinne er en ekte kvinne basert på helt andre ting enn kromosomer og fertilitet.

Anonymkode: d5610...0fc

Kvinner som ikke kan få barn er dårlige eksemplar av kvinner, men likefullt kvinner. De har jo verktøyene til å gjøre det, de bare fungerer ikke.

Anonymkode: d1164...b77

AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (8 minutter siden):

Det handler faktisk ikke alltid om seg selv og sitt. Man er bekymret for hva som kan skje sine medsøstre.

Men det er jo typisk det - wokerne flest ser kun sitt eget perspektiv, "det skjer aldri meg, derfor bryr jeg meg ikke". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...