Thyra Skrevet 3. juli #381 Skrevet 3. juli Catch22 skrev (14 timer siden): Ah, du minte meg på noe viktig. Alle menn har vært kvinner! Det spesielle med menn er at de har både X og Y kromosonet, altså både det mannlige og det kvinnelige. Kvinner har bare XX. I tillegg er alle gutter jenter i begynnelsen av fosterstadiet. Det er derfor menn har brystvorter. De blir utviklet før kjønnet bestemmes i ca 6 uke. De første ukene er derfor alle praktisk talt jenter. Den streken som menn har på pungen var i utgangspunktet den sprekken kvinnekjønnet har, men den vokser sammen hos guttebarnet. Penis og klitoris er i utgangspunktet det samme, men den knoppen endrer seg hos guttebarnet og vokser seg til en penis. Derfor endrer guttefosteret seg gradvis fra XX til XY. Det kan kanskje forklare at en del menn identifiserer seg som kvinner. Jeg tror ikke det er like vanlig at kvinner kan føle seg som menn, men vi har jo mennesker som både føler seg som, eller faktisk er født i feil kropp. Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil. Så du tar nok litt feil her, da dette er kompliserte greier... Guttefosteret er vel xx fra begynnelsen av, bare at gutte- og jentefostre er like i begynnelsen. XY-fostre vil etterhvert utviklet seg til guttefostre. Men noen ganger skje ikke dette (fullt ut), så det som egentlig skulle utvikle seg til en gutt ikke utviklet seg til gutt likevel. Noen ganger blir det en jente ned xy-kromosomer og indre testikler i stedet for eggstokker. (Dette er kanskje tilfellet hos den mye omtalte bokseren Imane Khelif?) Så er det jo heller ikke alle som er enten xx eller xy. Alle vet at det kan skje variasjoner/avvik i den fysiske kjønnsutviklingen. Alle er ikke 100% kvinne eller 100% mann genetisk sett eller fysisk sett. Ytre og indre kjønnsorganer stemmer ikke alltid overens. Ytre kjønnsorganer og kromosomer stemmer ikke alltid overens. Så hvorfor er det så vanskelig for mange å tenke seg at det kan være tilfeller der det fysiske kjønnet stemmer overens med det opplevde kjønnet? At dette ikke trenger å dreie seg om psykiatri og vrangforestillinger, og at det overhodet ikke kan sammenlignes med et menneske som føler seg som en katt?? 1
Tartufo Skrevet 3. juli Forfatter #382 Skrevet 3. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): 1 promille? Tull. ca 5 % er transer. Når jeg går ute som dame er det ingen som ser at jeg har mannlege kjønsorganer. Andre vil du kunne se og så har du transer som kun bruker dametruser, strømper eller BH under manneklær. Jeg har vert på jakt med dametøy innerst. Anonymkode: bb2af...981 Her har du sitert feil person, jeg har ikke skrevet noe om dette. Endret 3. juli av Tartufo 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #384 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 1 promille? Tull. ca 5 % er transer. Når jeg går ute som dame er det ingen som ser at jeg har mannlege kjønsorganer. Andre vil du kunne se og så har du transer som kun bruker dametruser, strømper eller BH under manneklær. Jeg har vert på jakt med dametøy innerst. Anonymkode: bb2af...981 Jeg har svært vanskelig for å tro at en ekte transperson ville omtalt seg selv som «transe». Er dette troll? Anonymkode: 8f764...d1d
AnonymBruker Skrevet 3. juli #385 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg ser ikke helt sammenhengen? Det er ikke de som gir livreddende behandling som behandler transpersoner – det er det hormonleger og psykologer som gjør. Anonymkode: 8f764...d1d Nå snakket jeg om kirurgi, pluss sengeplasser på sykehus. Anonymkode: 1fc8c...bb1
linsejesus Skrevet 3. juli #386 Skrevet 3. juli Memorangen skrev (1 time siden): Det er iallfall et voldsomt oppheng i dette hos en del konservative folk. Du hørte vel Trumpen selv si: «There are only two genders». Dette behovet for å proklamere dette og fokusere så mye på det i politikken bunner i lite annet enn hat mot den minoriteten som transpersoner er. Det er et lite steg i retningen av dehumaniseringen av andre mennesker som fører til at enda mer stigmatisering av denne allerede utsatte gruppen. Jeg tror den eneste grunnen til at Trump sier noe som helst, er om han tror det vil gagne ham personlig. Han har valgt å ri på en bølge av misnøye mot woke. Jeg tror også at transpersoner ville hatt det lettere om ikke woke-bevegelsen og ytre venstre hadde vært så ekstreme som de er. Det har gått ekstremt raskt fra å handle om antirasisme og å inkludere transpersoner osv, til at det liksom skal finnes flere kjønn, innføring av nye pronomener osv. Jeg er sikker på at den politiske dreiningen mot høyre vi ser i mange land er en ren reaksjon på dette. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #387 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå snakket jeg om kirurgi, pluss sengeplasser på sykehus. Anonymkode: 1fc8c...bb1 Det er snakk om 20 personer i Norge hvert år. Transpersoner tar ikke stor plass. https://www.nrk.no/nyttig/en-av-disse-har-skiftet-kjonn-1.8192023 Anonymkode: 8f764...d1d
Tartufo Skrevet 3. juli Forfatter #388 Skrevet 3. juli (endret) linsejesus skrev (49 minutter siden): Jeg tror den eneste grunnen til at Trump sier noe som helst, er om han tror det vil gagne ham personlig. Han har valgt å ri på en bølge av misnøye mot woke. Jeg tror også at transpersoner ville hatt det lettere om ikke woke-bevegelsen og ytre venstre hadde vært så ekstreme som de er. Det har gått ekstremt raskt fra å handle om antirasisme og å inkludere transpersoner osv, til at det liksom skal finnes flere kjønn, innføring av nye pronomener osv. Jeg er sikker på at den politiske dreiningen mot høyre vi ser i mange land er en ren reaksjon på dette. Enig. Og en slik polarisering tjener ingen på. I USA ser vi mer og sterkere hat mot transpersoner, men også mot homofile. I Norge høster politikere likes og stemmer ved å støtte alt Pride/FRI står for. Det at ingen tør å stille spørsmål eller være kritiske til noe som helst, kan føre til opprør og mer hat her også. At enkelte dømmer mennesker som mener at kjønn er binært og ikke kan forandres, er hinsides all fornuft. At det finnes to kjønn er vitenskaplige fakta, og de fleste mener dette, uten at det betyr at de hater noen. Det som er rart, er at mange av de samme som kritiserer de som mener at det kun finnes kun to kjønn, legger ut babybilder med tekst om at «vi fikk en gutt», eller «vi fikk en jente». Endret 3. juli av Tartufo 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #389 Skrevet 3. juli Tartufo skrev (4 minutter siden): Det som er rart, er at mange av de samme som kritiserer de som mener at det kun finnes kun to kjønn, legger ut babybilder med tekst om at «vi fikk en gutt», eller «vi fikk en jente». Hvorfor er det rart? Det er ingen som har sagt at gutter og jenter ikke eksisterer. Anonymkode: 8f764...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #390 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er snakk om 20 personer i Norge hvert år. Transpersoner tar ikke stor plass. https://www.nrk.no/nyttig/en-av-disse-har-skiftet-kjonn-1.8192023 Anonymkode: 8f764...d1d Men dette er 20 plasser i kø som kunne ha vært gitt til pasienter som venter på livreddende behandling. Jeg har ingenting imot at folk som føler seg som noe annet enn kjønnet de er født som, operere seg. Men jeg er uenig i at staten/skattebetalerne skal dekke dette. Anonymkode: 1fc8c...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #391 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det rart? Det er ingen som har sagt at gutter og jenter ikke eksisterer. Anonymkode: 8f764...d1d Men hvordan kan du vite at det du har fått, er en gutt? Kanskje det er ei jente eller en ikke-binær person født i feil kropp? Blir det ikke å feilkjønne babyen din? Anonymkode: 1fc8c...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #392 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men dette er 20 plasser i kø som kunne ha vært gitt til pasienter som venter på livreddende behandling. Anonymkode: 1fc8c...bb1 Det samme kan sies om alle avdelinger på sykehuset som ikke er direkte knyttet til akutt livreddende behandling. Jeg forstår derfor ikke helt argumentet. Når vi vet at selvmordstallene blant transpersoner synker som følge av kjønnsbekreftende behandling, kan man dessuten argumentere for at også denne behandlingen i mange tilfeller er livreddende. Anonymkode: 8f764...d1d
AnonymBruker Skrevet 3. juli #393 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan kan du vite at det du har fått, er en gutt? Kanskje det er ei jente eller en ikke-binær person født i feil kropp? Blir det ikke å feilkjønne babyen din? Anonymkode: 1fc8c...bb1 Kjønnsidentitet handler om hvordan en person selv opplever sitt kjønn. Hos en nyfødt har vi ingen mulighet til å vite barnets kjønnsidentitet, kun hvilket biologisk kjønn barnet har. Statistisk sett vil de aller fleste identifisere seg med det kjønnet de ble tildelt ved fødselen. Å omtale en baby som gutt eller jente basert på det biologiske kjønnet, er derfor ikke det samme som å bevisst feilkjønne – feilkjønning forutsetter at man kjenner til personens kjønnsidentitet og likevel omtaler dem feil. Hvis barnet senere gir uttrykk for at de er trans eller ikke-binær, vil det selvfølgelig være riktig å respektere og støtte dem i det. Anonymkode: 8f764...d1d
AnonymBruker Skrevet 3. juli #394 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det samme kan sies om alle avdelinger på sykehuset som ikke er direkte knyttet til akutt livreddende behandling. Jeg forstår derfor ikke helt argumentet. Når vi vet at selvmordstallene blant transpersoner synker som følge av kjønnsbekreftende behandling, kan man dessuten argumentere for at også denne behandlingen i mange tilfeller er livreddende. Anonymkode: 8f764...d1d I Norge må man ofte betale selv for forskjellige behandlinger. Dette mener jeg bør dekkes av egen lomme. Anonymkode: 1fc8c...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #395 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjønnsidentitet handler om hvordan en person selv opplever sitt kjønn. Hos en nyfødt har vi ingen mulighet til å vite barnets kjønnsidentitet, kun hvilket biologisk kjønn barnet har. Statistisk sett vil de aller fleste identifisere seg med det kjønnet de ble tildelt ved fødselen. Å omtale en baby som gutt eller jente basert på det biologiske kjønnet, er derfor ikke det samme som å bevisst feilkjønne – feilkjønning forutsetter at man kjenner til personens kjønnsidentitet og likevel omtaler dem feil. Hvis barnet senere gir uttrykk for at de er trans eller ikke-binær, vil det selvfølgelig være riktig å respektere og støtte dem i det. Anonymkode: 8f764...d1d Jo, det er det. Du vet ikke hvordan babyen føler seg, fordi babyen enda ikke har språk. Anonymkode: 1fc8c...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #396 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har svært vanskelig for å tro at en ekte transperson ville omtalt seg selv som «transe». Er dette troll? Anonymkode: 8f764...d1d Joda. Har en venn som kaller seg selv transe Anonymkode: 550cd...574
Tartufo Skrevet 3. juli Forfatter #397 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kjønnsidentitet handler om hvordan en person selv opplever sitt kjønn. Hos en nyfødt har vi ingen mulighet til å vite barnets kjønnsidentitet, kun hvilket biologisk kjønn barnet har. Statistisk sett vil de aller fleste identifisere seg med det kjønnet de ble tildelt ved fødselen. Å omtale en baby som gutt eller jente basert på det biologiske kjønnet, er derfor ikke det samme som å bevisst feilkjønne – feilkjønning forutsetter at man kjenner til personens kjønnsidentitet og likevel omtaler dem feil. Hvis barnet senere gir uttrykk for at de er trans eller ikke-binær, vil det selvfølgelig være riktig å respektere og støtte dem i det. Anonymkode: 8f764...d1d Eller du kan fortelle dem at de er perfekte som de er, og kan leve akkurat det livet de ønsker, med den kroppen de er født med. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #398 Skrevet 3. juli Tartufo skrev (20 minutter siden): Eller du kan fortelle dem at de er perfekte som de er, og kan leve akkurat det livet de ønsker, med den kroppen de er født med. Nettopp. Overalt ellers blir man fortalt at man MÅÅÅ akseptere kroppen sin. At man ikke bør forstørre puppene, endre det stygge ansiktet sitt, operere seg for å gå ned i vekt osv. "Du må bli glad i kroppen din". Men i dette tilfellet er det altså helt greit å gjennomgå potensielt livstruende operasjoner fordi man ikke trives med kroppen. Hvis kvinne er en følelse, så burde det jo ikke spille noen rolle om vedkommende har penis og skjegg. Anonymkode: 1fc8c...bb1 3 1
Katten.2.0 Skrevet 3. juli #399 Skrevet 3. juli Tartufo skrev (13 timer siden): Det er større forskjeller i hjernen innenfor hvert kjønn enn mellom kjønnene, så hvordan kan du si at det er store forskjeller? Vi har vært gjennom dette, nå må du slutte å dra dette poenget. Det er større forskjell i hjernene innad i kjønnene enn mellom en gjennomsnittlig mannlig og kvinnelig hjerne. Det du hevder er en logisk umulighet. 2
Tartufo Skrevet 3. juli Forfatter #400 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Overalt ellers blir man fortalt at man MÅÅÅ akseptere kroppen sin. At man ikke bør forstørre puppene, endre det stygge ansiktet sitt, operere seg for å gå ned i vekt osv. "Du må bli glad i kroppen din". Men i dette tilfellet er det altså helt greit å gjennomgå potensielt livstruende operasjoner fordi man ikke trives med kroppen. Hvis kvinne er en følelse, så burde det jo ikke spille noen rolle om vedkommende har penis og skjegg. Anonymkode: 1fc8c...bb1 Ja, merkelig at de som er for mangfold, er så opptatt av kjønn og at det skal bety så mye. Man er jo den man er uavhengig av hvilket kjønn man har. Å tro at det ytre bestemmer hvem du er og hva du mener er et fryktelig menneskesyn. Tenk at noen med en frisk kropp føler de må forandre den, for at den skal «passe med» følelsene og identiteten de har. Verden har blitt gal. Oppdra barn til å bli glad i den de er, OG kroppen sin. Ikke bekreft de i at noe er feil med den, når de er perfekte som de er. Ikke alle er så heldige at de blir født med en frisk, velfungerende kropp. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå