Maleficenta Skrevet 2. juli #321 Skrevet 2. juli Tartufo skrev (1 minutt siden): Jeg ser færre og færre guttejenter i klasser på vgs. På 80 og 90- tallet ble ikke slike jenter sett på som et annet kjønn. Nå definerer de få som har kort hår seg ofte som ikke-binære. Det blir mindre mangfold innenfor hvert kjønn når flere tror de er født i feil kropp, og flere båser opprettes. Hæ er da mange jenter med kort hår og korte negler som hverken er guttejenter eller ikke binære
Tartufo Skrevet 2. juli Forfatter #322 Skrevet 2. juli Maleficenta skrev (23 minutter siden): Hæ er da mange jenter med kort hår og korte negler som hverken er guttejenter eller ikke binære Hvis du ser på klassebilder fra ungdomstrinnet, eller vgs så er det færre enn før. Det samme gjelder om du ser på lagbilder fra fotball/håndballlag. 2
Memorangen Skrevet 2. juli #323 Skrevet 2. juli Tartufo skrev (1 time siden): Jeg vet hvor mye hormoner påvirker hjernen, nettopp derfor er er jeg skeptisk til hormonbehandling av unge som tror de er født i feil kropp. De fleste unge som går på hormoner, går hele veien med operasjon når de er gamle nok. Hva om de hadde fått gjennomgått normal pubertet, og blitt støttet i at de er perfekte som de er, i stedet for å få bekreftet at noe var galt med dem? Personer som går på hormoner, blir ikke et annet kjønn pga forandringer som skjer av denne behandlingen. Men de likner kanskje litt mer. Jeg ønsker ikke at transpersoner skal gjemme seg, men jeg ønsker at de kunne levd det livet de ønsket i den kroppen de var født med. Dersom samfunnet hadde fokusert mindre på kjønnsidentitet, og brukt like mye penger på annen hjelp, som det de bruker på behandling/operasjoner av fysisk friske kropper, kunne kanskje mange av de som ikke følte seg hjemme i egen kropp fått det bedre. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men jeg synes ikke hormonbehandling og operasjoner av friske personer er en god løsning. Og jeg ønsker alle kun det beste, jeg også, selv om vi har ulike meninger. Jeg er enig i mye av det du sier her, og det bør absolutt bli større aksept for å være den man er uavhengig av kjønn. At stereotypene kan ødelegge. Men det er så utrolig lett for at det bikker over i transfobisk retorikk, og det er skummelt. 1
Memorangen Skrevet 2. juli #324 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes uttrykket født i feil kropp høres vemmelig ut.Altså,du er født.Det er ingen feil men en gave. Anonymkode: 46cef...84e Jammen kjære deg. Det betyr jo ikke at de ikke er glad for å bli født. 1
Memorangen Skrevet 2. juli #325 Skrevet 2. juli Tartufo skrev (1 time siden): Alles historier teller, og alle bør høres. De som er negative, eller angrer på behandling og operasjoner, forteller ofte at de ikke blir hørt, og enkelte blir presset ut av skeive miljøer. Det å gå på hormoner og operere fysisk friske kropper, er drastisk, så om mindre fokus på kjønnsidentitet kunne ført til at færre hadde dette behovet, hadde jo det vært bra. Jeg bruker som tidligere sagt det pronomenet og det navnet de jeg prater med foretrekker. Jeg respekterer alle, selv om vi ikke har like meninger. Og det er bra!
Catch22 Skrevet 2. juli #326 Skrevet 2. juli (endret) Tartufo skrev (59 minutter siden): Man kan ikke føle at man er noe man ikke vet hvordan føles. For meg er det rart at menn kan føle seg som en kvinne, når jeg, som selv er kvinne, kun føler meg som meg selv. Som sagt kan du ikke sammenlikne legning og kjønn. Legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes av biologi. Det finnes utallige bøker, filmer etc om menn og kvinners følelser, men vi har også begge sider i oss. Det legges gjerne til venstre og høyre hjernehalvdel, eller det maskuline og det feminine prinsipp i oss. Vi er satt sammen av mor og far og vi har både maskuline og feminine egenskaper. Vi er også både introvert og ekstrovert, men noen er primært mer det ene enn det andre. Og kanskje kan dette endres over ett liv. Det maskuline og feminine prinsippet refererer til to grunnleggende energier eller kvaliteter som finnes i alle mennesker og i naturen, og som ikke er begrenset til fysisk kjønn. Dette kan faktisk endres med kjemikalier. Flere gutter, ikke alle, blir feminine av ADHD medisin. I mange, kanskje alle, (hva vet vel jeg) homofile parforhold er den ene maskulin og den andre feminin. De utfyller hverandre på samme måte som en forelsket mann og kvinne. De ønsker å stifte familie, ha barn, etc. De er som mann og kvinne og kjærligheten deretter. Men du vet at den feminine mannen ikke føler seg som en kvinne, ikke har feminine egenskaper slik kvinner har, samme tankegang, følelser, etc? Jeg tror vår duale natur i vårt duale elektromagnetiske univers, er litt mer komplekst enn hva du føler deg som. Endret 2. juli av Catch22 1
Thyra Skrevet 2. juli #327 Skrevet 2. juli Catch22 skrev (1 time siden): Det finnes da det vi kalte guttejenter. Jenter med korte negler, ikke nødvendigvis kort hår, men som skrudde bil, var med gutta, grove vitser, likte samme filmer, musikk etc. En såkalt guttejente er mer maskulin enn andre jenter. Det finnes også jentegutter, uten at jeg mener det er noe galt i det. de trives best med jentevenner, har samme interesser ol. Set er ikke noe galt i det. Det finnes jo jenter som selv omtaler seg som ei guttejente Det finnes faktisk en definasjon på Guttejente i Wikipedia. Jeg benekter ikke at det finnes og har funnet guttejenter, og det er ikke noe galt i å være guttejente! Men det å ha kort hår på 80- og 90-tallet betydde vanligvis ikke at man var guttejente. Det var helt vanlig å kombinere kort hår ned både kjole, høyr hæler, neglelakk, sminke.... Mange "jentejenter" med kort hår den gangen. I dag har det blitt slik at kort hår på jenter betyr "guttejente", "lesbisk" eller "født i feil kropp". Og menn som klager over hvor lite pent det er med kortkårede kvinner. 1
Thyra Skrevet 2. juli #328 Skrevet 2. juli Catch22 skrev (1 time siden): Mentalt kan en kvinne eller mann føles seg som et annet kjønn enn den fysiske kroppen de er født i. Det betyr jo ikke at jeg mener at det føles annerledes å være kvinne enn mann. Det er jo en helt annen debatt. Jeg er enig i at fysisk kjønn ikke kan forandres, men kanskje det kan det mentalt? Spør Rimihagen som både hadde familie og barn om han har følt seg homofil hele livet, eller om det har skjedd en gradvis endring slik andre hevder. Dette er interresant. Jeg har selv en homofil venn jeg har kjent i mange år, men han har ikke alltid vært det. Ikke alltid vært homofil, eller ikke alltid vært åpen homofil? Jeg trodde ikke homofil er noe man bare blir... Kan jo hende han er bifil, da. 1 1
Tartufo Skrevet 2. juli Forfatter #329 Skrevet 2. juli (endret) Catch22 skrev (18 timer siden): Det finnes utallige bøker, filmer etc om menn og kvinners følelser, men vi har også begge sider i oss. Det legges gjerne til venstre og høyre hjernehalvdel, eller det maskuline og det feminine prinsipp i oss. Vi er satt sammen av mor og far og vi har både maskuline og feminine egenskaper. Vi er også både introvert og ekstrovert, men noen er primært mer det ene enn det andre. Og kanskje kan dette endres over ett liv. Det maskuline og feminine prinsippet refererer til to grunnleggende energier eller kvaliteter som finnes i alle mennesker og i naturen, og som ikke er begrenset til fysisk kjønn. Dette kan faktisk endres med kjemikalier. Flere gutter, ikke alle, blir feminine av ADHD medisin. I mange, kanskje alle, (hva vet vel jeg) homofile parforhold er den ene maskulin og den andre feminin. De utfyller hverandre på samme måte som en forelsket mann og kvinne. De ønsker å stifte familie, ha barn, etc. De er som mann og kvinne og kjærligheten deretter. Men du vet at den feminine mannen ikke føler seg som en kvinne, ikke har feminine egenskaper slik kvinner har, samme tankegang, følelser, etc? Jeg tror vår duale natur i vårt duale elektromagnetiske univers, er litt mer komplekst enn hva du føler deg som. Du misforstår. Jeg sier ikke at jeg vet hvordan noen føler, jeg sier at ingen kan vite hvordan det føles å være noen de ikke er. En feminin mann kan ikke vite at han føler seg som en kvinne. Det vi vet er at han føler seg som seg selv, en mann. Og han er like mye mann, selv om han har egenskaper som sammenfaller mer med de fleste kvinner enn menn. Det er ikke følelser, interesser og væremåte, som bestemmer kjønn. Det er også mange feminine kvinner som forelsker seg i andre feminine kvinner. Jeg er så lei av å høre: «hvem er mannen i forholdet?», når vi er to kvinner. At du i det hele tatt kan tro at alle homofile forhold består av en maskulin og en feminin part, forteller at du vet skremmende lite om dette. Alle er ulike, og alt som har med følelser å gjøre, kan skifte, og flyte, men kjønn kan ikke det. Kjønn er binært og bestemt biologisk. Endret 3. juli av Tartufo 2 1
Catch22 Skrevet 2. juli #330 Skrevet 2. juli Thyra skrev (Akkurat nå): Ikke alltid vært homofil, eller ikke alltid vært åpen homofil? Jeg trodde ikke homofil er noe man bare blir... Kan jo hende han er bifil, da. Det er litt vanskelig for meg å si. Vi er ikke svært nære venner, men han sier det selv, hadde ungdomskjæreste han var svært forelsket i, men hun ble borte, har en dominant mor, et uheldig kjærlighetsforhold til en ny kvinne, var lenge alene, traff en mann og liker ikke jenter mer. Sier at han tror han er hundre prosent homofil. Jeg tror miljø kan være med å endre deg. Derfor lurer jeg litt på folk som Rimihagen som giftet seg fikk barn og var familiefar til langt oppi voksen alder for så å gå ut å si at han er homofil. Hagen har selv uttalt at han skjønte at han var homofil i godt voksen alder. Det gikk gradvis. Hagen har tidligere vært gift med to kvinner og har fire barn fra disse forholdene Det hadde derfor vært interessant å gjøre en studie på dette. Noe finnes likevel. Slik kan våre seksuelle preferanser endre seg når vi er voksne Ny studie viser at våre seksuelle preferanser kan endre seg langt opp i voksen alder og at vanlige definisjoner for seksuelle legninger ikke fanger opp hele spekteret. 1
Catch22 Skrevet 2. juli #331 Skrevet 2. juli (endret) Tartufo skrev (50 minutter siden): Du misforstår. Jeg sier ikke at jeg vet hvordan noen føler, jeg sier at ingen kan vite hvordan det føles å være noen de ikke er. En feminin mann kan ikke vite at han føler seg som en kvinne. Det vi vet er at han føler seg som seg selv, en mann. Og han er like mye mann, selv om han har egenskaper som sammenfaller mer med de fleste kvinner enn menn. Det er ikke følelser, interesser og væremåte, som bestemmer kjønn. Det er også mange feminine kvinner som forelsker seg i andre feminine kvinner. Jeg er så lei av å høre: «hvem er mannen i forholdet?», når vi er to kvinner. At du i det hele tatt kan tror at det alle homofile forhold består av en maskulin og en feminin part, forteller at du vet skremmende lite om dette. Alle er ulike, og alt som har med følelser å gjøre, kan skifte, og flyte, men kjønn kan ikke det. Kjønn er binært og bestemt biologisk. Det er vanskelig å diskutere det her da jeg ikke er noen ekspert, men du sier jo at ingen kan vite hvordan det føles å være noen de ikke er. Jeg synes det sier mer om deg og dine følelser og at livet sannsynligvis er mer komplekst enn som så. Ting tyder på det. Det er vel ingen fasit på hvordan det føles å være kvinne? Som sagt har en mann også en feminin side, noen mer enn andre, og trives man blant jenter er det vel ikke så vanskelig å identifisere seg med dem? Personlig har jeg mange venner og bekjente gjennom et relativt langt liv, også homofile, et homofilt par, og også en kvinne som er det. Hvorfor sier de det selv, at den ene føler seg som kvinnen i forholdet og hvorfor tror du de ønsker å stifte familie og adoptere barn? Det er kanskje ikke alle som vil innrømme sine feminine kvaliteter? Menn har generelt vansker for det, uavhengi av legning. Jeg har derfor interesse av det, og jeg både spør og leser når anledningen byr seg. Jeg har ofte måtte forsvare denne kjærligheten i trangsynte kristne miljøer. Jeg synes det er flott at folk elsker hverandre og uavhengi av kjønn. Jeg mener bestemt at seksuell, og ikke familiær kjærlighet, er mellom det maskuline og det feminine prinsipp, og at dette samspillet kan operere i to av samme fysisk kjønn. Det er denne tiltrekningen som gjør at man faller for hverandre. Jeg kan selvsagt ta feil, men har ingen troverdig dokumentasjon på noe annet. Det er ikke sikkert at alle identifiserer seg med det maskuline og det feminine prinsipp. Mange vet ikke hvorfor de er som de er. De er bare forelsket. Jeg tror også det er mange slike forhold som er mer seksuelt betinget enn et solid parforhold. De varer kanskje ikke så lenge heller. Men jeg er ingen professor. Jeg synes bare det er interessant. Endret 2. juli av Catch22 Gjorde noen utfyllende endringer 1
Catch22 Skrevet 2. juli #332 Skrevet 2. juli Thyra skrev (50 minutter siden): Jeg benekter ikke at det finnes og har funnet guttejenter, og det er ikke noe galt i å være guttejente! Men det å ha kort hår på 80- og 90-tallet betydde vanligvis ikke at man var guttejente. Det var helt vanlig å kombinere kort hår ned både kjole, høyr hæler, neglelakk, sminke.... Mange "jentejenter" med kort hår den gangen. I dag har det blitt slik at kort hår på jenter betyr "guttejente", "lesbisk" eller "født i feil kropp". Og menn som klager over hvor lite pent det er med kortkårede kvinner. Jeg var litt snar å lese. Du har helt rett:) 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #333 Skrevet 2. juli Alle vet, innerst inne, at gutter er gutter og jenter er jenter. Det er ingenting som kan gjøre om på dette, absolutt ingenting. Verken operasjoner, hår, sminke, klær, medisiner, følelser - ingenting. Anonymkode: 719f1...59f 1
Catch22 Skrevet 2. juli #334 Skrevet 2. juli (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Alle vet, innerst inne, at gutter er gutter og jenter er jenter. Det er ingenting som kan gjøre om på dette, absolutt ingenting. Verken operasjoner, hår, sminke, klær, medisiner, følelser - ingenting. Anonymkode: 719f1...59f Ah, du minte meg på noe viktig. Alle menn har vært kvinner! Det spesielle med menn er at de har både X og Y kromosonet, altså både det mannlige og det kvinnelige. Kvinner har bare XX. I tillegg er alle gutter jenter i begynnelsen av fosterstadiet. Det er derfor menn har brystvorter. De blir utviklet før kjønnet bestemmes i ca 6 uke. De første ukene er derfor alle praktisk talt jenter. Den streken som menn har på pungen var i utgangspunktet den sprekken kvinnekjønnet har, men den vokser sammen hos guttebarnet. Penis og klitoris er i utgangspunktet det samme, men den knoppen endrer seg hos guttebarnet og vokser seg til en penis. Derfor endrer guttefosteret seg gradvis fra XX til XY. Det kan kanskje forklare at en del menn identifiserer seg som kvinner. Jeg tror ikke det er like vanlig at kvinner kan føle seg som menn, men vi har jo mennesker som både føler seg som, eller faktisk er født i feil kropp. Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil. Så du tar nok litt feil her, da dette er kompliserte greier... Endret 2. juli av Catch22 1 1
Tartufo Skrevet 2. juli Forfatter #335 Skrevet 2. juli (endret) Catch22 skrev (26 minutter siden): Ah, du minte meg på noe viktig. Alle menn har vært kvinner! Det spesielle med menn er at de har både X og Y kromosonet, altså både det mannlige og det kvinnelige. Kvinner har bare XX. I tillegg er alle gutter jenter i begynnelsen av fosterstadiet. Det er derfor menn har brystvorter. De blir utviklet før kjønnet bestemmes i ca 6 uke. De første ukene er derfor alle praktisk talt jenter. Den streken som menn har på pungen var i utgangspunktet den sprekken kvinnekjønnet har, men den vokser sammen hos guttebarnet. Penis og klitoris er i utgangspunktet det samme, men den knoppen endrer seg hos guttebarnet og vokser seg til en penis. Derfor endrer guttefosteret seg gradvis fra XX til XY. Det kan kanskje forklare at en del menn identifiserer seg som kvinner. Jeg tror ikke det er like vanlig at kvinner kan føle seg som menn, men vi har jo mennesker som både føler seg som, eller faktisk er født i feil kropp. Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil. Så du tar nok litt feil her, da dette er kompliserte greier... Nei, det er verken komplisert eller vanskelig å avgjøre hvem som er jenter og hvem som er gutter. Selvsagt finnes det unntak, slik er det med omtrent alt, men det betyr ikke at det er komplisert å bestemme kjønnet på en baby. Jordmødre kan se kjønnet med en viss sikkerhet på UL allerede i uke 12. Endret 2. juli av Tartufo 1 1
Catch22 Skrevet 2. juli #336 Skrevet 2. juli Tartufo skrev (6 minutter siden): Nei, det er verken komplisert eller vanskelig å avgjøre hvem som er jenter og hvem som er gutter. Selvsagt finnes det unntak, slik er det med omtrent alt, men det betyr ikke at det er komplisert å bestemme kjønnet på en baby. Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil. Det var det jeg mente. Det er også interessant at alle menn har vært jenter som jeg viser til, og kanskje det kan fotklare noe om hvorfor en del menn kan føle seg som, eller identifisere seg med kvinner? Vi er også bygget og fødtr av en kvinne og har svært mye av vår mor i oss. Så igjen, hvordan kan du si at menn ikke kan føle seg siom en kvinne? Er ikke vår natur litt mer kompleks enn som så? Det var forøvrig en kommentar litt over som var til deg, selv om at noe i kommentaren du siterert også forklarer litt, forhåpentligvis.
Tartufo Skrevet 2. juli Forfatter #337 Skrevet 2. juli (endret) Catch22 skrev (30 minutter siden): Ved uavklart kjønn ved fødsel er det vanskelig å avgjøre hvilket kjønn barnet har ved å undersøke de ytre kjønnsorganene. Legene må velge og noen ganger tar de feil. Det var det jeg mente. Det er også interessant at alle menn har vært jenter som jeg viser til, og kanskje det kan fotklare noe om hvorfor en del menn kan føle seg som, eller identifisere seg med kvinner? Vi er også bygget og fødtr av en kvinne og har svært mye av vår mor i oss. Så igjen, hvordan kan du si at menn ikke kan føle seg siom en kvinne? Er ikke vår natur litt mer kompleks enn som så? Det var forøvrig en kommentar litt over som var til deg, selv om at noe i kommentaren du siterert også forklarer litt, forhåpentligvis. Ja, det finnes alltid unntak, men vanligvis er det enkelt å bestemme om en baby er gutt eller jente. Hvorfor i det hele tatt prate om å føle seg som en kvinne? Å være kvinne føles ikke nødvendigvis annerledes enn å være mann. Jeg har skrevet i flere innlegg at forskning bekrefter dette. Det er større forskjeller innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Alle har sin egen identitet uavhengig av kjønnet de er. Kjønn har ikke noe med identitet eller følelser å gjøre, men bestemmes biologisk. Endret 2. juli av Tartufo 1 1
linsejesus Skrevet 2. juli #338 Skrevet 2. juli Catch22 skrev (1 time siden): Ah, du minte meg på noe viktig. Alle menn har vært kvinner! Det spesielle med menn er at de har både X og Y kromosonet, altså både det mannlige og det kvinnelige. Kvinner har bare XX. I tillegg er alle gutter jenter i begynnelsen av fosterstadiet. Det er derfor menn har brystvorter. De blir utviklet før kjønnet bestemmes i ca 6 uke. De første ukene er derfor alle praktisk talt jenter. Ikke at dette er spesielt viktig (forhåpentligvis), men dette er en myte som har spredt seg som ild i tørt gress de siste årene. At gutte- og jentefostere er like helt i starten betyr ikke at alle er hunkjønn. Kjønnet er bestemt ved befruktningen, men utviklingen av kjønnsorganene starter ikke helt med en gang, det er derfor det ser likt ut. Eventuelt kan man si at fosteret ikke har noe kjønn før kjønnsorganene utvikler seg, men å ikke ha et kjønn er altså ikke det samme som å være hunnkjønn. 2 1
linsejesus Skrevet 2. juli #339 Skrevet 2. juli Memorangen skrev (4 timer siden): Dette skjønner alle. Når de da ser ut som og oppfører seg som og på mange måter biologisk er "blitt" det andre kjønnet pga hormoner som igjen påvirker hjernen, så er de ikke lenger det kjønnet de var født med. Dette sliter ytre-høyre gjengen ekstremt med å akseptere, fordi de egentlig ikke vil vedkjenne seg at transpersoner eksisterer. Jeg støtter @Tartufoi at det på ingen måte er et ytre-høyre-fenomen å mene at kjønn er binært og uforanderlig, slik vi jo har gjort siden vi ble i stand til å oppfatte at det finnes to forskjellige kjønn, altså siden før vi kravlet opp fra vannet og ble pattedyr. Ellers, denne påstanden om at man mener "transpersoner ikke eksisterer" er i beste fall misvisende, men det er nok aller mest en billig hersketeknikk fra enkelte aktivister. Og det er ironisk: For er det noen som benekter at transpersoner eksisterer, så er det jo dem som mener at kjønn er noe man definerer selv. Hvis du i det hele tatt bruker begrepet transkvinne så bekrefter du jo at en transkvinne ikke er det samme som en kvinne. Men det er uansett bare en hersketeknikk, for det er ingen på hverken høyre- eller venstresiden som benekter at transpersoner eksisterer. Det de benekter, er at en persons kjønn (og, som en konsekvens av det, personens rettigheter) bestemmes av den enkeltes egen påstand om hvem de er. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #340 Skrevet 2. juli Catch22 skrev (6 timer siden): Hva en kvinne er? Jeg tror det er en merkelig skapning i løpestreng mellom kjøkkenbenken og soverommet. Jeg tror denne løpestrengen er så lang at hun rekker ut til godstolen i stua og kan servere øl under tippekampen. Har jeg rett? Kan man vinne noe? Når det er sagt benytter jeg anledningen til å kjempe for at alle kjøpesentre og offentlige steder må legge til rette for alle som identifiserer seg med katt. Vi ønsker toaletter for hankatter, hunkatter og henkatter, og ved siden av toaletter for Mann, Kvinne og Hen. Men folk som identifiserer seg med hunder er ikke mitt område, så her får andre ta sin tørn. Det er nok av områder å kjempe for... Skolen nekter å tilby kattedo til elever som identifiserer seg som katter Daily Mail er en useriøs kilde. De har blitt kritisert gjentatte ganger for feilinformasjon: https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/oct/16/ben-goldacre-bad-science-daily-mail-cancer https://www.newyorker.com/magazine/2012/04/02/mail-supremacy https://www.theguardian.com/technology/2017/feb/08/wikipedia-bans-daily-mail-as-unreliable-source-for-website Anonymkode: 8f764...d1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå