Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tartufo skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke stort sett ytre høyre-folk som er opptatt av å definere hva en kvinne er. De fleste som mener at kjønn er binært, tilhører ikke ytre høyre. Å mene at det finnes to kjønn, og at man ikke kan bytte kjønn, er kun fakta, ikke ekstreme meninger.

Dersom du ikke mener det er biologi som definerer kjønn, hvordan vil du da definere hva en kvinne er? Du unngår hele tiden å svare på dette spørsmålet.

Kvinne er et menneske av hunkjønn. En mann er et menneske av hankjønn. Noen er begge deler. En person som er født i feil kropp, men har skiftet kjønn ved hjelp av hormoner og/eller operasjoner var opprinnelig det kjønnet de var født med. Dette skjønner alle. Når de da ser ut som og oppfører seg som og på mange måter biologisk er "blitt" det andre kjønnet pga hormoner som igjen påvirker hjernen, så er de ikke lenger det kjønnet de var født med. Dette sliter ytre-høyre gjengen ekstremt med å akseptere, fordi de egentlig ikke vil vedkjenne seg at transpersoner eksisterer. 

Jeg mener at det er biologi som definerer kjønn men som jeg har sagt 3-4 ganger før her, så er hjernen en del av kroppen og en del av biologien. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tartufo skrev (3 minutter siden):

Ja, hjernen er en biologisk faktor, men siden den er så lik hos kvinner og menn, kan den ikke brukes til å definere kjønn.

Kjønnskromosoner og kjønnsorganer er det eneste som tydelig skiller kvinner fra menn. 

Ja, du skriver at hjernen er biologisk flere ganger, men hjernen kan ikke brukes til å definere kjønn. Ikke høyde, vekt eller skostørrelse heller, selv om menn gjennomsnittlig er større. Kvinner som er nærmere menns høyde, blir ikke definert som menn pga det. Kvinner med skostørrelse 41 er ikke menn.

Jeg forstår ikke hva du vil med å nevne at hjernen er en biologisk faktor. Som jeg har skrevet x antall ganger, så er det en liten forskjell mellom en gjennomsnittlig manns hjerne og en gjennomsnittlig kvinnes hjerne. Men pga at det er større forskjeller på hjernen innenfor hvert kjønn, kan ikke hjernen brukes for å definere om en person er mann eller kvinner.

Vet du hvor mye hormoner påvirker hjernen? Selve hjernen er kanskje ikke så forskjellig. Men de hormonene som til enhver tid er i sving i kroppen har en enorm påvirkning på hjernen. De skrur av og på gener. Nå er det vel heller ingen som definerer kjønn bare pga en hjerne😅 Skjønner at du egentlig kunne ønskt at transpersoner var gjemt langt inni et skap og aldri viste seg igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Memorangen skrev (2 minutter siden):

Kvinne er et menneske av hunkjønn. En mann er et menneske av hankjønn. Noen er begge deler. En person som er født i feil kropp, men har skiftet kjønn ved hjelp av hormoner og/eller operasjoner var opprinnelig det kjønnet de var født med. Dette skjønner alle. Når de da ser ut som og oppfører seg som og på mange måter biologisk er "blitt" det andre kjønnet pga hormoner som igjen påvirker hjernen, så er de ikke lenger det kjønnet de var født med. Dette sliter ytre-høyre gjengen ekstremt med å akseptere, fordi de egentlig ikke vil vedkjenne seg at transpersoner eksisterer. 

Jeg mener at det er biologi som definerer kjønn men som jeg har sagt 3-4 ganger før her, så er hjernen en del av kroppen og en del av biologien. 

Jeg har forklart deg like mange ganger at hjernen ikke kan brukes til å definere om noen er mann eller kvinne, det er kun kjønnskromosoner og kjønnsorganer som skiller tydelig mellom kjønnene.

Det er ikke kun ytre-høre folk som mener at kjønn er binært, og at man ikke kan bytte kjønn. Det er heller ikke kun ytre-høyre folk som ser negative konsekvenser av fokusering på kjønnsidentitet. Som skrevet tidligere er det flere lesbiske som er negative til utviklingen. Teller ikke deres historier noe?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (Akkurat nå):

Jeg har forklart deg like mange ganger at hjernen ikke kan brukes til å definere om noen er mann eller kvinne, det er kun kjønnskromosoner og kjønnsorganer som skiller tydelig mellom kjønnene.

Det er ikke kun ytre-høre folk som mener at kjønn er binært, og at man ikke kan bytte kjønn. Det er heller ikke kun ytre-høyre folk som ser negative konsekvenser av fokusering på kjønnsidentitet. Som skrevet tidligere er det flere lesbiske som er negative til utviklingen. Teller ikke deres historier noe?

Det er ikke du som bestemmer hva som kan brukes til å definere kjønnene. Det du egentlig vil frem til er at ingen skal få lov til å skifte kjønn, og vi skal fortsatt kalle en som var mann ved fødselen for en mann, selv om vedkommende har gjennomført kjønnskifteoperasjoner, tatt hormoner, ser ut som en kvinne 100% og vil bli kalt kvinne? Det er mange som har hatt det helt forferdelig før de skiftet kjønn også. Teller ikke deres historier noe? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Memorangen skrev (11 minutter siden):

Vet du hvor mye hormoner påvirker hjernen? Selve hjernen er kanskje ikke så forskjellig. Men de hormonene som til enhver tid er i sving i kroppen har en enorm påvirkning på hjernen. De skrur av og på gener. Nå er det vel heller ingen som definerer kjønn bare pga en hjerne😅 Skjønner at du egentlig kunne ønskt at transpersoner var gjemt langt inni et skap og aldri viste seg igjen. 

Jeg vet hvor mye hormoner påvirker hjernen, nettopp derfor er er jeg skeptisk til hormonbehandling av unge som tror de er født i feil kropp. De fleste unge som går på hormoner, går hele veien med operasjon når de er gamle nok. Hva om de hadde fått gjennomgått normal pubertet, og blitt støttet i at de er perfekte som de er, i stedet for å få bekreftet at noe var galt med dem?

Personer som går på hormoner, blir ikke et annet kjønn pga forandringer som skjer av denne behandlingen. Men de likner kanskje litt mer.

Jeg ønsker ikke at transpersoner skal gjemme seg, men jeg ønsker at de kunne levd det livet de ønsket i den kroppen de var født med. Dersom samfunnet hadde fokusert mindre på kjønnsidentitet, og brukt like mye penger på annen hjelp, som det de bruker på behandling/operasjoner av fysisk friske kropper, kunne kanskje mange av de som ikke følte seg hjemme i egen kropp fått det bedre. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men jeg synes ikke hormonbehandling og operasjoner av friske personer er en god løsning. Og jeg ønsker alle kun det beste, jeg også, selv om vi har ulike meninger.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (17 minutter siden):

Synes uttrykket født i feil kropp høres vemmelig ut.Altså,du er født.Det er ingen feil men en gave.

Anonymkode: 46cef...84e

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De færreste gjør kjønn eller seksualitet til hele personligheten sin. Dette er Emma Ellingsen:

image.png.25bfe1bd165153eb80b689adc5c2ff04.png

Anonymkode: 8f764...d1d

Og hun er født med penis, og kan aldri få få barn. Dvs ikke en kvinne. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 1c8b3...b53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes uttrykket født i feil kropp høres vemmelig ut.Altså,du er født.Det er ingen feil men en gave.

Anonymkode: 46cef...84e

Det er ikke kroppen det er noe feil med heller... 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Memorangen skrev (21 minutter siden):

Det er ikke du som bestemmer hva som kan brukes til å definere kjønnene. Det du egentlig vil frem til er at ingen skal få lov til å skifte kjønn, og vi skal fortsatt kalle en som var mann ved fødselen for en mann, selv om vedkommende har gjennomført kjønnskifteoperasjoner, tatt hormoner, ser ut som en kvinne 100% og vil bli kalt kvinne? Det er mange som har hatt det helt forferdelig før de skiftet kjønn også. Teller ikke deres historier noe? 

Alles historier teller, og alle bør høres. De som er negative, eller angrer på behandling og operasjoner, forteller ofte at de ikke blir hørt, og enkelte blir presset ut av skeive miljøer.

Det å gå på hormoner og operere fysisk friske kropper, er drastisk, så om mindre fokus på kjønnsidentitet kunne ført til at færre hadde dette behovet, hadde jo det vært bra.

Jeg bruker som tidligere sagt det pronomenet og det navnet de jeg prater med foretrekker. Jeg respekterer alle, selv om vi ikke har like meninger.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (1 time siden):

Så du mener det føles annerledes å være kvinne enn mann? Hvordan føles det å være kvinne etter din mening? Og hvordan vet du at alle kvinner føler det samme?

Det er kun biologi som kan definere om et menneske er kvinne eller mann, men alle kan selvsagt være den de er, uavhengig av kjønnet de er.

Jeg har da vel ikke ment at det føles annerledes å være kvinne enn mann? Det er jo ikke det jeg sier, men det kan jo godt hende likevel. Kvinner og menn er grunnleggende forskjellige.

Det finnes forøvrig menn som er mer feminine enn gjennomsnittskvinnen og kvinner som er mer maskuline enn gjennomsnittsmannen, og så har du hele spekteret i mellom, men det var ikke dette jeg snakket om.

Jeg har gått igjennom det du siterer flere ganger og klarer ikke å finne hvor du kommer til den konklusjon at jeg mener det føles annerledes å være kvinne enn mann. Er du sikker på at du svarer på riktig kommentar?

Her er kommentaren du svarer på:

"Jeg er egentlig enig med deg, men vil gå litt lengre. Jeg tror man kan dele dette i to. Mentalt og fysisk kjønn. Det betyr at man kan være født som mann, men mentalt føle seg som kvinne, og omvendt.

Dette kan sannsynligvis endre seg over ett liv, slik en person som har barn og har ansett seg som hetrofil i yngre alder blir homofil og går i et forhold med en av samme fysisk kjønn. Kanskje også motsatt. At man følte seg som skeiv i ungdom, men fant seg til rette i en hetrofil tilværelse.

Uansett må vi ha tolleranse for at folk føler seg annerledes. Jeg er for kjærlighet og den kan ingen bestemme over. Kjærligheten finner sin egen vei"

Endret av Catch22
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (På 1.7.2025 den 0.54):

Barn og unge har aldri vært så kjønnsstereotype som nå. Se på klassebilder fra vgs på 80 og 90- tallet, og du finner mange guttejenter med kort hår. Ingen så på dem som noe annet enn jenter. Nå er det få med kort hår, og hvis du ser noen, definerer de seg gjerne som ikke-binære eller de tror de er født i feil kropp. Når de som ikke er kjønnsspesifikke skifter kjønn, blir det mindre mangfold innenfor hvert kjønn. Fokuset på kjønnsidentitet og informasjon om at man kan være et annet kjønn enn det man er født som, kan også gjøre barn og unge som ikke er kjønnsstereotype usikre, siden de ikke føler og liker det samme som flertallet i sitt kjønn.

Identitet har ingenting med kjønn å gjøre. Alle mennesker har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de er. 

På 80- og 90-tallet var ikke det å ha kort hår som jente ensbetydende med å være "guttejente". Veldig mange jenter, og enda flere voksne kvinner hadde kort hår. 

• Liker 1
Skrevet
Catch22 skrev (1 minutt siden):

Jeg har da vel ikke ment at det føles annerledes å være kvinne enn mann? Det er jo ikke det jeg sier, men det kan jo godt hende likevel. Kvinner og menn er grunnleggende forskjellige.

Det finnes forøvrig menn som er mer feminine enn gjennomsnittskvinnen og kvinner som er mer maskuline enn gjennomsnittsmannen, og så har du hele spekteret i mellom, men det var ikke dette jeg snakket om.

Jeg har gått igjennom det du siterer flere ganger og klarer ikke å finne hvor du kommer til den konklusjon at jeg mener det føles annerledes å være kvinne enn mann. Er du sikker på at du svarer på riktig kommentar?

Her er kommentaren du svarer på:

"Jeg er egentlig enig med deg, men vil gå litt lengre. Jeg tror man kan dele dette i to. Mentalt og fysisk kjønn. Det betyr at man kan være født som mann, men mentalt føle seg som kvinne, og omvendt.

Dette kan sannsynligvis endre seg over ett liv, slik en person som har barn og har ansett seg som hetrofil i yngre alder blir homofil og går i et forhold med en av samme fysisk kjønn. Kanskje også motsatt. At man følte seg som skeiv i ungdom, men fant seg til rette i en hetrofil tilværelse.

Uansett må vi ha tolleranse for at folk føler seg annerledes. Jeg er for kjærlighet og den kan ingen bestemme over. Kjærligheten finner sin egen vei"

Kommentaren du legger ved sier jo at noen mentalt føler seg som et annet kjønn enn det de er født som. Det er det jeg mener er feil, siden det å være kvinne trenger ikke føles annerledes enn å være mann.

Homofili er noe annet, legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes biologisk. Følelser kan forandre seg, men hvilket kjønn du er, kan ikke forandres.

Menn som blir sett på som feminine menn, er like mye menn som andre menn. Det samme gjelder kvinner som blir sett på som maskuline. De er 100 % kvinne, selv om de har et annet uttrykk og interesser enn flertallet innenfor sitt kjønn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (6 minutter siden):

På 80- og 90-tallet var ikke det å ha kort hår som jente ensbetydende med å være "guttejente". Veldig mange jenter, og enda flere voksne kvinner hadde kort hår. 

Ja, kjønnsbåsene blir trangere og flere for hvert år som går…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en mann hva er en kvinne. Altså dette er for dumt. 
🙄

Anonymkode: d2db2...763

Skrevet (endret)
Tartufo skrev (8 minutter siden):

Kommentaren du legger ved sier jo at noen mentalt føler seg som et annet kjønn enn det de er født som. Det er det jeg mener er feil, siden det å være kvinne trenger ikke føles annerledes enn å være mann.

Homofili er noe annet, legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes biologisk. Følelser kan forandre seg, men hvilket kjønn du er, kan ikke forandres.

Menn som blir sett på som feminine menn, er like mye menn som andre menn. Det samme gjelder kvinner som blir sett på som maskuline. De er 100 % kvinne, selv om de har et annet uttrykk og interesser enn flertallet innenfor sitt kjønn.

Mentalt kan en kvinne eller mann føles seg som et annet kjønn enn den fysiske kroppen de er født i. Det betyr jo ikke at jeg mener at det føles annerledes å være kvinne enn mann. Det er jo en helt annen debatt. 

Jeg er enig i at fysisk kjønn ikke kan forandres, men kanskje det kan det mentalt? Spør Rimihagen som både hadde familie og barn om han har følt seg homofil hele livet, eller om det har skjedd en gradvis endring slik andre hevder. 

Dette er interresant. Jeg har selv en homofil venn jeg har kjent i mange år, men han har ikke alltid vært det.

Endret av Catch22
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og hun er født med penis, og kan aldri få få barn. Dvs ikke en kvinne. Verre er det ikke. 

Dessuten lyser de mannlige trekkene igjennom. 

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (24 minutter siden):

Det finnes da det vi kalte guttejenter. Jenter med korte negler, ikke nødvendigvis kort hår, men som skrudde bil, var med gutta, grove vitser, likte samme filmer, musikk etc.

En såkalt guttejente er mer maskulin enn andre jenter. Det finnes også jentegutter, uten at jeg mener det er noe galt i det. de trives best med jentevenner, har samme interesser ol. 

Set er ikke noe galt i det. Det finnes jo jenter som selv omtaler seg som ei guttejente

Det finnes faktisk en definasjon på Guttejente i Wikipedia.

Skrevet (endret)
Catch22 skrev (17 minutter siden):

Mentalt kan en kvinne eller mann føles seg som et annet kjønn enn den fysiske kroppen de er født i. Det betyr jo ikke at jeg mener at det føles annerledes å være kvinne enn mann. Det er jo en helt annen debatt. 

Jeg er enig i at fysisk kjønn ikke kan forandres, men kanskje det kan det mentalt? Spør Rimihagen som både hadde familie og barn om han har følt seg homofil hele livet, eller om det har skjedd en gradvis endring slik andre hevder. 

Dette er interresant. Jeg har selv en homofil venn jeg har kjent i mange år, men han har ikke alltid vært det.

Man kan ikke føle at man er noe man ikke vet hvordan føles. For meg er det rart at menn kan føle seg som en kvinne, når jeg, som selv er kvinne, kun føler meg som meg selv.

Som sagt kan du ikke sammenlikne legning og kjønn. Legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes av biologi.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tartufo skrev (På 30.6.2025 den 0.12):

Ja, men selv om dette er fakta, er det færre og færre som bruker denne definisjonen. 

Dessverre. De kjønnsforvirrede må ikke bli krenka

• Liker 1
Skrevet (endret)
Catch22 skrev (11 minutter siden):

Det finnes da det vi kalte guttejenter. Jenter med korte negler, ikke nødvendigvis kort hår, men som skrudde bil, var med gutta, grove vitser, likte samme filmer, musikk etc.

En såkalt guttejente er mer maskulin enn andre jenter. Det finnes også jentegutter, uten at jeg mener det er noe galt i det. de trives best med jentevenner, har samme interesser ol. 

Set er ikke noe galt i det. Det finnes jo jenter som selv omtaler seg som ei guttejente

Det finnes faktisk en definasjon på Guttejente i Wikipedia.

Jeg ser færre og færre guttejenter i klasser på ungdomsskolene. På 80 og 90- tallet ble ikke slike jenter sett på som et annet kjønn, og de oppfattet seg selv som jenter. Nå definerer de få som har kort hår seg ofte som ikke-binære eller gutter. Det blir mindre mangfold innenfor hvert kjønn, flere tror de er født i feil kropp, og flere båser opprettes.

Endret av Tartufo
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...