Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor sliter plutselig så mange med å definere hva en kvinne er? Alle burde vel kunne svare på det?

Ikke bruk selve ordet (kvinne) i ditt svar.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vagina og to X-kromosomer (46, XX) 

Anonymkode: 81c1a...dbb

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Født med vagina og XX kromosomer.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vagina og to X-kromosomer (46, XX) 

Ja, ser du bort fra medisinske unntak, er dette riktig definisjon, men mange mener man er intolerant om man holder seg til fakta når det gjelder dette. 

• Liker 3
Skrevet
MariaIsabel skrev (6 minutter siden):

Født med vagina og XX kromosomer.

Ja, men selv om dette er fakta, er det færre og færre som bruker denne definisjonen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som definerer seg som kvinne.

Anonymkode: 7dfd4...62d

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis jeg definerer meg som katt, så er jeg en katt?

Anonymkode: 565ca...123

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg definerer meg som katt, så er jeg en katt?

Anonymkode: 565ca...123

Nei, da er man hatefull, visstnok. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 1857b...0d9

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (10 minutter siden):

Ja, ser du bort fra medisinske unntak, er dette riktig definisjon, men mange mener man er intolerant om man holder seg til fakta når det gjelder dette. 

Mange mener også at jorda er flat

• Liker 7
Skrevet (endret)
Tartufo skrev (14 minutter siden):

Ja, men selv om dette er fakta, er det færre og færre som bruker denne definisjonen. 

Jeg kommer aldri til å slutte å bruke denne definisjonen.

Så lenge en transkvinne klarer å oppføre seg, og ikke krever å få alle kvinners rettigheter bare ved å si han/hun er en kvinne, så kan jeg godt si "hun/henne" og et kvinnelig navn. Jeg har ingenting imot transindivider som har et snev av ydmykhet - kjenner et par stykker, og tenker de må få lov til å leve det livet de ønsker selv om jeg personlig ikke forstår det, så lenge de ikke plager noen. Men jeg har noe imot LGBTQIA++bevegelsen, hva Pride har blitt, og FRI, og jeg tenker vi er nødt til å forholde oss til fakta selv om vi kan la folk leve i bobla si om de ønsker det. Vi andre trenger ikke å bli med inn i bobla. Det har gått alt for langt, og er ekstremt forvirrende for de som vokser opp nå. Fakta er ikke flytende, fakta er fakta, uansett hva folk føler. Jeg har hørt folk mene i fullt alvor at matematikk er subjektivt. Vi må roe ned litt nå, og ha fakta i bunnen. Så kan man si at noen føler noe annet, og at selv om en biologisk mann alltid vil være en biologisk mann, så kan han føle seg som en kvinne, og ønske å leve som en kvinne, og at det skal man respektere. Men jeg mener vi skal kunne stoppe ved aksept og respekt. Vi trenger ikke feire det i en måned hvert år, og vi trenger ikke viske ut biologisk fakta.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke bruke ordet kvinne for å forklare hva en kvinne er. Skal du forklare hva ferie er, så kan du ikke bruke ordet ferie. Eks.: Hva er ferie? Svar: Når man har fri i flere dager fra skole/jobb. Du må bruke andre ord enn selve ordet når du skal forklare hva noe er. Så hva er en kvinne?

Endret av Tartufo
  • Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Det spiller ingen rolle hvilke kromosomer de har eller hvilket kjønnsorgan de er født med. Kvinner er voksne mennesker du omtaler med pronomene hun/henne.

Anonymkode: 8f764...d1d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (6 minutter siden):

få alle kvinners rettigheter

Menn og kvinner burde ha samme rettigheter. Vi lever i 2025, ikke 1950.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn og kvinner burde ha samme rettigheter. Vi lever i 2025, ikke 1950.

Jeg snakker selvsagt om rettigheter som å være i kvinnegarderober, kvinnefengsler, og å delta som kvinne i idretter. Menn bør aldri få de rettighetene, uansett hvilket årstall det er.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (40 minutter siden):

Hvorfor sliter plutselig så mange med å definere hva en kvinne er? Alle burde vel kunne svare på det?

Ikke bruk selve ordet (kvinne) i ditt svar.

Du har fått flere svar på dette allerede 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Det spiller ingen rolle hvilke kromosomer de har eller hvilket kjønnsorgan de er født med. Kvinner er voksne mennesker du omtaler med pronomene hun/henne.

Men hvordan definerer du hunkjønn?

Det er mange som omtaler mennesker/dyr/ting som noe de ikke er. En stol blir ikke en tv fordi jeg sier det. 

Endret av Tartufo
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har fått flere svar på dette allerede 

Men jeg burde vel fått kun ett? 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
VetAlt skrev (7 minutter siden):

Så enkelt er det dessverre ikke lenger. Hvorfor gjøre ting vanskeligere og mer forvirrende for barn og unge?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (5 minutter siden):

Det er mange som omtaler mennesker/dyr/ting som noe de ikke er. En stol blir ikke en tv fordi jeg sier det. 

Det er faktisk oss selv som har definisjonsmakten. Ord forandrer betydning hele tiden, noen ganger blir de mer omfattende, andre ganger mer snevert. Det finnes folk som studerer dette på fulltid og det kalles etymologi.

«Gay» betydde opprinnelig «glad». Det ble brukt som navn på personer. Idag betyr det «homofil».

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...