AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Og hvordan vet du at de er ekte? Anonymkode: 77b46...3e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni En venn er en person som man har fortrolig forhold til og ofte har (eller har hatt) kontakt med. Anonymkode: 031cf...2e1 1 1
Gjest Cartman Skrevet 29. juni #3 Skrevet 29. juni Venner er den familien du velger selv. En venn er mer enn en bekjent
AnonymBruker Skrevet 29. juni #4 Skrevet 29. juni En som vil deg vel og som prioriterer å tilbringe tid sammen med deg Anonymkode: 25adc...e24 1 1
BeeKind Skrevet 29. juni #5 Skrevet 29. juni Vennskap for meg betyr forskjellige ting! Toppen av ekte vennskap er når begge føler seg sett og akseptert, og hvor man er jevnbyrdige. Begge kan være ærlige om sine grenser, behov og ønsker. Man kjenner hverandre på godt og vondt, men uten å dømme og kritisere, selv når man er uenig. Man er på samme bølgelengde og nivå. Man kan snakke åpent med hverandre og kommuniserer godt når det oppstår konflikt. Sånne venner har man veldig få av, og man er heldig om man har dem! Men andre typer vennskap kan også være ekte. Jeg har venninner som jeg omgås fordi vi tilfeldigvis går i samme kirke, deler en hobby, er naboer eller studerer sammen. Vi hadde ikke nødvendigvis blitt venner i en annen setting, og vi hadde kanskje ikke holdt kontakt om en av oss flytta. Vi er ikke så veldig nære at jeg føler at de kjenner og forstår meg helt. Men relasjonen kan ha verdi likevel og vi kan hjelpe hverandre og ha det hyggelig sammen her og nå. Også har jeg noen relasjoner hvor jeg hovedsaklig stiller opp for den andre og er en støtte og hjelp. Der er det ikke så mye rom for at jeg skal komme med mine behov, men det er meningsfullt og fint innenfor det jeg har kapasitet til. Det blir mest på meldinger, eller å gjøre tjenester for dem. Jeg har også relasjoner hvor den andre er en støtte eller veileder for meg, og jeg hovedsaklig er den som tar i mot. I sånne ujevne relasjoner blir det ikke like personlig, det må være en slags emosjonell avstand og noen grenser. Men det er et slags vennskap like vel, hvertfall en positiv relasjon. Selv om ikke alle er like nære eller jevnbyrdige, så stoler jeg på at disse menneskene vil meg vel. Jeg tror de snakker fint om meg til andre. Jeg føler at de respekterer meg og ser meg som et individ. De behandler meg bra, de viser hensyn og godhet. Det føles genuint og ikke påtatt. Jeg vet ikke om de nødvendigvis føler at vi har supergod kjemi eller at jeg er deres aller beste venn som de prioriterer over andre, men det betyr ikke at de ikke er ekte venner. Det er hvertfall ingen vonde intensjoner der, og ingen som er slemme eller overkjørende. Jeg synes vennskap føles falskt når den andre parten ikke respekterer grenser, eller forventer at jeg skal fylle en spesifikk rolle i deres liv, heller enn at de vil bli kjent med meg som person. Når vennskapet ikke blir et samarbeid hvor man tilpasser seg hverandre, men en jobb man må utføre riktig. Når relasjonen ikke handler om to personer som får en connection eller gjør livet side om side, men om hva man kan få ut av det. Selv om man kan ha ulike roller, så er ikke vennskap transaksjonelt. 1
Fugleperspektiv Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Og hvordan vet du at de er ekte? Anonymkode: 77b46...3e4 En venn er den som kjenner stillheten din og ikke blir redd av det som er usagt. Som ikke krever forklaringer, men heller deler stillheten med deg som om det var en samtale i seg selv. En venn står ikke alltid foran deg, men går ved siden av selv når du ikke helt vet hvor du er på vei. En venn trenger ikke bli enig for å bli værende. En venn vet at styrke ikke alltid vises i stemmen, men noen ganger i tårene du prøver å skjule, eller i at du dukker opp i det hele tatt. En venn holder deg oppe ikke ved å bære deg, men ved å minne deg på at du fortsatt har vinger. At du fortsatt har verdi, selv på de dagene du ikke kjenner den selv. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli En som vil deg vel. En du kan stole på. En du kan dele gode og dårlige nyheter med og bli møtt på en fin måte Anonymkode: 429fb...be2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå