Gå til innhold

Ferie med barn må man reise med fly?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke en fly familie, eller reise til sydligestrøk. Liker meg helst i landet vårt, men Sverige og Danmark også. 
Har to barn som aldri har flydd før, nå får jeg høre at de aldri har vært på ferie før. Vi har omtrent vært i hele landet vårt, mye i Sverige ig Danmark også. Det er vist ikke ferie i følge venner av barna. Så jeg begynte å se på reiser med fly, men da må vi jo ha pass. Så det blir ikke i år. 
Må man reise med fly for å ha vært på ferie? Får jo vondt av barna også som kommer hjem med ferieminner, men de var ikke bra nok for de har ikke flydd til syden. 
Flere som ikke har vært i syden med barn? Mine er 12 og 10 år. 

Anonymkode: 5af8e...b38

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er ikke en fly familie, eller reise til sydligestrøk. Liker meg helst i landet vårt, men Sverige og Danmark også. 
Har to barn som aldri har flydd før, nå får jeg høre at de aldri har vært på ferie før. Vi har omtrent vært i hele landet vårt, mye i Sverige ig Danmark også. Det er vist ikke ferie i følge venner av barna. Så jeg begynte å se på reiser med fly, men da må vi jo ha pass. Så det blir ikke i år. 
Må man reise med fly for å ha vært på ferie? Får jo vondt av barna også som kommer hjem med ferieminner, men de var ikke bra nok for de har ikke flydd til syden. 
Flere som ikke har vært i syden med barn? Mine er 12 og 10 år. 

For noe tull. Ingen av mine tre yngste barn har flydd, men vi har da vært på ferie likevel. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser aldri på typisk sydenferie. Barna har tatt fly til London, Paris og noen andre byer, i tillegg til reiser i Norge. I år blir det tre ukers togferie, og da noen strender vest i Europa. 

Man trenger verken å ta fly eller reise utenlands for å reise på ferie. Vi har også ferie de somrene vi bare er på hytta.

Anonymkode: 4603b...b7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sært å si at dere ikke har vært på ferie. Vi har vært på ferie i Norge, vi har vært på ferie i utlandet. Vi har vært på mange ferier uten å fly. I år skal vi på Europatur uten å fly- vi tar ferge og bil. Det er helt supre ferier for ungene!

Anonymkode: 16a53...cd1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (6 minutter siden):

For noe tull. Ingen av mine tre yngste barn har flydd, men vi har da vært på ferie likevel. 

Godt å lese det ikke er bare oss. Jeg elsker våre ferier og ønsker ikke å reise til sydlige strøk.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi reiser aldri på typisk sydenferie. Barna har tatt fly til London, Paris og noen andre byer, i tillegg til reiser i Norge. I år blir det tre ukers togferie, og da noen strender vest i Europa. 

Man trenger verken å ta fly eller reise utenlands for å reise på ferie. Vi har også ferie de somrene vi bare er på hytta.

Anonymkode: 4603b...b7e

Blir det flyreise så blir det storbyer i Europa, får se hva vi får til neste år. 
Ferier på hytta er jo de beste. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sært å si at dere ikke har vært på ferie. Vi har vært på ferie i Norge, vi har vært på ferie i utlandet. Vi har vært på mange ferier uten å fly. I år skal vi på Europatur uten å fly- vi tar ferge og bil. Det er helt supre ferier for ungene!

Anonymkode: 16a53...cd1

Det er ikke jeg som sier det, men venner av barna. Har også hørt de selv når de snakket om sommerferien. 
Jeg ønsker egentlig biltur i europa, tenk så mye man ser. Må nok prioritere fly først.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

barn kan være ganske dumme, så ikke la dem definere livet ditt.

selvfølgelig må man ikke ta fly for å ha vært på ferie, synes det er litt merkelig at du faktisk må spørre om det.

Anonymkode: 86232...992

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er vist ikke ferie i følge venner av barna.

Det handler nok om måten man snakker på. Å reise på ferie er for mange synonymt med at man reiser med nettopp fly. Mange, spesielt om det er fly de er vant med å reise med, glemmer at det finner alternative transportmidler. Det er da barna deres, eller du, kan minne dem på at det finne mange måter å reise på. 

Vi har ikke reist med fly på 9 år. Men har da sannelig vært på ferier. Har faktisk vært temmelig langt nede i Europa uten å vært på et eneste fly. Tog er en ypperlig reisemåte! 

Både barn og voksne kan også minnes på at ferie er noe man har uansett også, uansett om man reiser eller ei. 

Anonymkode: 6e38e...e03

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det handler nok om måten man snakker på. Å reise på ferie er for mange synonymt med at man reiser med nettopp fly. Mange, spesielt om det er fly de er vant med å reise med, glemmer at det finner alternative transportmidler. Det er da barna deres, eller du, kan minne dem på at det finne mange måter å reise på. 

Vi har ikke reist med fly på 9 år. Men har da sannelig vært på ferier. Har faktisk vært temmelig langt nede i Europa uten å vært på et eneste fly. Tog er en ypperlig reisemåte! 

Både barn og voksne kan også minnes på at ferie er noe man har uansett også, uansett om man reiser eller ei. 

Anonymkode: 6e38e...e03

Dette har jeg også fortalt barna mine, for helt enig med deg. Jeg har feriert mye, tatt veldig sjeldent fly i livet. Barna er ikke overbevist og mener vi er kjipe som har så kjedelig ferier med bil. Vi har hatt veldig barnevennlige ferier, med parker, show for barn, hotell for barn, telt osv så ingen spesielt voksen ferier heller.

Jeg husker jeg hørte dette som liten jeg også, jeg tvang gjennom en flytur hjemme med pappa, skjønte ikke hvorfor det var mer ferie så ble med den ene gangen. Så jeg skjønner jo at barna opplever det litt kjipt. Så vi må nok ut å fly engang slik min far gjorde med meg. Synd at det er slik, bilturer gir jo mye opplevelser på veien, ikke minst tog :) ts

Skrevet

Ferie= fri fra daglige gjøremål eller arbeid. 

Selvfølgelig kan man dra på ferie uten å ta fly.

Vi kjører til Italia nesten hvert år med ungene, vil absolutt si det kvalifiserer til å defineres som ferie 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

barn kan være ganske dumme, så ikke la dem definere livet ditt.

selvfølgelig må man ikke ta fly for å ha vært på ferie, synes det er litt merkelig at du faktisk må spørre om det.

Anonymkode: 86232...992

Du forstår vel at det er et spørsmål ut til andre hva de mener? For barna får dette fra et sted. Ts

Skrevet

Trenger ikke å fly for å dra på ferie, men at barna får pass kan jo være greit.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen tilbringer jeg ofte ferien hjemme, men jeg hadde aldri likt det som barn. Dere trenger ikke å reise verken langt eller ofte, men kanskje gjør noe som oppleves litt mer «eksotisk» for barna. Storbritannia, Nederland, Tyskland og Frankrike er våre nærmeste naboer utenfor Norden.

Anonymkode: f63a1...8b1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker det beste med ferier som barn var å herje i et varmt basseng og bade i en sjø som var over 20 grader. Litt annenhver dag på basseng/strand. 
Var mye med far på norgesturer og turer på hardangervidda, men syntes alltid sydenturer med mor var kjekkere. 

Anonymkode: c9426...a65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine voksne barn har hatt en ferie med fly, eller har alle deres ferier vært med bil. 

De har sett mer av Europa enn noen av deres venner. Vi har i alle år hatt tre ukers bilferie. 

De har aldri sagt at de ønsker flyferie.  

Anonymkode: b6cb9...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke vært i Syden da vi ikke er glad i varmen. Men har jo reist til London og slike ting. 

Men generelt sett etter korona så har vi holdt oss til ferie i Skandinavia. Jeg kunne aldri konkurrert med venner av mine barn sine ferier for de reiser 1 måned til USA og 2 ukers ferie på safari i Afrika og det er bare en runde av flere på sommeren, de reiser veldig mye. Men mine barn er ikke så reiselystne for vi kunne har reist slik om vi bare tok en ferie i året men de gidder ikke.

Anonymkode: a15f4...001

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som voksen tilbringer jeg ofte ferien hjemme, men jeg hadde aldri likt det som barn. Dere trenger ikke å reise verken langt eller ofte, men kanskje gjør noe som oppleves litt mer «eksotisk» for barna. Storbritannia, Nederland, Tyskland og Frankrike er våre nærmeste naboer utenfor Norden.

Anonymkode: f63a1...8b1

Hvorfor er det mer eksotisk enn å reise i landet vårt, Sverige eller Danmark? Hva er galt med ferie i de landene? 
Skal vi reise med fly blir det til noen av disse landene det blir ikke Spania, Hellas er Kypros. Bruke 70.000 på strand, det får de gjøre når de er voksne. 

fru Alving skrev (8 timer siden):

Trenger ikke å fly for å dra på ferie, men at barna får pass kan jo være greit.

Hvorfor bruke enormt mye penger på pass, når vi ikke har behov for det enda? Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine barn voksne. Så her reiste vi mye før corona. Og ferie til utlandet var jo billigere enn Norges ferie. Men vi har og reist på ferie i Norge, Danmark og Sverige, så har det vært en blanding av syden og storby. Men beste ferien vi hadde var da vi dro på interrail. 

Så tenker dere trenger virkelig ikke å fly, for at det skal telles som ferie.

Anonymkode: 06ce6...dca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det mer eksotisk enn å reise i landet vårt, Sverige eller Danmark? Hva er galt med ferie i de landene? 
Skal vi reise med fly blir det til noen av disse landene det blir ikke Spania, Hellas er Kypros. Bruke 70.000 på strand, det får de gjøre når de er voksne. 

Hvorfor bruke enormt mye penger på pass, når vi ikke har behov for det enda? Ts

Er jo greit å ha det da. Er ikke snakk om enorme summer det altså.  

Plutselig trenger dere pass, og da er det dumt om dere ikke får det i tide. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er jo greit å ha det da. Er ikke snakk om enorme summer det altså.  

Plutselig trenger dere pass, og da er det dumt om dere ikke får det i tide. 

Jeg ser ikke helt hvorfor tusenvis av kroner skal ligge å ikke brukes. Skal vi steder vi trenger pass er det jo bare å bestille. Her har de time denne uka allerede (når eldste fikk pass for et år siden tok det ca 1 uke. Må regne med 6 uker), men vi kommer aldri til å kaste oss rundt på en flyreise. De får pass når de skal få bank id. Mitt pass har gått ut, men hvorfor fornye jeg har ikke behov for det nå. 
Det koster masse unødvendige penger når man ikke har et behov for pass. Vi har ingen familie i utlandet så ser ingen grunner der vi skal hive oss rundt for å ta et fly til andre land. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Da har tydligvis ikke mine ungdommer på 18 og 19 år aldri vært på ferie🙈

Men tror uansett våres har hatt ferier de husker met seinere i livet,  en å ta fly og sitte på et hotell og en basseng kant.  Vi har reist rundt i Norge. Gruve safari , kort tur til Sverige, vært tur til Kiel. Og mye på hytta til svigers.

Anonymkode: 8cf92...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...