Gå til innhold

3-åringen (snart 4) skal fjerne mandlene, og jeg gruer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pappa til to. Den eldste var i narkose i fjor (gikk fint) og nå skal 3-åringen i narkose. 

Jeg kjenner jeg gruer meg skikkelig. Er redd for at noe skal gå galt. Han snorker og har pustestopp, i tillegg tar mandlene stor plass. Nå leter jeg etter forbedringer sånn at vi kan si at han ikke trenger operasjon, for å slippe narkose. 

Jeg trenger å bli beroliget!

Anonymkode: b8976...ea9

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ååh jeg skjønner deg veldig godt. Bekymringene dine er helt normale, du vil jo bare passe på barnet ditt. Men det er et veldig vanlig inngrep, og sjansen for at noe skal gå galt er veldig liten. Prøv å fokuser mer på de positive konsekvensene som operasjonen vil hjelpe med, enn å fokusere på hvor skummelt det er. Tenk hvor mye bedre barnet får det i etterkant. ❤️

Anonymkode: 406c0...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Dette går som regel veldig fint og de hadde aldri gjort noe som ikke var nødvendig. Det er helt normalt å bekymre seg sånn er det når vi har barn. Bare prøv å behold roen og tenk at dette har legene gjort 100 ganger før. 

Anonymkode: 5d757...07a

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har fjernet mandlene, den yngste var ikke eldre enn din. Det gikk så fint! Alt av hals-og ørebetennelser forsvant.  

Anonymkode: 73aa9...24f

AnonymBruker
Skrevet

Forstår du er urolig helt normalt

Begge mine har fjernet. Yngste fjernet først falske da ho var 2 og fjernet ekte  pluss dren da ho var 3. Gikk utrolig bra

Eldste var 12 og brukte mye lenger tid for å komme seg i form etterpå. Mye smerter, noe yngste ikke hadde hatt.

Anonymkode: 34cbf...633

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er du engstelig. Det er helt normalt når barna vår skal gjennomføre en operasjon. Men det er en nødvendig operasjon, og fordelene er større enn ulempene.

Tenk hvor mye bedre livskvalitet han vil få etter operasjonen, med tanke på søvnkvalitet.

Anonymkode: 333be...1b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.
Takk til dere😊 Jeg vet det sannsynligvis går helt fint, men det er likevel skummelt. Mor er ikke like nervøs som meg, og det er bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som er fint med de som er så små er at de kommer seg utrolig fort 😊 det er helt normalt å være bekymret, det er jo barnet ditt. Fadderbarnet mitt fjernet mandler når hun var rundt 3, hun var frisk og rask på et par dager, de sørger for god smertelindring. Jeg selv tok mandlene i voksen alder og var ute av drift i et par uker (butikkjobb). 

Anonymkode: 6da04...3fe

Skrevet

7 av mine har tatt mandlene og det gikk kjempefint med alle. Den eneste som hadde noen harde dager etter operasjonen var han som var i tenårene da han ble operert. De som var små var i fin form allerede dagen etter operasjonen.

Alle fikk uendelig mye bedre livskvalitet da mandlene var borte.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at mandlene blir tatt i tidlig alder 😊 Det er jo helt problemfritt sammenliknet med de som må ta dem i tilnærmet voksen alder. Kanskje det kan hjelpe deg å finne praktiske gjøremål for å få tankene over på noe annet? Kjøpe inn yoghurt, iskrem og legge en plan for rolig aktivisering i dagene etter operasjonen. For selve operasjonen går helt fint, og barnet ditt får jo så mye bedre livskvalitet etterpå! 

Anonymkode: 94fb2...731

Skrevet

Det ene barnet mitt var akkurat fylt fire da han fjernet mandlene, av samme årsak som din. Søvnapné og snorking. I tillegg var han veldig mye syk. Jeg grudde meg veldig, og han var forsåvidt ganske preget etterpå (dvs vi burde nok gitt ham mer smertestillende enn vi gjorde). Men det gikk veldig bra. Og han ble en helt ny gutt etterpå! Fra å våkne sur og lite uthvilt, og ha en del voldsomme sinneutbrudd, var det tydelig at søvnkvalitet ble så mye bedre. Humøret han ble virkelig forandret, og det ble så tydelig for oss hvor sliten han hadde vært før.

Nå virker det for meg som de kun anbefaler operasjon til de som virkelig trenger det og at terskelen har blitt høyere enn den var før. Så det kan være lurt å lytte til at legen har en god grunn til å anbefale det. Samtidig er vel mandeloperasjoner den operasjonen som utføres oftest på norske barn, så dette kan de. Bare viktig å være obs på å følge rådene nøye i tiden etter operasjon, som å være obs på antydning til blødning, men dette får man informasjon om. Jeg valgte å sove sammen med barnet (vi la oss i dobbeltsengen på gjesterommet) i et par uker etter operasjonen for å fange opp hvis det var noe som kunne gi grunn til bekymring. Mulig overdrevent(?), men det ga hvertfall meg en trygghet.

AnonymBruker
Skrevet

Min fjernet mandler og falske mandler rett før han ble 4. Det gikk helt fint 🙂. Vanskelig å få i han mat første uka, men ellers var det ingen problemer. Møtte på sykehus en formiddag for undersøkelser. Operasjon morgenen etter, og hjemreise dag tre.

Anonymkode: f2e60...bab

AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (3 timer siden):

7 av mine har tatt mandlene og det gikk kjempefint med alle. Den eneste som hadde noen harde dager etter operasjonen var han som var i tenårene da han ble operert. De som var små var i fin form allerede dagen etter operasjonen.

Alle fikk uendelig mye bedre livskvalitet da mandlene var borte.

TS her:

7? Mange har du? Imponerende!

Det er narkosen jeg er redd for. Tenk om han ikke våkner opp?

AnonymBruker
Skrevet

Min fjernet også som 3-åring, og det gikk så fint♥️ Har et mye bedre liv nå. Det vil helst gå bra. 

Anonymkode: 79ca1...113

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 12.46):

TS her:

7? Mange har du? Imponerende!

Det er narkosen jeg er redd for. Tenk om han ikke våkner opp?

Narkose til friske barn er svært trygt. Barneanestesi bedrives av ytterligere spesialisert spesialpersonell og risikoen for alvorlig skadde er i størrelsesorden 1:1000000. Barnet ditt overvåkes tett av kyndig personell og inngrepet i seg selv tar trolig knapt 30 min så narkosetiden er kort i tillegg.

Jeg jobber som anestesisykepleier og har selv hatt min (da) 4-åring inne for å fjerne nesetonsillene (adenoid). Selvfølgelig rart å gi fra seg barnet slik, men det opplevdes veldig trygt og gikk veldig bra.

Anonymkode: cfd35...e64

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Operasjon og narkosen gikk fint :)  Jeg var med han inn da han sovnet. Var ekkelt, men gikk fint. Han har det bare fint nå.

Takk til alle bidrag!

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...