AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Min mann snorker og jeg mister helt søvnen av det. Han sover på en madrass i stua og jeg på soverommet vårt. Slik har det vært i mange år. Jeg har ekstremt dårlig samvittighet for dette. Føler det er min feil. Han på sin side føler det er hans feil. Har prøvd å heve puten, sove på siden, sove i kjøligere rom, snorkespray, nesespray, snorkeskinne osv. Ingenting hjelper. Har vært til to ulike spesialister som begge sier det samme, at ingenting er galt , at snorkeoperasjon ikke vil ha effekt og at han kun må gå ned noen kilo. Dette har han ikke lykkes med. De få gangene vi prøver å sove sammen ender det med at ingen av oss får sove noe særlig. Jeg har hittil brukt ørepropper i ulike varianter når vi sover sammen, og noen av de har funket greit til å blokke lyden ute. Men de er ubehagelige og jeg får øregangseksem av noen av dem. Har nå derfor bestilt time til å få spesialtilpassede silikonørepropper for søvn hos en audiograf med 27 db lyddemping. Har noen erfaringer med disse? Det finnes jo sikkert flere typer merker, men det jeg lurer mest på er om de er mer behagelige og blokker lyden bedre ute enn de vanlige man kjøper. Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni Quies ørepropper i voks skal også ha 27db. Prøvd de? Anonymkode: 76ec7...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #3 Skrevet 29. juni Jeg har formstøpte ørepropper, slike som du beskriver. De demper det meste av lyder godt (bedre enn andre typer jeg har prøvd), men ikke snorking. Nå har jeg ikke testet med å ligge ved siden av noen, men har hatt en svært høylytt snorker på et naborom et sted det var tynne vegger, og jeg hørte snorkinga akkurat like godt med og uten øreproppene i. Det er forskjell på luftlyd og vibrasjonsstøy. Anonymkode: 8788f...f81 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #4 Skrevet 29. juni Jeg kjøpte tilpassende øreøropper, og de er beghagelige, men funker desverre dårlig for snorking syns jeg. Jeg ville egentlig ha de som er totalt lydisolerende, men de kan man visst ikke sove med Anonymkode: 3a183...597 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #5 Skrevet 29. juni Vil legge til at min mann har snorket mye mindre etter han startet på kortison-nesespray. Og hvis det er vektrelatert og han ikke klarer å gå ned i vekt kan kanskje Wegovy være noe å tenke på? Min mann er også stor, men han snorka like mye da han var tynn også 😵💫 Anonymkode: 3a183...597 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil legge til at min mann har snorket mye mindre etter han startet på kortison-nesespray. Og hvis det er vektrelatert og han ikke klarer å gå ned i vekt kan kanskje Wegovy være noe å tenke på? Min mann er også stor, men han snorka like mye da han var tynn også 😵💫 Anonymkode: 3a183...597 Takk for tips! Han forsøkte kortison nesespray en tid, men det hadde ingen effekt den gangen. Kanskje verdt et nytt forsøk. Har fått beskjed om å gå ned ca. 10 kg, fra 90 kg.til minst 80. Vet ikke om Wegovy er et alternativ da? Det er mangel på fysisk aktivitet som har gitt vektøkning, så burde være mulig å gjøre noe med. Alt av trening har bare blitt nedprioritert i en travel hverdag. ts Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Quies ørepropper i voks skal også ha 27db. Prøvd de? Anonymkode: 76ec7...b5b Ja. De er gode, men får desverre eksem i ørene av dem. Veldig frustrerende. ts Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har formstøpte ørepropper, slike som du beskriver. De demper det meste av lyder godt (bedre enn andre typer jeg har prøvd), men ikke snorking. Nå har jeg ikke testet med å ligge ved siden av noen, men har hatt en svært høylytt snorker på et naborom et sted det var tynne vegger, og jeg hørte snorkinga akkurat like godt med og uten øreproppene i. Det er forskjell på luftlyd og vibrasjonsstøy. Anonymkode: 8788f...f81 Uff. Da er det vel ikke noe vits for meg i å bestille slike ørepropper til et par tusen kroner. Å få dempet lyden av snorking er det eneste jeg trenger de til. ts Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni Ligg på hvert sitt rom. Ja koselig å sove sammen. Men ikke verdt det hvis begge sover dårlig. Anonymkode: 81563...9cb 2
Snublefot62 Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni Duraton skrev (35 minutter siden): Hva med cpap maskin? Det forutsetter jo at han har søvnapné.
Duraton Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Det forutsetter jo at han har søvnapné. Ja, men også nei. Man kan fint kjøpe en slik maskin selv. Den sørger for trykk slik at man unngår at luftpassasjen i svelget blir trangere under søvn, slik at bløtvevet vibrerer og lager lyd. Fint å bruke cpap hvis man har søvnapné, men fungerer fjell ved vanlig snorking også. 1
Snublefot62 Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni Duraton skrev (7 minutter siden): Ja, men også nei. Man kan fint kjøpe en slik maskin selv. Den sørger for trykk slik at man unngår at luftpassasjen i svelget blir trangere under søvn, slik at bløtvevet vibrerer og lager lyd. Fint å bruke cpap hvis man har søvnapné, men fungerer fjell ved vanlig snorking også. Godt poeng. Jeg ville nok sjekket med legen først og så må man være forberedt på å dekke alt av utstyr og materiell selv.
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni jeg har hantek sine formstøpte "total block"og en mann som snorker til tross for operasjoner og de fungerer helt supert, det er sjelden jeg våkner og jeg merker ikke at jeg har de på. Vi har opplevd å bli flyttet på hotel osv fordi andre gjester har klaget men jeg har sovet godt.. Anonymkode: 6e372...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni Hvor han er feit, så får han skjerpe seg og slanke seg. Anonymkode: 85bfc...00b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #16 Skrevet 30. juni Hvis det ikke er avdekket noen fysiske ting som skjev neseskillevegg etc som forårsaker snorking, så ville jeg sett på kosthold og livsstil. Sukker, prosessert mat, "hvit" mat, melkeprodukter, alkohol, røyk, flere ting som kan spille inn. Har aldri slitt mye med snorking selv, men hatt en del pustestopp og tørrhoste om natten. For meg hjalp det å kutte ut egg. Anonymkode: febb7...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #17 Skrevet 30. juni Har han fått snorkeskinne tilpasset av tannlege? Det hjalp meg enormt. Anonymkode: 2bdd6...19f
AnonymBruker Skrevet 30. juni #18 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han fått snorkeskinne tilpasset av tannlege? Det hjalp meg enormt. Anonymkode: 2bdd6...19f Ikke fra tannlege nei, trodde det kun var bittskinner man kunne få av tannlegen men skal sjekke det ut. Takk for innspill! ts Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det ikke er avdekket noen fysiske ting som skjev neseskillevegg etc som forårsaker snorking, så ville jeg sett på kosthold og livsstil. Sukker, prosessert mat, "hvit" mat, melkeprodukter, alkohol, røyk, flere ting som kan spille inn. Har aldri slitt mye med snorking selv, men hatt en del pustestopp og tørrhoste om natten. For meg hjalp det å kutte ut egg. Anonymkode: febb7...ffb Absolutt verdt å prøve ut, det har jeg også sagt til ham. Men han liker å «kose» seg med godis og junk. Røyker heldigvis ikke og vi drikker sjeldent alkohol. ts Anonymkode: 6a71d...42b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #20 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor han er feit, så får han skjerpe seg og slanke seg. Anonymkode: 85bfc...00b Ja, men lettere sagt enn gjort . ts Anonymkode: 6a71d...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå