AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Hvorfor er jenter fra 14 - 18 år ofte tynne? Jeg var det. Dette var etter puberteten som var fra 11 -13 år. Fikk mensen 12 år og sluttet å vokse da. Anonymkode: 7a64b...d7e
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Puberteten (= hormoner) kan ha innvirkning på forbrenning. Mange er i tillegg på sitt mest aktive i disse årene, pga organisert idrett, og de spiser rett og slett ikke nok kalorier til å bli mer normalvektige. Veldig mange fortsetter å spise som før etter å ha sluttet på idrett og/eller å ha fått stabilisert forbrenningen fordi puberteten er over, og da kommer kiloene. Jeg var en av dem som var uheldig og fikk normal voksen-forbrenning (i mangel på et bedre ord) i puberteten, selv om jeg drev med idrett. Bikk akkurat over i overvekt på et tidspunkt. Som voksen er jeg plutselig blant de tynneste, fordi jeg tidlig måtte begynne å bry meg om kosthold og kalorier. Anonymkode: 201e7...873
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Vel jeg var ikke det, halvparten av jentene i min klasse var lubne eller tjukke og den andre halvparten var tynne og/eller trente. Vi som holdt på med sport var på den tyngre siden faktisk. Anonymkode: f344a...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg la på meg mye fra jeg var 18 år til 25 år. Og sliter ennå men altfor høy vekt. Anonymkode: 7a64b...d7e
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Jeg var tynn som jentunge, tenåring og som voksen. Den eneste gangen jeg bikket normal bmi var da jeg var gravid. Ingen spiseforstyrrelser og glad i mat, kaker og godis. Anonymkode: 79685...b58
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Er jenter smale og driver med idrett så vil du se det på de «firkantede» brede skuldrene. Frem til en viss tid i puberteten holder vekta seg unna til vekta kommer. Min snart 16 åring har alltid vært minst og smalest på laget, men vokser endelig mer i bredden enn i høyden, ser fortsatt for spinkel ut på banen, merker at høy vekt er en stor fordel. Anonymkode: 736dd...fa6
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jenter smale og driver med idrett så vil du se det på de «firkantede» brede skuldrene. Frem til en viss tid i puberteten holder vekta seg unna til vekta kommer. Min snart 16 åring har alltid vært minst og smalest på laget, men vokser endelig mer i bredden enn i høyden, ser fortsatt for spinkel ut på banen, merker at høy vekt er en stor fordel. Anonymkode: 736dd...fa6 Det er en myte. Jeg har alltid hatt spinkel benbygning og smale skuldre, uavhengig av hvor mye styrketrening jeg driver med. Du har en spesiell holdning til vekt. Så lenge din datter spiser normalt, er det vel det samme om hun ikke har «høy vekt» som du sier? Anonymkode: ea630...e21
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en myte. Jeg har alltid hatt spinkel benbygning og smale skuldre, uavhengig av hvor mye styrketrening jeg driver med. Du har en spesiell holdning til vekt. Så lenge din datter spiser normalt, er det vel det samme om hun ikke har «høy vekt» som du sier? Anonymkode: ea630...e21 Men du ser lett hvor mye vekt er viktig i ulike idretter. Fotball og håndball + idretter bra med mye vekt - les muskler tidlig. En del andre så vil man beholde jentekroppen lengst mulig så man ikke blir for tung. Datteren var på kretsuttak da hun var yngre og merket hvor store alle som ble tatt ut var. Anonymkode: 736dd...fa6
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden De er tynne fordi de har en ekstremt aktiv livsstil. Da jeg var tenåring, hadde vi ikke bil – skulle vi noe sted, måtte vi gå. Joda, det gikk buss, men vi bodde ikke i en storby, så den gikk sjelden, og ikke nødvendigvis dit vi skulle. Hver helg dro vi på fest, og siden vi ikke hadde særlig med penger, drakk vi gjerne på tom mage for å bli fulle raskest mulig. Vi gikk til og fra skolen hver dag, for foreldrene våre var som regel allerede på jobb før vi dro, så det var ingen som kunne kjøre oss. I tillegg var det vanlig med energidrikk, snus og røyk, som dempet appetitten og gjorde at vi spiste mindre. Ungdom er tynne fordi livsstilen deres er enormt usunn – men samtidig er kroppen deres på sitt mest robuste og i stand til å reparere seg selv. Hadde jeg forsøkt å leve på samme måte idag, hadde jeg vært totalt utslitt før uken var ferdig. Anonymkode: ee6e5...d24
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Jeg var tynn fordi jeg droppet mat. Det gjaldt mange i klassen. Ingen spiste lunsj. Anonymkode: 33907...1a5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Det er virkelig ikke slik at jenter i den alderen ofte er tynne. En del er slanke / normalvektige, men det er faktisk langt flere som er overvektige eller har fedme enn som er tynne / undervektige. Jeg er overrasket over hvor mange tenåringsjenter som er større /veier mer enn meg som voksen kvinne. Og de som er i tidlig tenår, skal jo øke ytterligere i vekt gjennom tenårene Anonymkode: 75b2b...3eb
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er jenter fra 14 - 18 år ofte tynne? Jeg var det. Dette var etter puberteten som var fra 11 -13 år. Fikk mensen 12 år og sluttet å vokse da. Anonymkode: 7a64b...d7e Har tre døtre og jeg kan ikke huske at de eller vennene var ofte tynne. Tvert i mot på flere av venninnene deres. Mine ble slanke etter de ble 18-20 år.. men fram til da, var de frodige, som jeg ville kalt det. Anonymkode: 56760...bfd
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er en myte. Jeg har alltid hatt spinkel benbygning og smale skuldre, uavhengig av hvor mye styrketrening jeg driver med. Du har en spesiell holdning til vekt. Så lenge din datter spiser normalt, er det vel det samme om hun ikke har «høy vekt» som du sier? Anonymkode: ea630...e21 Jeg er bredskuldret og har vært det i hele mitt liv. Min venninne har knapt skuldre, i stedet for at skuldrene går rett ut, går de nedover. Og ingen trening kan heise opp skuldrene hennes, det er jo fysisk umulig Anonymkode: 56760...bfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå