Gå til innhold

Dårlig køkultur hos barnefamilier på Tusenfryd, er det bare jeg som reagerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på Tusenfryd i dag med familien, og ble slått av hvor mye dårlig køkultur vi ble vitne til, særlig blant barnefamilier. Det fikk meg til å lure på: Er det rett og slett mange foreldre som ikke ønsker eller orker å lære barna sine hvordan man oppfører seg i en kø? 😐

To eksempler:

Eksempel 1:

Vi har stått i kø i ca. 15 minutter. Plutselig presser en mor og tre barn seg forbi hele køen og rett frem mot attraksjonen. Jeg sier, litt sjokkert og rolig, at «her er det faktisk kø». Moren svarer snurt at de har folk de er sammen med foran seg i køen, og at barna måtte på do. Og de kommer akkurat frem i tide til at «gjengen deres» skal kjøre.

Men er det egentlig vanlig praksis at man bare sender halve familien ut av køen og så skal de bare gli rett inn igjen, uten å måtte vente på nytt? Selv når det gjelder dobesøk? Jeg tenker at hvis man må på do, så forlater man køen og tar neste runde , eller gjør det mellom attraksjoner.

Eksempel 2:

Vi (to voksne og to små barn) er på vei mot køen til en attraksjon. Ca. 10 meter unna løper en tenåringsjente (15-ish) forbi og stiller seg foran oss. Greit nok. Men så kommer det en til, og så plutselig står det 3–4 voksne personer foran oss som definitivt ikke stod der tidligere. Jeg sier til samboeren min at det er merkelig hvordan det stadig dukker opp nye folk foran oss. Et par av de voksne hører det og forklarer at de er sammen med jentene. Jeg svarte at det er jo greit at de er sammen, men at det blir umulig å lære barna våre god køkultur når de gang på gang ser voksne mennesker som sniker, og slipper unna med det.

Jeg skjønner at det er ferie og at folk vil ha det gøy, men er det virkelig så vanskelig å vente som alle andre? Og hva lærer vi egentlig barna våre når vi demonstrativt ikke forholder oss til kø?

Er det bare jeg som reagerer, eller har andre også sett dette , og hva tenker dere er greit og ikke?

Anonymkode: cabbd...178

• Liker 25
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var på Tusenfryd i dag med familien, og ble slått av hvor mye dårlig køkultur vi ble vitne til, særlig blant barnefamilier. Det fikk meg til å lure på: Er det rett og slett mange foreldre som ikke ønsker eller orker å lære barna sine hvordan man oppfører seg i en kø? 😐

To eksempler:

Eksempel 1:

Vi har stått i kø i ca. 15 minutter. Plutselig presser en mor og tre barn seg forbi hele køen og rett frem mot attraksjonen. Jeg sier, litt sjokkert og rolig, at «her er det faktisk kø». Moren svarer snurt at de har folk de er sammen med foran seg i køen, og at barna måtte på do. Og de kommer akkurat frem i tide til at «gjengen deres» skal kjøre.

Men er det egentlig vanlig praksis at man bare sender halve familien ut av køen og så skal de bare gli rett inn igjen, uten å måtte vente på nytt? Selv når det gjelder dobesøk? Jeg tenker at hvis man må på do, så forlater man køen og tar neste runde , eller gjør det mellom attraksjoner.

Eksempel 2:

Vi (to voksne og to små barn) er på vei mot køen til en attraksjon. Ca. 10 meter unna løper en tenåringsjente (15-ish) forbi og stiller seg foran oss. Greit nok. Men så kommer det en til, og så plutselig står det 3–4 voksne personer foran oss som definitivt ikke stod der tidligere. Jeg sier til samboeren min at det er merkelig hvordan det stadig dukker opp nye folk foran oss. Et par av de voksne hører det og forklarer at de er sammen med jentene. Jeg svarte at det er jo greit at de er sammen, men at det blir umulig å lære barna våre god køkultur når de gang på gang ser voksne mennesker som sniker, og slipper unna med det.

Jeg skjønner at det er ferie og at folk vil ha det gøy, men er det virkelig så vanskelig å vente som alle andre? Og hva lærer vi egentlig barna våre når vi demonstrativt ikke forholder oss til kø?

Er det bare jeg som reagerer, eller har andre også sett dette , og hva tenker dere er greit og ikke?

Anonymkode: cabbd...178

Jeg har ikke vært i Tusenfryd på en stund, men har bare en liten tanke rundt første det. Nå var det forsåvidt rart at det virket som en hel gjeng måtte på toalettet. Men om en person akutt må på toalettet og tenker at jeg rekker å løpe til toalettet og tilbake før vi er fremst i køen, går ikke det bra? Jeg synes det var litt i overkant mange i ditt eksempel, da. Man bør ha som rutine å gå på toalettet før man stiller seg i kø

Anonymkode: d566c...246

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg synes det er både og her. Vi gjordet det da vi var i dyreparken nylig. Stod i kø på traktorene, så måtte vi ta av noen klær av baby som gulpa over hele seg, jeg gikk ut av køa bort til vognen for å legge fra meg og ta opp et nytt klesplagg, så løpte jo såklart 3 åringen min etter meg og 7 åringen etter det igjen. Så fiksa jeg så fort jeg kunne og gikk tilbake med barna. Tenkte ikke over at vi sneik.

Anonymkode: 7d23e...732

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De eksemplene der synes ikke jeg var noe å reagere på i grunn,

Anonymkode: 0f0cb...a6d

• Liker 28
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det første eksemplet er innenfor. Klassisk at noen må på do når vi først nærmer oss, og da må søren meg hele gjengen samtidig. Ingen klarer vente. 

Dyreparken har en fin en for det andre eksempelet, det holder man et skilt som det står; jeg står i kø for 4 stk. 

Anonymkode: 4e6c8...0a7

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte også når jeg var i Tusenfryd i fjor. Hvorfor må de voksne gå fram til tenåringsjenta selv om de er sammen? Tenåringen kan jo også gå bak til de voksne og stå sammen der.

Anonymkode: 34ec4...439

• Liker 12
Skrevet

Jeg syns det er greit å midlertidig forlate køen pga do, selv om jeg personlig ikke gjør det. Kommer litt an på type kø da. Må man presse seg forbi titalls meter med folk blir det litt sært... 

Det andre eksempelet syns ikke jeg heller er greit. Men liker ordningen til dyreparken. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 tenker jeg er helt innafor. Man står i kø lenge, barna må på do, da må man jo gjøre det.

Det finnes mye dårlig køkultur, men jeg synes ikke eksemplene dine var bevis på dette.

Anonymkode: 6d0ae...ca8

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1, synes jeg er helt ok, de hadde noen i følget som holdt av plassen.

Nr 2 ,er litt på kanten,  men ikke noe jeg hadde brydd meg om .  

Anonymkode: 156fc...121

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at nordmenn generelt har ekstremt dårlig køkultur. Det være seg i fritidsparker eller ute på byen. 😅 

Jeg er blitt kalt kønazi fordi jeg ikke orker sånt. Men har funnet ut at jeg bare må gi f… 

Var i Disney World i Orlando for noen år siden, og der var det lange køer, men en helt annen køkultur enn her. 

Anonymkode: fe2f4...49f

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig dårlig køkultur her til lands, ja. Skulle i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Foran meg går en tenåringsgutt sakte, og jeg skjønner ikke hvorfor han går så sakte. Jeg må gå sakte bak, for han lager ikke plass til at jeg skal komme forbi (dere vet de 'innhegningene" etter man har scannet boardingkortet". Så kommer vi til køen, og da kommer mora hans bak og skal forbi meg, for hun er med han. Hun bare brukte en evighet på å si hade til mannen sin. Forstår at hun vil bruke tid på farvel, men hvorfor ikke bare slippe meg forbi og så kan de stå bak meg? Sikkerhetskontrollen er individuell. De går ikke på den som et par heller.. 

En annen gang var det lang dokø på Gardermoen. Jeg stod bak en dame. Plutselig kommer en dame og stiller seg foran damen foran meg. Da sier damen foran meg ifra til snike-damen. Snikedamen svarer skikkelig surt tilbake at hun er sammen med venninnen sin (som stod to damer foran meg). Man går jo på do individuelt??? Hvorfor tror noen at de har rett på å stå med noen de kjenner? Da kan jo DE gå bak igjen! 

Anonymkode: 2ba53...31b

• Liker 22
Skrevet

Ingen av disse to eksemplene er noe å bry seg med. Første er du bare teit som tenker over.

andre er ok, kjipt hun løp foran dere, men sånn er det liksom.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fant ikke eksemplene dine noe irritable i det hele tatt. Jeg sender ofte mannen i køen på kiwi med kurven, samtidig som jeg fortsatt går å plukker varer. Du ville vel hatt meg bakerst i køen da?

Selv har jeg et irriterende eksempel fra dagens besøk hos Blaafarveværket hvor man kan kose med noen dyr til angitt klokkeslett. Guttungen min og jeg var nr 2 i køen. Da de som klapper dyret er ferdig å går, smetter det et barn inn og mor drar frem telefonen og knipser i vei.

«Det var vel vår tur nå» fortalte jeg moren. Det kunne hun ikke gitt mer blanke f i. Noen mennesker vil bare være drittsekk🤷🏼‍♀️

• Liker 5
Skrevet

Å nå blir denne tråden fylt med: Men bare vent til du får høre hva JEG har opplevd.. 😜

Sorry trådstarter🫶🏼

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes begge eksemplene er greie nok, det første eksempelet mest selvfølgelig, det er typisk at barn blir litt nervøse og plutselig må på do gjerne rett etter at man har spurt de og gitt beskjed om at de må bestemme seg nå før vi går inn i køen. Så står man i kø da i 10-20 min, ser at det nesten er vår tur og DA må plutselig både den ene og den andre på do NÅ. Det er umulig å vente og om alle går ut av køen så skjer det samme i runde nr to og plutselig har man stått der i en time uten å komme nærmere.

Eksempel nr to er litt mer på kanten men direkte sniking var det ikke.

Jeg synes forøvrig ikke at det å forvente at andre skal oppføre seg for at barna dine skal lære manerer er en særlig god taktikk for noen. Folk har ulik oppfatning av ulike ting og jo mer gråsone noe er jo større sjangs er det for å få forvirringer inn i oppdragelsen. Snakk heller med barna og hold på din mening uten å bry deg så mye om hva alle andre driver med. Det tjener også barna dine på på sikt.

Anonymkode: 385d3...880

• Liker 2
Skrevet

Det at mange her ikke syns eksempel 2 er en uting sier sitt om køkultur. Å sende noen løpende foran og så kommer resten av gjengen og skal "fram til sine" er langt over streken. Da må den som har gått foran værsågod gå bak til resten av sin familie om de skal kjøre sammen. Toppen av frekkhet når jeg ser en gjeng voksne presse seg fram, "vi er med han/de/dem". So what, vi var i køen før dere, om dere skal kjøre sammen får kilden din dra seg tilbake til dere.

• Liker 21
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
SeBraHaHa skrev (5 minutter siden):

Jeg fant ikke eksemplene dine noe irritable i det hele tatt. Jeg sender ofte mannen i køen på kiwi med kurven, samtidig som jeg fortsatt går å plukker varer. Du ville vel hatt meg bakerst i køen da?

Selv har jeg et irriterende eksempel fra dagens besøk hos Blaafarveværket hvor man kan kose med noen dyr til angitt klokkeslett. Guttungen min og jeg var nr 2 i køen. Da de som klapper dyret er ferdig å går, smetter det et barn inn og mor drar frem telefonen og knipser i vei.

«Det var vel vår tur nå» fortalte jeg moren. Det kunne hun ikke gitt mer blanke f i. Noen mennesker vil bare være drittsekk🤷🏼‍♀️

Ja. Du skulle gått bakerst i køen... Hvorfor går dere i køen før dere er ferdige til å betale? 

Er så dritt når man skal kjapt innom butikken, skal bare ha to-tre varer. Går og steller meg i køen som ser kortest ut, så kommer det noen som har semdt andre i køen for så å hente både det ene og det andre før de selv kommer før meg med varene sine..

Køen er for å gå i når man har plukket ferdig det man skal ha og skal betale.

Anonymkode: 60738...1fd

• Liker 31
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge i snitt må man stå i kø i hver attraksjon? 

Anonymkode: 580fd...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke dette var noe å irritere seg over. Sånn er det med barn, og fornøyelsesparker er jo primært bygget for dem. 

Anonymkode: 80f78...4b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på attraksjonen. Hvis det er som tømmerrenna, hvor man uansett kun kjører sammen med "sine", så tenker jeg ikke det gjør så mye at man holder plass i køa. Eller hvis det er barn og det er den voksne som står i køen mens ungene smører seg med solkrem eller hva de skal før de smetter inn. 

Anonymkode: 26d61...00a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...