AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni La oss si at en standard middagsporsjon i ovn/airfryer etc.består av en kyllingfilet, grønnsaker og et par skjeer ris eller pasta. Eventuelt en laksefilet. Når man griller, er det vanlig å fortsatt spise et stykke kjøtt/fisk eller spiser man mer? En kotelett er jo fks ganske stor mens en grillskive kan være en del mindre. Er det vanlig å spise en grillskive eller spiser du flere selv om du har tilbehør? Anonymkode: d6779...ffc
AnonymBruker Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni Jeg spiser til jeg blir mett, uansett om det er laget i ovn eller på grill. Men spiser ofte mer kjøtt eller fisk når det grilles, fordi det er lettere tilbehør, med salat istedenfor ris/potet. Anonymkode: 4693f...26d 8 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni #3 Skrevet 30. juni Når vi griller har vi gjerne pølser i tillegg til kjøtt,så ja,spiser nok mere. Men som skrevet over her, noen ganger har vi feks bare salat som tilbehør,evt potetsalat,og da orker man jo mere kjøtt. Anonymkode: 924eb...642 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #4 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): La oss si at en standard middagsporsjon i ovn/airfryer etc.består av en kyllingfilet, grønnsaker og et par skjeer ris eller pasta. Eventuelt en laksefilet. Når man griller, er det vanlig å fortsatt spise et stykke kjøtt/fisk eller spiser man mer? En kotelett er jo fks ganske stor mens en grillskive kan være en del mindre. Er det vanlig å spise en grillskive eller spiser du flere selv om du har tilbehør? Anonymkode: d6779...ffc Den standard porsjonen hørtes liten ut. Selvsagt spiser man mer når man drasser fram grill og lager masse ekstra styr med matlaging? Anonymkode: 4e287...c87 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #5 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): La oss si at en standard middagsporsjon i ovn/airfryer etc.består av en kyllingfilet, grønnsaker og et par skjeer ris eller pasta. Eventuelt en laksefilet. Når man griller, er det vanlig å fortsatt spise et stykke kjøtt/fisk eller spiser man mer? En kotelett er jo fks ganske stor mens en grillskive kan være en del mindre. Er det vanlig å spise en grillskive eller spiser du flere selv om du har tilbehør? Anonymkode: d6779...ffc Hvis du tenker å lage til andre mennesker, så bør du tenke på at den porsjonen du tydeligvis beregner er en barneporsjon. De aller fleste voksne menn (og også kvinner og tenåringer) spiser ofte mer enn et lite kjøttstykke. Du bør sjekke matprat.no for mengdeberegning. Det vanlige er å beregne minimum 500g mat pr persjon inkl tilbehør. Og ja, mange spiser mer når maten er grillet og man spiser ute i hyggelig lag. Jeg er normalt småspist, men grillmat kan jeg spise uendelig av. Så pass på gjestene. En liten grillskive/grillribbe er ALTFOR lite for de aller aller fleste. Anonymkode: 77999...5aa 5 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni #6 Skrevet 30. juni Jeg spiser meg passe mett. Uansett om jeg spiser en salat, suppe, grillmat, taco, eller om det er julaften. Når jeg lager mat til andre (utover kjernefamilien) så legger jeg opp til at det skal bli rester, slik at ingen skal føle at det blir for lite. Anonymkode: f8585...771 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Den standard porsjonen hørtes liten ut. Selvsagt spiser man mer når man drasser fram grill og lager masse ekstra styr med matlaging? Anonymkode: 4e287...c87 Vi griller ca tre-fire dager i uka, sommeren igjennom. Anonymkode: f8585...771 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #8 Skrevet 30. juni Vi hadde grillmat på jobb her om dagen og det er helt vanvittig hvordan veldig mange mannfolk lesset på med kjøtt, pølser og burgere - tilbehøret hopper de over, til nød en halv maiskolbe. Hvis man inviterer den type mennesker til grilling, må man i alle fall ikke tenke på hva du ville fått av kjøtt i en porsjon på restaurant. Death by meat som grillfesten til en bekjent kalles - vel bekomme. Anonymkode: 62070...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #9 Skrevet 30. juni Man overspiser da ikke bare fordi det er snakk om grillmat. Med mindre man har en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 14135...086
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni Ja, det er lett å spise mer kjøtt når man griller. Anonymkode: f4515...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): La oss si at en standard middagsporsjon i ovn/airfryer etc.består av en kyllingfilet, grønnsaker og et par skjeer ris eller pasta. Eventuelt en laksefilet. Når man griller, er det vanlig å fortsatt spise et stykke kjøtt/fisk eller spiser man mer? En kotelett er jo fks ganske stor mens en grillskive kan være en del mindre. Er det vanlig å spise en grillskive eller spiser du flere selv om du har tilbehør? Anonymkode: d6779...ffc Høres ut som veldig lite mat til vanlig? Spiser du mange måltider per dag siden du spiser så lite? Jeg er en liten kvinne på 50 kilo og spiser to koteletter, kanskje 3 også… Grillskiver spiser man jo mange av. Ofte kyllingfileter, men kan klare meg med en om de er store. To laksefileter. 3-400 gram biff. Er det typ fløtegratinerte poteter og mektig saus kan jeg klare meg på ned i 150 g biff, da. Jeg spiser altså ikke mer ved grilling enn ellers, men spiser mye mer enn dine estimat. Anonymkode: 651a7...af3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man overspiser da ikke bare fordi det er snakk om grillmat. Med mindre man har en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 14135...086 Tull, det er helt vanlig at man spiser mer av det som er stekt/grillet enn feks kokt. Man spiser mer grillmat enn kokte poteter feks, og det er ikke spiseforstyrrelser. Anonymkode: 22a78...9da 2
Daisy-love Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni Jeg føler det er lett at en spiser litt underveis når en griller. I hvert fall om en ikke er god på timing. Spiser en pølse mens en venter på noe som tar lengre tid. Jeg ser også at en del slenger på hele pølsepakken for «det er ingenting å spare på», mens en gjerne hadde stekt to pølser til hver av barna inne, og spart resten til en annen dag. Jeg tror også det kommer litt an på hvor ofte en griller og i hvilke sammenhenger. Noen har grillen lett tilgjengelig og det er ikke noe stress for de, og en gjør det flere ganger i uken, og med mer hverdagsmat. Da tror jeg gjerne ikke det går så mye ekstra. Mens de som mer ser på grilling som en happening, hvor en handler inn mye ekstra, og gjerne har gjester, da blir det også spist mer. Jeg mener jeg har lest noe om at stekt mat er mer appetittvekkende enn si kokt og dampet, samme med mer salt mat, og at en da gjerne spiser mer. Her grilles det for sjeldent. Det er jo så utrolig godt 😋 Det kommer nok an på hva som grilles og hva tilbehøret er om det blir litt ekstra her. Med en del tilpasninger i kosten har jeg også spist veldig lite ved enkelte grillfester. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tull, det er helt vanlig at man spiser mer av det som er stekt/grillet enn feks kokt. Man spiser mer grillmat enn kokte poteter feks, og det er ikke spiseforstyrrelser. Anonymkode: 22a78...9da Er det rart folk er feite… Anonymkode: 14135...086
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man overspiser da ikke bare fordi det er snakk om grillmat. Med mindre man har en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 14135...086 Hvem er " man" ? Kan du ikke si " jeg" ? Anonymkode: d33e1...f52 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni #16 Skrevet 30. juni Konseptet med "ventepølser" sier jo litt. Vanligvis ville man tenkt at en pølse eller to var middagen, men når man griller, spiser mange det før man virkelig starter. Anonymkode: 9ac2e...cce 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #17 Skrevet 30. juni Er det bare meg og mine 2 barn, så spiser vi ikke mer. Da det er mye lettere å planlegge hva hver spiser. Men er det grilling med mange, så griller jeg mye mer. Men griller jeg, så går det i laks, kyllingfilet og grilla grønnsaker. Så jeg tror jo ikke totalen blir så ille. Anonymkode: 2d66b...ec0
AnonymBruker Skrevet 30. juni #18 Skrevet 30. juni Spiser vanligvis mindre fisk og kjøtt når vi griller. Har alltid masse gode grønnsaker på grillen, så spiser mye av det 🙂 Anonymkode: fe2ca...a6a
Ms. Steele Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni Jeg spiser ikke mer kyllingfilet om jeg griller den i stedet for å steke den i stekeovnen nei. Vi griller maten hele sommeren, men spiser jo ikke mer av den grunn. Maten er jo stort sett den samme, bortsett fra supper og gryter da 😏
AnonymBruker Skrevet 30. juni #20 Skrevet 30. juni Går nå ikke mer når vi griller visa ellers. I hvertfall ikke hos oss. Men så er det slik at vi tar eks griller litt av alt, altså liten bitt med biff, deler kylling file i 2, kotelett. Evnt lager spyd med grønsaker osv. Men mengden til sammen blir det samme, for si hvis en normalt spiser 2 biffer på 150 gram. Så spiser en kansje 1 biff på 150 og en file med kylling I stede. Samme mengde Men 2 forskjellige ting Anonymkode: 27fb1...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå