Gå til innhold

Hva skjer hvis barnet slår lærere på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer fint lite. Har blitt slått, spytta på og diverse av elever på barneskolen, og dyttet av ungdomsskoleelev. Jeg skriver avvik som går til rektor som markerer avviket med «ikke fare for gjentagelse» og så går man på jobb igjen neste dag som om ingenting har skjedd. «Trøsten» får være at dette er hendelser som har skjedd over 10 år, og heldigvis ikke ofte. 

Anonymkode: de64d...e07

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen på 80-tallet så var det en elev som karatesparket en lærer i ryggen, når han stod på toppen av ei lang murtrapp, slik at han fløy ned trappen. Eleven ble sendt på "kostskole" i Bergen i et par år, før han kom tilbake og gjorde sport i å banke driten ut av "ferskiser". Han endte opp med å ta sitt eget liv 10 år senere.

Anonymkode: c42d4...6af

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor har man ikke ett kommunalt tilbud for voldelige elever?? Hvorfor jobber man ikke for at det er på plass? Både for å hjelpe de voldelige elevene med å få hjelp og for å skjerme elever og lærere som blir utsatt for vold fra disse? 

Anonymkode: 85661...595

Dette er svært betimelige spørsmål å stille politikerne. Skolene har verken penger eller eller lov til å gjøre noe annet enn å fortsette undervisning.

En av de største utfordringene etter mitt skjønn, er at det fremdeles snakkes nesten utelukkende om hva skolene kan gjøre i disse tilfellene. I svært mange av disse tilfellene er det foreldrene som trenger tiltak. 

Anonymkode: c789f...a7b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lite som skjer, det finnes slike små terrorister i mange klasserom her til lands. De er til fare for både store og små og likevel så er man så negativ til spesial avdelinger som kan ta seg av de på skolen, man skal på død og liv utsette våre normale barn som er majoriteten for en skolehverdag i frykt. Bekymrer meg mer for de små enn de voksne når det kommer til utagerende barn.

Anonymkode: cfe90...41f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er veldig lite som skjer, det finnes slike små terrorister i mange klasserom her til lands. De er til fare for både store og små og likevel så er man så negativ til spesial avdelinger som kan ta seg av de på skolen, man skal på død og liv utsette våre normale barn som er majoriteten for en skolehverdag i frykt. Bekymrer meg mer for de små enn de voksne når det kommer til utagerende barn.

De voksne, her lærere, har jo hovedansvaret for å sørge for at alle barna også de ikke voldelige er trygge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingenting som skjer. På trinnet her har vi hatt noen svært utagerende ungdommer. Jeg har selv spurt hva som gjøres med dette for det går utover lovpålagt og krav om lærling for 27 andre. De kunne ikke gjøre annet enn å bare veilede og snakke med foreldrene 🙄

Anonymkode: 9be18...7af

Det skjer ingenting annet enn at lærer melder avvik, men det går kun på på en selv. Da kan en risikere å bli flyttet til en annen klasse på sikt, selv om det er eleven som trenger hjelp. Det skjer ingenting med eleven, og det utløser ikke verken tiltak eller ekstra ressurser. Fryktelig frustrerende å stå i som lærer. 

Anonymkode: 151c9...740

På barneskolen der barna mine gikk, var det ett barn som var ekstrem. Han var voldelig daglig, og for de groveste episodene ble han utvist. Så fikk skolen refs fra statsforvalteren for å ha utestengt barnet fra undervisning det har krav på. Da sluttet både rektor og flere av lærerne.

Anonymkode: ed0c3...e52

Hevder det at lærere blir langtidssykmeldt som følge av all denne volden og praksisen om å la det pågå over tid uten noen form for konsekvenser for elevene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De voksne, her lærere, har jo hovedansvaret for å sørge for at alle barna også de ikke voldelige er trygge. 

Haha, tror du selv på det du sier. De har ikke en gang kapasitet til de som allerede egentlig skal ha en voksen på seg i hele skoletiden, fra de blir levert til de blir hentet. Barna sniker seg unna og utsetter andre barn for vold. Lærerne har mulighet til å slutte å finne seg en annen jobb og så blir det vikar på vikar for disse problemklassene. De som har barn i klassene har ikke alltid mulighet til å flytte eller bytte over til privat heller så de må bli gående i dette her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lærere har ikke noe spesialkompetanse til å ta seg av voldelige barn, eller mye av det andre folk mener at bør ordnes i skolen. Skolen er jo en arena der alle i et gitt område i en viss alder er samlet på et sted, så det er stor variasjon i hvem som går på skolen. Om vi hadde fått inn flere yrkesgrupper i skolen, så tenker jeg at det hadde vært enklere å gjøre noe med. Lærere kunne vært lærere, så kunne vi hatt miljøarbeidere, psykologer, vernepleiere, vektere og andre yrkesgrupper som kunne tatt seg av andre ting som kan oppstå når mange mennesker er samlet over tid. Jeg vil tro samfunnet hadde spart litt penger i det lange løp om vi hadde satt inn tiltak før. 

Anonymkode: 56f8a...fa7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha, tror du selv på det du sier. De har ikke en gang kapasitet til de som allerede egentlig skal ha en voksen på seg i hele skoletiden, fra de blir levert til de blir hentet. Barna sniker seg unna og utsetter andre barn for vold. Lærerne har mulighet til å slutte å finne seg en annen jobb og så blir det vikar på vikar for disse problemklassene. De som har barn i klassene har ikke alltid mulighet til å flytte eller bytte over til privat heller så de må bli gående i dette her.

Uff, det høres ikke greit ut. Hvis ungene er så ille at selv assistenter ikke greier å håndtere dem så bør de ikke gå på vanlig skole. De trenger ett annet tilbud med mer bemanning og bedre oppfølging, muligens folk med spisskompetanse, her snakker jeg om vernepleiere, spesialpedagoger og en annen hverdag. Håper du tar kontakt med skolen og sier ifra på vegne av ditt barn. Lærere kan både bytte jobb og sykemelde seg, men ungene må jo på skolen hver eneste dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne sender en bekymringsmelding til barnevernet med mistanke om omsorgssvikt i hjemme. 
For viss en elev ikke er A4, er det noe galt hjemme. 

Anonymkode: 43eca...c43

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir ikke foreldrene pålagt ansvar for å gjøre noe med dette? Ved gjentatte episoder burde jo hele familien få et behandlingsopplegg. 

Anonymkode: 6eadf...0a4

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lærerne sender en bekymringsmelding til barnevernet med mistanke om omsorgssvikt i hjemme. 

Er ingen automatikk i det. Om skolen ser et barn som ser ut til å slite og gjerne viser det gjennom atferd, og kommunikasjon med foreldre ikke fører frem, så kan kanskje barnevernet kontaktes, ja. Barnevernet kontaktes jo ikke for å være kritisk mot familien og få barnet ut, men gjerne for å se om noe hjelpetiltak kan ha effekt. Kanskje foreldrene trenger veiledning, avlastning eller noe sånt?

Nå er nå ikke barnevernet de første som blir kontaktet i slike sammenhenger

Anonymkode: 56f8a...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Skjer ikke en dritt. Har blitt bitt (da fikk jeg stivkrampesprøyte), fått knust briller og blått øye. Her var BVT allerede koblet på så ingenting mer skjedde med tanke på min arbeidsdag på skolen. 

Har fått bilen min ødelagt av at en elev hoppet på den. Siden det er kommunen som eier parkeringsplassen på skolen mente de at jeg selv valgte å ta risikoen ved å stå der. Foreldrene til barnet krevde videobevis for at det var deres datter. Koster meg 113 000 kroner å fikse taket.

Anonymkode: dbc29...784

• Hjerte 2
Gjest Cartman
Skrevet

Vold får ikke konsekvenser i skolen (dvs at om det gjøres tiltak, så har de liten til ingen effekt). I fremtiden vil vi som samfunn lide som følge av en mislykket politikk på dette området. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en lærer som slo meg midt i ansiktet foran hele klassen. Klassen klager til rektor og til de andre lærerene, men ingen gjorde noe det ble dysset ned. Dette gjorde meg forbanna, jeg gikk da bort til læreren og slo henne tilbake. Ingen reaksjon fra noen. 
Den dag i dag er jeg glad jeg tok igjen. 

Anonymkode: f058a...e29

AnonymBruker
Skrevet

I flere saker jeg kjenner til har lærer først fått spørsmål om hva lærer gjorde for å forhindre denne atferden, og deretter beskjed om å ikke politianmelde fordi dette skal ordnes internt. Ingenting skjer. Det avholdes et møte, men eleven kan fortsette på samme vis i etterkant uten konsekvenser.

Jeg vet om et tilfelle der lærer politianmeldte etter å ha fått et slag i ansiktet. Foresatte kontret med å melde lærer og skole til fylkeskommunen, mente lærer hadde fremprovosert slaget, trykket på mobbeknappen gjentatte ganger, konstruerte situasjoner der elev truet lærer og vandret rundt som en konge etter den originale hendelsen, og rett og slett fikk lærer til å slutte. 

Så lenge foresatte hyler, skriker, truer og går til høyere hold kan barna gjøre hva de vil. Skoleledelsen står ikke imot slike foresatte, og lærere har svært lite rettsvern.

Anonymkode: f0c41...2ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lærere har ikke lov til å sende bekymringsmelding til BV. Det er det skoleleder som skal gjøre, og min erfaring er at det er svært sjelden at skoleleder ønsker å melde til BV. De kjører heller linjen med møter med foresatte, hinter om melding til PPT, og så etter hvert kanskje kommer div kurs i regi av BV inn i bildet. 

Jeg har kun opplevd at skoleleder vil melde til BV dersom det er snakk om rus eller overgrep. Atferdsvansker har jeg aldri opplevd bli meldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I flere saker jeg kjenner til har lærer først fått spørsmål om hva lærer gjorde for å forhindre denne atferden, og deretter beskjed om å ikke politianmelde fordi dette skal ordnes internt. Ingenting skjer. Det avholdes et møte, men eleven kan fortsette på samme vis i etterkant uten konsekvenser.

Jeg vet om et tilfelle der lærer politianmeldte etter å ha fått et slag i ansiktet. Foresatte kontret med å melde lærer og skole til fylkeskommunen, mente lærer hadde fremprovosert slaget, trykket på mobbeknappen gjentatte ganger, konstruerte situasjoner der elev truet lærer og vandret rundt som en konge etter den originale hendelsen, og rett og slett fikk lærer til å slutte. 

Så lenge foresatte hyler, skriker, truer og går til høyere hold kan barna gjøre hva de vil. Skoleledelsen står ikke imot slike foresatte, og lærere har svært lite rettsvern.

Høres jo helt vilt ut! Skjønner at lærere slutter, når de praktisk talt er punching bags for elever OG foresatte. Kidsa bør jo få hjelp hvis de er såpass ille at de går løs på lærere og barn. Disse skal jo ut i samfunnet en gang og der blir man faktisk møtt med konsekvenser. Slår du ned noen på gata så pleier folk flest sjeldent å ha forståelse for det. Og der blir du møtt med konsekvenser og politianmeldelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lærere har ikke lov til å sende bekymringsmelding til BV. Det er det skoleleder som skal gjøre, og min erfaring er at det er svært sjelden at skoleleder ønsker å melde til BV.

Joda, det har de. De har personlig meldeplikt, faktisk. 

Lovvilkårene for melding uten samtykke må selvsagt være oppfylt, uavhengig av om det er lærer eller skolens ledelse som signerer. Det er det ekstremt sjeldent den er om det er kun barnets atferd på skolen som er utfordrende. 

Anonymkode: 04b71...966

Skrevet

ingenting, annet enn at læreren kanskje slutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...