AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Jeg har ikke barn selv, men har fått med meg at det er stadig mer vold mor lærere på skolen og at dette har økt betydelig de siste årene. Jeg lurer på hvilke konsekvenser vold mot lærere får på skolen? Blir barna politianmeldt eller blir barnevernet kobla inn? Fordi vold mot lærere er jo vold mot en offentlig tjenestemann, det er jo ganske alvorlig? Men så er barna umyndige, hvilke konsekvenser får det da? Ble litt satt ut da jeg så en episode der en unge slo løs på en lærer på tur, det var nok en sfo voksen, men likevel ganske ille. Flere på bussen grep inn. Tenkte i mitt hode at dette må jo få store følger for ungen… Anonymkode: 85661...595
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Det skjer ingenting. Kanskje sier de ifra til foreldrene og så blir foreldrene sure på personalet Anonymkode: 40e53...19c 14 5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Det kan bli politianmeldt, men det vil ofte være opp til læreren. Det er sjelden politiet etterforsker noe der gjetningsperson er under tolv år. Politiet kan vurdere å melde bekymring til barnevernet om de ser grunn til det. Skolen kan ikke melde til barnevern om et lite barn slår, med mindre det er grunn til å tro at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt hjemme (og da skal det meldes uavhengig av om det gir seg uttrykk i vold). Ellers avhenger mye av barnets alder. Det skjer ikke mye om en førsteklassing slår mot læreren, ofte litt mer om en tiendeklassing gjør det. Ofte lite uansett. Foreldre blir jo vanligvis informert, men i utgangspunktet er barnet skolens ansvar i skoletiden. Anonymkode: 04b71...966
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skjer ingenting. Kanskje sier de ifra til foreldrene og så blir foreldrene sure på personalet Anonymkode: 40e53...19c Jepp. "Gullungen min gjør ingenting feil, det er du som mobber gullungen min!! Og dessuten så lager du altfor dårlig undervisning så det er ikke rart at ungen min kjeder seg og er ape i timen! Nå melder jeg mobbesak på deg til fylkeskommunen!" Anonymkode: bde07...483 8
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det skjer ingenting. Kanskje sier de ifra til foreldrene og så blir foreldrene sure på personalet Anonymkode: 40e53...19c Fy flate! Hva med læreren arbeidsmiljø? Arbeidsgivers plikt til å skape ett godt arbeidsmiljø for alle ansatte? Hva sier fagforeningene til lærerne? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jepp. "Gullungen min gjør ingenting feil, det er du som mobber gullungen min!! Og dessuten så lager du altfor dårlig undervisning så det er ikke rart at ungen min kjeder seg og er ape i timen! Nå melder jeg mobbesak på deg til fylkeskommunen!" Anonymkode: bde07...483 Anonymkode: 85661...595
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Hvis en elev har slått en lærer/annen ansatt blir foreldre og elev innkalt til møte hos rektor hos oss (ungdomsskole). Men på barnetrinnet tror jeg dessverre det er lite konsekvenser skolen/læreren har å komme med, annet enn å melde det som avvik og ha dialog med foresatte. Viktig med støtte fra ledelsen og tillitsvalgte/verneombud om det skjer ofte. Anonymkode: dbc3c...05e
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden Anmeldte og da ungdommen ble 18 år ble det rettssak og ungdommen fikk oppsamlingsstraff på 1 år i fengsel. Gjaldt flere forhold, inkl. volden jeg ble utsatt for. Anonymkode: ac04c...8d3 4 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Det skjer ingenting annet enn at lærer melder avvik, men det går kun på på en selv. Da kan en risikere å bli flyttet til en annen klasse på sikt, selv om det er eleven som trenger hjelp. Det skjer ingenting med eleven, og det utløser ikke verken tiltak eller ekstra ressurser. Fryktelig frustrerende å stå i som lærer. Anonymkode: 151c9...740 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Ingenting som skjer. På trinnet her har vi hatt noen svært utagerende ungdommer. Jeg har selv spurt hva som gjøres med dette for det går utover lovpålagt og krav om lærling for 27 andre. De kunne ikke gjøre annet enn å bare veilede og snakke med foreldrene 🙄 Anonymkode: 9be18...7af 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har ikke barn selv, men har fått med meg at det er stadig mer vold mor lærere på skolen og at dette har økt betydelig de siste årene. Jeg lurer på hvilke konsekvenser vold mot lærere får på skolen? Blir barna politianmeldt eller blir barnevernet kobla inn? Fordi vold mot lærere er jo vold mot en offentlig tjenestemann, det er jo ganske alvorlig? Men så er barna umyndige, hvilke konsekvenser får det da? Ble litt satt ut da jeg så en episode der en unge slo løs på en lærer på tur, det var nok en sfo voksen, men likevel ganske ille. Flere på bussen grep inn. Tenkte i mitt hode at dette må jo få store følger for ungen… Anonymkode: 85661...595 Man skulle tro det er alvorlig ja, men som blir som regel ikke gjort noe med det. Min mor er lærer og har blitt slått mange ganger. Det har blitt litt bedre med årene, nå har de ihvertfall lov til å stoppe det og fysisk ta tak i ungen for å stoppe de når de går til angrep på lærere eller andre. Det fikk de ikke før. Anonymkode: 3f89d...67d 4
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden På barneskolen der barna mine gikk, var det ett barn som var ekstrem. Han var voldelig daglig, og for de groveste episodene ble han utvist. Så fikk skolen refs fra statsforvalteren for å ha utestengt barnet fra undervisning det har krav på. Da sluttet både rektor og flere av lærerne. Anonymkode: ed0c3...e52 5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden Handlinger får knapt konsekvenser. I andre land hadde det blitt mer konsekvenser enn i dette landet hvor man skal godsnakke med ungen og være sint på de som mener hen aldri gjør noe galt. Bare vent, det kommer til å bli enda verre, spesielt om de fleste lærerne slutter. Anonymkode: 8cf6f...90e 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Skrevet 10 timer siden Skjer ingenting. Jeg jobber på ungdomsskole. Jeg ble truet av en elev gjentatte ganger og til slutt slått. Jeg ble sykemeldt en liten periode. Jeg spurte om eleven skulle få nedsatt karakter i oppførsel eller noe slikt for det som hadde skjedd, nei, eleven var jo så lei seg. Eleven fikk ikke anmerkning en gang. Og jeg måtte fortsette med undervisning i samme klasse som om ingenting hadde skjedd. Jeg spurte om å få bytte klasse, men jeg håndterte elevene så fint, så det fikk jeg ikke. Strengt tatt virker det som om elever kan oppføre seg ganske som de vil, det er lite som får konsekvenser Anonymkode: 56f8a...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Skjer ingenting. Man må selv ringe hjem og informere foreldre. Noen foreldre beklager og er støttende og tar en prat med barnet og følger det opp. Andre skylder på alle andre, også bare fortsetter det. Jeg ble dyttet en gang da jeg var gravid. Da jeg snakket med ledelsen om det, fikk jeg bare beskjed om å holde meg unna de aktuelle elevene. Jeg fikk også tips om å informere elevene om at jeg var gravid og at de derfor måtte være forsiktige med meg. (Som om de ikke trengte det med ikke-gravide lærere??) Jeg fikk også assistent i en klasse med voldelig elev, fordi jeg var gravid. Assistenten skulle ta seg av eleven når hen hadde "episoder". Gruer meg nesten til å komme tilbake etter permisjon, for da er det forventet at jeg kan bli slått,sparket, dyttet osv igjen. Anonymkode: 07d9d...6aa 5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Skjer ingenting. Man må selv ringe hjem og informere foreldre. Noen foreldre beklager og er støttende og tar en prat med barnet og følger det opp. Andre skylder på alle andre, også bare fortsetter det. Jeg ble dyttet en gang da jeg var gravid. Da jeg snakket med ledelsen om det, fikk jeg bare beskjed om å holde meg unna de aktuelle elevene. Jeg fikk også tips om å informere elevene om at jeg var gravid og at de derfor måtte være forsiktige med meg. (Som om de ikke trengte det med ikke-gravide lærere??) Jeg fikk også assistent i en klasse med voldelig elev, fordi jeg var gravid. Assistenten skulle ta seg av eleven når hen hadde "episoder". Gruer meg nesten til å komme tilbake etter permisjon, for da er det forventet at jeg kan bli slått,sparket, dyttet osv igjen. Anonymkode: 07d9d...6aa Hva sier verneombud og fagforening til dette? Anonymkode: 85661...595 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Skjer ingenting. Jeg jobber på ungdomsskole. Jeg ble truet av en elev gjentatte ganger og til slutt slått. Jeg ble sykemeldt en liten periode. Jeg spurte om eleven skulle få nedsatt karakter i oppførsel eller noe slikt for det som hadde skjedd, nei, eleven var jo så lei seg. Eleven fikk ikke anmerkning en gang. Og jeg måtte fortsette med undervisning i samme klasse som om ingenting hadde skjedd. Jeg spurte om å få bytte klasse, men jeg håndterte elevene så fint, så det fikk jeg ikke. Strengt tatt virker det som om elever kan oppføre seg ganske som de vil, det er lite som får konsekvenser Anonymkode: 56f8a...fa7 At det går an! Jeg har ikke ord! Hva gjør fagforeningen deres? Anonymkode: 85661...595 1
Mandagsunge Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fy flate! Hva med læreren arbeidsmiljø? Arbeidsgivers plikt til å skape ett godt arbeidsmiljø for alle ansatte? Hva sier fagforeningene til lærerne? Anonymkode: 85661...595 Det største fagforbundet seier ein heil del, men desverre skulene bundne på båe hender her. Dei fleste elevane er under en kriminelle lavalderen og dei har ei lovhjemla rett til opplæring. Med mindre kommunen har eit alternativ opplæringstilbod for valdelege elevar, så betyr det at dei får fortsetje på skulen bortimot same kva dei har gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden Mandagsunge skrev (7 minutter siden): Det største fagforbundet seier ein heil del, men desverre skulene bundne på båe hender her. Dei fleste elevane er under en kriminelle lavalderen og dei har ei lovhjemla rett til opplæring. Med mindre kommunen har eit alternativ opplæringstilbod for valdelege elevar, så betyr det at dei får fortsetje på skulen bortimot same kva dei har gjort. Men hvorfor har man ikke ett kommunalt tilbud for voldelige elever?? Hvorfor jobber man ikke for at det er på plass? Både for å hjelpe de voldelige elevene med å få hjelp og for å skjerme elever og lærere som blir utsatt for vold fra disse? Anonymkode: 85661...595 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Skrevet 8 timer siden Hvordan klarer dere å stå i den, unnskyld meg, dritten her? Jeg hadde blitt langtidssykmeldt og slitt med angst og PTSD Anonymkode: 85661...595 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå