Gå til innhold

Hvordan skal jeg forholde meg til personer med OCD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig oppgitt, irritert og sliten. En i vennegjengen har ocd og smittefobi, hun er redd for å smitte andre. Jeg synes det hun er redd for er svært overdrevent. Det hjelper ikke å si at selv om jeg er intolerant for melk så tåler jeg godt spor av melk. Jeg vil uansett ikke klandre henne om jeg blir syk. Hun vi spise av egen skål fordi hun er redd for å smitte andre, selv om hun var forkjølet for noen uker siden og at hosten nok sitter igjen hos henne. Hva skal jeg gjøre? Jeg forsøker å berolige henne, men det har kanskje ingen hensikt? Gjør jeg ting bare verre ved å gjøre det? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg blir bare oppgitt og irritert og tenker at hun bør ta seg sammen, eventuelt finne en bra behandler som kan hjelpe henne med dette.

Er det greit å uttrykke at man blir frustrert og oppgitt over dette?

Anonymkode: 329cd...750

Skrevet

Du er veldig opptatt av dine tanker og følelser her og lite av hennes.. Du kan kanskje starte med egen forståelse av hva OCD er. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det greit å uttrykke at man blir frustrert og oppgitt over dette?

Nei, man skal aldri uttrykke noe negativt til de med diagnoser. 

Vis hensyn, ta hensyn og gi de rom til å være den de er. 

Anonymkode: 11572...5a3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du burde se over innlegget ditt og se hvor mange ganger du har skrevet ordet jeg.

Du virker veldig selvsentrert og lite empatisk. 

Anonymkode: 98b6d...29c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Blir du oppgitt over folk med kreft og beinbrudd og?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vi samme venninne...

Under korona var hun hysterisk redd. for båte å bli smittet og smitte andre. Egen smitte tenker jeg hun kan gjøre de tiltak hun ønsker, men kjente jeg ble lei når hun ikke kunne møte noen fordi hun selv hadde vært syk for flere uker siden. Selv om alle sa det var greit og at vi ikke var redd for smitte.

Nå har jeg begynt å overse og svare nonsensicalt. Hun kan leve med sin ocd, men jeg vil ikke innblandet i det. Dette innebærer også at jeg har sluttet å berolige henne om hvor lite farlig influensa etc er for friske mennesker 

Anonymkode: 13e39...666

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om frykt for at du skal bli syk.. en person med OCD kan tenke at om du blir syk så kan hele deres familie dø. Disse tankene kan Kværne 24 timer i døgnet uten stans. 

Anonymkode: 52944...d6a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil du hjelpe henne, eller vil du hjelpe deg selv? Jeg forstår ikke helt hva du vil her 

Anonymkode: 4d542...cbf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen nært innpå livet mitt med samme diagnose. Jeg forstår at det til tider kan være litt irriterende, men husk at dette er en sykdom. Det er ingenting rasjonelt med det, men de er ikke sånn for å irritere eller være stygge med andre. Ha empati for at mye er vanskelig, men vær og den rasjonelle stemmen. Frisk blir de ikke uten massiv hjelp. Ikke alle blir friske. Du må bare lære deg å leve med det, husk at det er mye verre for den som sliter med dette. 

Anonymkode: 1584e...853

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo åpenbart ingen begrep om hva OCD er, TS. 

OCD er påtrengende og skumle tvangstanker du aldri vil forstå. Alle kan ha tvangstanker, men har man OCD så er tvangstankene så alvorlige at det gir sterk funksjonssvikt og det går ut over mye i livet.

Stakkars venninnen din som har en så lite forståelsesfull person i livet sitt. 

Anonymkode: 54c37...372

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare ignorert og jattet med.

Anonymkode: 1595b...b4b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå frustrasjonen din. Jeg tror ikke det er lurt å uttrykke frustrasjon og at du er lei, men du kan si "jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til ocd-en din. Jeg blir usikker fordi jeg er redd for å gjøre ting verre for deg, og da vet jeg ikke hva jeg skal svare. Hvordan ønsker du å bli møtt når du forteller om tvangstankene dine?". Ingen med ocd er like så det beste er jo å høre med henne direkte. Vis heller omsorg, støtte og nysgjerrighet enn frustrasjon når du spør.

Kan godt hende jeg blir "arrestert" nå, men jeg tenker også at det er lov til å ta avstand hvis relasjonen blir for krevende. Hvis det er en relasjon du i utgangspunktet ønsker å ha videre så ville jeg først gått for taktikken i første avsnitt, men hvis relasjonen utelukkende blir negativt preget så er det lov til å trekke seg unna. Det er til syvende og sist hennes ansvar å søke hjelp for problemene sine, og hvis hun velger å ikke gjøre det, men heller slite ut de rundt seg med problemene sine så er det synd for henne. Dette sier jeg som en som tidligere slet veldig psykisk og folk tok avstand fra meg. Jeg forstår dem godt, det var mye negativt fra min kant.

Anonymkode: 513ff...1ed

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De eksemplene du kommer med er jo helt harmløse. Vil hun bruke sin egen skål for å unngå å smitte dere, so what? La hun gjøre som hun vil uten å gjøre en stor greie ut av det. Hun har nok å slite med i livet, om ikke vennene skal henge seg opp i detaljer også 

Anonymkode: 3f8c3...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dude, overskriften din er misvisende. Du lurer ikke på "personer med OCD" du lurer på "venninna di med OCD". Hva med å spørre henne hvordan hun ønsker at du skal forholde deg til hennes OCD?

Anonymkode: 56666...c33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De eksemplene du kommer med er jo helt harmløse. Vil hun bruke sin egen skål for å unngå å smitte dere, so what? La hun gjøre som hun vil uten å gjøre en stor greie ut av det. Hun har nok å slite med i livet, om ikke vennene skal henge seg opp i detaljer også 

Anonymkode: 3f8c3...cd4

Det er mye mye mer enn dette, men greit å nevne noe av dette, så det ikke blir gjenkjennelig. Om hun bare ville bruke egen skål uten å snakke i vei om frykten for smitte, så hadde det vært lettere. Nå må jeg høre på smittefrykten i tillegg. Jeg er kanskje en lite forståelsesfull venninne, men selv venninner kan bli slitne av sånt.

• Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye mye mer enn dette, men greit å nevne noe av dette, så det ikke blir gjenkjennelig. Om hun bare ville bruke egen skål uten å snakke i vei om frykten for smitte, så hadde det vært lettere. Nå må jeg høre på smittefrykten i tillegg. Jeg er kanskje en lite forståelsesfull venninne, men selv venninner kan bli slitne av sånt.

Men at du blir sliten av det betyr ikke at hun bør skjerpe seg for din skyld - det er ikke sånn det fungerer. Du ksn være sliten og sette grenser for deg selv og samtidig ha forståelse for at dette er en sykdom hun ikke kan noe for. Dette er først og fremst et problem som rammer henne, ikke deg.

Anonymkode: d9785...ca5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo åpenbart ingen begrep om hva OCD er, TS. 

OCD er påtrengende og skumle tvangstanker du aldri vil forstå. Alle kan ha tvangstanker, men har man OCD så er tvangstankene så alvorlige at det gir sterk funksjonssvikt og det går ut over mye i livet.

Stakkars venninnen din som har en så lite forståelsesfull person i livet sitt. 

Anonymkode: 54c37...372

Nei huff. Stakkars henne. Hvordan skal man vise forståelse for en person med OCD på en riktig måte?. Min måte har vært å betrygge henne. Nå leser jeg om OCD at det bare kan gjøre situasjonen verre for henne.  Er det  forståelse en person med OCD først og fremst trenger? Kan ikke dette bare trigge mer angst?

Ja det er forferdelig å ha OCD, i likhet med andre psykiske lidelser. Men det er vel også mulig å bli frisk? Det trenger vel ikke å være en kronisk greie som varer i 20 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men at du blir sliten av det betyr ikke at hun bør skjerpe seg for din skyld - det er ikke sånn det fungerer. Du ksn være sliten og sette grenser for deg selv og samtidig ha forståelse for at dette er en sykdom hun ikke kan noe for. Dette er først og fremst et problem som rammer henne, ikke deg.

Anonymkode: d9785...ca5

Jeg vil jo si at problemet hennes rammer hele venninnegjengen. Det er ikke sånn at man har en sykdom, så er det ingen andre som blir påvirket av det. Flere blir oppgitte og frustrerte, men jeg er vel den som blir mest irritert over dette. Jeg vil sette grenser men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det for at det skal fungere best.

Hun kan vel ikke noe for OCD, men det er vel noe hun kan få hjelp til med behandling? Hun er vel ikke en uhelbredelig kreftpasient? Kan jeg ikke stille krav eller ytre et ønske om at hun bør søke behandling som fokuserer på OCD? Klart det er synd på henne, men det er helt klart en belastning å være rundt henne også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dude, overskriften din er misvisende. Du lurer ikke på "personer med OCD" du lurer på "venninna di med OCD". Hva med å spørre henne hvordan hun ønsker at du skal forholde deg til hennes OCD?

Jeg skrev personer for å gjøre det mer generelt. Kanskje noen står i det samme med kjæreste, foreldre, og søsken og har noen tips. 

Det siste. Et god tips: jeg vurderer å spørre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min måte har vært å betrygge henne. Nå leser jeg om OCD at det bare kan gjøre situasjonen verre for henne.  Er det  forståelse en person med OCD først og fremst trenger?

Personer med OCD vet som oftest at det de tenker eller gjør ikke er logisk. Du trenger ikke forklare eller betrygge. Du kan vise forståelse på andre måter. La henne alltid få snacks i egen skål. Vent litt på henne om hun må låse døre 15 ganger.  Handling, ikke ord. Og handling som passer til det hun konkret sliter med. Om du ikke klarer tenke ut no, hjelper tålmodighet alltid.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...