Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Er det noen her som jobber som frilanser uten å ha etablert eget firma? Funker det greit? 
jeg er ufør, men har lyst å ta på meg noen små oppdrag iblant. Men ønsker ikke opprette firma  før jeg kan se litt mer hvordan arbeidsevnen min er nå. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Perle86 skrev (4 minutter siden):

Hei😊

Er det noen her som jobber som frilanser uten å ha etablert eget firma? Funker det greit? 
jeg er ufør, men har lyst å ta på meg noen små oppdrag iblant. Men ønsker ikke opprette firma  før jeg kan se litt mer hvordan arbeidsevnen min er nå. 

Du bør i alle fall ha et enkeltmannsforetak. Ellers blander du rollene på en ugrei måte. 
Skattemessig kan du og få problemer. 

Anonymkode: 84304...192

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør i alle fall ha et enkeltmannsforetak. Ellers blander du rollene på en ugrei måte. 
Skattemessig kan du og få problemer. 

Anonymkode: 84304...192

Hvordan da? Forskjellen er vel at man sender faktura ved enk eller as, mens man uten firma får lønn/honorar fra oppdragsgiver og de får skattekortet ditt og trekker deg i skatt før du får utbetalt pengene? 

AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint an å jobbe, når en er utfør. Viktigste er å si ifra hvor mye en tjener, slik at en ikke får problemer.

Anonymkode: 76932...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går helt fint an å jobbe, når en er utfør. Viktigste er å si ifra hvor mye en tjener, slik at en ikke får problemer.

Anonymkode: 76932...b44

Ja, det veit jeg at det gjør. Det jeg lurer på er om noen jobber som frilanser uten egen firma og hvordan det oppleves. Er det mindre «styrete» skattemessig f.eks siden oppdragsgiver ordner det når man leverer skattekort i forhold til at man ved eget firma må legge av skatt selv. Og føles det trygt å jobbe på denne måten? Er det vanskelig å få oppdrag? Hva er erfaringen til folk som har gjort dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags frilansoppdrag er det du tenker på å ta på deg?

Hvis det er firma du tenker på å leie deg inn til, vil de fleste ønske at du har ENK eller AS. De er ikke interessert i å gi deg oppdrag dersom de må ansette deg først.

Anonymkode: 03b96...133

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Perle86 skrev (37 minutter siden):

Hei😊

Hva er det ved ENK som gjør at du ikke kan se litt mer hvordan arbeidsevnen din er nå? Det er fullt mulig og svært problemfritt å ombestemme seg og slette ENK-et.

Anonymkode: cf9ef...e95

AnonymBruker
Skrevet

Det er så godt som umulig å få jobb som frilanser under kontrakt. Årsaken er ganske innlysende. De må ansette deg, de har arbeidstakeransvaret for deg. De må sette av ressurser til deg m.m. 

Som selvstendig freelanser kan du lage dine egne artikler og selge de inn til de forskjellige avisene/magasinene m.m. 

Du står da ansvarlig for å føre regnskapet, betale skatt m.m. - men du VIL FÅ flere oppdrag på denne måten. 

Når du forstår så lite om fordeler og ulemper og samtidig kvier deg veldig for å opprette et selskap så tenker jeg du MÅ innhente kvalifisert hjelp så du ikke gjør feil i starten som du drar med deg inn i fremtidien. 

Jeg har selv laget en liten nisje i å hjelpe folk med komme i gang med sine prosjekter, om det er Enkeltpersonforetak,  Aksjeselskap 

eller NUF. 

Anonymkode: ea8b7...280

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så godt som umulig å få jobb som frilanser under kontrakt. Årsaken er ganske innlysende. De må ansette deg, de har arbeidstakeransvaret for deg. De må sette av ressurser til deg m.m. 

Som selvstendig freelanser kan du lage dine egne artikler og selge de inn til de forskjellige avisene/magasinene m.m. 

Du står da ansvarlig for å føre regnskapet, betale skatt m.m. - men du VIL FÅ flere oppdrag på denne måten. 

Når du forstår så lite om fordeler og ulemper og samtidig kvier deg veldig for å opprette et selskap så tenker jeg du MÅ innhente kvalifisert hjelp så du ikke gjør feil i starten som du drar med deg inn i fremtidien. 

Jeg har selv laget en liten nisje i å hjelpe folk med komme i gang med sine prosjekter, om det er Enkeltpersonforetak,  Aksjeselskap 

eller NUF. 

Anonymkode: ea8b7...280

Skjønner. Ja, jeg er ganske usikker i forhold til alt enda, derfor søker jeg også råd hos andre som har litt mere erfaring.  Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Stol på følgende: det er ingen firmaer som er interessert i å forholde seg til deg hvis du ikke har et ENK. Det vil i så fall medføre ekstrarbeid for dem, og de må betale sosiale kostnader etc. Totalt uinteressant.

Dessuten er det svært enkelt å opprette og drifte et ENK, spesielt når du kun leier ut din egen arbeidskraft. Ingen fornuftig grunn til ikke å gjøre det.

Anonymkode: 61eae...9d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva slags frilansoppdrag er det du tenker på å ta på deg?

Hvis det er firma du tenker på å leie deg inn til, vil de fleste ønske at du har ENK eller AS. De er ikke interessert i å gi deg oppdrag dersom de må ansette deg først.

Anonymkode: 03b96...133

Skjønner.  det er snakk om kursholding, produsering og salg av bedriftens varer. Men forstår utifra de fleste svar her at det uansett er lurt å opprette et eget firma.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er det ved ENK som gjør at du ikke kan se litt mer hvordan arbeidsevnen din er nå? Det er fullt mulig og svært problemfritt å ombestemme seg og slette ENK-et.

Anonymkode: cf9ef...e95

Jeg vet ikke, det er så lenge siden jeg har vært i arbeidslivet og syns alt virker skummelt 🙈 er redd for å klusse det til økonomisk i forhold til uføra mi. Tenkte kanskje det var lettest å ta noen småoppdrag uten eget firma hvis det var en mulighet. Men skjønner Jo utofra svar her at det tydeligvis ikke er så interessant for bedriftene. 

AnonymBruker
Skrevet
Perle86 skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke, det er så lenge siden jeg har vært i arbeidslivet og syns alt virker skummelt 🙈 er redd for å klusse det til økonomisk i forhold til uføra mi. Tenkte kanskje det var lettest å ta noen småoppdrag uten eget firma hvis det var en mulighet. Men skjønner Jo utofra svar her at det tydeligvis ikke er så interessant for bedriftene. 

Grunnen til at man ikke er interessert i det er fordi da må vi betale arbeidsgiveravgift for deg. Du blir som en ansatt. Derfor er det bedre at du har eget firma som du leier deg ut ifra. Da slipper man å forholde seg til så mye. Hvis ikke så kan man heller bruke engene folk. Eller leie noen andre. Du blir ikke prioritert. 

Anonymkode: 80a6f...a56

• Liker 1
Skrevet
Perle86 skrev (5 minutter siden):

For småoppdrag stemmer nok det, med mindre det er en bransje hvor det er oppdrag som varer 1mnd+. I min bransje jobber de fleste som "frilansere", men da er de egentlig midlertidig ansatt i alt fra 1 mnd til 1 år. De færreste har enkeltpersonsforetak, fordi man da ikke får feriepenger :) 

Skrevet (endret)
Lass4r skrev (9 minutter siden):

For småoppdrag stemmer nok det, med mindre det er en bransje hvor det er oppdrag som varer 1mnd+. I min bransje jobber de fleste som "frilansere", men da er de egentlig midlertidig ansatt i alt fra 1 mnd til 1 år. De færreste har enkeltpersonsforetak, fordi man da ikke får feriepenger :) 

Ikke sant.. det var kanskje no sånt jeg så for meg. En midlertidlig ansettelse i en måned av gangen for å se litt åssen det går for begge parter.men da jobber de fleste kanskje daglig? Jeg ønsker jo prøve meg litt, men redd for å gjøre «for mye ut av det» på en måte siden jeg har vært så lenge utenfor arbeidslivet. Jeg leste litt om det tidligere, men klarte ikke helt å finne svar på hvor vanlig det er å gjøre det sånn, eller hvor godt det funker i praksis. 😊

Endret av Perle86
Skrevet (endret)
Perle86 skrev (7 minutter siden):

Ikke sant.. det var kanskje no sånt jeg så for meg. En midlertidlig ansettelse i en måned av gangen for å se litt åssen det går for begge parter.men da jobber de fleste kanskje daglig? Jeg ønsker jo prøve meg litt, men redd for å gjøre «for mye ut av det» på en måte siden jeg har vært så lenge utenfor arbeidslivet. Jeg leste litt om det tidligere, men klarte ikke helt å finne svar på hvor vanlig det er å gjøre det sånn, eller hvor godt det funker i praksis. 😊

Det vanligste er nok da å jobbe 100% ja, selv om det sikkert finnes unntak. Dette er innen medieproduksjon. Men om du ønsker å ta på deg oppdrag i kortere perioder eller du vil prøve å finne jobber du kan fullføre i ditt eget tempo stemmer det sikkert som andre sier at enkeltpersonsforetak blir det beste. Det er isåfall vanlig å ta litt mer for jobben for å kompensere for det faktum at du ikke får feriepenger.

Endret av Lass4r
AnonymBruker
Skrevet
Perle86 skrev (20 minutter siden):

Det er nok mye lettere å få småoppdrag dersom bedriften ikke må ansette deg. 

Perle86 skrev (25 minutter siden):

Skjønner.  det er snakk om kursholding, produsering og salg av bedriftens varer. Men forstår utifra de fleste svar her at det uansett er lurt å opprette et eget firma.

Er du oppdatert nok på fagfeltet du skal holde kurs i, hvis du har vært ute av arbeidslivet så lenge? Har du utkast til kurs klart, slik at du kan selge deg inn? 

Produksjon og salg av varer har de fleste bedrifter ansatt folk til å gjøre... 

Anonymkode: 23981...33c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er nok mye lettere å få småoppdrag dersom bedriften ikke må ansette deg. 

Er du oppdatert nok på fagfeltet du skal holde kurs i, hvis du har vært ute av arbeidslivet så lenge? Har du utkast til kurs klart, slik at du kan selge deg inn? 

Produksjon og salg av varer har de fleste bedrifter ansatt folk til å gjøre... 

Anonymkode: 23981...33c

Jeg har drevet med dette som hobby i noen år og føler meg godt oppdatert innenfor faget. Og har en bedrift jeg har muligheter å jobbe for. Jeg ville høre litt løst med andre folk før jeg eventuelt tok opp med vedkommende muligheten for å ta frilansoppdrag uten eget firma. Sånn at jeg skjønner litt mer hvordan det funker og ikke funker😊 setter pris på alle svar😊

Endret av Perle86
Skrevet
Lass4r skrev (19 minutter siden):

Det vanligste er nok da å jobbe 100% ja, selv om det sikkert finnes unntak. Dette er innen medieproduksjon. Men om du ønsker å ta på deg oppdrag i kortere perioder eller du vil prøve å finne jobber du kan fullføre i ditt eget tempo stemmer det sikkert som andre sier at enkeltpersonsforetak blir det beste. Det er isåfall vanlig å ta litt mer for jobben for å kompensere for det faktum at du ikke får feriepenger.

Skjønner. Takk for svar😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...