Gå til innhold

Tidlig pubertet og vekst hos gutter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er fornøyd men som sagt håper jeg at hun vokser noen cm til. Det må jeg nesten få lov til.

Det er som å si at det spiller ingen rolle om du går ned (kun) 5 kilo, jo for en som har en del kilo for mye så er det deilig å bli kvitt fem.

Anonymkode: 21f62...0cb

Dette gir null mening, med all respekt, man sammenligner virkelig ikke vekt og vekst. Spesielt ikke når det i tillegg gjelder sin egen datter. Høyde er jo noe hun har null mulighet til å styre selv, og hvis du går rundt og sier "Håper du blir 5cm høyere" så gjør det mer skade enn godt. Håper du tenker det litt om.

Anonymkode: 46237...0eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det jeg sier er sant. Hva skjedde med alle følger sin egen kurve? Det var sånn der jeg bodde, på den tiden, og det er fakta. Beklager hvis jeg trigget et eller annet i deg 

Anonymkode: 9c6d8...7b8

Hæ, trigget noe i meg? Ingenting trigget i meg. Jeg bare forklarer deg at gutter biologisk sett får vekstspurt i slutten av puberteten. Så hvis guttene i din omgangskrets fikk vekstspurt da de var 11 år, så må de ha kommet i pubertet i god tid før det. Og det er jo lite sannsynlig at alle der du bodde gjorde det, ettersom det er mye tidligere enn snittet. Hvis en hel by / skole / stedet du vokste opp, kom i tidlig pubertet, ville jeg vært mer bekymret for en ukjent miljøfaktor der enn blått godteri i 2025.

For øvrig ikke jeg som skrev om å følge egen kurve, som du referere til. Men låt det er sagt, så følger oftest friske barn sin egen kurve fra småbarnsalderen til denne vekstspurten. I veskspurt er det ikke uvanlig å krysse kurver 

Anonymkode: 9ba6c...cfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette gir null mening, med all respekt, man sammenligner virkelig ikke vekt og vekst. Spesielt ikke når det i tillegg gjelder sin egen datter. Høyde er jo noe hun har null mulighet til å styre selv, og hvis du går rundt og sier "Håper du blir 5cm høyere" så gjør det mer skade enn godt. Håper du tenker det litt om.

Anonymkode: 46237...0eb

Jeg sier ikke et eneste ord om høyden henne. Sier ingenting om vekten heller. Tror du jeg er dum?

jeg sier det her inne på et anonymt diskusjonforum. Og sammenligningen med vekt var kun for å vise at selv usle fem cm kan bety noe. 

Grunnen til at jeg håper hun ble høyere er fordi jeg selv er liten (og søt) og har egentlig opplevd det som en liten hemsko. Jeg tror helt ærlig at høye mennesker har en mer naturlig autoritet og blir tatt mer på alvor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trodde du tenkte på at det skulle være enkelt for henne finne klær uten å må legge opp alt, men neida - det er utseende det handler om.

Anonymkode: 91b3c...506

Nei det var for å si noe om at alt betyr noe, fem cm betyr noe det også. jeg er selv liten, petit og har hele livet opplevd å bli oversett og nedvurdert. Og ja det handler nok om mer enn høyden, det handler om at jeg er forsiktig og litt introvert men jeg tror helt ærlig at høyde er noe som gir en del fordeler i livet. og dette ønsker jeg for min kjære datter også.

Grunnen til at jeg nevnte det med fem kilo det var kun for å illustrere et poeng. 

Skrevet

Visstnok blir de som kommer sent i puberteten oftere høyere enn de som kommer tidlig i puberteten fordi de har hatt flere år med normal vekst før spurten. Selvsagt gjelder det ikke alle da. Min eldste kom tidlig i puberteten og hadde sin vekstspurt hovedsakelig mellom 11 og 13 år og han er nå 16 år og 187 og har nok fremdeles et par cm igjen å vokse før han er helt ferdig. Mellomste er 14 og har ikke begynt sin vekstspurt ennå (han er 176). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så denne generasjonen er faktisk senere utviklet enn den oppfostret på fiskekaker, blått godteri og pizzaboller? Da jeg var ung hadde guttene vekstspurt i 11-årsalderen. (Anbefales ikke da de ble kjepphøye og utålelige)

Anonymkode: 9c6d8...7b8

Nei, det var like stor forskjell da som nå. Seint utvokste i min familie, blant de minste til konfirmasjon og nærmere 2 meter ved 20 års alder. 

Anonymkode: ba25e...de6

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har sett av gutter er at det varierer veldig når de vokser, men de fleste vokser veldig fort i en kort periode. 

Min eldste var en av de absolutt laveste i guttegjengen da de begynte på ungdomsskolen. Mens da de var ferdige med ungdomsskolen var han en av de aller høyeste i samme gjeng. Og alle er relativt høye. 

Yngste gutten har flere rundt seg som har vært veldig høye i forhold, men nå som de er midt i ungdomsskolen begynner han også å ta igjen mange av de andre. Og jeg vil tro at han har en del igjen å vokse. 

Vi har vært litt spente, for både i min og fars familie, så er det både noen som er ganske høye og noen som er veldig lave. Men nå er selv yngstegutten over 175, så da blir nok begge gutta i høye kategorien til slutt. (Vi forventer kanskje et sted mellom 185 og 2m.) 

Anonymkode: a4207...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...