Gå til innhold

Tidlig pubertet og vekst hos gutter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutters vekst spurt skjer mot slutten av pubertet, mens det hos jenter kommer ved starten. Så hvis han ikke har kommet i pubertet, vil han (hvis alt er normalt) vokse sin vanlige vekst en stund til, og det store hoppet altså mot slutten. Hvis du er bekymret for vekst, så kan du snakke med helsesykepleier eller lege 

Anonymkode: 9ba6c...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var min gutt 153 når han begynte på ungdomsskolen, nå er han 183 og virker ikke ferdig enda. Gutter er litt senere enn jenter, husker som jente på 12 selv, vi jentene var omtrent høyere enn alle guttene, slutten av ungdomsskolen var guttene hode eller mer høyere enn oss jenter. 

Anonymkode: edc4f...3dc

Ja jeg har selv en 8. klassing (starter i 9. til høsten) og de fleste guttene ser 2-3 år yngre ut på klassebildene enn jentene 😅 Er vel en grunn til at jentene ofte får bunad til konfirmasjon og ikke gutta. Mange gutter vokser mye mellom 15-17 år. Kjenner en nesekirurg som opererer brukne neser, og han sier at de ikke opererer jenter under 18 år eller gutter under 20 år da vekstsonene i nesa ikke er helt ferdige før da. 

Anonymkode: 7ff6f...6dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor ligger han på vekstpercentilen, TS? Kan du få tilsendt vekstkurven i Helsenorge fra helsesykepleier på skolen? Har selv en bitteliten 12-åring på 5-percentilen, som hverken ble tatt på alvor av helsesykepleier på skolen eller av barnelegen på Ahus. Dro til privat barnelege på Aleris. Det er nå bestilt et lass med blodprøver og han skal inn på håndrøntgen for å sjekke skjelettets voksesoner/alder mtp estimering av endelig vekst. Begge brødre er på 60-percentilen og begge vi foreldre er på 55-percentilen. Han har dessverre allerede rukket å bli 12 år men er umoden for alderen og viser ingen pubertetstegn, håper derfor at løpet ikke er kjørt.

Han følger sin egen kurve. Dessverre gir de ikke veksthormoner hvis barnet blir målt til å bli over 160 som gutt. Er visst mye strengere på det nå. Synd. Han er rundt 148, snart 13 

Anonymkode: 6a90c...a3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gutters vekst spurt skjer mot slutten av pubertet, mens det hos jenter kommer ved starten. Så hvis han ikke har kommet i pubertet, vil han (hvis alt er normalt) vokse sin vanlige vekst en stund til, og det store hoppet altså mot slutten. Hvis du er bekymret for vekst, så kan du snakke med helsesykepleier eller lege 

Samtidig så er det stor forskjell på skjelettalder. Gutter som er 180 cm som 13-åringer har som regel et "eldre" skjelett enn gutter som er 160 cm som 13-åringer. Det er nettopp slike ting man finner ut ved håndrøntgen for å kunne estimere endelig lengde. En barnelege forklarte meg dette. Høye gutter stopper gjerne å vokse tidligere enn lave gutter på samme alder (med mindre de ender opp med å bli 2 m). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han følger sin egen kurve. Dessverre gir de ikke veksthormoner hvis barnet blir målt til å bli over 160 som gutt. Er visst mye strengere på det nå. Synd. Han er rundt 148, snart 13 

Er han oppsiktsvekkende lav ifht resten av familien? Hvordan ligger dere andre an på percentilen? Barnelegen vi var hos reagerte på at resten av kjernefamilien ligger på 55-60-percentilen mens mellomstemann altså ligger på 5-percentilen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt vokste mest 1 året på videregående. Før det var han minst av vennene 

Anonymkode: 40578...f88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er han oppsiktsvekkende lav ifht resten av familien? Hvordan ligger dere andre an på percentilen? Barnelegen vi var hos reagerte på at resten av kjernefamilien ligger på 55-60-percentilen mens mellomstemann altså ligger på 5-percentilen. 

Litt varierende høye i familien vår, noen 190, mens andre menn er rundt 170. Han har holdt kurven sin ganske stabilt hele tiden, men ser at andre gutter i samme alder kan være helt opp til 180. Litt sårt tror jeg 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt varierende høye i familien vår, noen 190, mens andre menn er rundt 170. Han har holdt kurven sin ganske stabilt hele tiden, men ser at andre gutter i samme alder kan være helt opp til 180. Litt sårt tror jeg 

Husk at det er ekstremt uvanlig å være 180 cm som 12-åring! Da ligger man skyhøyt over den øverste kurven på percentilskjemaet 😅 En gjennomsnittlig norsk gutt er 153 cm høy på sin 12-årsdag. Jeg vedlegger percentilskjemaet til NHO. 

Screenshot_20250629_195844_Chrome.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I følge percentilskjemaet blir han ca 173 cm som voksen, det er vel ikke så ille? Det kan også fort hende at han drar på og bli 180 cm, siden mennene i deres familie varierer mellom 170-190 cm 😊 Jeg krysser selv fingrene for at min gutt "tipper" 170, tenker at da er mye gjort. Finnes massevis av damer på 160 hvert fall! 😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge percentilskjemaet blir han ca 173 cm som voksen, det er vel ikke så ille? Det kan også fort hende at han drar på og bli 180 cm, siden mennene i deres familie varierer mellom 170-190 cm 😊 Jeg krysser selv fingrene for at min gutt "tipper" 170, tenker at da er mye gjort. Finnes massevis av damer på 160 hvert fall! 😇

Jeg har ikke studert grafene så nøye, men 173 er jo ikke så ille nei:) Fryktet mye verre♥️ Synes liksom det er verre for en gutt å bli veldig liten i forhold til ei jente. Er liksom så mange damer som ønsker høye menn.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 15 og et halvt nå. Har vokst bortimot 15 cm siste år, og er nå 185.

Anonymkode: ba25e...de6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke studert grafene så nøye, men 173 er jo ikke så ille nei:) Fryktet mye verre♥️ Synes liksom det er verre for en gutt å bli veldig liten i forhold til ei jente. Er liksom så mange damer som ønsker høye menn.. 

Jeg må innrømme at jeg deler din bekymring. Jeg har selv 3 sønner, og det er rett og slett et massivt press om å bli så høy som mulig. Og høyden er det jo umulig å få gjort noe med selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må innrømme at jeg deler din bekymring. Jeg har selv 3 sønner, og det er rett og slett et massivt press om å bli så høy som mulig. Og høyden er det jo umulig å få gjort noe med selv. 

Helt enig! Hvor høye er dine gutter, og alder♥️

AnonymBruker
Skrevet

Så denne generasjonen er faktisk senere utviklet enn den oppfostret på fiskekaker, blått godteri og pizzaboller? Da jeg var ung hadde guttene vekstspurt i 11-årsalderen. (Anbefales ikke da de ble kjepphøye og utålelige)

Anonymkode: 9c6d8...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig! Hvor høye er dine gutter, og alder♥️

Har en 8-åring og en 14-åring som begge ligger på 55/60-percentilen (hhv ca 135 og 173 cm nå), mens 12-åringen er ca 143 cm og ligger på 5-percentilen. Håper som sagt at han følger kurven og bikker 170 cm, men føler virkelig at han ikke vokser i det hele tatt.... Kurven hans er også svakt synkende. Så jeg ser frem til håndrøntgen. Leste i denne tråden at de ikke vil gi veksthormoner om de estimeres til å bli over 160 cm, for det er jo virkelig ekstremt lavt til å være mann! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så denne generasjonen er faktisk senere utviklet enn den oppfostret på fiskekaker, blått godteri og pizzaboller? Da jeg var ung hadde guttene vekstspurt i 11-årsalderen. (Anbefales ikke da de ble kjepphøye og utålelige)

Det hadde de ikke! Veksspurten kommer i slutten av pubertet for gutter. Var alle gutter mot slutten av pubertet 11 år gamle? Høres lite sannsynlig ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må innrømme at jeg selv skulle ønske at jeg var 10 cm høyere og jeg er 166 cm 😅 Men det er fordi jeg har fått 3 sønner som IKKE vil arve mammas smale håndledd, tynne ankler, bittesmå hender og bittesmå føtter 😅 Veldig gøy å ha masse feminine trekk, helt til man får sønner som vil spille håndball og drive med svømming.... 😬

Alt dette har jeg og. Håndledd (pipestilker) som armbånd detter av og søte små føtter med tynne legger. Veldig liten og søt, har dådyrøyne i tillegg😆

hadde gitt ganske så mye for 10 cm mer i lengde.

Anonymkode: 21f62...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når min gikk siste året på barneskolen så var jentene høyere enn alle guttene, bortsett fra en og det var hele trinnet. Han ene der har alltid vært høy, var 180 i 8 klasse.

Nå på ungdomsskolen så virker det fortsatt som om mange av guttene ikke er helt i gang med veksten. De fleste guttene er på mins sønns høyde, rett rundt 170 høy og er dermed høyere enn meg på 160. :P I min familie er guttene lange og kvinnene er lave. Når er jeg liten og tjukk og han er veldig glad han har arvet mine legger og den atletiske kroppen fra far. :D Første året på ungdomsskolen så var de på denne helsekontrollen og da hadde visst alle guttene spurt om vekst estimat og helsesøster hadde regnet det ut, basert på min sønn kurve så meinte hun at han minst ville bli 183, så får vi ser hva han ender opp med. Han vokser raskt for tiden både i lengde og sko. 

Anonymkode: 2a6be...c0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):
den):

Gutters vekst spurt skjer m

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hadde de ikke! Veksspurten kommer i slutten av pubertet for gutter. Var alle gutter mot slutten av pubertet 11 år gamle? Høres lite sannsynlig ut

Det jeg sier er sant. Hva skjedde med alle følger sin egen kurve? Det var sånn der jeg bodde, på den tiden, og det er fakta. Beklager hvis jeg trigget et eller annet i deg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er fornøyd men som sagt håper jeg at hun vokser noen cm til. Det må jeg nesten få lov til.

Det er som å si at det spiller ingen rolle om du går ned (kun) 5 kilo, jo for en som har en del kilo for mye så er det deilig å bli kvitt fem.

Anonymkode: 21f62...0cb

Trodde du tenkte på at det skulle være enkelt for henne finne klær uten å må legge opp alt, men neida - det er utseende det handler om.

Anonymkode: 91b3c...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...