AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Til dere som har opplevd kjemiske graviditeter/spontanaborter. Hvor mange har dere hatt? Før jeg begynte å prøve på barn, trodde jeg i mitt naive sinn at spontanaborter var relativt sjeldent. Og fikk man en positiv test, så var det 90% at det ble baby. Nå vet jeg bedre, og at det er mer normalt enn man skulle tro. 🥲 Selv har jeg hatt 5 kjemiske. Alle før uke 6. Jeg og samboer har vært grundig utredet både på det ene og det andre de siste årene. Vi er uforklarlig infertile. Er det flere som har opplevd å miste? Anonymkode: 48d63...671
SPOCA Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni (endret) Så mange at jeg har sluttet å telle. Det er ingen grunn til det, selv etter grundig utredning. Hadde sist MA i mai, var nesten uke 12. Jeg blir lett gravid, og mister lett. Har riktignok to fødsler bak meg, men dessverre ingen barn. Endret 29. juni av SPOCA 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni #3 Skrevet 29. juni Er ikke fruktbar lenger, men før sistemann ble født, tror jeg jeg hadde kjemisk graviditet ca 4-5 ganger på kort tid. Anonymkode: b5529...dab
AnonymBruker Skrevet 29. juni #4 Skrevet 29. juni Har 2 barn med 3 års mellomrom, og hadde en MA mellom dem. Da var jeg tidlig i 20-årene, og den fertile kroppen var nok i sine gulldager. Ble raskt gravid alle 3 gangene. 10 år dette hadde jeg en uplanlagt graviditet, men denne hadde skjedd til tross for spiral og endte i en spontanabort (sannsynligvis som en konsekvens av at spiralen var der). Anonymkode: ed23a...590
Lorieen Skrevet 29. juni #5 Skrevet 29. juni Jeg har hatt 11 kjemiske/tidlige spontanaborter i uke 4/5 (bare dager etter positiv test), og to missed abortions med en medikamentell og en kirurgisk abort for å få ut svangerskapsproduktene. Så 13 spontanaborter totalt. En provosert kirurgisk abort da jeg var 18. Jeg har seks barn. Jeg blir veldig lett gravid, men etter jeg fylte 35 har jeg hatt problemer med å holde på graviditetene. Har derfor fått progesteronstøtte (Lutinus eller Cyclogest) fram til uke 10 med mine tre yngste barn.
Grüner Skrevet 29. juni #6 Skrevet 29. juni (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Til dere som har opplevd kjemiske graviditeter/spontanaborter. Hvor mange har dere hatt? Før jeg begynte å prøve på barn, trodde jeg i mitt naive sinn at spontanaborter var relativt sjeldent. Og fikk man en positiv test, så var det 90% at det ble baby. Nå vet jeg bedre, og at det er mer normalt enn man skulle tro. 🥲 Selv har jeg hatt 5 kjemiske. Alle før uke 6. Jeg og samboer har vært grundig utredet både på det ene og det andre de siste årene. Vi er uforklarlig infertile. Er det flere som har opplevd å miste? Anonymkode: 48d63...671 Hvor gammel er du? Risikoen for spontanabort og for tidlig fødsel øker hos eldre mødre. Andre forhold hos mor (se under) kan også øke risikoen. Men ofte er det alvorlige utviklingsforstyrrelser hos fosteret som gjør at det ikke er levedyktig og dør. Endret 29. juni av Grüner
AnonymBruker Skrevet 29. juni #7 Skrevet 29. juni Jeg trodde at de fleste som prøver å få barn hadde opplevd å miste. Jeg har alltid følt meg annerledes som ikke har opplevd det. Legen løftet også på øyenbrynet og spurte en gang til "Åh, ingen?". Skal sies at jeg aldri tok noen graviditetstest før IKM, så mulig jeg hadde kjemisk uten å vite det. To graviditeter og to levendefødte barn. Anonymkode: f6a97...1b2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni Grüner skrev (2 timer siden): Hvor gammel er du? Risikoen for spontanabort og for tidlig fødsel øker hos eldre mødre. Andre forhold hos mor (se under) kan også øke risikoen. Men ofte er det alvorlige utviklingsforstyrrelser hos fosteret som gjør at det ikke er levedyktig og dør. Er klar over disse tingene. Har blitt grundig utredet og satt meg inn i omtrent alt som går ann å sette seg inn i. Var 32 da jeg begynte å prøve, nå er jeg 35. Alder kan nok være forklaringen, men det endrer ikke på hvor vondt og ensomt det føles. Ts. Anonymkode: 48d63...671 1
Grüner Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er klar over disse tingene. Har blitt grundig utredet og satt meg inn i omtrent alt som går ann å sette seg inn i. Var 32 da jeg begynte å prøve, nå er jeg 35. Alder kan nok være forklaringen, men det endrer ikke på hvor vondt og ensomt det føles. Ts. Anonymkode: 48d63...671 Det skjønner jeg ❤️
AnonymBruker Skrevet 29. juni #10 Skrevet 29. juni Mistet 3 ganger i SA mellom uke 6 og 8, mulig det var noen flere kjemiske med i bilde, men jeg testet alltid kun noen dager etter IKM, så jeg vet det ikke. Er etter IVF nå gravid i uke 12, så ikke helt i mål enda, men så langt ser det lovende ut. Er selv 34 nå og var 30 da vi begynte å prøve, så alder får ikke skylda for min del heller. Fant aldri ut hvorfor jeg aborterte, men ser ut til at IVF faktisk førte til en endring i mønsteret. Anonymkode: ed2fc...314
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni SPOCA skrev (18 timer siden): Så mange at jeg har sluttet å telle. Det er ingen grunn til det, selv etter grundig utredning. Hadde sist MA i mai, var nesten uke 12. Jeg blir lett gravid, og mister lett. Har riktignok to fødsler bak meg, men dessverre ingen barn. Har du fått sjekket for livmorseptum med hysteroskopi? Det er ikke alltid så lett å se på ultralyd. Anonymkode: 7a830...2bb
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du fått sjekket for livmorseptum med hysteroskopi? Det er ikke alltid så lett å se på ultralyd. Anonymkode: 7a830...2bb Ikke den du siterer, men jeg har hjerteformet livmor og mistet tidlig mange ganger. Det ble ikke oppdaget verken på UL ifb. SA/MA-er eller på UL i utredning. Heller ikke på etterfølgende hysteriskopi pga (andre) funn under utredningen. Det ble først oppdaget flere år senere på UL av en dyktig lege og forsker innen obstetrikk og gynekolog, da jeg deltok i et forskningsprosjekt på Haukeland. Deretter ble det bekreftet på hysteriskopi, og jeg ble henvist til operasjon for å fjerne skilleveggen. Dersom et befruktet egg fester seg i skilleveggen, så får det ikke tilstrekkelig blodtilførsel, og vil etter det jeg forstår gå til grunne relativt tidlig i svangerskapet. Poenget er bare å støtte opp under at man kan tro mye er sjekket og avklart, og at alt er normalt, men det kan likevel være misdannelser i livmoren som kan være medvirkende årsak. Ikke det at jeg skal overprøve @SPOKA på noe vis, men ville bare fortelle at jeg også fikk beskjed - og lenge trodde, at det ikke var noen grunn til alle MA-ene. Men så viste det seg at til tross for mange private og offentlige utredninger og undersøkelser, ikke hadde sett deformasjonen. Anonymkode: c3ae0...cdb
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni Har hatt 7 SA mellom uke 6-8. Ble utredet, men de klarte ikke å finne noen feil. Har fått 2 barn, så jeg er heldig. Anonymkode: b0334...554
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni Jeg har vel hatt 9 SA, alle i uke 6/7. To barn via IVF, grunnet mannlig faktor. Det skal i teorien ikke være noe galt med meg.. Men.. Anonymkode: 5d71a...d15
AnonymBruker Skrevet 30. juni #15 Skrevet 30. juni i perioden vi var prøvere hadde jeg 8 ma/sa etter uke 9 en i uke 13 og to før uke 7 der fostersekken var tom.. Anonymkode: 38dd7...085
AnonymBruker Skrevet 30. juni #16 Skrevet 30. juni Har hatt(i rekkefølge) Tidlig Sa/kjemisk, uke 5+4, fullført graviditet, fullført graviditet, Missed abortion oppdaget uke 11(fosteret dødt uke 7), tidlig SA/kjemisk uke 5+4, fullført graviditet. Så har fått positiv graviditetstest 6 ganger, men 3 barn. Mellom første tidlige Sa og neste graviditet tok det 9 mnd, mellom siste tidlige Sa og neste graviditet tok det 5 mnd. Aldri trengt hjelp til å bli gravid. Anonymkode: a8fe8...04c
AnonymBruker Skrevet 30. juni #17 Skrevet 30. juni I rekkefølge: - fullført graviditet med friskt barn - SA i uke 8 - SA i uke 8 - SA i uke 7 - MA - oppdaget i uke 14 men fosteret døde en gang før uke 6 - fullført graviditet med friskt barn Anonymkode: 1c646...253
Frk.Pøls Skrevet 30. juni #18 Skrevet 30. juni Har ikke opplevd verken kjemisk (som jeg vet om) eller SA, men har to EXU og en MA i ryggesekken. Er nå gravid etter 6. innsett med ivf. Dette er 5. graviditet, der bare ett har gått hele veien. Denne gangen ser det heldigvis veldig bra ut 💕 1
SPOCA Skrevet 30. juni #19 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått sjekket for livmorseptum med hysteroskopi? Det er ikke alltid så lett å se på ultralyd. Anonymkode: 7a830...2bb AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke den du siterer, men jeg har hjerteformet livmor og mistet tidlig mange ganger. Det ble ikke oppdaget verken på UL ifb. SA/MA-er eller på UL i utredning. Heller ikke på etterfølgende hysteriskopi pga (andre) funn under utredningen. Det ble først oppdaget flere år senere på UL av en dyktig lege og forsker innen obstetrikk og gynekolog, da jeg deltok i et forskningsprosjekt på Haukeland. Deretter ble det bekreftet på hysteriskopi, og jeg ble henvist til operasjon for å fjerne skilleveggen. Dersom et befruktet egg fester seg i skilleveggen, så får det ikke tilstrekkelig blodtilførsel, og vil etter det jeg forstår gå til grunne relativt tidlig i svangerskapet. Poenget er bare å støtte opp under at man kan tro mye er sjekket og avklart, og at alt er normalt, men det kan likevel være misdannelser i livmoren som kan være medvirkende årsak. Ikke det at jeg skal overprøve @SPOKA på noe vis, men ville bare fortelle at jeg også fikk beskjed - og lenge trodde, at det ikke var noen grunn til alle MA-ene. Men så viste det seg at til tross for mange private og offentlige utredninger og undersøkelser, ikke hadde sett deformasjonen. Anonymkode: c3ae0...cdb Nei, men livmoren synes tydelig på ultralyd. Jeg har også to normale svangerskap bak meg. At barna ikke lever handler ikke om livmoren min. Dessverre, kan jeg nesten si. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå