Gå til innhold

Daten misliker at jeg har hatt sex utenfor forhold og at jeg drikker og fester

Anbefalte innlegg

Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Nei, naturligvis ikke, men det er en potensiell dealbreaker.

Hele han burde være en total dealbreaker for ts. Han er aaaalt for forskjellig. Han er en veslevoksen drittunge

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han har rett, dere har for ulike verdier. Finn en du passer bedre med, han her kommer til å kue deg. 

Nå er det jo så enkelt som at dere er forskjellige, hvem som liksom har mest rett eller er mest normal har ingenting å si - dere er normale begge to, men fullstendige motsetninger.

Spør du meg, synes jeg han høres litt umoden og kontrollerende ut da.. Men altså, hva har det å si, hva KG mener. Han kommer ikke til å endre seg - men han kommer til å prøve å endre deg.

Anonymkode: 6c9b8...bd2

• Liker 5
Gjest Nådeløs
Skrevet (endret)
norw skrev (28 minutter siden):

Man setter jo egne grenser for hva som er greit for en selv og den/de man vil dele livet med, det bør være ganske opplagt.

Veldig dumt å snakke om "et slikt forhold" når disse to tilfellene kan være som natt og dag.

Egne grenser? Det heter preferanser. For eksempel "jeg vil ikke ha en mann som drikker alkohol", det er en preferanse. Alle har lov til å ha sine preferanser. Og disse preferansene er ikke så viktige for denne gutten, for da hadde han ikke datet henne i utgangspunktet. 

Til trådstarter, det er merkelig at dere to dater når dere er så forskjellige. Hvordan møttes dere? Hvorfor er han interessert i deg? Jeg mistenker at dette er en av de mange guttene som tilber konservative verdier, men som sliter med å praktisere det (er mange av de i dag), og velger å date en jente som har helt andre interesser og verdier enn han selv, og han ønsker å forandre det fordi det er noe han liker ved deg (for eksempel at du er pen eller veldig snill). 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare droppet denne gutten. Angående dine verdier og prioriteringer, du er ung, du feiler og lærer, du lever bare èn gang. Så du bestemmer selv om de er gode eller dårlige. Men velg hvem du lar påvirke deg med omhu. Jeg hadde passa meg for de mest konservative typene, men jeg ville også vært skeptisk til de som er ekstremt liberale. En mellomting er veldig fint. 

Endret av Nådeløs
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (52 minutter siden):

Kontrollerende, eller at han setter grenser for hva som er greit mtp sex og festing, det er umulig å vite.

Den normale måten å sette grenser på er å velge å ikke inngå en relasjon med de som ikke passer preferansene, ikke å sette opp mer eller mindre urimelig regler som den andre forventes å følge. Sistnevnte er kontrollerende. 

Anonymkode: 50c41...1b9

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er han litt for streng og høytidelig. Gjerne svar fra egne erfaringer av partner/deres egne meninger

For meg ville det vært ett rødt flagg: ikke fordi HAN er for «streng og høytidelig», men fordi livsinnstillingene DERES er for forskjellig. 

Velg vekk mennesker du må endre deg for å forholde deg til. For det er ikke bedre om du justerer deg til han, han justerer seg til deg, eller dere går mot hverandre, når forskjellene er så store.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (50 minutter siden):

Kontrollerende, eller at han setter grenser for hva som er greit mtp sex og festing, det er umulig å vite.

Det er helt åpenbart at han forsøker å kontrollere henne ved å nekte henne å dra på fester og drikke alkohol pga ved å gjøre henne skamfull omkring egen seksuelle fortid. 

TS, dere er altfor ulike. Skjønner ikke hvorfor dere begynte å date i utgangspunktet. Men hvis han har hatt sex med deg så er han jo ikke så skinnhellig selv da, siden du skriver at han er usikker på om han vil fortsette forholdet med deg.

Anonymkode: d24d0...d82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere passer ikke sammen. Dere får være enige om å være uenige og slutte å treffes. Dere deler ikke noe annet enn å være i samme aldersgruppe. Bare å gå videre. Ikke noe poeng i å analysere noe som helst. 

Anonymkode: ad349...a3d

• Liker 1
Skrevet
Topper og daler skrev (2 timer siden):

Ok, så du mener man kan sette grenser for hva som skal være greit for andre? 

Ja, grenser for hva man vil akseptere og ikke i et forhold.

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hele han burde være en total dealbreaker for ts. Han er aaaalt for forskjellig. Han er en veslevoksen drittunge

Merkelig karakteristikk på tynt grunnlag. TS bør være en like stor dealbreaker for ham.

Nådeløs skrev (2 timer siden):

Egne grenser? Det heter preferanser. For eksempel "jeg vil ikke ha en mann som drikker alkohol", det er en preferanse. Alle har lov til å ha sine preferanser. Og disse preferansene er ikke så viktige for denne gutten, for da hadde han ikke datet henne i utgangspunktet. 

Til trådstarter, det er merkelig at dere to dater når dere er så forskjellige. Hvordan møttes dere? Hvorfor er han interessert i deg? Jeg mistenker at dette er en av de mange guttene som tilber konservative verdier, men som sliter med å praktisere det (er mange av de i dag), og velger å date en jente som har helt andre interesser og verdier enn han selv, og han ønsker å forandre det fordi det er noe han liker ved deg (for eksempel at du er pen eller veldig snill). 

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare droppet denne gutten. Angående dine verdier og prioriteringer, du er ung, du feiler og lærer, du lever bare èn gang. Så du bestemmer selv om de er gode eller dårlige. Men velg hvem du lar påvirke deg med omhu. Jeg hadde passa meg for de mest konservative typene, men jeg ville også vært skeptisk til de som er ekstremt liberale. En mellomting er veldig fint. 

Potensielt grenser, ikke bare preferanser.

Den normale måten å sette grenser på er å velge å ikke inngå en relasjon med de som ikke passer preferansene, ikke å sette opp mer eller mindre urimelig regler som den andre forventes å følge. Sistnevnte er kontrollerende. 

Anonymkode: 50c41...1b9

Man kan fint avklare hva man anser som greit og ikke, det trenger ikke å være kontrollerende.

Det er helt åpenbart at han forsøker å kontrollere henne ved å nekte henne å dra på fester og drikke alkohol pga ved å gjøre henne skamfull omkring egen seksuelle fortid. 

TS, dere er altfor ulike. Skjønner ikke hvorfor dere begynte å date i utgangspunktet. Men hvis han har hatt sex med deg så er han jo ikke så skinnhellig selv da, siden du skriver at han er usikker på om han vil fortsette forholdet med deg.

Anonymkode: d24d0...d82

Nei, det er ikke åpenbart. Han kan fint ha sex og festing som de to eneste tingene han har sterke meninger om og utenom det være svært lite kontrollerende.

• Liker 3
Gjest Nådeløs
Skrevet
norw skrev (18 minutter siden):

Ja, grenser for hva man vil akseptere og ikke i et forhold.

Merkelig karakteristikk på tynt grunnlag. TS bør være en like stor dealbreaker for ham.

Potensielt grenser, ikke bare preferanser.

Man kan fint avklare hva man anser som greit og ikke, det trenger ikke å være kontrollerende.

Nei, det er ikke åpenbart. Han kan fint ha sex og festing som de to eneste tingene han har sterke meninger om og utenom det være svært lite kontrollerende.

Haha, du krangler bare for å krangle. :P 

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg burde utdypt mer ser jeg.

Han er ikke høy på seg selv men virker som han har en større skeptsisk til det med at jeg har ligget utenfor forhold fordi han er redd jeg ikke skal se på vår relasjon som noe veldig seriøst i og med at jeg har ligget før uten at det har vært følelser. Han er altså redd jeg skal såre han. 

og det med alkohol og fest tror jeg handler om at han er redd jeg skal være utro på fylla fordi jeg selv har bekreftet for han at jeg har dårlig impulskontroll og da kan bli litt «klengete» på vennene mine… Men mente jo da ikke at jeg kunne vært utro…  men heller at jeg tidligere har gått rundt å klemt på alle vennene mine (da inkludert kompisene mine) veldig vennskaplig på fylla. (Men blir ikke så full at ikke jeg hadde lagt merke til og trukket meg unna gutter som FAKTISK hadde prøvd seg på meg)

Så jeg lurer litt på om noen andre har vært i ett forhold hvor man er så forskjellige og om det har fungert likevel. Og evt hvorfor dere ikke kunne møtes på midten

Anonymkode: c74c4...3d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen av dere bør akseptere å være på en annen måte enn det som føles naturlig for dere. Siden dere er såpass forskjellige og attpåtil så unge som du sier så vil jeg tørre å påstå at dette forholdet er dødfødt. Så svaret er nei du bør ikke akseptere det han sier. Dere bør gå hver til deres og finne noen som er mer kompatible

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dere har rett og ingen av dere har feil. Dere er bare forskjellige. Alt for forskjellige til å være i et forhold.

Anonymkode: 06e1b...c56

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har begynt å date en gutt som er veldig ordentlig/voksen av seg i forhold til mange på vår alder (vi er veldig unge, nettopp ferdig med vgs). Han fester ikke/drikker ikke, liker ikke småsladring (forsåvidt noe jeg kan lære av hahah. Men poenget er å gi ett innblikk i åssen type han er) og er veldig på «kristne verdier» når det gjelder forhold. (Uten at han er kristen) jeg er ganske motsatt. Elsker festing og drikking selv om jeg gjør det utrolig sjeldent da jeg jobber mye. Men pga at jeg så sjeldent får festet og drukket liker jeg å drikke meg full og kose meg di få gangene jeg får mulighet. Liker å kunne snakke om ting som skjer rundt om i venne nettverket (men jeg holder meg alltid til fakta og unngår drittsnakking) og har tidligere hatt ett ons og to friends with bennefits. Altså aldri hatt ett ordentlig forhold. Jeg føler han ser litt ned på meg for dette for han mener sex er så hellig at man bør forbeholde det folk man ønsker å dele livet sitt med og derfor gjør dette at han føler litt at vi har for ulike verdier til å kunne være sammen. Jeg forstår denne tanken veldig godt samtidig syns jeg jo ikke dette er høyest unormalt? Å ha sex utenfor forhold og uten tanke om ett forhold? Det hadde jo vært best om jeg venta til jeg fant en jeg ønsket videre relasjon med samtidig syns jeg jo ikke jeg har dårligere verdier en han bare fordi jeg også har ønsket gleden av å ha sex selv om jeg ikke har hatt en partner..  Han syns også at jeg ikke bør gå på fest/byen uten han men han hater fester så han kommer jo aldri til å bli med meg på dette… Av di på vår alder er jo fest og fylla noe av di eneste situasjonene større nettverk tar seg tid til å treffes og jeg vil jo gjerne få bli med på det innimellom når jeg fortsatt er ung… hva tenker dere? Bør jeg akseptere disse reglene om å ikke feste? Er det virkelig sånn at jeg har dårligere verdier fordi jeg har hatt sex utenfor forhold? Eller er han litt for streng og høytidelig. Gjerne svar fra egne erfaringer av partner/deres egne meninger

Anonymkode: c74c4...3d5

Det er sjeldent man har så ‘kristne verdier’ når det kommer til sex uten å være kristen. Så her tror jeg han enten er ‘skap kristen’, eller kommer fra en kristen familie og er påvirket der i fra. Om dette ikke stemmer er det kanskje noen issues han har som han selv sliter med. Kanskje redd for å ikke være bra nok siden jeg leser mellom linjene at du har mer seksuell erfaring enn ham. Eller han er redd for at du har sex med andre i mens du dater ham. Har dere snakket om å være eksklusive i forholdet? Ikke date eller ha sex med andre i mens dere to dater?

Jeg tror det vanskeligste her er at han ikke ønsker at du skal feste og drikke. Det er en viktig del av det unge voksne livet for de aller fleste å kunne ta seg en fest med litt alkohol en gang i blant. Vil gå så langt som å si at det er en del av kulturen vår. Og om jeg hadde måttet velge mellom en mann/gutt og null alkohol fest for alltid om jeg bare var i 20 årene så hadde jeg nok valgt bort mannen. Når jeg tenker tilbake syns jeg det var viktig å få frest litt i fra meg de årene før mann og barn var på plass i midten av 30-årene.

Anonymkode: a8356...a66

Skrevet
Nådeløs skrev (1 time siden):

Haha, du krangler bare for å krangle. :P 

Se der, ja. Tom for argumenter. Jeg tar den 🏆

• Hjerte 1
Gjest Nådeløs
Skrevet (endret)
norw skrev (5 minutter siden):

Se der, ja. Tom for argumenter. Jeg tar den 🏆

Det er ikke noe mer å argumentere for. Det å ha preferanser er ikke det samme som å sette grenser. Det å ha en preferanse er ikke kontrollerende, men det er kontrollerende å gå på date og kreve av eventuell fremtidig partner at hun skal leve et annet liv enn det hun gjør. Det er også et soleklart rødt flagg. Det er forskjell på "jeg liker ikke... og derfor passer vi ikke sammen" og "du må leve sånn og sånn for å tilfredsstille mine preferanser". 

Det er nok VELDIG få som er uenig i dette, men jeg skjønner at du hater kvinner som lever andre liv enn du mener de skal gjøre, og ikke klarer å tenke rasjonelt, ergo kommer piggene ut med en gang. 

Men jeg må si at dere menn som er... Sånn... Er virkelig en egen rase, herregud. Dere er jo verre enn småunger. 

Endret av Nådeløs
Skrevet
Nådeløs skrev (36 minutter siden):

Det er ikke noe mer å argumentere for. Det å ha preferanser er ikke det samme som å sette grenser. Det å ha en preferanse er ikke kontrollerende, men det er kontrollerende å gå på date og kreve av eventuell fremtidig partner at hun skal leve et annet liv enn det hun gjør. Det er også et soleklart rødt flagg. Det er forskjell på "jeg liker ikke... og derfor passer vi ikke sammen" og "du må leve sånn og sånn for å tilfredsstille mine preferanser". 

Det er nok VELDIG få som er uenig i dette, men jeg skjønner at du hater kvinner som lever andre liv enn du mener de skal gjøre, og ikke klarer å tenke rasjonelt, ergo kommer piggene ut med en gang. 

Men jeg må si at dere menn som er... Sånn... Er virkelig en egen rase, herregud. Dere er jo verre enn småunger. 

Virker bare som at du mister hodet litt når du går tom for argumenter og taper diskusjonen. Bør ha en langt mer ydmyk innstilling om du er usikker på hva grenser og preferanser er.

Gjest Nådeløs
Skrevet
norw skrev (3 minutter siden):

Virker bare som at du mister hodet litt når du går tom for argumenter og taper diskusjonen. Bør ha en langt mer ydmyk innstilling om du er usikker på hva grenser og preferanser er.

Ja, her ser man hva jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke ha et løsaktig og drikkfeldig kvinnemenneske. Det er vel greit? 

Anonymkode: df9e8...5ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det bare hans preferanser som gjelder da? Hvorfor er ikke dine verdier og preferanser og grenser like viktige? Dette synes jeg nesten er det aller mest problematiske i relasjonen mellom dere. Det er mulig å være sammen dersom man er forskjellige, men da må man respektere den andres forskjellighet og være likeverdige partnere!

Dere to er ikke det. Han har inntatt maktposisjonen og synes tydeligvis han er helt i sin rett til å dømme deg og bestemme over deg og ditt liv. Hvilken rett har han til det? Hva hvis du gjorde det samme overfor ham? Hadde han godtatt det? For kanskje du synes det er litt problematisk at han ikke er mer avslappet og fri og ikke har noe særlig erfaring med kvinner?

Kanskje du opplever ham som umoden på grunn av det, han har jo ikke levd et voksenliv, virker det som, så derfor er du usikker på om han kanskje kommer til å feige ut etterhvert og heller se etter en "uskyldig jomfru"? Han har masse urealistiske forventninger og lite forståelse for at andre mennesker er annerledes enn ham selv, så dette opplever du kanskje som et rødt flagg?

Jeg synes det er ille at han er anklageren her og at du liksom skal forsvare deg. Det er ikke sånn et forhold skal være.

Anonymkode: 8dd74...779

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han vil ikke ha et løsaktig og drikkfeldig kvinnemenneske. Det er vel greit? 

Anonymkode: df9e8...5ed

Nei, det er ikke greit. Hvis han vil ha en jomfru som ikke drikker, så må han finne seg en sånn dame og ikke prøve å endre på og kontrollere Ts. Det blir garantert et giftig forhold for dem begge.

Anonymkode: 8dd74...779

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...