Gå til innhold

Katt alene hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har et dilemma. Vi reiser på ferie i 10 dager fra onsdag og har en veldig sosial katt. For at hun ikke skal være alene hadde vi avtale med en venn om å bo med henne i vårt hus disse 10 dagene. Nå viser det seg at han likevel ikke kan de 3 første. Katten har aldri vært alene et helt døgn før. Når vi har reist bort en natt eller helg har hun pleid å være vært hos svigers, men det er de vi reiser på tur med. 

Vi har laget en avtale med en annen om å komme innom og gi mat og vann 1 gang i døgnet. Vi har imidlertid ikke katteluke, og vi har da valget mellom å la verandadøren vår stå åpen på gløtt i 3 døgn eller å la henne være alene inne hele denne tiden. Vi bor i rekkehus med mange forbipasserende, og der det tidvis er folk som roter (stjeler) i hagene til beboerne. Det er derfor egentlig ikke ønskelig.

Tror dere det vil gå greit for katten å være inne i 3 døgn med tilsyn en gang i døgnet, eller er dette en dum løsning?  

Anonymkode: 6f505...a64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Vi har et dilemma. Vi reiser på ferie i 10 dager fra onsdag og har en veldig sosial katt. For at hun ikke skal være alene hadde vi avtale med en venn om å bo med henne i vårt hus disse 10 dagene. Nå viser det seg at han likevel ikke kan de 3 første. Katten har aldri vært alene et helt døgn før. Når vi har reist bort en natt eller helg har hun pleid å være vært hos svigers, men det er de vi reiser på tur med. 

Vi har laget en avtale med en annen om å komme innom og gi mat og vann 1 gang i døgnet. Vi har imidlertid ikke katteluke, og vi har da valget mellom å la verandadøren vår stå åpen på gløtt i 3 døgn eller å la henne være alene inne hele denne tiden. Vi bor i rekkehus med mange forbipasserende, og der det tidvis er folk som roter (stjeler) i hagene til beboerne. Det er derfor egentlig ikke ønskelig.

Tror dere det vil gå greit for katten å være inne i 3 døgn med tilsyn en gang i døgnet, eller er dette en dum løsning?  

Kattehotell 

Anonymkode: 1be72...52e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett på tv eller radio som er på hele tiden (ikke høyt), og be den som skal komme innom om å leke og kose mye med katten. Det går nok bra.😻

Anonymkode: f119c...a19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke la verandadøren stå på gløtt, tenke og forsikringen vil ikke dekke hvis noe skjer. Hvis katten får tilsyn hver dag så skal det gå fint. Vil og være litt forvirret hvor alle ble av. La lys stå på hvertfall i ett av rom den benytter. Det er litt dårlig av den som skulle passe på og finne ut i siste liten at det ikke går. Sett fram ekstra skål med vann. Sannsynligvis vil den for det meste sove. Kommer litt an på hvilken rase den er. Håper jo kattepasseren dukker opp etter 3 dager hvertfall. 

Jeg har hvert kattepasser flere ganger og da er ting planlagt god tid i forveien sånn at hvis noe skjer så er det back up plan. Men jeg pleide og ha kattene hjemme hos meg. 

Anonymkode: eb4e7...ae7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kattehotell 

Det er dessverre for kort varsel til at kattehotell har ledig plass. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sett på tv eller radio som er på hele tiden (ikke høyt), og be den som skal komme innom om å leke og kose mye med katten. Det går nok bra.😻

Anonymkode: f119c...a19

Det skal vi gjøre! Vi har også et kamera i stua sånn at vi kan føle med på henne der hun pleier å ligge mest. Jeg tenker å si til han som skal komme innom at han gjerne må ta med barnebarna for å hilse (katten har ingen problemer med barn, og da tenker jeg de fort blir det litt lenger).

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For all del ikke la verandadøren stå på gløtt, tenke og forsikringen vil ikke dekke hvis noe skjer. Hvis katten får tilsyn hver dag så skal det gå fint. Vil og være litt forvirret hvor alle ble av. La lys stå på hvertfall i ett av rom den benytter. Det er litt dårlig av den som skulle passe på og finne ut i siste liten at det ikke går. Sett fram ekstra skål med vann. Sannsynligvis vil den for det meste sove. Kommer litt an på hvilken rase den er. Håper jo kattepasseren dukker opp etter 3 dager hvertfall. 

Jeg har hvert kattepasser flere ganger og da er ting planlagt god tid i forveien sånn at hvis noe skjer så er det back up plan. Men jeg pleide og ha kattene hjemme hos meg. 

Anonymkode: eb4e7...ae7

Nei, konklusjonen er at det ikke er aktuelt å la døra stå åpen, hehe. Og ja, det er var litt trassig, men han kommer hvertfall 7 av dagene. Katten er blanding av hellig Birma, neva masqerade og ragdoll. Når hun er alene mens vi er på jobb pleier hun å slappe av eller leke med seg selv. 

Jeg har hatt hund hele livet, fram til for 1.5 år siden når vi fikk denne katten (samboer er oppvokst med katt). Derfor helt unaturlig for meg å reise fra. Særlig når hun er så sosial. Men jeg tror nok hun skal komme seg greit gjennom det.

Takk for tankene deres!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett et vindu på gløtt , gjør altid det når katten er alene i 2 etg i rekkehus

Anonymkode: ea34b...b02

AnonymBruker
Skrevet

Pus kommer nok til å synes det er litt kjipt å være alene inne noen dager, men det er ikke farlig å ha det litt kjipt. Inne med daglig tilsyn er den beste og tryggeste løsningen når det nå ble slik. 

Anonymkode: a762a...5b3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sosial utekatt, og ikke sjans i havet at jeg hadde latt den gå ut og inn som den ville med tilsyn kun en gang om dagen. 
Pus er inne når jeg er på ferie, om ingen kan bo der med han. 
Hadde jeg hatt katteluke hadde pus uansett ikke få gå fritt ut og inn. 

Jeg passer også mye katter, og de aller fleste som har luker låser disse helt eller delvis når de er borte.
Jeg hadde så vondt i magen når jeg ikke hadde sett passpusen på 2 døgn, fordi luka var åpen. Det er helt grusomt som kattepasser dersom katten går inn og ut som den vil, og man stikker innom en eller to ganger om dagen i flere dager uten å se pus.  Jeg kommer aldri mer til å stille opp å passe puser som går fritt ut og inn. 

Anonymkode: 576ff...2c5

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ser heldigvis ut til å gå bra med pusen. Vi kan se på kamera at hun veksler mellom å sove, drikke, spise, leke for seg selv, vaske seg litt og sitte/ligge og kikke ut eller mot trappa. Kattepasser har vært innom og gitt henne oppmerksomhet 20 min igår og 20 min i dag. Det blir uansett godt fra lørdag av når jeg vet hun har noen rundt seg store deler av døgnet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På Facebook er det kanskje en gruppe for de som trenger kattepass? Det finnes ihvertfall det for hunder.

Anonymkode: 5b553...c26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er reise-glad, med katt. Stort sett ordner det seg med pass - venner, slekt, orgainsert pass. Men innimellom så svikter det brått.... Min løsning er å ha to. Det har også mye å si gjennom natten, arbeidsdagen, og andre ganger jeg ikke er der. 

Eneste ulempen er at jeg blir mer overflødig 😂 Men det viktigste er at de har det bra. 

Anonymkode: 4c7e0...045

AnonymBruker
Skrevet

Ville du likt selv å bli låst inne i tre dager? Sett inn en katteluke nå for dere drar. 

Anonymkode: 3f2ef...a83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 20.14):

Kattehotell 

Det er dyreplageri. De blir bare låst inne en annen plass der katten ikke trygg på. Det er kun et fengsel for katter.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva katten er vant med. Har en katt som kommer og går som den vil, men jeg vil IKKE ha luke, skal ha kontroll på hvor han er og om han tar med mus inn. Så han må banke på vinduet, og det gjør han hver kveld, og ellers på dagen når han vil inn (om dagen hviler han også en del inne, er mest ute på kvelden).

Og denne katten går det helt fint å lukke inne noen dager, og kun få noen til å låse seg inn og se kort til. Han har flere mat/vannstasjoner og to doer. Har kameraer (som passeren vet om) som viser veldig god detaljgrad på kattens bevegelser og helse. Han bare sover og spiser… er ikke urolig og mjauer ikke.

Har du en katt som nesten bare er ute, vil den nok være mer urolig med å bli låst inne. Men tenker den hadde tålt daglig tilsyn i tre dager frem til passeren kom… ville hvertfall ikke hatt åpen dør, eller låst katten ute.

Anonymkode: 93db0...fc9

• Liker 1
Skrevet

Har en innekatt, en ut-og-inn-katt og en ut-inn-ut-inn-ut-inn-ut-inn-ut-vil ikke inn-vil inn allikevel-nei vil ut igjen-ombestemte meg vil inn igjen-katt, de er inne og "alene hjemme" hver jul, de har tilsyn hver dag av noen faste (samme folk hvert år her), som er innom for å fylle mat/vann, rydde kattedo, leke med den mest aktive, kose med den kosete og sjekke at den siste er i live og gi henne Dreamies (hun er ikke glad i verken kos eller lek, men Dreamies er et must!), og det har gått helt fint i flere år. Den aktive (innekatten) er veldig "mammadalt" (meg) og trenger mye oppmerksomhet, men har klart seg helt fint med denne ordningen. De to som er vant til å gå ut og inn som de vil har også vært helt fine i formen/psyken selv om de ikke har fått gått ut på ca 1 uke (som er så lenge jeg pleier være borte). Så hvis du setter frem mat, har vannfontene og kattedo, så går det helt fint å lukke/låse og ha tilsyn en gang om dagen. Radio er et godt tips hvis katten er litt "avhengig" av folk. Samme med litt påskrudde lys (pluss at det gjør at det ser ut som det er folk hjemme). Ikke begynn å stress med katteluke, katten skal jo lære seg å bruke den, mulig den må ha halsbånd med chip til luka som er litt kjipt hvis den ikke er vant med halsbånd etc (eller den kan miste den og det er i alle fall dumt når ingen kjente er hjemme). Ta heller tilvenning til luke før neste ferie!:D Dette går helt fint, katter er tilpasningsdyktige til det meste!:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville du likt selv å bli låst inne i tre dager? Sett inn en katteluke nå for dere drar. 

Hvorfor menneskeliggjør du katten?
Når du er ute regner jeg med du ikke slåss med naboene, løper over veien når det kommer biler, roter deg inn i og blir innestengt i naboenes garasje, blir livredd av alt mulig og løper så langt avgårde at du ikke finner hjem igjen, og om du blir syk så velger du neppe å løpe til skogs og legge deg til kuring der så familien din ikke aner hvor du er. Eller hur?

Anonymkode: bfee0...cb4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

På en kennel/kattehotell blir kattene ofte veldig stresset og må være på veldig liten plass. Våre har blitt helt forstyrret av det de to gangene vi forsøkte det. 

Å være inne der man bor er ikke så ille for en katt. Da har de god plass, kjente omgivelser og ingen farer som truer. 

Det er litt skumlere å la dem gå fritt inn og ut, da kan de både bli skadet og de kan ta med seg levende bytte hjem. Og kattepasseren finner dem kanskje ikke heller.

Tenker deres katt er veldig godt ivaretatt når den til og med får selskap det meste av tiden. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 12.58):

Hva med å gi vedkommende en nøkkel!?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 12.58):

Det er dyreplageri og heller ikke lov å reise fra dyret sitt på denne måten. Tilsyn en gang i døgnet er  ikke bra nok 

Anonymkode: 145d2...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (3 minutter siden):

Hva med å gi vedkommende en nøkkel!?

Hva skal katten med nøkkel?

Anonymkode: 0ffaa...063

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...