AnonymBruker Skrevet 29. juni #1 Skrevet 29. juni Tispen min angrep nabohunden, da den kom bort og forstyrret henne mens hun snuste på noe. Som regel leker disse to kjempefint sammen, men i dag kom altså dagen. Den andre hunden ble ikke skadet, og de glefset til hverandre begge to. Nå er naboen sånn «ååå nå tror jeg ikke hunden min tørr lenger å leke med din» da jeg var borte hos dem, etter vi hadde gått inn med dem, for å høre om alt var bra med hunden. Har en uggen følelse nå, og skal såklart være ekstra påpasselig med hunden min fremover. Har jeg sviktet hunden min en plass her? Er det noe her jeg må trene på? Helt nytt for meg dette her, og er såklart sjeleglad for at det ikke endte enda værre, men vil helt klart gjøre hva jeg kan for å unngå slike episoder i fremtiden. Anonymkode: dd891...d42
Tabris Skrevet 29. juni #2 Skrevet 29. juni Det er vanskelig å si uten å ha sett hva som skjedde. Det er også litt lite informasjon i innlegget til å si så mye. Hvor gammel er hun? Hadde hun løpetid? Hvilket kjønn og alder er den andre hunden? Noen av den kastrert eller intakt? Hva legger du i "angrep". Røk hun på i fult angrep eller var det snakk om lyd og et glefs? Hvor lenge varte det og ble de ferdig av seg selv eller måtte dere inn og skille? Som du ser så er det mange spørsmål og mange faktorer inn i bildet her for å kunne si noe særlig. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni #3 Skrevet 29. juni Tabris skrev (1 minutt siden): Det er vanskelig å si uten å ha sett hva som skjedde. Det er også litt lite informasjon i innlegget til å si så mye. Hvor gammel er hun? Hadde hun løpetid? Hvilket kjønn og alder er den andre hunden? Noen av den kastrert eller intakt? Hva legger du i "angrep". Røk hun på i fult angrep eller var det snakk om lyd og et glefs? Hvor lenge varte det og ble de ferdig av seg selv eller måtte dere inn og skille? Som du ser så er det mange spørsmål og mange faktorer inn i bildet her for å kunne si noe særlig. Hun er 2,5 år og har nylig slitt med innbilt svangerskap. Ikke kastrert, Tispe den andre hunden også, den er 9 år gammel. De glefset og var «på» hverandre, men det var min som begynte når den andre forstyrret henne mens hun snuste veldig på noe. Det var sikkert litt knurring, alt skjedde så kjapt, og jeg klarte å skille de, men tror jeg kunne risikert å bli bitt selv, usikker hvor hardt, men de var ganske «opphisset» og jeg måtte stå mellom de før jeg kunne plukke henne opp, men naboen tok opp sin hund før jeg tok opp min, for min fikk litt rundt og lot meg ikke plukke henne opp. Ikke fordi hun var agressiv, men fordi hun ville leke videre (da var hun ikke agressiv) men usikker, siden jeg ikke har opplevd dette før, om de hadde endt på samme måte, om naboen hadde sluppet ned hunden sin for lek igjen. Anonymkode: dd891...d42
AnonymBruker Skrevet 29. juni #4 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er 2,5 år og har nylig slitt med innbilt svangerskap. Ikke kastrert, Tispe den andre hunden også, den er 9 år gammel. De glefset og var «på» hverandre, men det var min som begynte når den andre forstyrret henne mens hun snuste veldig på noe. Det var sikkert litt knurring, alt skjedde så kjapt, og jeg klarte å skille de, men tror jeg kunne risikert å bli bitt selv, usikker hvor hardt, men de var ganske «opphisset» og jeg måtte stå mellom de før jeg kunne plukke henne opp, men naboen tok opp sin hund før jeg tok opp min, for min fikk litt rundt og lot meg ikke plukke henne opp. Ikke fordi hun var agressiv, men fordi hun ville leke videre (da var hun ikke agressiv) men usikker, siden jeg ikke har opplevd dette før, om de hadde endt på samme måte, om naboen hadde sluppet ned hunden sin for lek igjen. Anonymkode: dd891...d42 Det er mulig det kunne endt værre, men de glefset og «bet» hverandre, men ingen av de hadde merker etter bitt. Anonymkode: dd891...d42
AnonymBruker Skrevet 29. juni #5 Skrevet 29. juni Du skriver som en kråke. Altså, hunden din snuste på noe. Nabohunden kom bort, hunden din knurret før den angrep, og de sloss? Eller ikke? Du gikk i mellom, men da ville hunden din leke? Anonymkode: 14d59...589
AnonymBruker Skrevet 29. juni #6 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skriver som en kråke. Altså, hunden din snuste på noe. Nabohunden kom bort, hunden din knurret før den angrep, og de sloss? Eller ikke? Du gikk i mellom, men da ville hunden din leke? Anonymkode: 14d59...589 Tja var jo akkurat det som skjedde, godt beskrevet i HI og i svaret til Tabris 😉 Anonymkode: dd891...d42
AnonymBruker Skrevet 29. juni #7 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tispen min angrep nabohunden, da den kom bort og forstyrret henne mens hun snuste på noe. Som regel leker disse to kjempefint sammen, men i dag kom altså dagen. Den andre hunden ble ikke skadet, og de glefset til hverandre begge to. Nå er naboen sånn «ååå nå tror jeg ikke hunden min tørr lenger å leke med din» da jeg var borte hos dem, etter vi hadde gått inn med dem, for å høre om alt var bra med hunden. Har en uggen følelse nå, og skal såklart være ekstra påpasselig med hunden min fremover. Har jeg sviktet hunden min en plass her? Er det noe her jeg må trene på? Helt nytt for meg dette her, og er såklart sjeleglad for at det ikke endte enda værre, men vil helt klart gjøre hva jeg kan for å unngå slike episoder i fremtiden. Anonymkode: dd891...d42 2,5 år, da burde hunden være oppdratt, vær spesielt forsiktig hvis det er barna i nærheten til hunden har fått opplæringen den trenger Anonymkode: d8be4...730
Tabris Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun er 2,5 år og har nylig slitt med innbilt svangerskap. Ikke kastrert, Tispe den andre hunden også, den er 9 år gammel. De glefset og var «på» hverandre, men det var min som begynte når den andre forstyrret henne mens hun snuste veldig på noe. Det var sikkert litt knurring, alt skjedde så kjapt, og jeg klarte å skille de, men tror jeg kunne risikert å bli bitt selv, usikker hvor hardt, men de var ganske «opphisset» og jeg måtte stå mellom de før jeg kunne plukke henne opp, men naboen tok opp sin hund før jeg tok opp min, for min fikk litt rundt og lot meg ikke plukke henne opp. Ikke fordi hun var agressiv, men fordi hun ville leke videre (da var hun ikke agressiv) men usikker, siden jeg ikke har opplevd dette før, om de hadde endt på samme måte, om naboen hadde sluppet ned hunden sin for lek igjen. Anonymkode: dd891...d42 Siden hun snuste intenst på noe så kan det ha vært ressursforsvar, hvis det var noe veldig spennende akkurat der. Har hun vist tegn til ressursforsvar før? Innbilt kan også gjøre at hormonene er litt ustabile. Dere kan gå en båndtur sammen med dem neste gang (uten hilsing) og se hvordan de oppfører seg rundt hverandre, og ta det derfra. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja var jo akkurat det som skjedde, godt beskrevet i HI og i svaret til Tabris 😉 Anonymkode: dd891...d42 Godt beskrevet ja 😬 Vi får være enige om å være uenige. Da får jeg ut i fra at de sloss. Og at i det du gikk i mellom så ville heller hunden din leke. Da framstår ikke denne slossingen så alvorlig, og jeg ville ikke bekymret meg for mye. Dog ville jeg trent med hunden på ressursforvar, da det virker som den ikke ønsker «dele». Anonymkode: 14d59...589
AnonymBruker Skrevet 29. juni #10 Skrevet 29. juni Det er slik hunder kommuniserer. Så lenge ingen ble skadd så var det bare for å si fra at den ikke ville bli snust i rumpa mens den holdt på med noe. Anonymkode: 1cb71...263 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni #11 Skrevet 29. juni Tabris skrev (2 minutter siden): Siden hun snuste intenst på noe så kan det ha vært ressursforsvar, hvis det var noe veldig spennende akkurat der. Har hun vist tegn til ressursforsvar før? Innbilt kan også gjøre at hormonene er litt ustabile. Dere kan gå en båndtur sammen med dem neste gang (uten hilsing) og se hvordan de oppfører seg rundt hverandre, og ta det derfra. Takk for råd 🥰det skal vi prøve på om naboen er villig til det. Anonymkode: dd891...d42
AnonymBruker Skrevet 29. juni #12 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er slik hunder kommuniserer. Så lenge ingen ble skadd så var det bare for å si fra at den ikke ville bli snust i rumpa mens den holdt på med noe. Anonymkode: 1cb71...263 Jo, men det ble en kamp som jeg måtte skille, så da følte jeg det gikk litt over grensen? Det var ikke bare glefsing til hverandre, men også bitt, selv om det ikke var bitt som gjorde skade, så tror jeg de kunne blitt skadet, om ikke de ble skilt. Anonymkode: dd891...d42
AnonymBruker Skrevet 29. juni #13 Skrevet 29. juni Jeg har to tisper. Innbilt svangerskap kan gjøre hunder mer skeptisk til omgivelsene- og de kan trigges til forsvar lettere enn ellers og vise mer intensitet enn ellers. Tror kroppen at man går med valper, er det helt naturlig at man blir mer skeptisk til miljøet og også er litt raskere til å forsvare seg selv og eventuelle ressurser. En spennende lukt kan, som tabris sier, definitivt sette i gang et behov for ressursforsvar. Min yngste kan finne på å knurre til den eldste om den finner en godlukt (vanligvis tiss fra en annen løpsk tispe) i tiden før og etter løpetid. Til vanlig sniffer de skulder til skulder og deler ivrig på alle spennende lukter, men akkurat i denne perioden kan den yngste bli litt "grådig" over løpetid-tiss, og kan da komme med et knurr når den eldste setter nesa i bakken og dulter borti nesa til den yngste. Det er altså ikke uvanlig at tisper blir litt lettere trigget i visse perioder. Det er heller ikke uvanlig at en hund kan bli så intenst interessert i en lukt at den reagerer dårlig på å bli forstyrret- spesielt om forstyrrelsenen kom veldig overraskende på. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jo, men det ble en kamp som jeg måtte skille, så da følte jeg det gikk litt over grensen? Det var ikke bare glefsing til hverandre, men også bitt, selv om det ikke var bitt som gjorde skade, så tror jeg de kunne blitt skadet, om ikke de ble skilt. Anonymkode: dd891...d42 Sikker på at det var ordentlig biting? En konflikt kan virke veldig dramatisk, men i realiteten er det bare høy lyd og slenging på hodet med tennene ute. At du skilte de (som var rett å gjøre) betyr ikke at de ikke hadde avsluttet det selv innen noen sekunder. Du vet heller ikke hvem av hundene som faktisk valgte å eskalere situasjonen. Din hund sto og snuste på noe. Den andre hunden kom bort. Din hund knurret (tilsynelatende fordi hun ønsket å være i fred/ha lukten for seg selv) som er vanlig kommunikasjon og helt innenfor, og nabohunden burde ha respektert det og trukket seg vekk. Istedenfor eskalere det. Hvem av hundene valgte å eskalere situasjonen? Din, nabohunden, eller begge? Det er sjeldent svart/hvitt. Du har ikke sviktet hunden din. Tisper kan være lunefulle, spesielt i visse perioder. Om din tispe blir litt "sur" når hun har innbilt svangerskap, og om nabohunden ikke er flink til å respektere grenser eller ikke håndterer "gå vekk" signaler på en god måte, så må dere bare unngå å la hundene møtes løse i denne perioden. Enig med tabris om at dere bør gå tur sammen i bånd uten å la de hilse. Se hvordan de stiller seg til hverandre nå. Gå gjerne i bånd uten å la de hilse en god stund fremover før dere eventuelt forsøker å la de være løse sammen igjen. Anonymkode: 3b6e1...c93 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni #14 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har to tisper. Innbilt svangerskap kan gjøre hunder mer skeptisk til omgivelsene- og de kan trigges til forsvar lettere enn ellers og vise mer intensitet enn ellers. Tror kroppen at man går med valper, er det helt naturlig at man blir mer skeptisk til miljøet og også er litt raskere til å forsvare seg selv og eventuelle ressurser. En spennende lukt kan, som tabris sier, definitivt sette i gang et behov for ressursforsvar. Min yngste kan finne på å knurre til den eldste om den finner en godlukt (vanligvis tiss fra en annen løpsk tispe) i tiden før og etter løpetid. Til vanlig sniffer de skulder til skulder og deler ivrig på alle spennende lukter, men akkurat i denne perioden kan den yngste bli litt "grådig" over løpetid-tiss, og kan da komme med et knurr når den eldste setter nesa i bakken og dulter borti nesa til den yngste. Det er altså ikke uvanlig at tisper blir litt lettere trigget i visse perioder. Det er heller ikke uvanlig at en hund kan bli så intenst interessert i en lukt at den reagerer dårlig på å bli forstyrret- spesielt om forstyrrelsenen kom veldig overraskende på. Sikker på at det var ordentlig biting? En konflikt kan virke veldig dramatisk, men i realiteten er det bare høy lyd og slenging på hodet med tennene ute. At du skilte de (som var rett å gjøre) betyr ikke at de ikke hadde avsluttet det selv innen noen sekunder. Du vet heller ikke hvem av hundene som faktisk valgte å eskalere situasjonen. Din hund sto og snuste på noe. Den andre hunden kom bort. Din hund knurret (tilsynelatende fordi hun ønsket å være i fred/ha lukten for seg selv) som er vanlig kommunikasjon og helt innenfor, og nabohunden burde ha respektert det og trukket seg vekk. Istedenfor eskalere det. Hvem av hundene valgte å eskalere situasjonen? Din, nabohunden, eller begge? Det er sjeldent svart/hvitt. Du har ikke sviktet hunden din. Tisper kan være lunefulle, spesielt i visse perioder. Om din tispe blir litt "sur" når hun har innbilt svangerskap, og om nabohunden ikke er flink til å respektere grenser eller ikke håndterer "gå vekk" signaler på en god måte, så må dere bare unngå å la hundene møtes løse i denne perioden. Enig med tabris om at dere bør gå tur sammen i bånd uten å la de hilse. Se hvordan de stiller seg til hverandre nå. Gå gjerne i bånd uten å la de hilse en god stund fremover før dere eventuelt forsøker å la de være løse sammen igjen. Anonymkode: 3b6e1...c93 Tusen takk for utrolig god info! 🥰 Jeg trodde hun var ferdig med dette innbilte svangerskapet sitt, men kan hormonene være i ubalanse også etter kanskje? Merker jeg må lese meg mer opp på dette, men var litt godt å høre at det er ett samspill som skal fungere her og at det ikke bare var min hund som var «problemet» samtidig er jeg takknemlig for info og råd dere kommer med her om hva vi bør trene på. Anonymkode: dd891...d42 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #15 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver som en kråke. Altså, hunden din snuste på noe. Nabohunden kom bort, hunden din knurret før den angrep, og de sloss? Eller ikke? Du gikk i mellom, men da ville hunden din leke? Anonymkode: 14d59...589 😂 Anonymkode: 26f9b...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #16 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 2,5 år, da burde hunden være oppdratt, vær spesielt forsiktig hvis det er barna i nærheten til hunden har fått opplæringen den trenger Anonymkode: d8be4...730 Hun er vandt med både andre hunder og barn fra jeg fikk henne. Nesten hver dag har hun lekt med andre hunder og barn og aldri vist aggrisivitet før nå hva gjelder «ressurser» vanligvis er det hun som pleier å få kjeft av andre hunder når hun kommer for nært «deres eiendeler». Hun hadde sitt første innbilte svangerskap nettopp nå, i sitt 2,5 år lange liv. Hun har heller ikke hatt valpekull f.eks, så kan godt hende oppførselen hennes kunne blitt ny og utfordrende på ett eller annet vis da også. Tror ikke hun i sin unge alder har blitt «utsatt for» alt som kan gi en annen reaksjon enn hva hun vanligvis har. Kan være godt oppdradd selv om man ikke tidligere har vært vandt med en f.eks hormonell hund tidligere. Hun har aldri oppført seg slik under løpetid f.eks. Anonymkode: dd891...d42 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Jeg har 2 tisper og begge har blitt hormonelle og endret seg rundt 1-2 års alderen samtidig som løpetid 2 eller 3. Den yngste av dem hadde også sin heftigste periode med ressursforsvar rundt 2 års alderen. Opp igjennom årene har de «slåss» noen ganger, og felles med hvert tilfelle er at det er mye lyd. Det er intens knurrig og høres forferdelig ut, som om de prøver å drepe hverandre men jeg har aldri funnet noe mer enn partier med våt pels på noen av dem etterpå. Poenget jeg vil frem til er at knurring og lyd ikke nødvendigvis er negativt, med mine så blir jeg virkelig redd hvis de ryker i hverandre uten knurring en dag. Da mener de alvor og ønsker å skade hverandre. Men for oss så var det en periode de bare måte komme seg gjennom, jeg lærte å lese og forstå begge hundene slik at nå stopper jeg konflikter eller potensielle problemer lenge før det kan utvikle seg. Uansett, din og naboens hund får ingenting bra utav og isoleres fra hverandre hvis de hadde et greit forhold i utgangspunktet. Hvis begge har normalt språk og eierne klarer å lese og forstå hundene så kan det hende dette hører til sjeldenheten og bare skjer når hunden din er hormonell f.eks. Men hvis du eller naboen ikke er vandt med hund/eller ikke er god på å lese språk og ta tak i ting på rett tidspunkt (les. Før en hund stivner og er i ferd med å gjøre noe dumt) så bør du kanskje søke hjelp om dere vil ha dem sammen. Anonymkode: 62bcb...878
PITTY Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli Av generell erfaring kan det være ganske vanskelig å se hvem som starter utfallet/svarer på tiltale. Det går forbasket fort. Kan tenkes tolkningen din er feil her. Hvis hundene tidligere alltid har hatt et avklart forhold til hverandre tror jeg ikke dette er noe å stresse med. Bare følge litt nøye med fremover.. Relasjonen har ikke nødvendigvis gått i dass pga én stk. disputt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå