Gå til innhold

Mulig jeg er aseksuell, kan det gå over ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt om aseksualitet og jeg tror kanskje jeg er det. Men jeg vet ikke om det kan være pga omstendighetene. Jeg har hatt pliktsex i alle de ti årene vi var gift og han er da sexavhengig. Han var fin å se på, lukta godt og var deilig. Elsket mannen min, men jeg ble ikke "opphisset". Pga psykisk vold og diverse, skilte vi oss til slutt, men ser at jeg ikke orker tanken på seksuelle tanker eller ha sex med noen - uansett hvor fine de er. 

Jeg bare ser for meg at det blir en greie i fremtidig forhold også, at vi kommer til å ha samleie og denne sexen kommer til å henge over skuldrene mine konstant og jeg bare gjør det fordi han vil og fordi det er meningen at man skal ha sex når man er gift eller sammen.. uten at jeg føler på lyst. 

Per nå ser jeg virkelig ikke glede eller spenning i noe annet enn å holde hender eller sitte ved siden av hverandre. 

Jeg hater å bli tatt på på en kjærlig måte fordi det er bare forventninger fra mannens side om at det skal resultere i noe. 

Har snakket med et par i etterkant av skilsmissen, men kjenner jeg mister interessen med en gang de sier feks at de vil se film og holde rundt. Jeg blir dårlig.. vet jo at de kanskje har uskyldige intensjoner og bare vil vise kjærlighet, men det som skjer inni meg da, er bare ubehag.

Hva er det jeg kan gjøre egentlgi ? Finnes det menn som også har lite interesse for sex ? Er dette noe som kan gå over ? 

Anonymkode: 76474...70d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om aseksualitet, men kan det være at du har traumer som stopper deg? Har du bearbeidet fortiden din, med hjelp fra en profesjonell?

Anonymkode: 06006...2d6

• Nyttig 1
Skrevet

Høres mer ut som respons på traumer enn aseksualitet. Håper du får hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Går du på hormonprevensjon? Jeg trodde jeg var aseksuell da jeg brukte p-sprøyte, det var virkelig en helt annen verden av lyst da jeg slutta...

Anonymkode: dbb66...e67

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare du selv som kan definere deg selv. Om du akkurat nå føler at merklappen aseksuell passer best, så står du fritt til å kalle deg det enten til andre eller bare for deg selv. 

Seksualitet, som mye annet, er ikke bare én ting. Kanskje er det noe fysisk i kroppen din, eller psykisk, eller kanskje du bare trenger tid, eller føle deg veldig trygg i et forhold. Kanskje har du redusert libido, eller lite behov, kanskje dekker behovet på andre måter. Det er egentlig uvesentlig for oss andre. 

Du må selv finne ut, eller bestemme deg for, om dette er et problem for deg, eller om du er ok med situasjonen. Hvis du føler det gjør livet vanskelig, burde du snakke med fastlegen din. Hvis du er ok med å avstå fra sex, er det best å være åpen om det om du søker en ny kjæreste, så du ikke føler på plikt, og dere vet hvordan ståa er helt fra starten.

Det er bare du selv som kan definere dette for deg.

Anonymkode: 63f8b...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Gi det litt tid. Min eks fikk aldri nok og det var deilig å ha kroppen min helt for meg selv i en lang periode etter bruddet. Etter en stund våknet kroppen min igjen. Jeg er i et nytt forhold der seksualiteten min blir respektert og satt pris på. Kjæresten min vil ikke fullt så ofte som meg og det respekterer jeg. Han vet at jeg er klar når han er det.

Anonymkode: 2cdde...cbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kan ikke så mye om aseksualitet, men kan det være at du har traumer som stopper deg? Har du bearbeidet fortiden din, med hjelp fra en profesjonell?

Anonymkode: 06006...2d6

Skal ikke traumer være ubehagelig? Jeg har ikke snakket med noen om det for har jo vært skyldig i det selv ved å ikke dra tidligere.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Går du på hormonprevensjon? Jeg trodde jeg var aseksuell da jeg brukte p-sprøyte, det var virkelig en helt annen verden av lyst da jeg slutta...

Anonymkode: dbb66...e67

Nei, men går på Zoloft og vet det kan redusere lysten, men føler ingen forskjell nå kontra før jeg begynte.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er bare du selv som kan definere deg selv. Om du akkurat nå føler at merklappen aseksuell passer best, så står du fritt til å kalle deg det enten til andre eller bare for deg selv. 

Seksualitet, som mye annet, er ikke bare én ting. Kanskje er det noe fysisk i kroppen din, eller psykisk, eller kanskje du bare trenger tid, eller føle deg veldig trygg i et forhold. Kanskje har du redusert libido, eller lite behov, kanskje dekker behovet på andre måter. Det er egentlig uvesentlig for oss andre. 

Du må selv finne ut, eller bestemme deg for, om dette er et problem for deg, eller om du er ok med situasjonen. Hvis du føler det gjør livet vanskelig, burde du snakke med fastlegen din. Hvis du er ok med å avstå fra sex, er det best å være åpen om det om du søker en ny kjæreste, så du ikke føler på plikt, og dere vet hvordan ståa er helt fra starten.

Det er bare du selv som kan definere dette for deg.

Anonymkode: 63f8b...6f3

Takk for et fint og utfyllende svar :)

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gi det litt tid. Min eks fikk aldri nok og det var deilig å ha kroppen min helt for meg selv i en lang periode etter bruddet. Etter en stund våknet kroppen min igjen. Jeg er i et nytt forhold der seksualiteten min blir respektert og satt pris på. Kjæresten min vil ikke fullt så ofte som meg og det respekterer jeg. Han vet at jeg er klar når han er det.

Anonymkode: 2cdde...cbe

Ja kan de for meg at det vil endre seg etter hvert, var fint at det gjorde det for deg :))

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lest litt om aseksualitet og jeg tror kanskje jeg er det. Men jeg vet ikke om det kan være pga omstendighetene. Jeg har hatt pliktsex i alle de ti årene vi var gift og han er da sexavhengig. Han var fin å se på, lukta godt og var deilig. Elsket mannen min, men jeg ble ikke "opphisset". Pga psykisk vold og diverse, skilte vi oss til slutt, men ser at jeg ikke orker tanken på seksuelle tanker eller ha sex med noen - uansett hvor fine de er. 

Jeg bare ser for meg at det blir en greie i fremtidig forhold også, at vi kommer til å ha samleie og denne sexen kommer til å henge over skuldrene mine konstant og jeg bare gjør det fordi han vil og fordi det er meningen at man skal ha sex når man er gift eller sammen.. uten at jeg føler på lyst. 

Per nå ser jeg virkelig ikke glede eller spenning i noe annet enn å holde hender eller sitte ved siden av hverandre. 

Jeg hater å bli tatt på på en kjærlig måte fordi det er bare forventninger fra mannens side om at det skal resultere i noe. 

Har snakket med et par i etterkant av skilsmissen, men kjenner jeg mister interessen med en gang de sier feks at de vil se film og holde rundt. Jeg blir dårlig.. vet jo at de kanskje har uskyldige intensjoner og bare vil vise kjærlighet, men det som skjer inni meg da, er bare ubehag.

Hva er det jeg kan gjøre egentlgi ? Finnes det menn som også har lite interesse for sex ? Er dette noe som kan gå over ? 

Jeg tenker også at du sliter med traumer etter det du har vært igjennom. Du trenger nok å snakke en psykolog ang dette og/eller gå i en selvhjelpsgruppe for kvinner som har opplevd det samme som deg der dere kan dele erfaringer og hvordan dere kommer dere videre 💓

AnonymBruker
Skrevet

Alder? Overgangsalder kan også redusere libido. Men Zoloft ja, hjelper ikke på det. Trener du? Spiser du ok mat? Og liker du menn? Blir du tiltrekt menn? 

Anonymkode: 5c7d7...a88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at pliktsex gjør noe med en. Pliktsex handler jo om at du føler en plikt til å ha sex med den du er sammen med og nært relatert til at du ikke har lyst, men føler du må for å holde «husfreden» eller være sammen. Jeg tror det gjør noe med en. I tillegg handler det om noe sårbart og nært, og kan ikke sammenlignes med å f.eks. ikke ønsker å ta oppvasken, men gjør det likevel. Sex skal være noe begge ønsker og gjøres det uten lyst, kan det være svært ødeleggende. Man frakobles fra seg selv ved å gjøre noe slikt uten lyst. Tenker dette er noe du må vurdere. Kan være at den pliktsexen har påvirket ditt syn på sex og at dermed sexlysten er så langt unna noe du ønsker fordi du forbinder det med tvang. Pliktsex i seg selv er rett og slett prostitusjon i et forhold i mine øyne (uten å få noe igjen for det/penger - det man får igjen, er traumer) . Og svært ødeleggende. 

Anonymkode: b47ea...e3a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...