Gå til innhold

Barnet vil ikke sove på dagen hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 1,5 år

I barnehagen er det null problem. Der sovner hun kl 11.30 og sover i en time halvannen. Hjemme er det helt umulig. Triller tur i over én time uten at hun vil sove. Prøver å kjøre bilturer uten at hun vil sove. Når klokka nærmer seg 16 er ungen stuptrøtt og må holdes våken til kvelden. Når klokka da er 18 sovner hun omtrent ved kveldsmaten. Og det verste er at hun våkner tidligere når hun ikke sover. I dag våknet hun 5.10. Nå er det snart fire uker ferie, som jeg egentlig gleder meg til, men jeg kjenner det blir utrolig slit hvis det skal være fire uker uten dagsoving når hun åpenbart trenger å sove 

Noen som har vært borti lignende og har noen tips til en sliten og gravid mamma?

Anonymkode: acc3b...b40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sov hun i barnehagen? Vet du om de pleier å ha musikk på? Mange barnehager har egen soveliste når barna skal sove. Ville prøvd å gjøre det mest mulig likt som i barnehagen. 

Prøvd samsoving på dagen? 

Anonymkode: 59be2...6dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor sov hun i barnehagen? Vet du om de pleier å ha musikk på? Mange barnehager har egen soveliste når barna skal sove. Ville prøvd å gjøre det mest mulig likt som i barnehagen. 

Prøvd samsoving på dagen? 

Anonymkode: 59be2...6dd

Hun sover i vogn. De legger hun bare ned også sovner hun i stillestående vogn. Vi prøvde det i dag, men det var så utrolig mye vind her at det var vanskelig. Så i dag, etter lang tid, sovnet hun faktisk i senga si. Vi sluttet med samsoving da hun var 8 måneder og ønsker ikke starte opp det igjen

AnonymBruker
Skrevet

I bhg sovner hun nok fordi hun er sliten/overstimulert, det er folk, bråk og aktivitet konstant. Hva gjør dere på morgenen før duppetid? 

Anonymkode: 3d8c9...8c7

• Liker 5
Gjest jegerrinne
Skrevet

Ofte i bhg skjer det mye mer en hjemme, og roligere atmosfære hjemme, ting går i saktere tempo. Som kan gjøre at de ikke føler trøtthet osv på samme måtte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I bhg sovner hun nok fordi hun er sliten/overstimulert, det er folk, bråk og aktivitet konstant. Hva gjør dere på morgenen før duppetid? 

Anonymkode: 3d8c9...8c7

Vi spiser havregrøt kl 7, steller og tar på klær etter det og er ute på lekeplassen rundt 8. Der er vi til kl 10-10.30 også drar vi hjem og spiser mer mat før et forsøk på legging kl11.30

Skrevet

Prøv å legg litt senere hjemme, f.eks 12 eller 12.30. Og legg inn litt lek inne før soving. Sett en stol ute ved vogna når hun skal sove og sett deg og les en bok. Gjerne ha en radio eller lignende på i bakgrunnen. Du kan evt rugge litt med foten på hjulet om hun trenger bevegelse, men ellers er det minimal interaksjon som gjelder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (10 minutter siden):

Prøv å legg litt senere hjemme, f.eks 12 eller 12.30. Og legg inn litt lek inne før soving. Sett en stol ute ved vogna når hun skal sove og sett deg og les en bok. Gjerne ha en radio eller lignende på i bakgrunnen. Du kan evt rugge litt med foten på hjulet om hun trenger bevegelse, men ellers er det minimal interaksjon som gjelder. 

Ja, turer funker hvertfall ikke lenger  :ler: får prøve litt diverse sånt i ferien 

AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å slite ut hodet også, ikke bare kroppen. I barnehagen er det mange andre, både barn og voksne, å forholde seg til, på lekeplassen er det bare dere. Dessuten er det vel et sted hun kjenner godt. Du kan prøve å ta henne med et nytt sted med flere folk, slik at det blir flere inntrykk.

Anonymkode: 58ae6...8ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg henne ned og ikke styr mer meg vogna - de gjør jo ikke det i barnehagen. Tenker at i den alderen blir de mer stimulert enn beroliget av å trille tur. Derfor er en vogn rolig på et sted best. Har dere en garasje, kan vognen stå der. 

Støtter den som sier at dere kan legge en time senere - barnet blir mindre sliten hjemme enn i barnehagen fordi det er færre inntrykk.

Anonymkode: d54b6...0d0

Skrevet (endret)

trenger vel ikke søvnen så tidlig hjemme da, hjemme er myyyyyyyye roligere enn bhg så blir helt annerledes. Jeg henne en time halvannen senere 

Endret av monican94
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 5.55):

Hun er 1,5 år

I barnehagen er det null problem. Der sovner hun kl 11.30 og sover i en time halvannen. Hjemme er det helt umulig. Triller tur i over én time uten at hun vil sove. Prøver å kjøre bilturer uten at hun vil sove. Når klokka nærmer seg 16 er ungen stuptrøtt og må holdes våken til kvelden. Når klokka da er 18 sovner hun omtrent ved kveldsmaten. Og det verste er at hun våkner tidligere når hun ikke sover. I dag våknet hun 5.10. Nå er det snart fire uker ferie, som jeg egentlig gleder meg til, men jeg kjenner det blir utrolig slit hvis det skal være fire uker uten dagsoving når hun åpenbart trenger å sove 

Noen som har vært borti lignende og har noen tips til en sliten og gravid mamma?

Hvorfor spiser hun kveldsmat og legges så seint hvis hun er stup trøtt? Her var kveldsmat kl 17 og leggetid 17.30 i perioden med overgang fra 1 til 0 dupp. Ikke uvanlig at barn våkner tidlig om de blir lagt for seint.. ville prøvd å legge tidligere på kvelden. 

Anonymkode: f6c00...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...