Gå til innhold

Bivirkninger hormonspiral?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for 4-5 måneder siden. Har den siste måneden merket at jeg har vært veldig lett rørt og blir fort trist. Kan det være bivirkninger av spiralen som kommer nå? Gikk ikke på noe prevensjon på 2 år før dette og har vært ganske stabil i humør og sinn vil jeg si. Har vel egentlig vært noen av de beste årene mine også, så kanskje jeg er blitt litt trist av å "lande" litt igjen også? Aner egentlig ikke. Er 40 år forresten og har hatt samme mann, barn, jobb osv i mange år så ingen endringer ellers i livet. 

Anonymkode: c21ab...2b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den skal jo bare virke lokalt og ikke stimulerende på humør, selv om det påstås.

Anonymkode: 678bf...906

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig sensitiv og har litt "skjør" psyke, og jeg tålte ikke hormonspiral. Ble deprimert og fikk (mer) angst. P-piller var det verste for min del. 

Eneste prevensjonen som fungerer for min del er kobberspiral, jeg tåler rett og slett ikke hormoner.

Anonymkode: 262c7...aa4

AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral påvirker iallefall humøret og hele kroppen, det er sikkert. Så er jo spørsmålet hva en kan leve med av bivirkninger og ikke.

Anonymkode: 7203a...365

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiralen ødela så mye for meg det året jeg hadde den. Fikk depresjonen, den kom snikende så jeg skjønte ikke greia. Tok den ut når jeg skjønte hva som skjedde og det tok lang tid før jeg følte meg som meg selv igjen, minst 6 mnd. 

Anonymkode: 8835f...3af

AnonymBruker
Skrevet

Brukte Mirena og fikk pms fra helvete som gjorde at forholdet til kjæresten ble nesten ødelagt, for jeg ble et monster.

Fikk den fjernet etter et par år og ble meg selv igjen.

Fikk satt opp Kyleena som har mindre hormoner og merket ingenting på psyken, men ble knusktørr i skjeden. Det virker som kroppen min ikke tåler hormonspiraler

Anonymkode: 64207...a63

AnonymBruker
Skrevet

Etter to runder med hormonspiral, tok jeg min ut. Er helt sjukt hvor mye lettere jeg klarer å regulere følelsene mine uten den!

Anonymkode: 17c80...79b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brukte Mirena og fikk pms fra helvete som gjorde at forholdet til kjæresten ble nesten ødelagt, for jeg ble et monster.

Fikk den fjernet etter et par år og ble meg selv igjen.

Fikk satt opp Kyleena som har mindre hormoner og merket ingenting på psyken, men ble knusktørr i skjeden. Det virker som kroppen min ikke tåler hormonspiraler

Anonymkode: 64207...a63

Er kyleena jeg har. Burde sikkert nevnt det. Er rett og slett usikker på hva som er hva. Har alltid tenkt at jeg har lett for å ta til tårene og kanskje er litt medstemt, men har hatt 3 år uten prevensjon og da gråt jeg ikke og var skikkelig lykkelig. Vet lykke er flytende altså og ikke en konstant følelse, men sånn generelt sett lykkelig. Syns det har forsvunnet nå.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter to runder med hormonspiral, tok jeg min ut. Er helt sjukt hvor mye lettere jeg klarer å regulere følelsene mine uten den!

Anonymkode: 17c80...79b

Ja er det jeg er redd. Har ikke hatt spiral før men andre prevensjonsmidler og tror nok ikke jeg tåler det så godt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd hormonspiral 2 ganger og aldri mer. Enda gynekolog sier jeg må prøve en gang til for evnt vurdering for fjerne livmor og evnt eggstokker. 

Jeg fikk intens kløe, svie og hovnet opp i skjeden,  små blødninger hele tiden, smerter hele tiden.

Så fikk den ut begge ganger. Selv om jeg viste at smerter ved eggløsning og kraftige smerter og store blødninger når mensen kom.

Sa rett ut til gynekologen nå når de kom med det på sykehuset når jeg spurte om vi kunne gjerne det, spesielt etter de fant hvp16 og 18. Fikk nei, da måtte jeg først prøve ut hormonspiral.  Og at var jo ikke sikkert jeg fikk samme bivirkninger en gang til selv om det var slik sist

Anonymkode: abec4...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hormonspiralen ødela så mye for meg det året jeg hadde den. Fikk depresjonen, den kom snikende så jeg skjønte ikke greia. Tok den ut når jeg skjønte hva som skjedde og det tok lang tid før jeg følte meg som meg selv igjen, minst 6 mnd. 

Anonymkode: 8835f...3af

Er det jeg er redd skjer her også. Har hatt mange år med lett depresjon og mye overvekt. Hadde 3 år uten noe prevensjon og gikk ned 30 kg og ikke noe tungsinn en eneste gang.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd hormonspiral 2 ganger og aldri mer. Enda gynekolog sier jeg må prøve en gang til for evnt vurdering for fjerne livmor og evnt eggstokker. 

Jeg fikk intens kløe, svie og hovnet opp i skjeden,  små blødninger hele tiden, smerter hele tiden.

Så fikk den ut begge ganger. Selv om jeg viste at smerter ved eggløsning og kraftige smerter og store blødninger når mensen kom.

Sa rett ut til gynekologen nå når de kom med det på sykehuset når jeg spurte om vi kunne gjerne det, spesielt etter de fant hvp16 og 18. Fikk nei, da måtte jeg først prøve ut hormonspiral.  Og at var jo ikke sikkert jeg fikk samme bivirkninger en gang til selv om det var slik sist

Anonymkode: abec4...3ca

Jeg har også fått hpv 16 nå og skal inn til gynekolog igjen og hadde da tenkt å be gynekolog ta den ut. Har det noe positivt effekt på hpv å ha spiral?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er veldig sensitiv og har litt "skjør" psyke, og jeg tålte ikke hormonspiral. Ble deprimert og fikk (mer) angst. P-piller var det verste for min del. 

Eneste prevensjonen som fungerer for min del er kobberspiral, jeg tåler rett og slett ikke hormoner.

Anonymkode: 262c7...aa4

Men har du mye blødninger med kobberspiral?

Ts

Skrevet

Husker jeg ble hissigere 

AnonymBruker
Skrevet

Tårene rant som en foss under en film. Jeg har aldri grått av en film før, for det er jo ikke ekte. Nå har jeg enklere for å gråte enn før selv om spiralen er ute, sikkert fordi jeg har vært i et psykisk voldelig forhold. 

Hadde også mye større blødninger og kroppslig smerte. Nå, uten noe, har jeg knapt nok til å rettferdiggjøre et truseinnlegg. 

Anonymkode: 5c41c...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...