Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med tanke på hvor mange som skades av uføreprosessen og hvor mange som ikke ønsker å bli uføretrygdet, så burde hele ordningen egentlig fjernes. 

Anonymkode: 3c19b...5a5

Hva er alternativet?

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis altrnativet er å stå uten noen form for inntekt fordi en ikke får noen jobb eller kan jobbe 100 % pga helseproblemer så skjønner jeg det, fordi hva skal du gjøre uten penger til å holde deg i live ? Det betyr sult og en langsom utmattende død.  Og selv om man kan jobbe så er det veldig vanskelig å få en trygg jobb i dag, nesten helt umulig uten å ha nettverk i ryggen. Selv med en lang utdannelse. Det sjokkerer meg som var ung på 90 tallet da en lett fikk jobb og bolig. Hva har skjedd med landet siden da ?

Anonymkode: 7feaa...2df

De fleste unge har jo noen lærere fra skole/studier/praksis hvis ingen fra familie/venner vil stille opp i jobbsøkingen.

Anonymkode: da93f...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør i fjor og det er det beste som har hendt meg siden barnefødslene mine.

Hele min tid fra sykmelding til ufør har vært som å få på fløyel - veldig enkelt.

At jeg fikk det innvilget kom som ett sjokk på meg for jeg trudde ikke det skulle gå igjennom. Jeg skjønner det ikke den dag i dag at dette ble innvilget 100%, men lege, tiltaksarrangør og NAV har tydeligvis ment at det er god kok grunn.

Jeg har fått ett bra liv, klarer meg fint på uføretrygden. Gjør hva jeg vil hver eneste dag. Den beste tiden på året er sommeren pga sol og lyse dager. Vinteren er digg når jeg hører naboen skraper is av bilen for å dra på jobb. Da smiler jeg og snur meg rundt for å sove ett par timer til.

Samtidig så er ikke uføre noe jeg snakker med folk om. Jeg skyr mennesker fordi jeg ikke vil svare på spørsmål som hvor jeg jobber o.l. Liker meg svært godt i eget selskap, så jeg pløyer gjennom flere bøker i mnd. 

Nå til høsten skal jeg 1 mnd til Portugal og reise rundt. Det blir stas.

Anonymkode: 771e2...d42

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for å være uføretrygdet fordi det ga meg mer økonomisk forutsigbarhet, og jeg kunne senke skuldrene og slutte å kjempe i mot det uunngåelige.

Jeg er veldig takknemlig for uføretrygden. 

Har aldri kjent på skam, selv om jeg absolutt har møtt på fordommer. Kan ikke noe for at jeg er syk. 

Men utover det, på ingen måte glad for å være ufør. 

Anonymkode: 7db97...1a8

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Så bra at dere er fornøyde, selv nærmer jeg meg marginalskatten på inntekt for å betale for dette gildet som dere er så glad for å ha.

Totalt 30 % av alle kvinner i arbeidsfør alder mottar sykepenger/aap/uføre eller sosial hjelp!!!!!!! Det samme tallet for menn er under 20 %, hvis dere lurer på hvem som finansierer dette.

Dette er grunnen til at folk dømmer dere alle fordi en god del av de som er på stønader burde ikke hatt det, og finansieringen av dette vil dra ned hele økonomien i Norge. Hvis dere lurer på hvorfor NOK er svak så er nettopp dette svaret, det er ingen fremtid i dette systemet, og satsene vil bli redusert og økningen av pensjoner og grunnbeløpet vil stagnere. De som faktisk burde hatt uføre blir dermed straffet på like linje med alle som ikke burde hatt det. Ikke fan om nesten 1 av 3 er så syke hver dag at de ikke kan jobbe. 

De aller fleste vil ende på en kjip lav minstepensjon etter de har økt denne så den dekker alle som har kun offentlig pensjon.

Får satse på et dere er like glade om 20 år da.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er jegglad for at jeg får trygd, siden jeg ikke er frisk nok til å jobbe. Men skulle selvsagt helst vært frisk nok til å jobbe. Å bli syk har vært et grusomt kapittel i livet jeg helst skulle lagt bak meg.

Anonymkode: 6d367...86a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er glad for å være uføretrygdet fordi det ga meg mer økonomisk forutsigbarhet, og jeg kunne senke skuldrene og slutte å kjempe i mot det uunngåelige.

Jeg er veldig takknemlig for uføretrygden. 

Har aldri kjent på skam, selv om jeg absolutt har møtt på fordommer. Kan ikke noe for at jeg er syk. 

Men utover det, på ingen måte glad for å være ufør. 

Det er vel dette som er fasit på å være glad når det blir innvilget. Å gå på Aap er en usikkerhet og man har ingen forutsigbarhet. 

Å gå å være usikker på hvilken vei ting går er noe av det mest slitsomme som finns. Man må sette alt på vent. 

Da er et vedtak bedre for da vet man hva man skal forholde seg til. 

Anonymkode: 2fba5...680

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Så bra at dere er fornøyde, selv nærmer jeg meg marginalskatten på inntekt for å betale for dette gildet som dere er så glad for å ha.

Selv har jeg jobbet sammen med 174000 andre statlige ansatte hatt det fint på dette gildet jeg også. For å ikke glemme en halv million kommunalt ansatte som også har det helt topp på din skatt. 🙈

Til sammenligning har vi 240 056 personer over 50 år som er uføre. En veldig stor del av disse har vært i sammenhengende arbeid . Og har ingen helse igjen. De har betalt skatt som deg. Antagelig lengre enn deg også. 

Kun 22300 uføre er under 30 år gamle. En betydelig andel av disse er innvilget uføretrygd på grunn av medfødte eller tidlige utviklingsforstyrrelser, som fødselsdefekter, intellektuell funksjonshemming, autisme og liknende

Dette gildet du refererer til består også av:

Dagpenger

Sykepenger

Alderspensjon

Avtalefestet pensjon 

Supplerende stønad

Grunnstønad

Hjelpestønad

Omsorgspenger

Pleiepenger

Barnetrygd

Kontantstøtte

Foreldrepenger

Engangsstønad ved fødsel

Barnebidrag

Bidragsforskudd

Overgangsstønad

Stønad til barnetilsyn

Stønad til flytting for å komme i arbeid

Tilskudd til arbeidsgiver ved inkludering

Sosialhjelp 

Gravferdsstønad

Gjenlevendepensjon

Barnepensjon

Ungdomsgaranti

Introduksjonsstønad (for flyktninger)

Kvalifiseringsstønad

Yrkesskadeerstatning

Lønnsgarantordning ved konkurs

Bidrag til tannbehandling

Stønad til boligtilpasning

Oppstartslån og tilskudd 

Stønad til barnepass

Omsorgslønn (kommunal, men delvis samordnet med NAV)

Tilleggspensjon

Minstepensjon

For å ikke glemme at 50.000 ukrainere får jobb, bolig og livsopphold. Bare 1/3 av disse har jobb her. 

Videre har vi 315000 andre bosatte med flykningbakgrunn.  Som får støtte til alt det de trenger. 

Så jeg vil tro det er mange andre som er fornøyde også. 🤣

Anonymkode: ef456...dff

• Liker 7
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv har jeg jobbet sammen med 174000 andre statlige ansatte hatt det fint på dette gildet jeg også. For å ikke glemme en halv million kommunalt ansatte som også har det helt topp på din skatt. 🙈

Til sammenligning har vi 240 056 personer over 50 år som er uføre. En veldig stor del av disse har vært i sammenhengende arbeid . Og har ingen helse igjen. De har betalt skatt som deg. Antagelig lengre enn deg også. 

Kun 22300 uføre er under 30 år gamle. En betydelig andel av disse er innvilget uføretrygd på grunn av medfødte eller tidlige utviklingsforstyrrelser, som fødselsdefekter, intellektuell funksjonshemming, autisme og liknende

Dette gildet du refererer til består også av:

Dagpenger

Sykepenger

Alderspensjon

Avtalefestet pensjon 

Supplerende stønad

Grunnstønad

Hjelpestønad

Omsorgspenger

Pleiepenger

Barnetrygd

Kontantstøtte

Foreldrepenger

Engangsstønad ved fødsel

Barnebidrag

Bidragsforskudd

Overgangsstønad

Stønad til barnetilsyn

Stønad til flytting for å komme i arbeid

Tilskudd til arbeidsgiver ved inkludering

Sosialhjelp 

Gravferdsstønad

Gjenlevendepensjon

Barnepensjon

Ungdomsgaranti

Introduksjonsstønad (for flyktninger)

Kvalifiseringsstønad

Yrkesskadeerstatning

Lønnsgarantordning ved konkurs

Bidrag til tannbehandling

Stønad til boligtilpasning

Oppstartslån og tilskudd 

Stønad til barnepass

Omsorgslønn (kommunal, men delvis samordnet med NAV)

Tilleggspensjon

Minstepensjon

For å ikke glemme at 50.000 ukrainere får jobb, bolig og livsopphold. Bare 1/3 av disse har jobb her. 

Videre har vi 315000 andre bosatte med flykningbakgrunn.  Som får støtte til alt det de trenger. 

Så jeg vil tro det er mange andre som er fornøyde også. 🤣

Anonymkode: ef456...dff

Dette!!

Er så lei av folk som mener de forsørger meg, og forstår ikke at jeg selv har betalt inn flere millioner i skatt fra jeg begynt i jobb og frem til nå. Og som ufør betaler jeg fortsatt skatt, og godt med det!

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at dere som er uføre skriver veldig mange kloke og opplysende svar i denne tråden. 

Synes at det er vondt å lese om den skammen som enkelte føler på ❤️

Anonymkode: 6f9fd...943

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg leser ofte innlegg og kommentarer fra folk som sier de er lei seg for å være uføretrygdet – at det er tungt, at de skammer seg, eller føler seg utenfor. Og jeg forstår det godt, for samfunnet vårt har mange fordommer og forventninger når det gjelder arbeid og "å bidra".

Men jeg må bare si det rett ut: Jeg er faktisk glad for å være ufør. Etter at vedtaket først kom, merket jeg en enorm lettelse. Jeg kunne endelig slutte å kjempe mot systemet og presse meg gjennom dager jeg egentlig ikke orket. Jeg kunne begynne å ta vare på meg selv. Jeg har fått tilbake ro, søvn, helse – og livskvalitet.

Nå har jeg tid og energi til å gjøre ting i mitt eget tempo. Jeg kan ta vare på meg selv. Jeg slipper å leve i konstant mas og stress.

Er jeg så til de grader i mindretall som faktisk føler meg lettet og takknemlig for å være uføretrygdet?
Finnes det andre her som kjenner på det samme, men kanskje ikke tør si det høyt?

Anonymkode: 1ad3c...baf

Nei, du er ikke alene om det. Jeg følte på en lettelse, når jeg ble "trodd" og fikk innvilget uføretrygd. Det var godt å slippe "maset" fra NAV... Og jeg kunne bruke tid på å ta vare på meg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
c_buk skrev (22 timer siden):

Faktum er at vi som samfunn ikke har råd til at en så stor andel av befolkningen ikke jobber. I hvert fall ikke uten å kutte andre store utgiftspost. Når vi i tillegg må finansiere en stor del av befolkningen gjennom pensjon, finansiere en befolkning som sykemelder seg rett som det er osv., så må man snart prioritere noe bort.

Faktum er at vi har råd til det. Vi har også råd til å øke forsvarsutgifter med 58 milliarder, selv om vi ALDRI får bruk for det. Vi bruker en tilsvarende sum på U-hjelp, som vi også har råd til, men som nok burde vært kutta først.

Endret av Anonym11223344
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man har vel for så vidt vært med på å betale inn for "gildet" som du tror det er. Man betaler dessuten skatt på trygd, så man kan trygt si at her er du ute på fantefærer eller nører om et hat til de som har blitt syke, av en eller annen urimelig grunn. 

Pr dags dato vet du jo ikke om dette noen gang kommer til å ramme deg, eller noen du deler økonomi med. 

Jeg har ikke barn, hvorfor skal jeg betale for gildet det er å være forelder? Skal jeg nekte å betale skatt fordi en del av skatten blir brukt til å betale for at helt andre personer enn meg selv skal få masse barn og la meg betale? Ja for så banalt er faktisk påstanden din! 

Anonymkode: 6fcb5...f5b

Det er så teit argumentet med at man betaler skatt av trygt, derfor har man selv vært med på å finansiere det. Hvis du får to kroner av meg, og gir meg to kroner tilbake med en gang, så har det null og niks å si, for du kunne like så gjerne fått 8 kroner og ikke 10, for meg er regnestykket det samme. Uføretrygd er tross alt en ytelse, og ikke lønn. 

Trygden kunne like så gjerne vært skattefri og det hadde blitt akkurat det samme. Trygden er noe du får av staten, du betaler egentlig ingen ting for det. 

Anonymkode: 97c83...dba

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym11223344 skrev (17 minutter siden):

Faktum er at vi har råd til det. Vi har også råd til å øke forsvarsutgifter med 58 milliarder, selv om vi ALDRI får bruk for det. Vi bruker en tilsvarende sum på U-hjelp, som vi også har råd til, men som nok burde vært kutta først.

Aldri får bruk for forsvarsutgiftene? Hvilken verden lever du i egentlig? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (13 timer siden):

Totalt 30 % av alle kvinner i arbeidsfør alder mottar sykepenger/aap/uføre eller sosial hjelp!!!!!!! Det samme tallet for menn er under 20 %, hvis dere lurer på hvem som finansierer dette.

Dette er grunnen til at folk dømmer dere alle fordi en god del av de som er på stønader burde ikke hatt det, og finansieringen av dette vil dra ned hele økonomien i Norge. Hvis dere lurer på hvorfor NOK er svak så er nettopp dette svaret, det er ingen fremtid i dette systemet, og satsene vil bli redusert og økningen av pensjoner og grunnbeløpet vil stagnere. De som faktisk burde hatt uføre blir dermed straffet på like linje med alle som ikke burde hatt det. Ikke fan om nesten 1 av 3 er så syke hver dag at de ikke kan jobbe. 

De aller fleste vil ende på en kjip lav minstepensjon etter de har økt denne så den dekker alle som har kun offentlig pensjon.

Men de betaler jo skatt av uføretrygden, må vite, derfor bidrar de jo selv til egen uføretrygd 🤪

Jeg er helt for uføretrygd, det trengs. Men fy så lei jeg er av alle dårlige argumenter. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (13 timer siden):

Dette «gildet» som Norge er er et samfunn med bra velferdssystem og omfordelingspolitikk. 

Hilsen Helsefagarbeider som er glad skattebetaler. 

Anonymkode: 0773f...6f5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym11223344 skrev (1 time siden):

Din kommentar om forsvarsutgiftene taler vel egentlig for seg selv når det gjelder dine vurderinger tilknyttet prioriteringer i statsbudsjettet. 

Vi har råd til det så lenge folket godtar balansen mellom skatten man betaler og hvordan de skattepengene forvaltes. Dette er tillitsbasert. Dersom den tilliten brytes vil folk trekkes mot politiske partier som fronter mindre skatt og mer ansvar for å finansiere egne tjenester. De aller fleste i Norge støtter gode sykelønnsordningen og gode ordninger for uføretrygd. Men når over 10 % av befolkningen i arbeidsfør alder er uføretrygdede, er det et alvorlig tillitsproblem for samfunnets skjøre konstruksjon.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg også ufør,og jeg ble lettet da den ble innvilget for noen år siden etter flere år på aap og ulike tiltak. Da kunne jeg senke skuldrene og slappe av med det ihvertfall.

Men hver så god dere som er så ivrige på å kritisere oss som dessverre ikke kan jobbe, dere skulle gjerne fått prøvd min helse noen dager og sett hva dere mener da. Det virker som om en del av dere er sjalu på en uføretrygd, noe som høres rart ut for meg.

Anonymkode: 1fcff...a4d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette «gildet» som Norge er er et samfunn med bra velferdssystem og omfordelingspolitikk. 

Hilsen Helsefagarbeider som er glad skattebetaler. 

Anonymkode: 0773f...6f5

Klart du er glad skattebetaler du drar ut mer ytelser en du betaler tilbake i skatt, du er også i en bransje som har så mye sykefravær at du er en del av påroblemet. 10-12 % sykefravær er 1 dag hver 2 uke i snitt i ditt yrke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men de betaler jo skatt av uføretrygden, må vite, derfor bidrar de jo selv til egen uføretrygd 🤪

Jeg er helt for uføretrygd, det trengs. Men fy så lei jeg er av alle dårlige argumenter. 

Uføretrygd er 100% andres skatt eller ytelser så nei det bidrar ingenting det bare reduserer den negative summen.

Noen trenger uføretrygd, men absoluitt ikke alle som i dag har det , og når reduksjonen i ytelsene kommer fordi "alle" er syke så må du ikke klage

Det kommer:

-Karensdager for alle

-60-80% lønn når syk etter karensdager

-Reduksjon i tid og prosent på AAP (maks 3 år på AAP under Erna reduserte dette kraftig)

-Underkorrigering av Grunnbeløpet og uføretrygd hvert år i forhold til inflasjon og lønn

-Høyres forslag til skattefradrag bare for folk i jobb og ingenting til uføre/syke/pensjonister er jo en advarsel

Endret av NakenPanda
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...