Gå til innhold

Hjelp meg å tolke «belast med beinets vekt frem til neste kontroll»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte et brudd i foten min som ikke grodde for få dager siden i narkose. Jeg var «susete» i hodet etter narkosen når jeg fikk info fra han som opererte meg før han måtte løpe videre til neste på lista. Så husker ikke alt 

jeg ser i papirene mine står det «etter første uke med beinets tyngde frem til neste kontroll om 6-8 uker» . Hva tror dere det kanskje kan bety?

1. trø på beinet men med krykker som avlaster vekta til kroppen
2. ha beinet borti bakken mens jeg går med krykker, men ikke ha vekt på den. Mer som en balansepinne eller at den «symbolsk er borti bakken»
3. noe helt annet? 

Jeg forstår et forum ikke er full av leger. Men kan jo være noen her som har blirt operert. Men da jeg ringte ortopedisk på fredag hadde de ingen som kunn snakke med meg eller svare. Sånne spørsmål kan jeg ikke plage legevakta med åpenbart . Og fastlegen er på ferie 😅 jeg skal ikke gi meg med å prøve å få et fasitsvar , men før den tid er fortolkinghjelp her bedre enn ingenting 

Anonymkode: fe327...392

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trå på beinet 

Anonymkode: 69440...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte en gang at gjennomsnittsbeinet ca 15 kg hos en normalvektig gjennomsnittsperson. (men er man mye lavere og lettere så er det gjerne mindre, har man fedme trolig mye mer).

Har du en vekt kan du sette beinet på vekten og se hvor mye "press" du kan ha på beinet for å oppnå ca vekten på ditt bein.

Når du har funnet det kan du gå med krykker, sette beinet i bakken, man altså ikke legge noe av resten av kroppens vekt på beinet.

Anonymkode: 33c4a...217

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lærte en gang at gjennomsnittsbeinet ca 15 kg hos en normalvektig gjennomsnittsperson. (men er man mye lavere og lettere så er det gjerne mindre, har man fedme trolig mye mer).

Har du en vekt kan du sette beinet på vekten og se hvor mye "press" du kan ha på beinet for å oppnå ca vekten på ditt bein.

Når du har funnet det kan du gå med krykker, sette beinet i bakken, man altså ikke legge noe av resten av kroppens vekt på beinet.

For å presisere, du kan sette beinet i bakken, men du har så godt som ingen vekt på beinet, det aller, aller meste har du på krykkene. Du "går" med beinet (gjør bevegelsen), men du legger ikke vekt på beinet annet enn ca 15 kg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opererte et brudd i foten min som ikke grodde for få dager siden i narkose. Jeg var «susete» i hodet etter narkosen når jeg fikk info fra han som opererte meg før han måtte løpe videre til neste på lista. Så husker ikke alt 

jeg ser i papirene mine står det «etter første uke med beinets tyngde frem til neste kontroll om 6-8 uker» . Hva tror dere det kanskje kan bety?

1. trø på beinet men med krykker som avlaster vekta til kroppen
2. ha beinet borti bakken mens jeg går med krykker, men ikke ha vekt på den. Mer som en balansepinne eller at den «symbolsk er borti bakken»
3. noe helt annet? 

Jeg forstår et forum ikke er full av leger. Men kan jo være noen her som har blirt operert. Men da jeg ringte ortopedisk på fredag hadde de ingen som kunn snakke med meg eller svare. Sånne spørsmål kan jeg ikke plage legevakta med åpenbart . Og fastlegen er på ferie 😅 jeg skal ikke gi meg med å prøve å få et fasitsvar , men før den tid er fortolkinghjelp her bedre enn ingenting 

Anonymkode: fe327...392

For ikke å gjøre noe som er mer til skade enn til gavn i denne saken, så ringer du sykehuset på mandag og spør. 

Anonymkode: 71ba8...ae4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Foten kan berøre bakken, men du skal ikke ta vanlige skritt. Krykkene skal bære vekten av resten av din kropp utover beinet. Den vekten som er på foten når du hviler rumpa på en stol er ok. 

Anonymkode: 477d4...7e5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...