Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til å starte i ny jobb for snart 6 mnd. siden. Ble forespeilet oppgaver innen prosjektledelse, som jeg har lang erfaring med fra tidligere jobber. Kan vise til gode leveranser og tilbakemeldinger. 

Det viste seg raskt at en kollega med sekretær/merkantil funksjon var langtidssykemeldt. På vei tilbake, uten at det var klart hvilke dager/timer vedkommende skulle være på jobb. 

Jeg innser nå at hele min prøvetid har gått med på å få opplæring og å dekke opp for fraværende kollega. Jeg er rett og slett en merkantil vikar. Det har aldri blitt forespeilet eller kommunisert, men det er realiteten. 

Jeg har tatt en dag av gangen og tenkt at det var en mening med opplæringen. Etterhvert har jeg innsett at jeg kun dekker opp presserende må oppgaver som egentlig ikke har noe med min stilling å gjøre. 

Sitter som en overbetalt sekretær og kjenner at frustrasjonen øker. Har begynt å se meg om etter andre muligheter. 

Har aldri opplevd noe lignende før. Føler meg lurt. Arbeidsgiver har holdt tilbake informasjon om personal situasjonen og har (mis)brukt prøvetiden min. 

Nærmeste leder er stadig på hytta og på ferie. Vedkommende har ikke tatt noe initiativ til samtale med meg i løpet av prøvetiden. Jeg har kalt inn flere ganger og leder har hatt mulighet til å takke ja til et møte. Jeg forsøkte å få en klarhet i situasjonen, men får ullne svadasvar om at "du er ikke en merkantil". 

Noen som har råd og/eller har vært borti noe lignende 

Anonymkode: 3e61c...a35

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste av oss har vært borti å forvente én ting av jobben og bli satt til noe annet, ja. Sist gang det skjedde med meg brukte jeg vel omtrent 14 dager på å skjønne det, og innlede samtaler med arbeidsgiver. Det kan være gode grunner til at det har gått seks måneder før du selv tar tak i det, men jeg stusser over det hvis arbeidsoppgavene betyr mye for deg.

Å se seg etter en ny jobb for å bruke det som en inviterende samtale med en leder som ikke er interessert i å prate, er nok en veldig god idé.  

Anonymkode: 46827...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er attraktiv på jobbmarkedet og har råd til det så hadde jeg sagt opp. Gjerne før prøvetiden går ut. Og begrunnet oppsigelsen men at du er satt til en jobb du ikke er ansatt for og som ikke er interessant. Dette hvis du er en karrieremenneske, da det kan skade karrieren din å ha en lengre periode som ikke er innafor det du ønsker å drive med. 

Personlig, hadde jeg ikke brydd meg. Men, det viktigste for meg er å ha en fast jobb som betaler greit og at jeg over årene kan utvikle meg og ha variasjon. Hadde gjerne vært overbetalte for en slapp jobb en periode.

Anonymkode: cf887...84c

Skrevet

Første dagen min i ny jobb for noen år siden, fikk jeg vite at organisasjonen (statlig) gikk gjennom store omorganiseringer, og at min avdeling kunne bli flyttet til andre siden av landet. Dette sa de ingenting om da jeg søkte selv om prosessen allerede da var i gang. Jeg sa opp en ganske unik stilling til fordel for denne, så jeg var litt frustrert. 

Lederen min ble sykemeldt dagen etter, og den som skulle ha min opplæring ble også sykemeldt, så det ble 7 daffe måneder. Jeg sa opp etter 7 mnd og fikk kortere oppsigelsestid fordi premissene for stillingen hadde endret seg. 

Kjipt og dumt der og da, men sånt skjer. Det er bare å søke seg videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og for deling av erfaringer. 

Jeg har rett og slett vært naiv og trodd på ullne svar om at min stilling egentlig er noe annet enn hva jeg gjør. 
Har følt en forpliktelse ovenfor vedkommende som lærer meg opp, ved siden av sin egen jobb. Hun er ikke en gang fra min enhet og fikk opplæring av meg kastet på seg to dager før jeg begynte. 
Nå som prøvetiden nærmer seg slutten er jeg forbannet og lei. Skulle ha blitt på tidligere arbeidsplass og ventet på annen mulighet. 
Har sendt inn flere jobbsøknader i helgen, men det er ikke akkurat flust akkurat nå. 
Har ennå 2 uker igjen av prøvetiden og vurderer sterkt å si opp! Usikker på hvem jeg skal si det til. Lederen er fraværende. På hytta en periode før vedkommende går ut i ferie. Har aldri  opplevd maken til "ledelse". Sist jeg fikk vedkommende i tale spurte jeg om det var andre ting som jeg skulle ta tak i før sommeren, som var viktig. Jeg er ny og vet ikke om alt som "brenner" før  sommeren. 
Svaret jeg fikk var "Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke til de merkantile oppgavene". WTF!!! 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel ha en forventning om at du nå bidrar inn der du kan (merkantilt) og lærer deg hvordan ting henger sammen i bedriften din, for så å gå videre når du ikke trengs mer og har forstått at også merkantilt er viktig arbeid (enten kommer vedkommende som er sykemeldt tilbake etter sommeren eller de ansetter noen nye sånn at du kan få opplæring i dine egentlige arbeidsoppgaver). 

Jeg ville sendt en epost allerede nå, med forventninger om at du skal få opplæring innen dine egentlige arbeidsoppgaver når høsten starter opp, eller så vil du måtte se deg om etter noe som er mer relevant for dine interesser osv. 

Anonymkode: f2a08...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tusen takk for svar og for deling av erfaringer. 

Jeg har rett og slett vært naiv og trodd på ullne svar om at min stilling egentlig er noe annet enn hva jeg gjør. 
Har følt en forpliktelse ovenfor vedkommende som lærer meg opp, ved siden av sin egen jobb. Hun er ikke en gang fra min enhet og fikk opplæring av meg kastet på seg to dager før jeg begynte. 
Nå som prøvetiden nærmer seg slutten er jeg forbannet og lei. Skulle ha blitt på tidligere arbeidsplass og ventet på annen mulighet. 
Har sendt inn flere jobbsøknader i helgen, men det er ikke akkurat flust akkurat nå. 
Har ennå 2 uker igjen av prøvetiden og vurderer sterkt å si opp! Usikker på hvem jeg skal si det til. Lederen er fraværende. På hytta en periode før vedkommende går ut i ferie. Har aldri  opplevd maken til "ledelse". Sist jeg fikk vedkommende i tale spurte jeg om det var andre ting som jeg skulle ta tak i før sommeren, som var viktig. Jeg er ny og vet ikke om alt som "brenner" før  sommeren. 
Svaret jeg fikk var "Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke til de merkantile oppgavene". WTF!!! 

Be om forlengelse av prøvetid, med begrunnelse at du ikke har fått prøve deg ut i din egentlige stilling. Fordel da er 24 dagers oppsigelsestid. Kun selvsagt om du ønsker mulighet til å fratre raskt. 

AnonymBruker
Skrevet
Mariss@68 skrev (2 minutter siden):

Be om forlengelse av prøvetid, med begrunnelse at du ikke har fått prøve deg ut i din egentlige stilling. Fordel da er 24 dagers oppsigelsestid. Kun selvsagt om du ønsker mulighet til å fratre raskt. 

Jeg ville nok også tenkt i den retning. 

Var det noen fra HR tilstede da du ble intervjuet, som du hadde kontakt med? 
Kan du i så fall kontakte denne personen og gi beskjed om at du ønsker forlenget prøvetid? 

Mange steder vil ikke slike ting "oppdages" av HR før noen sier ifra, men HR kan ta tak i ting som ikke er bra og få leder til å gi deg de arbeidsoppgavene du skal ha. 

Det krever selvfølgelig at den eller de som er på HR, er profesjonelle og ikke venner med din elendige leder. 

Men det kan nok være greit å bruke sommeren på å søke andre jobber. 

Anonymkode: aafa9...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...