AprilLudgate Skrevet 29. juni #21 Skrevet 29. juni Dette støttes ikke av mannen? Asså. Ta deg ei helg. Det er ikke naturlig å ta alt fordi den andre jobber nei, man deler. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni #22 Skrevet 29. juni Har dere et rom i huset som er lydtett? Der du kan legge deg med ørepropper evt? Når baby er 8 mnd så MÅ hun ikke ha mat gjennom natten. Mannen din bør ta baby en natt, f eks lørdag til søndag, så du får sovet ut. Det blir tungt for ham om hun skriker og vil ha mamma, men etter er visst punkt må du faktisk ha mer søvn. Anonymkode: dd6a1...9b7
AnonymBruker Skrevet 29. juni #23 Skrevet 29. juni Mor til tre her, yngste har akkurat fylt ett. Høres først og fremst ut som at du er desperat etter søvn. Alt føles lettere når man får sovet litt. Jeg ville startet med å gjøre som en over her skriver: legg deg når eldstebarnet er lagt. Gjør det ihvertfall i to-tre dager, så du er litt mer ovenpå. Her i huset har jeg (som ammer) hatt babyene på natta, men fra halv fem-fem er det pappas baby fram til han drar på jobb. Så har jeg fått sovet videre et par timer. Det har hjulpet mye. I perioder har jeg lagt meg i åtte-ni-tida, når nettene er avbrutte og jævlige. Jeg vet at det er skjevt, men det er mors lodd. Far her i huset er et mareritt når han har sovet alt for lite, men jeg trenger også søvn. Så den ordninga funker her. Du bør også be om at far bidrar mer på ettermiddagen med husarbeid/underholdning og stell av de små. Det er fryktelig tidlig å reise fra en 8 måneder gammel baby, selv om jeg har tenkt samme tanken mange ganger. Man vil bare sove og være litt i fred noen ganger. Men jeg lover at det blir bedre! Når ungen har bikka ett ville jeg starta med å reise bort én natt, og så litt mer siden. Klem til deg! Anonymkode: e9a03...be7 1
Brunello Skrevet 29. juni #24 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min ærlig mening: Man drar ikke fra en baby om det ikke absolutt er nødvendig. Hadde begge vært barnehagebarn, så er det ok med noen dager vekk. Hvorfor er du utslitt allerede nå som minste fortsatt er baby? Anonymkode: ae3d7...a8b Det er sikkert ikke et nyfødt barn. Man sier vel baby omtrent frem til de er ett år. Så det å dra fra et barn som er så stort at det ikke er avhengig av å bli ammet er helt greit. Mors helse er mye viktigere enn at barnet er sammen med henne absolutt hele tiden. Og hvorfor hun er utslitt? Hun skriver at hun sover for lite og har for mye å gjøre. Det er svært vanlig når barnet er lite. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #25 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Yngste er 8 måneder og jeg har vært hjemme siden hun ble født. Babyen er på meg 24/7 og jeg sover i snitt 3 timer per natt. Det er en krevende baby. Mannen jobber 100% og derfor er det naturlig at jeg tar nettene og er med baby gjennom hele dagen. Anonymkode: ba41d...55b Aldri i verden om jeg hadde dratt fra et spedbarn på 8 måneder. Men når minste er 2-3 år kan du fint dra bort 2-3 overnattinger og etterhvert også en ukes tid. Hvis mannen ikke unner deg det hadde jeg bedt ham ryke til helvete. Men ikke nå, det er skadelig for babyen. Anonymkode: a83cc...d91
AnonymBruker Skrevet 29. juni #26 Skrevet 29. juni Herregud. Bare dra på tur. Ei hotell helg bare alene er kjempe godt. min mann vet jeg elsker alene tid. Så han tok med seg barna bort innimellom slik at jeg fikk alene tid noen helger i året. Også hadde vi tur alene en gang i året. Å pleie seg selv og pleie forholdet er kjempe viktig. Dere skal fungere den dagen barna flytter ut også. Anonymkode: a468b...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #27 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): (...) jeg sover i snitt 3 timer per natt. Det er en krevende baby.(...) Anonymkode: ba41d...55b AnonymBruker skrev (5 timer siden): (...)18-22 har han baby, men da må jeg legge eldste, rydde og vaske litt, gå en tur og lese litt i en bok for å holde meg nogenlunde oppegående mentalt. (...) Anonymkode: ba41d...55b Du velger jo helt selv å prioritere hobbyer (gå tur og lese bøker) over søvn. Du kan rett og slett ikke gjøre det akkurat nå. Det er unntakstilstand når man har en krevende baby. Det første året kan være ekstremt krevende, så da må man tilpasse seg og prioritere riktig. Hobbyer utgår hvis man er helt på felgen av søvnmangel. Med vasking, rydding og matlaging må man legge terskelen så lavt som mulig (forsvarlig). Som andre sier: Rydd/vask samtidig som du har baby i bæresele eller på armen, så du har tid til andre ting i det tidsrommet du pleier å vaske og rydde. Anonymkode: ae3d7...a8b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni #28 Skrevet 29. juni Om 6 mnd spiser baby mer fast føde og sover lengre på nettene 🤞 og stavrer rundt. Da tar du med yngste på en liten ferie bare dere to, med trille, mens mannen har eldste. Anonymkode: 80f90...cc8
AnonymBruker Skrevet 29. juni #29 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aldri i verden om jeg hadde dratt fra et spedbarn på 8 måneder. Men når minste er 2-3 år kan du fint dra bort 2-3 overnattinger og etterhvert også en ukes tid. Hvis mannen ikke unner deg det hadde jeg bedt ham ryke til helvete. Men ikke nå, det er skadelig for babyen. Anonymkode: a83cc...d91 😂 gjelder samme regler for far eller? Anonymkode: c1b1e...081 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #30 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 😂 gjelder samme regler for far eller? Anonymkode: c1b1e...081 Jepp 😅 Og ABen over bestemmer Anonymkode: ba41d...55b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #31 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): 😂 gjelder samme regler for far eller? Anonymkode: c1b1e...081 Nei. Selv om en del later som noe annet, så er det som regel mor som er den primære omsorgsperson det første året, særlig hvis man ammer. Anonymkode: 7317b...a3d
AnonymBruker Skrevet 29. juni #32 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Selv om en del later som noe annet, så er det som regel mor som er den primære omsorgsperson det første året, særlig hvis man ammer. Anonymkode: 7317b...a3d Jeg ammer ikke. Men har og vil alltid legge vekt på at mitt barn har to primære omsorgspersoner, både meg og min mann. Mor og far er like viktig. Babyen greide seg fint med meg da mannen var på seminar med jobben, da var han borte i to dager. Jeg tror barnet greier seg fint uten meg to dager også Anonymkode: ba41d...55b 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #33 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ammer ikke. Men har og vil alltid legge vekt på at mitt barn har to primære omsorgspersoner, både meg og min mann. Mor og far er like viktig. Babyen greide seg fint med meg da mannen var på seminar med jobben, da var han borte i to dager. Jeg tror barnet greier seg fint uten meg to dager også Anonymkode: ba41d...55b Mor og far er like viktig ja, men ikke det første året sett fra en babys perspektiv. Les om tilknytning. Babyen greide seg fint uten far i to dager ja, nettopp fordi at du har vært (og fortsatt er) i permisjon. Derav primær omsorgsperson. Altså barnet overlever jo, men det er fremdeles ikke anbefalt. Hadde ventet et par måneder til, og bare for en natt. Men du bestemmer selvfølgelig selv hva du er komfortabel med. Anonymkode: 7317b...a3d
AnonymBruker Skrevet 29. juni #34 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, far har ikke ferie i sommer. Men eldste går i barnehage og yngste kan passes av min mor de to -tre dagene jeg skal være borte. Jeg føler derimot at jeg har behov for disse solo dagene med ferie nå. Det er ikke bare for å sove, men også for å få tid til meg selv, kjenne på kroppen og tenke litt. Få tilbake følelsen av meg selv, ved å f.eks spise uten å bli avbrutt, få litt avstand fra alt. Anonymkode: ba41d...55b Nei, du kan ikke bare reise ifra babyen din i et par dager. Babytiden er unntakstilstand, og dette står du i. Du bør prioritere søvn over hobbyer som bok og turer. Og dere som foreldre bør samarbeide bedre. Anonymkode: ef696...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #35 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mor og far er like viktig ja, men ikke det første året sett fra en babys perspektiv. Les om tilknytning. Babyen greide seg fint uten far i to dager ja, nettopp fordi at du har vært (og fortsatt er) i permisjon. Derav primær omsorgsperson. Altså barnet overlever jo, men det er fremdeles ikke anbefalt. Hadde ventet et par måneder til, og bare for en natt. Men du bestemmer selvfølgelig selv hva du er komfortabel med. Anonymkode: 7317b...a3d Hva er det verste som kan skje? Min mor var borte fra meg i nesten to uker da jeg var 9 måneder gammel. Jeg har ingen varige mén eller traumer fra den tiden… Husker ingenting fra jeg var baby. Mulig jeg er veldig unik der. Anonymkode: ba41d...55b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni #36 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dra en tur med god samvittighet, mannen kan passe, helsa først ❤️ Anonymkode: d42e6...488 Jeg har bestilt tur, reiser neste uke Dog bare en storbyferie, er tre timer unna med bil, hvis noe skjer har jeg muligheten til å komme raskt tilbake. Anonymkode: ba41d...55b 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #37 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, du kan ikke bare reise ifra babyen din i et par dager. Babytiden er unntakstilstand, og dette står du i Dette bestemmer altså du? Anonymkode: c1b1e...081
AnonymBruker Skrevet 29. juni #38 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mor til tre her, yngste har akkurat fylt ett. Høres først og fremst ut som at du er desperat etter søvn. Alt føles lettere når man får sovet litt. Jeg ville startet med å gjøre som en over her skriver: legg deg når eldstebarnet er lagt. Gjør det ihvertfall i to-tre dager, så du er litt mer ovenpå. Her i huset har jeg (som ammer) hatt babyene på natta, men fra halv fem-fem er det pappas baby fram til han drar på jobb. Så har jeg fått sovet videre et par timer. Det har hjulpet mye. I perioder har jeg lagt meg i åtte-ni-tida, når nettene er avbrutte og jævlige. Jeg vet at det er skjevt, men det er mors lodd. Far her i huset er et mareritt når han har sovet alt for lite, men jeg trenger også søvn. Så den ordninga funker her. Du bør også be om at far bidrar mer på ettermiddagen med husarbeid/underholdning og stell av de små. Det er fryktelig tidlig å reise fra en 8 måneder gammel baby, selv om jeg har tenkt samme tanken mange ganger. Man vil bare sove og være litt i fred noen ganger. Men jeg lover at det blir bedre! Når ungen har bikka ett ville jeg starta med å reise bort én natt, og så litt mer siden. Klem til deg! Anonymkode: e9a03...be7 Ts skriver jo st mannen har babyen fra 18-22, så det her er jo ikke en som ikke bidrar på ettermiddag/kveld.. Anonymkode: c0ea6...386 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #39 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva er det verste som kan skje? Min mor var borte fra meg i nesten to uker da jeg var 9 måneder gammel. Jeg har ingen varige mén eller traumer fra den tiden… Husker ingenting fra jeg var baby. Mulig jeg er veldig unik der. Anonymkode: ba41d...55b Da håper jeg det var fordi moren din lå i koma eller tilsvarende. Med den tankegangen kan man bare kjøre på som det passer en i babytiden, siden de ikke huske noe🏳 Som nevnt, det er grunner til at det ikke anbefales å være borte lenge fra babyer. Les deg opp hvis du er interessert. Men du har jo åpenbart bestemt deg, skjønner ikke helt hvorfor du oppretter tråd på KG hvis du er så sikker på at det er null stress? Anonymkode: 7317b...a3d
AnonymBruker Skrevet 6. juli #40 Skrevet 6. juli Jeg dro på solotur (typ billig) for å ikke gå direkte på veggen da yngste var rundt to år. Tre netter på ei hytte uten strøm og vann. Hadde med meg enkel mat (Fjordland middag), vin og turklær. Hunden ble også med. Jeg solte meg, badet, gikk lange turer i fjellet, leste ut en bok, så på filmer jeg hadde lastet ned, sang høyt, gråt og lo. Hadde det helt utmerket. Ungene koste seg hjemme med far. Håper du koser deg på tur! Anonymkode: 98be0...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå