Gå til innhold

Far som nekter å endre delt bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og barnefar skilte oss for 2 år siden. Planen var da å ha 50/50 så vi inngikk avtale om delt fast bosted. Etter ca 6 mnd gikk vi over til 70/30 og da 70 prosent hos meg, mor. Barnefar har bedt om ny utregning av bidrag etter at han gikk ned i lønn. NAV har konkludert med at han ikke skal betale bidrag da vi er oppført med delt bosted = betaler alt likt. Jeg betaler stort sett alt og han betaler kun for et par småting her og der. Jeg har argumentert både for at vi ikke har 50/50 og at han heller ikke deler utgifter likt med meg 50/50. Han nekter å fjerne delt bosted på pairet da dette trolig vil utløse bidragsplikt for han. Hvordan går jeg videre her? NAV sier de ikke kan gjøre noe. Er det da tingretten? Familievernkontoret? Har han lov til å nekte å endre fordeling på papiret? Anyone?

Anonymkode: 8d5b1...000

Skrevet

Meld inn til folkeregisteret at barnet bor hos deg, få uttalelse fra skolen osv

Skrevet

Kall inn til møte via familiekontoret først. Fungerer ikke det så må du dokumentere det faktiske samværet. Man trenger egentlig ikke attest, eller hva de kaller det på familievernkontoret. Men dokumentasjon på faktisk samvær. Hvem leverer i barnehage/skole f.eks.  

Anonymkode: 169d7...9e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 23.00):

Kall inn til møte via familiekontoret først. Fungerer ikke det så må du dokumentere det faktiske samværet. Man trenger egentlig ikke attest, eller hva de kaller det på familievernkontoret. Men dokumentasjon på faktisk samvær. Hvem leverer i barnehage/skole f.eks.  

Anonymkode: 169d7...9e0

Det hjelper ikke med en avtale om delt fast bosted. 

Anonymkode: e11b2...13d

Skrevet

Du må kalle inn til mekling ved familievernkontoret for å prøve å få endret avtalen. Dersom far nekter å endre den så må du ta det til retten.

Anonymkode: e11b2...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...